Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1216
Jeg og familien skal i løpet av høsten flytte inn i ny bolig, og da tenkte jeg å kable opp skikkelig med nettverkskontakter mellom arbeidsrom og stue (og kanskje et par til).

Da vil jeg gjøre det skikkelig, med veggkontakter og gigabit ethernet. Men så er jeg litt rusten på området (gigabit var ikke mainstream sist jeg gikk på skole kan du si)... Så jeg håper på litt hjelp her.

1. Wikipedia lister forferdelig mye konkurrerende gigabit ethernet standarder, men jeg går ut fra at 1000BASE-T er den som gjelder? http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

2. Såvidt jeg kan se er 1000BASE-T kompatibel med Cat5, Cat5e og Cat6 men vil antakelig få bedre ytelse på Cat6?

3. Er skjermede kabler bare tull, eller vil jeg ha dette?

4. Ser på Wikipedia at Cat6-kabler ikke tåler harde knekker, betyr det at den egentlig ikke tåler å legges inn i hjørner når man legger den langs veggen? http://en.wikipedia.org/wiki/Categor...lation_Caveats
1: Ja
2: CAT6 er vel greit hvis du har et faktisk ønske om gbit.
3: Aldri hatt noe behov for det iallefall. Tviler på at du vil få behov for det.
4: Heck if i know, aldri hatt noe problemer med det, men så har jeg aldri lagt opp cat6 i hjørner osv.
Vil anbefale deg å sette opp en "patche-skap" når du først skal legge opp ordentlig kabling internt. Dette gjør det veldig enkelt å koble om hvis dere vil gjøre endringer på kablingen internt på et senere tidspunkt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Støtter forc på hans svar, men når det gjelder knekker er det mest en rule of thumb å ikke knekke for mye, men personlig har jeg aldri sett noen problemer oppstå ved "normale" knekker (har patchet opp ca 10 skoler i Tromsø med CAT6).

Når det gjelder skjermet kabel kan det være greit dersom du skal ha kabel mellom bygg eller mellom forskjellige elnett i huset, hvis ikke holder UTP i lange baner.

Når det kommer til etses tips om patcheskap støtter jeg dette dersom du skal ha mer enn fem punkter koblet opp, og gjerne også en switch med VLANstøtte (billige procurveswitcher f.eks) så du kan isolere noe hvis du vil (f.eks hvis du vil lage en sikker sone for utenforstående å koble seg til).
Tips: Gjør det mulig å trekke nye kabler hvis det lar seg gjøre (les: rør). Utroligs surt å måtte kuke med kabeltrekking om 10 år når det er noe nytt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Finn kabel du vil ha, og les databladet. Der er satt et tall for statisk bøyeradius (ofte 3-4x kabeldiameter) og et for fleksibel bøyeradius (ofte 8-15x kabeliameter). Det er måten å finne knekkeradiusen din på
La en uskjermet Cat6 kabel mellom huset og garasjen tidlig 2008 (lagt i rør selvsagt). Skal gi beskjed når den slutter å fungere.
cat6 er helt greit og gå for, kanskje overkill hjemme men det spiller nokk ikke inn en så stor rolle, det med og knekke cat6 kabler har jeg blitt fortalt at de kan "brekkes\snurres" omtrendt som en snusboks

-jeg har mishandla cat6 kabler som fortsatt funker helt fint