Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3310
Hei!

Samtlige vaskere på skolen min har streiket i to dager nå og de tror streiken vil vare en stund til.

Det jeg da lurer på: Finnes det ingen lov mot at elever skal gå på skitne skoler som ikke blir renholdt ? Hvilke rettigheter har vi når det kommer til dette ?

Finnes jo mange elever med støvalergi, og jeg har hørt att om vaskere streiker i 2 dager på rad har vi rett på null skole fra tredje streikedag og til streiken er over.

høres jo faktisk ganske logisk ut, eller er jeg helt på jordet nå ?

takker for svar!
Arbeidsmiljøloven beskytter lærerene dine, og denne sier sannsynligvis noe om dette.
Men er det ikke bedre å satse på at dere faktisk får lov til å gå på skolen til sommerferien starter?
Må gud forby; kanskje dere lærer noe nyttig i ukene før ferien?
Sist endret av gjett_; 2. juni 2010 kl. 15:21.
Elvene får finne fram mopper og bøtter og gjøre det selv for en gangs skyld da!
Sitat av gjett_ Vis innlegg
Arbeidsmiljøloven beskytter lærerene dine, og denne sier sannsynligvis noe om dette.
Men er det ikke bedre å satse på at dere faktisk får lov til å gå på skolen til sommerferien starter?
Må gud forby; kanskje dere lærer noe nyttig i ukene før ferien?
Vis hele sitatet...
Etter eksamen er det for det meste sitting på pcen og game i timene ettersom pensum er ferdig og vi ikke får fri. Regner med det er slik flere steder.
Jeg klager ikke over skitten skole, og vi har INGENTING å gjøre før ferien annet enn å sti opp tidlig å være der hele dagen å gjøre unyttige ting, så kunne tenkt meg noen fridager i stedenfor.

Regner med vi får fri om vaskerne streiker flere dager på rad.. må jo være noe regel på dette.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg trur ikke det. Hvis det skjer noe som lager risiko for elever og lærere så har dere krav på fri. Det kan være foreksempel at vannet forsvinner og brannanlegget funker ikke. Eller strømmen går!
Vi fikk fri igår pga for dårlig hygiene på skolen. Idag gikk lærerne ut i streik så har fortsatt fri.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Jeg trur ikke det. Hvis det skjer noe som lager risiko for elever og lærere så har dere krav på fri. Det kan være foreksempel at vannet forsvinner og brannanlegget funker ikke. Eller strømmen går!
Vis hele sitatet...

Tviler på att elever med støvalergi og lignende kan være på en skole med flere hundre elever og som ikke har blitt vasket på flere dager. Høres ikke så logisk ut
Snakk med klassestyreren og spør om deg er mulig å arrangere en tur i skogen eller grilltur på stranden den siste uken? De fleste skoler bruker jo gjerne tid etter eksamen på dette. En av mine lærere arrangerte grillfest/avslutning hjemme til seg selv i fjor. Stor suksess!
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Elvene får finne fram mopper og bøtter og gjøre det selv for en gangs skyld da!
Vis hele sitatet...
Så vi elever skal gjøre alt selv?
Skal vel ikke begyne og gå igjenom pensum alene på barneskolen uten en lærer også da? siden vi ikke gjør så ''mye''
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Snakk med klassestyreren og spør om deg er mulig å arrangere en tur i skogen eller grilltur på stranden den siste uken? De fleste skoler bruker jo gjerne tid etter eksamen på dette. En av mine lærere arrangerte grillfest/avslutning hjemme til seg selv i fjor. Stor suksess!
Vis hele sitatet...
Skal vi grille i over to uker mener du ?
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Skal vi grille i over to uker mener du ?
Vis hele sitatet...
Er det ikke noe sånt om at læreren har krav til og gjenomføre så og så mange timer med elevene? Hva dere gjør i timene er jo selfølgelit opp til læreren!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Så vi elever skal gjøre alt selv?
Skal vel ikke begyne og gå igjenom pensum alene på barneskolen uten en lærer også da? siden vi ikke gjør så ''mye''
Vis hele sitatet...
Hahahaha! For det første skriver trådstarter at de ikke gjør noe som helst. Og hva har det at elever kan vaske selv en uke eller to å gjøre med barneskolepensum??
Synes skolen skulle lære barn/ungdom basic vasking, vasking av tøy etc. Ingen som har vondt av å kunne det!
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hahahaha! For det første skriver trådstarter at de ikke gjør noe som helst. Og hva har det at elever kan vaske selv en uke eller to å gjøre med barneskolepensum??
Synes skolen skulle lære barn/ungdom basic vasking, vasking av tøy etc. Ingen som har vondt av å kunne det!
Vis hele sitatet...
Greit nok, ingen som har vondt av å kunne det. Men jeg synes dette blir helt feil. Ihvertfall jeg som går yrkesfag syntes det er feil. Jeg går yrkesfag for å lære div ting om yrket mitt. Hvorfor skal jeg da begynne å vaske skolen? Det blir for dumt. Vet det kanskje er litt langt å gå, men jeg vil kalle det slaveri.
Protip: Sjekk at det er dasspapir på doen før dere går på do. Kan ikke si at jeg har merket så mye til denne streiken på skolen jeg går ved.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Synes skolen skulle lære barn/ungdom basic vasking, vasking av tøy etc. Ingen som har vondt av å kunne det!
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i at unge burde lære seg, men jeg syns egentlig det er opp til foreldrene. Denne tiden før ferien er ganske død, for oss som har eksamener og har fått satt standpunkt-karakter er det hvertfall ille!

