Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2586
Idag laget jeg og vennene mine en potetkanon av en Vannkasse;

(http://bildr.no/view/678800)

Etter 2 ganske harde skudd tenkte vi at vi skulle fylle kula vi brukte(0,5l flaske) med sand så den kanskje hadde sjangse til å fly litt lengre, og i tillegg bruke litt mere "startgass".

Da dem hadde sottet i kula, og proppa den full med Startgass trykket jeg inn lighterknappen. Alt ble muta, har aldri hørt slik en stillhet(:P) mens jeg ser i slowmo at det flyr flammer opp i ansiktet mitt mens jeg løper litt til siden mens jeg er skamredd for at jeg har blitt døv men ler alikevel av en eller annen grunn xd

Det som skjedde 5 sekunder etter var at alt fikk en baderomslyd og jeg fikk en sinnsyk øresus. Nå, ca. et halvt døgn senere har det blitt en del bedre men er fortsatt litt redd for ting som "Tinnitus" osv, noen andre som har vært i samme situasjon? Isåfall, gikk det øresusen ordentlig vekk? Hvor lang tid tok det?

Takker for svar
Gå til en lege.

Det er det beste svaret du får hær, tro meg.
Sist endret av Sixpounder; 1. juli 2010 kl. 07:25.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Ta turen til legen! Forhåpentligvis er dette kun midlertidig. Hadde selv 'øresus' i 2 uker, men det var etter russetiden.
ikke ta turen til legen, det er bortkasta penger, de hendviser deg isåfall bare videre til en øre-nese-hals-spesialist som kan måle om du har fått skade på hørselen din, om du hører like godt som før.

Men utifra mine erfaringer kan det ta noen dager før man har glemt det og også har glemt øresusen. Men ta en tur til ØNH-spesialisten hvis det går mer enn 2dager du! (har jo ikke noe å si om man venter 2dager eller 2uker men)

Øresus/tinitus kommer av et par forskjellige ting blant annet stress, skader, generell psykisk tilstand, eller hørselskade som nok er mer aktuelt i dette tilfellet.
Om du har fått konstant tinitus finnes det fortsatt håp for deg, men behandlingen tar nok fort et år. (jeg har det selv og får behandling). Du kan da for eksempel få en skikkelig fancy vekkerklokke som kan spille spille lave lyder for deg i puta, dette for at kroppen skal fokusere på de denne lyden og ikke tinitus-lyden. Etter laaaang tid vil kroppen/hjernen forstå at den ikke trenger å høre etter på den kjipe pipelyden og slutter å registere den.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
ikke ta turen til legen, det er bortkasta penger, de hendviser deg isåfall bare videre til en øre-nese-hals-spesialist som kan måle om du har fått skade på hørselen din, om du hører like godt som før.

Men utifra mine erfaringer kan det ta noen dager før man har glemt det og også har glemt øresusen. Men ta en tur til ØNH-spesialisten hvis det går mer enn 2dager du! (har jo ikke noe å si om man venter 2dager eller 2uker men)

Øresus/tinitus kommer av et par forskjellige ting blant annet stress, skader, generell psykisk tilstand, eller hørselskade som nok er mer aktuelt i dette tilfellet.
Om du har fått konstant tinitus finnes det fortsatt håp for deg, men behandlingen tar nok fort et år. (jeg har det selv og får behandling). Du kan da for eksempel få en skikkelig fancy vekkerklokke som kan spille spille lave lyder for deg i puta, dette for at kroppen skal fokusere på de denne lyden og ikke tinitus-lyden. Etter laaaang tid vil kroppen/hjernen forstå at den ikke trenger å høre etter på den kjipe pipelyden og slutter å registere den.
Vis hele sitatet...
ikke vits å gå til legen så lenge det ikke kom veske ut av ørene, nei.

ot: å bli kvitt øresus tar nok mer enn ett år desverre. har hatt det i ti år nå, og etter all slags behandlinger har det fortsatt ikke gått bort
Hadde selv ekstrem pipelyd i ørene etter en tur på diskotek i syden. Det gikk over etter en dag, men var ganske skremmende ettersom jeg fortsatt hadde pipelyd når jeg våkna dagen etterpå.

Men det gikk ihvertfall over. Jeg har også vært hos ØNH-spesialist siden den gangen. Legen sa at jeg ikke hadde noe arr på trommehinnene og at jeg hadde veldig bra hørsel til å være på min alder.

