Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2858
Er ute etter et program som jeg kan plassere på min bil pc. Det skal kunne se live video fra 2 kameaer (et bak og et forand).
Det skal ta opp de siste 30 minuttene, med mindre jeg lagrer manuelt.
Dersom jeg trykker på en bil med musa, skal programmet lese skiltet automatisk og sende dette via 3G moden fra netcom til 2283 med "regnr" som kode ord.

Den som kan lage dette for meg vil få betalt. Ta kontakt via PM dersom du er interisert. Må kunne kjøre på windows pc.

-------------------
Mvh
Artnox
kan jeg spørre om hensikten?
eller hva du jobber med
bare litt nysgjerrig :P
Jeg håper virkelig du har lagt til side gode ressurser til prosjektet ditt.
Ja, fordi det er bare å lage uten videre. Uten noe spesifikt info angående kamra og hvordan det skulle ha vært kontakt med pcen og kamraet, kommer du ikke langt. Nå skraper jeg bare overflaten med sandpapir, dette er et prosjekt verdig for et firma. Sum? Gjetter på et tall med hvertfall 4-5 nuller bak.
Tror du heller skal satse på 2 kameraer med god zoom og en laptop som filmer kontinuerlig, og lagrer de siste 30 minuttene.
Så kan du zoome inn på bilskiltene manuelt på laptoppen og sende regisreringsnummer på sms.

Et program som både kan gjennkjenne tall og bokstaver fra et bilde, og sende dette til en telefonnummer blir for ambisiøst.

Btw. Det DYRESTE i dette prosjektet, blir de vibrasjonsfrie kameraene dine... lykke til.
Sist endret av Turbolego; 6. mai 2010 kl. 22:36.
Statens vegvesen skal visst ha et slikt system, som de bruker i kontroller.
Vet ikke hvor utbredt det er i landet, men blir sikker mer og mer brukt.
De bruker da selvfølgelige stasjonære kameraer, så blir nåkk _litt_ værre med kamera montert i bil.

Du kan jo ta kontakt å høre om de vil dele...
Sist endret av aksiom; 6. mai 2010 kl. 22:39.
http://www.brothersoft.com/anpr-download-46512.html kan brukes til å finne bilnummer.

"Knappen" kan lagre de siste x sekundene til disk, konvertere dette til enkeltbilder, og så bruke ANPR til å finne hvilke numre som dukker opp flest ganger, for å sikker på nummeret.

Delen med live video vil jeg tro blir den verste. SMS-meldinger kan også bli vanskelig, ettersom jeg antar Netcom ikke har noe API til SMS-programmet sitt.

4 nuller burde holde.
Trådstarter
10 1
har penger til å betale ja, kom med tilbud, og hvilke spessefikasjoner du trenger.

Løsningen med zoom er jo grei nok, men finnes jo allerede mange programmer som kan lese bokstaver / tall av bilde.. Hvor vanskelig kan det være å få dette sendt til et tlf. nr. over sms?
Sitat av Artnox90 Vis innlegg
har penger til å betale ja, kom med tilbud, og hvilke spessefikasjoner du trenger.

Løsningen med zoom er jo grei nok, men finnes jo allerede mange programmer som kan lese bokstaver / tall av bilde.. Hvor vanskelig kan det være å få dette sendt til et tlf. nr. over sms?
Vis hele sitatet...
vanskeligere enn du tror!
I england så har de tatt i bruk et sånn opplegg på mange politibiler.
Den leser automatisk bilskiltet og henter info om bilen, fører og det som er, fra en eller annen database.
Sitat av fr334k Vis innlegg
vanskeligere enn du tror!
Vis hele sitatet...
Er massevis av fine SMS-portaler på nett, og han er tydeligvis interessert i å betale, så tviler på at 50 øre meldingen er en hindring for han. Er jo heller ikke spesielt vanskelig å få internett på laptop'en nå om dagen heller.

Jeg dreiv og lekte masse med OCR når jeg studerte. Synd jeg ikke gjør det lenger, hadde gladelig hoppa på et sånt prosjekt som det her da. Det er vanskelig, men fullt gjørbart.. men du må ha skikkelig kamera. En veldig stor delen av jobben her er det mekaniske og få skikkelig bildekvalitet.
Sist endret av DumDiDum; 6. mai 2010 kl. 23:11.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Veldig mange bedrevitere her. Har dere egentlig kompetansen for å uttale dere?
Dersom dere er interessert kan dere,som han sier, ta kontakt fremfor å forhåndsdømme og kritisere.
Alt annet enn å faktisk lese skiltene er jo forholdsvis enkelt å få til.