Men det går an å ta engasjement som lærer og lære bort noe nyttig/interessant/fornuftig etc. Filosofi for eksempel, som det blir undervist veldig lite av på skoler i dag er noe som nesten alltid fenger folk og skaper gode diskusjoner, da slår man ihjel tid og får noe fornuftig å tenke på.

Ellers er det mye annet som går an, jeg bare syns ikke at vasking av egen skole er noe særlig da det trolig vil skape krangel og mas for elevene og fra enkelte foreldre. Og det er som regel alt for mange elever til å få til et skikkelig system, hvis man prøver å tenke seg det.
som elev har man krav på en rein arbeidsplass. så hvis vaskehjelpen streiker blir nok skolen stengt
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men det går an å ta engasjement som lærer og lære bort noe nyttig/interessant/fornuftig etc. Filosofi for eksempel, som det blir undervist veldig lite av på skoler i dag er noe som nesten alltid fenger folk og skaper gode diskusjoner, da slår man ihjel tid og får noe fornuftig å tenke på.
Vis hele sitatet...
Uhm, nei? Stort sett alt av høyere utdanning har filosofi av et eller annet slag. Det finnes også egne retninger du kan ta for det. At du ikke lærer så veldig mye om filosofi på grunnskolen kommer vel enkelt og greit av at man ikke har nok generell forståelse.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Protip: Sjekk at det er dasspapir på doen før dere går på do. Kan ikke si at jeg har merket så mye til denne streiken på skolen jeg går ved.
Vis hele sitatet...
Det må være noe av det jævligste med offentlige dasser, man må skikkelig på ramma og hever seg ned for så å finne ut at det er null papir På skolen vår har det ikke vært tørkepapir på doene i hele år da Men dasspapir i det minste

Sitat av Deezire Vis innlegg
Uhm, nei? Stort sett alt av høyere utdanning har filosofi av et eller annet slag. Det finnes også egne retninger du kan ta for det. At du ikke lærer så veldig mye om filosofi på grunnskolen kommer vel enkelt og greit av at man ikke har nok generell forståelse.
Vis hele sitatet...
Jeg mente i hovedsak grunnskolen og videregående ja, det er selvsagt at man lærer mer om det ved andre skoler der det er en grunn for å kunne det. Men i USA for eksempel lærer de masse filosofi både i allmennfag og samfunnsfagene, ved grunnskoler. Og sånn har det vært lenge, det er vel ikke for noe at de fortsatt lærer det bort?

EDIT: Generell forståelse får man jo aldri hvis man ikke setter seg inn i det.
Sist endret av Totskalle; 2. juni 2010 kl. 16:11.
Vaskere er der for å renholde skolen, og fordi de har utdanning i det.. da blir det feil å sette elever til skolens arbeid pga manglende ressurser.

