Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 588
Hei,

jeg tenkte å spørre om noen tips ang. kjøp av ny laptop. Jeg har vurdert å kjøpe MacBook Pro 13", men er blitt usikker på om det finnes rimeligere alternativer jeg kunne blitt like fornøyd med (; enten med Windows 7 eller en Linux-distro) - med tanke på at kravene mine til maskinvaren ikke er all verden.

Mine hovedprioriteter:

- Ca. 13" (absolutt minimum 11,6", maksimum 14,1")
- Batteritid
- Kvalitetsfølelse og design
- Støysvakhet
- Responsiv og rask kjøring av mange enkle oppgaver samtidig
- Godt tastatur/mus
- Avspilling av HD-film
- Helt enkel fotoredigering
- DVD-drev
- HDMI-utgang (ikke avgjørende)

De programmene jeg bruker mest:

- Google Chrome (eller andre nettlesere)
- iTunes og Spotify (maskinen/OSet må kunne kjøre iTunes problemfritt - evt. ha svært gode alternativer)
- Div. pokerklienter (hovedsaklig FullTilt og Pokerstars)
- Word (eller OpenOffice)
- uTorrent (eller andre torrentklienter)


Budsjett: 2500-10000 kr. Merk at jeg kun ønsker å bruke 10000 kr på en MacBook, om ikke jeg finner alternativer jeg liker like godt et stykke under den prisen.

På forhånd takk!
Sist endret av httpwhat; 2. juni 2010 kl. 14:03.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Med de kravene du har spesifisert vil en random laptop til 3-4000,- holde i lange baner.
Det stemmer nok AtX, men legg merke til at kvalitetsfølelse (og design), batteritid og godt tastatur (og mus) står høyt på lista. Det har jeg ikke inntrykk av at en random laptop til 3-4 k tilfredsstiller, men jeg kan ta feil, derfor spør jeg.

Jeg har heller ikke inntrykk av at iTunes kjører smooth (samtidig med endel andre oppgaver m/ Windows 7) på en random laptop i nedre sjiktet av budsjettet mitt. Men jeg kan ta feil her også .
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kvalitet er relevant til hvordan man behandler en maskin.

Men kjenn på maskinene og les tester før du kjøper, du trenger ikke gå opp til 10k for å kjøpe en "dårligere" maskin enn en som koster 4k bare fordi den "har bedre kvalitet" og varer omtrent like lenge.

Uansett er det oftere hardwarefeil enn kvalitetsfeil, og da burde du gå for noen som kan selge deg garanti upfront (f.eks HP-laptoper kan vel kjøpes med 3års garanti upfront for 400,- ekstra, så slipper du "krangle" hver gang noe er feil i henhold til reklamasjon).
Jeg vil si en Acer Timelinex burde passe ypperlig til ditt bruk. Har litt dårlige erfaringer med Acers kvalitet, men denne er helt ny, så det går an å håpe den er bedre.

Ellers: knallbra ytelse (langt bedre enn MBP 13"), god batteritid, jevnt over en god maskin. Kvalitet på tastatur og touchpad skal også være brukbart, men det er jo en smakssak.