Bruker et logitech webkamera i bilen som er koblet opp til en windowslaptop som kjører en vb.net app som lagrer de siste 2minuttene fortløpende, og den har også motion detection så den skiller ut veien fra alt annet. Kan ikke si at vibrasjoner er noe problem. Har alltid kunnet sett bilnummerne live og opptak.

Det å få overført bildet til en app, eller skrive hjemmelaget kode som kan lese skilter har jeg ingen plan på.
Om du har en løsning på det kan du jo bruke sms-api'et til clickatell.com for å sende spørring til statens veivesen med nummeret gjenkjenningsprogrammet gir deg.
Dette er nok enklere enn dere tror, men uansett vil det bli vanskelig og få til, men fullt mulig.
Har jo trossalt et program på telefonen min som kan gjenkjenne tekst, hvorfor skulle ikke det være mulig ved hjelp av en pc? En måte dette kan gjøres på er ved at når du trykker på en bil så vil det bli tatt et bilde, programmet vil så zoome inn på det det tror er en bil (dette er nok det vanskeligste) for så å lese av et registrerings nummer, lagre det og sende det som en sms via 3g kortet (vet ikke om det eksisterer en enkel måte å få det til, men fortsatt mulig).
Men, for at dette skal fungere MÅ du ha et godt kamera, og du må finne en måte å få holdt de stabil slik at bildet blir sånn høvelig tydelig.
Du bør legge ut dette på getafreelancer.com (?) tror jeg det var siden het, der vil du få tilbud fra mange som kan programmere, og du vil sannsynligvis slippe unna med en liten sum penger der i forhold til hva du ville måtte betale i Norge, men tror fortsatt det blir dyrt.

Hvor mye penger har du mulighet til å bruke på dette?
Trådstarter
10 1
en ting jeg tenkte på, hva om programmet ved et klikk, henter ut en bilde ramme fra filmen, får så å lese skiltet av dette? ville dette gjøre det litt lettere med den delen?


edit:
Litt seint ute

Jeg har nok penger vis det er det du lurer på.
Har alt utenom kamera og software, hvilket kamera vil dere anbefale til dette bruket da?
Tenkte helst på noe med mulighet til å overføre via usb eller lingdende, da jeg ikke har video inn på pcen enn så lenge
Sist endret av Artnox90; 6. mai 2010 kl. 23:51.
En annen måte er at kameraet hele tiden henter ut bilder for å scanne gjennom registrerings nummer og får informasjon om bilen og eieren, så når du trykker på bilen/nummerskiltet vil den komme opp med en gang uten at du trenger å vente, men fortsatt kan det bli vanskelig

Kan du definere nok penger?
Nok for meg er 1000 kr, nok for naboen er 500. Hvor mye er egentlig nok for deg,
Nå kunne det være fint å få svaret i et tall, og si til en utvikler når han spør om hvor
mye penger du vil bruke på programmet at han vil få betalt nok, er ikke lurt, da vil
du mest sannsynlig ikke få noen til å programmere for deg
Trådstarter
10 1
Vet ikke hvor mye det vil koste å få gjort en slik jobb, men her gjelder vel egentlig beste bud vinner...
Kom med serriøse tilbud, så kan vi ta det derfra, du får naturligvis vite hvor mye en får før man begynner arbeidet.
I kroner og øre aner jeg ikke hvor mye noe slikt verdt, så jeg satser egentlig på å få noen tilbud som jeg kan godta, forhandle eller avså.
Dette er et rimelig stort prosjekt.
Ta kontakt med et seriøst firma og la de ta seg av utvikling og testing.

Krever dog en noe mer detaljert kravspec og du kommer nok langt med 4-500 tusen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg er også helt enig, dette er nok mye enklere enn de fleste tror. Har selv arbeidet med noe lignende, som tillot at et webcamera stod forran en garageport og kjenkjente skiltnummer, og dermed åpnet seg. Man trenger ikke finne opp absolutt alt fra bunnen av, det finnes ofte løsninger som eksisterer fra før. Man kan enkelt nok bare kombinere forskjellige løsninger sammen, til den løsningen du ser etter.

Å kommunisere med ett og flere webcamera er en lek. Du mottar data fra drivere eller api, enkelt nok. Microsoft har blandt annet jobbet i mange mange år med OCR. I Office-pakken har man en komponent kalt MODI som man kan bruke til gjenkjenning av bokstaver, så lenge man har de i noe som er støyfritt nok til at den skal klare å tolke den. Det finnes også andre alternativ der ute man kan dra nytte av. Enten man sender AT-kommandoer direkte til en telefon eller bruker et allerede eksisterende api, kan man også lage noe som i løsningen din, sender sms til hvor enn du måtte ønske. Tvillingkort gjør løsningen også rimelig elegant! Du trenger heller ikke kommunisere med en telefon, så lenge du har en laptop med tilgang til internett. Mange løsninger på nett for å sende sms fra.