Vi kan ikke kjøre togene vi heller om nsb streiker en gang i fortiden
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg mente i hovedsak grunnskolen og videregående ja, det er selvsagt at man lærer mer om det ved andre skoler der det er en grunn for å kunne det. Men i USA for eksempel lærer de masse filosofi både i allmennfag og samfunnsfagene, ved grunnskoler. Og sånn har det vært lenge, det er vel ikke for noe at de fortsatt lærer det bort?
Vis hele sitatet...
Studiespesialiserende linje tilbyr historie og filosofi som et valgfag. Er det filosofi nok for deg?
Sist endret av Kyrios; 2. juni 2010 kl. 16:16.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Studiespesialiserende linje tilbyr historie og filosofi som et valgfag. Er det filosofi nok for deg?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke lengre i løpet enn VG2, og jeg går yrkesfagelig linje slik som 70% av alle andre på min alder her i landet så vi har ikke så mye filosofi og historie til valg. Men herregud hele greia var ment som et forslag, vi hadde nemlig en lærer på ungdomsskolen som var flink til å ta for seg litt av hvert når vi elevene var slitne eller det var lite å gjøre. Jeg mente ikke å være påståelig, noe som tydeligvis irriterer alle her på nFF
Nå ble det helt avsporing av tema her

Er det noen som vet om vi får fri fra skolen eller ikke nå som den ikke blir vasket lenger ?
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Nå ble det helt avsporing av tema her

Er det noen som vet om vi får fri fra skolen eller ikke nå som den ikke blir vasket lenger ?
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt, vi fikk det på vår skole. Så vil tro dere har krav på det. Men 100% sikker er jeg ikke.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Vaskere er der for å renholde skolen, og fordi de har utdanning i det.. da blir det feil å sette elever til skolens arbeid pga manglende ressurser.
Vis hele sitatet...
Vaskerene har utdannelse i det?

Når du blir noen dager eldre og flytter aleine kan det hende du innser at å vaske er noe alle trenger å kunne.. og at renholdsarbeidere er en av de få ufaglærte jobbene som finnes i Norge fortsatt.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vaskerene har utdannelse i det?

Når du blir noen dager eldre og flytter aleine kan det hende du innser at å vaske er noe alle trenger å kunne.. og at renholdsarbeidere er en av de få ufaglærte jobbene som finnes i Norge fortsatt.
Vis hele sitatet...
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/renholdsoperator
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Nå ble det helt avsporing av tema her

Er det noen som vet om vi får fri fra skolen eller ikke nå som den ikke blir vasket lenger ?
Vis hele sitatet...
Dere får det neppe hvis ingen kan finne frem klare lover på det, men det er klart at går det for lenge uten renhold vil jo lærerne fortvile også, men så ille blir det nok ikke.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vaskerene har utdannelse i det?

Når du blir noen dager eldre og flytter aleine kan det hende du innser at å vaske er noe alle trenger å kunne.. og at renholdsarbeidere er en av de få ufaglærte jobbene som finnes i Norge fortsatt.
Vis hele sitatet...
Du vet det at i dag så får du knapt sitti i kassa på rimi uten godt nok grunnlag
Vi fikk fri én dag før streiken fordi de ikke ville at det skulle være så skittent. Mye fordi da kan skolen fremdeles ha oppsamlingsprøver og eksamen for de som trenger det/kommer opp i noe.

Så lenge du ikke har noen plager ser jeg ingen problemer i at du må gå på skolen. Ferien er rett rundt hjørnet, og å stå opp tidlig noen dager til kan ikke skade noen.
Vi vasker klasserommene våre selv her. Så det blir nok ingen fri hos oss :/
vil bare si ifra om at idag fikk vi beskjed om att vi ikke har skole før streiken er over og vaskerne har vasket over skolen.

Utdrag fra brevet vi fikk med oss hjem : "I dag har rektor og verneombud vedtatt å stenge skolen for vanlig drift med virkning fra i morgen. Begrunnelsen for stengingsvedtaket er at det ikke er forsvarlig å drive skolen med ca. 500 elever uten gode sanitære forhold"

Mye av grunnen var vel at det hadde blitt veldig støvete inne i skolebygget, mangel på dopapir, vanlig papir og såpe. Var dette jeg så for meg kom til å skje etterhvert..

takker for alle svar, og ønsker dere andre slitne skole elever lykke til med å sørge for å fjerne dopapir å såpe fra toalettene så dere også får fri
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
vil bare si ifra om at idag fikk vi beskjed om att vi ikke har skole før streiken er over og vaskerne har vasket over skolen.

