Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4370
Hepp, fikk spørsmål om å lage et utkast til en russelogo for lillebror som blir russ i år. Jeg vet at logoer vanligvis bør lages vektografisk i f.eks. illustrator, men jeg lurer på, er dette et krav?
Jeg mener, om jeg lager den i photoshop i høy oppløsning (f.eks. 4096x4096), vil kvaliteten bli dårlig om den skal trykkes på klær da? Er illustrator den eneste veien å gå, eller kan jeg slippe unna med photoshop i høy oppløsning?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må nesten vectorisere den, jeg har ikke funnet et eneste logo-firma som godtar noe annet.
Vectorgrafikk blir ALDRI komprimert. Pixelgrafikk går greit så lenge komprimeringen er halveringer, ved andre komprimeringene bli feil, ved halveringer fjerner programmet halvparten av pixlene, ved andre komprimeringer feks 88% vil programmet fjerne pixler i et system som gjør at kurver og overflater med feks gradients vil få klare skiller og hakk.

Vectorgrafikk is the shit <3
Mente du: vektorgrafikk?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Mente du: vektorgrafikk?
Vis hele sitatet...
Spørs da helt om man velger å skrive på norsk eller engelsk, mr. Kverulant.
Bortsett fra det kan jeg ikke forstå hvorfor du IKKE vil lage det i vektor?
Vectorgrafikk er da vell gjerne en blanding av engelsk og norsk?
Engelsk: vector graphics
Norsk: vektorgrafikk?

Anyway, du kan gjøre som jeg lenket til. Lage det i PS for så å bruke Vector Magic for å vektorisere det. Dersom du ikke orker stresse med illustrator. Det er riktig nok en halvjalla løsning, men trykkeriet vil hvertfall godta det.
Lær deg å bruke Illustrator først som sist, hvis det er derfor du heller vil bruke Photoshop. Hvis du vil lage fler logoer i fremtiden er det noe du vil tjene på.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så lenge du holder deg til pen-tool, shapes og konverterer tekst til shapes i Photoshop, så kan du konvertere dette til vectorgrafikk. Lagre som Photoshop EPS, så går det greit.

Dette dog en omvei, da det å lære seg Illustrator vil være veldig vel-investert tid.

Forøvrig så vil det ikke skorte på kvaliteten i psdfil, så lenge du planlegger godt, og regner med å måtte gjøre ting om igjen. Filstørrelsene vil dog bli store, og du kan komme til å måtte kjøpe ett par ekstra rambrikker.
Hvis logoen kun skal brukes til 2 forskjellige størrelser, kan du jo lage dette i bitmap/pixelgrafikk. Altså to forskjellige utkast av samme logo med rikig oppløsning. Det er når du skal starte å forstørre eller forminske et bitmap bilde problemene oppstår, så hvis lillebroren din er 100% sikker at han bare skal ha logoen på russebilen og evt. klær, så lager du logoen i de to størrelsene.

Tror de fleste trykkerier skal godta en pdf-bitmap løsning, det gjorde de vertfall med vår logo.
Hvis han skal ha logoen på bilen (foliedekor) så MÅ den leveres i vektor dersom ikke bedriften som produserer/moterer logoen skal tegne den opp igjen som vektor - noe som koster penger.
Et alternativ er om de printer logoen, men dette er mye dyrere. Jeg jobbet med foliedekor tidligere - vanlig skåret folie ligger på 25 kroner pr. kvadratmeter (inn) i snitt (kommer litt an på hvilken farge det er snakk om). Print ligger på 300 ++. Med bedriftens påslag sier det seg selv at printet folie er veldig mye dyrere.
Sitat av n5k Vis innlegg
Hvis han skal ha logoen på bilen (foliedekor) så MÅ den leveres i vektor dersom ikke bedriften som produserer/moterer logoen skal tegne den opp igjen som vektor - noe som koster penger.
Et alternativ er om de printer logoen, men dette er mye dyrere. Jeg jobbet med foliedekor tidligere - vanlig skåret folie ligger på 25 kroner pr. kvadratmeter (inn) i snitt (kommer litt an på hvilken farge det er snakk om). Print ligger på 300 ++. Med bedriftens påslag sier det seg selv at printet folie er veldig mye dyrere.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan folie er kontra vanlig klistremerke, eller hva lillebroren til TS er ute etter. Men det du sier kan stemme, uten at jeg kan bekrefte eller avkrefte.
Men vi fikk klistremerke ifra vår trykker, i bitmap/pixelgrafikk uten noe problemer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
neh! ekke no krav! Lagre som PDF og go!
1) Nei, det er ikke noe krav med mindre de krever det. Dersom de ikke har stilt noen krav, eller skrevet noen kontrakt er du selvsagt fri til å gjøre som de vil. De vet sikkert ikke forskjell engang. Du er på ingen måte pålagt å lage en logo i vektorgrafikk av norsk lov, hehe.

2) Om du trenger vektorgrafikk eller ei er veldig avhengig av hva det skal trykkes på, og hvor stort resultatet skal bli. Lager du et bildet i høy oppløsning og 300DPI for trykk, vil det i de fleste tilfeller fungere veldig bra det også. Klart, skal du smelle opp en gigantisk illustrasjon på russebilen, bør du nesten ha vektorgrafikk for optimalt resultat; eller blir du nødt til å ha en helvetes høy oppløsning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg laget alt av Logo osv til forrige skolen min, laget alt i Photoshop ( pixelbasert).
Produktene (genser, skjorter osv) ble kjempeflotte imo!
Sist endret av Scabby_Gabby; 6. oktober 2010 kl. 12:13.