Så får du bare håpe på at du er like heldig
HøyRisiko Psykopat
Har skjedd det samme med meg for noen dager siden :P
Bare vent ei veke eller 2,
Har ogsåklart å fått det av ei bombe for lenge siden, tok meg 5 veker før eg klarte å høre normalt igjenn, men helt fint nå
Øresus er ikke kult. Husk hørselvern/propper neste gang
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Om du har fått konstant tinitus finnes det fortsatt håp for deg, men behandlingen tar nok fort et år. (jeg har det selv og får behandling). Du kan da for eksempel få en skikkelig fancy vekkerklokke som kan spille spille lave lyder for deg i puta, dette for at kroppen skal fokusere på de denne lyden og ikke tinitus-lyden. Etter laaaang tid vil kroppen/hjernen forstå at den ikke trenger å høre etter på den kjipe pipelyden og slutter å registere den.
Vis hele sitatet...
Hvem har fått deg til å starte med slik "alternativ" behandling ? Hvor lenge har du holdt på med dette og har du hatt noe fremgang med denne metoden ?
Sitat av DeVille Vis innlegg
ikke vits å gå til legen så lenge det ikke kom veske ut av ørene, nei.

ot: å bli kvitt øresus tar nok mer enn ett år desverre. har hatt det i ti år nå, og etter all slags behandlinger har det fortsatt ikke gått bort
Vis hele sitatet...
Lekte selv med fyrverkeri da jeg var liten, og med hjemmemekka bomber gikk det som det måtte gå. Har også hatt øresus siden. Det er vel kanskje rundt 10 år siden, det og.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Idag laget jeg og vennene mine en potetkanon av en Vannkasse;

(http://bildr.no/view/678800)

Etter 2 ganske harde skudd tenkte vi at vi skulle fylle kula vi brukte(0,5l flaske) med sand så den kanskje hadde sjangse til å fly litt lengre, og i tillegg bruke litt mere "startgass".

Da dem hadde sottet i kula, og proppa den full med Startgass trykket jeg inn lighterknappen. Alt ble muta, har aldri hørt slik en stillhet(:P) mens jeg ser i slowmo at det flyr flammer opp i ansiktet mitt mens jeg løper litt til siden mens jeg er skamredd for at jeg har blitt døv men ler alikevel av en eller annen grunn xd

Det som skjedde 5 sekunder etter var at alt fikk en baderomslyd og jeg fikk en sinnsyk øresus. Nå, ca. et halvt døgn senere har det blitt en del bedre men er fortsatt litt redd for ting som "Tinnitus" osv, noen andre som har vært i samme situasjon? Isåfall, gikk det øresusen ordentlig vekk? Hvor lang tid tok det?

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Er du i fast arbeid ? I tilfellet tar du kontakt med din bedrifts helse tjeneste for å få en hørsels kontroll for å høre hva lyder du kanskje sliter med å høre.

Så ville jeg venta en måned og tatt en ny test om du mener du enda har noe pipelyd\sus for å få det bekreftet at du kanskje har fått en varig hørsels skade aka tinnitus som så mange idag inkludert meg selv har.

Tinnitus er noe man egentlig ikke har noe konkret behandling for å få fjernet, det finnes utallige kurs og lignende som kan hjelpe deg å leve med det, lære deg å ignorere det på. Mange har tinnitus skader de selv ikke vet de har, men for folk flest er det ikke noe problem, står bare litt på deg selv.
Sist endret av Billabolla; 2. juli 2010 kl. 13:46.
Vent 1-2 uke, visst det ikke blir bedre, kontakt lege!
Har selv hatt øresus i 3 dager etter litt rakett problemer på nyttårsaften...
Sitat av Billabolla Vis innlegg
Hvem har fått deg til å starte med slik "alternativ" behandling ? Hvor lenge har du holdt på med dette og har du hatt noe fremgang med denne metoden ?
Vis hele sitatet...
NAV.
(ØNH-lege på ullevål (ikke sykehuset) jeg har vært hos)

Jeg har vel fått utstyret for 4mnd siden. Noe som er veldig digg med det er at du konsentrere deg om en naturlyd når du legger deg, og slipper å høre pipingen så jævlig. Det skal vist ta veldig laaangt tid for hjernen å forstå at den ikke trenger å høre etter på pipelyden, men det (i følge dem ihverfall ) skal i det lange løp fungere