Utdrag fra brevet vi fikk med oss hjem : "I dag har rektor og verneombud vedtatt å stenge skolen for vanlig drift med virkning fra i morgen. Begrunnelsen for stengingsvedtaket er at det ikke er forsvarlig å drive skolen med ca. 500 elever uten gode sanitære forhold"

Mye av grunnen var vel at det hadde blitt veldig støvete inne i skolebygget, mangel på dopapir, vanlig papir og såpe. Var dette jeg så for meg kom til å skje etterhvert..

takker for alle svar, og ønsker dere andre slitne skole elever lykke til med å sørge for å fjerne dopapir å såpe fra toalettene så dere også får fri
Vis hele sitatet...
Kult for de som må ta eksamen i sommerferien
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Kult for de som må ta eksamen i sommerferien
Vis hele sitatet...
Står også på arket samtlige fikk med hjem att eksamenene går som vanlig på de satte datoene, men det blir ikke noe vanlig skole pga forholdene.

Vi som ikke har eksamensdager under streiken skal bare ha " skole " på de turene og utearrangementene som er satt opp før ferien
I dag har folk pisset på golvet på toaletene, tetett toaletene, helt melk på golvet og satt melk i taket(ved lampene sånn at den blir varm) bare fordi vaskedamene og vaktmesteren streiker, jeg har engelsktentamen i morgen og håper jeg får fullført den og jeg har også en mat og helse prøve til om 1 uke som jeg virkelig trenger får å få opp karakteren.
Det er ikke noe galt å få fri fra skolen, men det er 1 prøve som jeg ikke vil gå glipp av, så jeg vet ikek helt om jeg vil ha streik eller ikke:P
Har hørt at skolen antageligvis blir stengt på mandag.
Sitat av omba Vis innlegg
I dag har folk pisset på golvet på toaletene, tetett toaletene, helt melk på golvet og satt melk i taket(ved lampene sånn at den blir varm) bare fordi vaskedamene og vaktmesteren streiker, jeg har engelsktentamen i morgen og håper jeg får fullført den og jeg har også en mat og helse prøve til om 1 uke som jeg virkelig trenger får å få opp karakteren.
Det er ikke noe galt å få fri fra skolen, men det er 1 prøve som jeg ikke vil gå glipp av, så jeg vet ikek helt om jeg vil ha streik eller ikke:P
Har hørt at skolen antageligvis blir stengt på mandag.
Vis hele sitatet...
greit folk på den aldreren vil ha fri fra skolen; men det der blir bare for dumt. Håper elevene selv måtte vaske det opp.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men det går an å ta engasjement som lærer og lære bort noe nyttig/interessant/fornuftig etc. Filosofi for eksempel, som det blir undervist veldig lite av på skoler i dag er noe som nesten alltid fenger folk og skaper gode diskusjoner, da slår man ihjel tid og får noe fornuftig å tenke på.
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent blir det undervist i filosofi, både på videregående og på universiteter.

Les:
Læreplan i faget historie og filosofi: http://http://www.udir.no/grep/Larep...eplanid=177930

Filosofi og vitenskapsteori, som er obligatorisk for alle som studerer ved et universitet i Norge: http://www.ntnu.no/studier/emner/EXPH0001

Høyere utdanning innenfor filosofi: http://www.ntnu.no/studier/bfi

Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Vaskere er der for å renholde skolen, og fordi de har utdanning i det.. da blir det feil å sette elever til skolens arbeid pga manglende ressurser.

Vi kan ikke kjøre togene vi heller om nsb streiker en gang i fortiden
Vis hele sitatet...

Dette har jo ingenting med manglende ressurser å gjøre. Det er vel i større grad et moralsk dilemma i forhold til hvorvidt man skal vurdere det at dere gjør det som streikebryteri. Og; er det virkelig et utrolig stort problem at nesten voksne mennesker, selv sørger for at arbeidsplassen sin er ren i en uke eller to?

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg er ikke lengre i løpet enn VG2, og jeg går yrkesfagelig linje slik som 70% av alle andre på min alder her i landet så vi har ikke så mye filosofi og historie til valg. Men herregud hele greia var ment som et forslag, vi hadde nemlig en lærer på ungdomsskolen som var flink til å ta for seg litt av hvert når vi elevene var slitne eller det var lite å gjøre. Jeg mente ikke å være påståelig, noe som tydeligvis irriterer alle her på nFF
Vis hele sitatet...
Ønsker du å studere filosofi, får du gå studiespesialiserende. : ]
Sist endret av gjett_; 3. juni 2010 kl. 17:45.
Nord-trøndelag Skolen er i streik vi fikk fri idag ( eksamen avlyst)
Pågrunn av dårlig renhold ble skolen stengt så frem til at det ble en ordning.

Det er det som skjer her oppe i nord fortiden.