Å finne ut hvor musa har blitt trykket på, og "zoome inn" på området du har merket av, i forhold til et bilde, er også strengt tatt også en rimelig lett oppgave. Enkeltstående elmeneter som kun må knyttes sammen til en løsning.
Sist endret av m0b; 7. mai 2010 kl. 00:23.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg er også helt enig, dette er nok mye enklere enn de fleste tror. Har selv arbeidet med noe lignende, som tillot at et webcamera stod forran en garageport og kjenkjente skiltnummer, og dermed åpnet seg. Man trenger ikke finne opp absolutt alt fra bunnen av, det finnes ofte løsninger som eksisterer fra før. Man kan enkelt nok bare kombinere forskjellige løsninger sammen, til den løsningen du ser etter.

Å kommunisere med ett og flere webcamera er en lek. Du mottar data fra drivere eller api, enkelt nok. Microsoft har blandt annet jobbet i mange mange år med OCR. I Office-pakken har man en komponent kalt MODI som man kan bruke til gjenkjenning av bokstaver, så lenge man har de i noe som er støyfritt nok til at den skal klare å tolke den. Det finnes også andre alternativ der ute man kan dra nytte av. Enten man sender AT-kommandoer direkte til en telefon eller bruker et allerede eksisterende api, kan man også lage noe som i løsningen din, sender sms til hvor enn du måtte ønske. Tvillingkort gjør løsningen også rimelig elegant! Du trenger heller ikke kommunisere med en telefon, så lenge du har en laptop med tilgang til internett. Mange løsninger på nett for å sende sms fra.

Å finne ut hvor musa har blitt trykket på, og "zoome inn" på området du har merket av, i forhold til et bilde, er også strengt tatt også en rimelig lett oppgave. Enkeltstående elmeneter som kun må knyttes sammen til en løsning.
Vis hele sitatet...

Dette, mer eller mindre. Krever litt kunnskap om forskjellige teknikker/API's, men burde være en relativt enkel ting å fikse. Om du legger 20k på bordet får du nok en løsning.
hvor mye tror dere statans wegvesens system kosta??
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
kentoo: I det offentlige skal ting gjerne gå på anbud i X antall runder før noen får jobben, og slike prosjekt koster som regel en del.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Jeg kan nå si min mening. Vis man bruker Delphi til å skrive dette så kan det være ganske lett.
1. Begynner med bilde rendering i real time...
2. Så trenger du en avansert algorithme til å gjenkjenne et bilkjent. Med tanke på at det er samme form som et rektangel. Så finnes det supre open-source algorithmer som de beste bruker...(Hvert skilt bruker samme dimensjon osv..)
3. Så trenger du bare en terminal/klient program som tolker denne informasjonen og sender den videre.
Vi snakker fort 300 timers arbeid. Hvilken timepris hadde du sett for deg?
Trådstarter
10 1
da er vi tilbake på pris som jeg tidligere har sakt at jeg ikke vet hva som er vanlig, eller hvor mye arbeid dette er.
Men er det 300 timers arbeid har jeg ikke penger å kaste bort på dette hadde opprinnelig satt av 25000 til programmering, har dog litt tiil tilgjengelig, men ikke opp i 6 sifra for å si det sånn...
Kom med tilbud så skal jeg vurdere saken.
Som andre også sier her, så burde selve lagring av video, samt sending av SMS gå ganske greit. Det tar likevel en god del tid å sette seg inn i de forskjellige API'er, dersom man ikke har brukt dem før. SMS sending gjør en kollega i Delphi på jobb (AT kommandoer), så det burde være mulig å finne ut av.

Slik jeg ser det, så vil det største problemet være å finne selve skiltet. Godt mulig det finnes open source som muliggjør dette, men det har jeg ikke vært borti (finnes sikkert). Dersom man kunne merke av en firkant rundt skiltet, så ville nok det gjøre tolkingen enklere.
For en stund siden, så lastet jeg ned litt C# kode, som tolker bokstaver man tegner i en firkant (nevralt nettverk). Den koden kan jo sikkert brukes som et utgangspunkt til å tolke skiltet med.
Koden finner du/dere her:
http://neurondotnet.freehostia.com/samples/index.html

Hadde jeg ikke hatt dame som suger tid, så skulle jeg gjerne tatt et slikt prosjekt. Ikke for pengene, men det høres ut som et morsomt prosjekt. Desverre så ligger alle ungkarsprosjekter på is for tiden
Sist endret av cazber; 15. mai 2010 kl. 00:30.