Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1051
Hei

Har fått problemer med en laptop som gjør at jeg ikke kan kjøre et OS på den.
Hadde Mandriva 2010 på den, og plutselig en dag, så virket det ikke lengre. Så da prøvde jeg å installere mandriva på nytt, men da kommer denne feilmeldingen:
"fant ingen gyldige enheter for nytt filsystem. kontroller maskinvare..."
Så prøvde jeg å installere windows, men det var ikke mulig å få installert, og jeg kunne heller ikke formatere hard disken.

Jeg har nå kjørt memtest86 med mandriva plata, og da fant den over 200 feil iløpet av ca 3 timer.
Kan detter være grunnen for at det er problemer? isåfall, er det mulig å få fikset disse feilene?

Har prøvd å bruke noen programmer som skal fjerne alt på hdd (DBAN, killdisk..) men de så ikke ut til å klare å gjøre det de skulle. Har også prøvd å bruke en cd med programvaren fra produsenten av disken, men fikk bare feilmelding.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Minnefeil betyr filoverføringsfeil og filkorrupsjon så ja.

Test med en og en brikke, får du fortsatt minnefeil med bare enkeltbrikker inne, prøv å blåse støv ut av minneslots, er det fortsatt feil kan problemet ligge på CPU eller hovedkortet.
Trådstarter
63 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Minnefeil betyr filoverføringsfeil og filkorrupsjon så ja.

Test med en og en brikke, får du fortsatt minnefeil med bare enkeltbrikker inne, prøv å blåse støv ut av minneslots, er det fortsatt feil kan problemet ligge på CPU eller hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Blåste bort støv og kjørte testen på en og en brikke. Den ene hadde ikke en eneste feil etter at den hadde kjørt 11 timer i memtest. Den andre brikken derimot, hadde 47 feil etter ca 20 minutter i testen.

Så virker som det bare er feil på den ene brikken da. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse den, eller må man kjøpe ny?
Eller er det da CPU'en eller hovedkortet det kan være feil med?
Sist endret av altairz; 8. mai 2010 kl. 14:00.
Du må kjøpe ny
Trådstarter
63 0
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Du må kjøpe ny
Vis hele sitatet...
Er det denne minnebrikken som har gjort at jeg ikke kan installere OS, eller formatere maskinen?
Så om jeg kjøper ny brikke, skal det problemet være løst?
Sitat av altairz Vis innlegg
Er det denne minnebrikken som har gjort at jeg ikke kan installere OS, eller formatere maskinen?
Så om jeg kjøper ny brikke, skal det problemet være løst?
Vis hele sitatet...
Ja. Husk å kjøp rett brikke da, rett type og rett hastighet.
Trådstarter
63 0
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Ja. Husk å kjøp rett brikke da, rett type og rett hastighet.
Vis hele sitatet...
Må man ha i begge minnebrikkene for å få instalert OS?
Jeg prøvde å installere linux mandriva, mens jeg bare hadde i den ene minnebrikken uten feil. Men fikk da samme problemet med at jeg ikke fikk instalert mandriva.
Sist endret av altairz; 8. mai 2010 kl. 16:04.
Sitat av altairz Vis innlegg
Må man ha i begge minnebrikkene for å få instalert OS?
Jeg prøvde å installere linux mandriva, mens jeg bare hadde i den ene minnebrikken uten feil. Men fikk da samme problemet med at jeg ikke fikk instalert mandriva.
Vis hele sitatet...
Hva skjer når du installerer det da? Får du bootet opp disken?
Trådstarter
63 0
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hva skjer når du installerer det da? Får du bootet opp disken?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kommer fram til der jeg skal velge språk. Også kommer denne feilmeldingen:
"fant ingen gyldige enheter for nytt filsystem. kontroller maskinvare..."

Så dvd'en fungerer helt fint, men jeg kommer ikke lenger enn til den feilmeldinga der når jeg prøver å installere.
Sitat av altairz Vis innlegg
Ja, jeg kommer fram til der jeg skal velge språk. Også kommer denne feilmeldingen:
"fant ingen gyldige enheter for nytt filsystem. kontroller maskinvare..."

Så dvd'en fungerer helt fint, men jeg kommer ikke lenger enn til den feilmeldinga der når jeg prøver å installere.
Vis hele sitatet...
Gå inn i BIOS og sjekk om HDD'n din er listet opp.
Trådstarter
63 0
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Gå inn i BIOS og sjekk om HDD'n din er listet opp.
Vis hele sitatet...
Under "info" i BIOS står det hvordan model hdd'en er, og hvilket serienummer den har. Er det dette du tenker på når du sier om den er listet opp?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Virker som en kombo av defekt minne OG hdd, defekt minne kan du ha hatt en stund uten å ha merket det though.
Trådstarter
63 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Virker som en kombo av defekt minne OG hdd, defekt minne kan du ha hatt en stund uten å ha merket det though.
Vis hele sitatet...
Har hatt en del problemer med denne pc'en. Var orginalt installert windows xp på den. xp gikk sinnsykt tregt. Er riktignok bare 512mb ram på pc'en, men alt gikk ekstremt tregt konstant.
Instalerte senere Mandriva. Det funket bra en stund, men så kom denne feilen.
Så nå er den like ubrukelig som en mobil uten simkort.

Er det mulig å få fikset den?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Går selvfølgelig å fikse den, Mulig det bare er begge rambrikkene som er defekte, og memtest ikke oppdaget dette. Selv om jeg tviler litt, da du kom såpass langt i Windows instalasjonen at du kunne velge å formatere.

Må først finne ut hva feilen er, er litt tom for forslag atm
Trådstarter
63 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Går selvfølgelig å fikse den, Mulig det bare er begge rambrikkene som er defekte, og memtest ikke oppdaget dette. Selv om jeg tviler litt, da du kom såpass langt i Windows instalasjonen at du kunne velge å formatere.

Må først finne ut hva feilen er, er litt tom for forslag atm
Vis hele sitatet...
vel, antar feilen ligger i minne eller hdd :P Har prøvd å bruke DBAN og lignende programmer for å fjerne alt på hdd. Kan jo gi den et nytt forsøk uten å ha i den ødelagte rambrikken. Men kan det hende at det hjelper om jeg bruker disse programmene uansett? :P
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Om du bare skal nulle ut harddisken, uten å være 104% sikker på at ting kan gjenopprettes, bruk dd i mandriva live.
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=8M
(er ikke sikker på om det er sudo eller bare su i mandriva, aldri brukt OSet)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av altairz Vis innlegg
vel, antar feilen ligger i minne eller hdd :P Har prøvd å bruke DBAN og lignende programmer for å fjerne alt på hdd. Kan jo gi den et nytt forsøk uten å ha i den ødelagte rambrikken. Men kan det hende at det hjelper om jeg bruker disse programmene uansett? :P
Vis hele sitatet...

Prøv å installere uten å ha den defekte brikken i ja, mistenker at du kan komme i mål da.
Trådstarter
63 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Prøv å installere uten å ha den defekte brikken i ja, mistenker at du kan komme i mål da.
Vis hele sitatet...
Fikk samme problemet selvom jeg bare hadde i brikken uten feil