Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4824
Hvis man blir mistenkt for hasjrøyking på grunn av tips eller lignende, og politiet ber deg om å ta en pisseprøve, kan man nekte? Jeg har før opplevd dette, men jeg har aldri røyket hasj før og har ikke tenkt til det heller. Dette er bare teoretisk.

Så... Noen som har erfaring? Finnes det gode unnskyldninger for å slippe en pisseprøve?
Hvis du ikke har røyka, så er det jo bare å nekte, da får du vite om det er lov eller ikke OG du er ikke i noen fare
Nekt. det er samme pokker hva unnskyldning du har
politiet kan ikke kreve en pisse prøve, så lenge det ikke gjelder kjøring i påvirket tillstand.
Er ikke det å nekte på pisse-prøve det samme som og være skyldig?
Mener og ha lest det.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Nei det er klart at det ikke er det samme som å være skyldig.
Hvis f.eks min bestemor hadde blitt stoppet tilfeldig på gaten og politiet hadde krevd urinprøve av henne og hun hadde nektet, ville det jo ikke si det samme som at hun er skyldig.
Det er jo klart at hun ville følt seg krenket og en naturlig reaksjon i en slik sak vil gjerne være å nekte.
Hvis politiet ikke har noe konkrèt på deg, kan de i realiteten ikke tvinge deg til en urinprøve. Hvis det gjelder mistanke fra foreldre er det fastlegens sin sak, ikke politiet.
drQ
Egendefinert
Sitat av Muradi
Hvis man blir mistenkt for hasjrøyking på grunn av tips eller lignende, og politiet ber deg om å ta en pisseprøve, kan man nekte? Jeg har før opplevd dette, men jeg har aldri røyket hasj før og har ikke tenkt til det heller. Dette er bare teoretisk.

Så... Noen som har erfaring? Finnes det gode unnskyldninger for å slippe en pisseprøve?
Vis hele sitatet...
Straffeprosessloven § 157:
§ 157. Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
Vis hele sitatet...
En urinprøve er neppe så veldig mye mer smertefullt enn en blodprøve, så det faller nok inn under dette. Hvordan man rent praktisk tvinger noen til å avgi en urinprøve skal jeg ikke spekulere i.

Men spørsmålet er altså om det er "skjellig grunn" til mistanke.
Uten at jeg vet helt sikkert må det vel være en skjellig grunn til mistanke som fører til at politiet tar kontakt og krever en urinprøve. Å nekte å ta en urinprøve som politiet fra før IKKE har god nok grunn til å kreve, er ikke skjellig grunn til mistanke. Det kan ikke være sånn at alle som ønsker å verne om privalivet sitt har noe å skjule - det er politiets oppgave å bevise at du er skyldig, ikke din oppgave å bevise din uskyld.
Skal politiet kreve blodprøve, må forbrytelsen man er mistenkt for ha en strafferamme
på min. 6 måneder fengsel.
rett meg hvis jeg tar feil.

Politiet har prøvt seg mange ganger på meg, men jeg har alltid nektet å la meg teste.
sakene har alltid blitt henlagt pga. manglene bevis.
Sitat av intreserte
Skal politiet kreve blodprøve, må forbrytelsen man er mistenkt for ha en strafferamme
på min. 6 måneder fengsel.
rett meg hvis jeg tar feil.

Politiet har prøvt seg mange ganger på meg, men jeg har alltid nektet å la meg teste.
sakene har alltid blitt henlagt pga. manglene bevis.
Vis hele sitatet...
Nektet selv og ta urintest og blodprove.
Dette var da en liten sak, hvor en venn ble tatt og det ble funnet en sms fra meg.
Da de kom paa dora nektet jeg for Urintest, og da sa de at det ville bli en paatvunget bloodprøve. Dagen etter kom de tilbake med papirer fra en politijuris (elns) prøven var da negativ

Innrømmet fordi min mor satt der + at jeg hadde røyket 2 dager før. Skulle jo egentlig veart positiv da men, så feil kan man ta. Fikk 2000 i bot.
Sist endret av Kastrup; 15. oktober 2008 kl. 16:57.
Sitat av Kastrup
Nektet selv og ta urintest og blodprove.
Dette var da en liten sak, hvor en venn ble tatt og det ble funnet en sms fra meg.
Da de kom paa dora nektet jeg for Urintest, og da sa de at det ville bli en paatvunget bloodprøve. Dagen etter kom de tilbake med papirer fra en politijuris (elns) prøven var da negativ

Innrømmet fordi min mor satt der + at jeg hadde røyket 2 dager før. Skulle jo egentlig veart positiv da men, så feil kan man ta. Fikk 2000 i bot.
Vis hele sitatet...
Wow, da har de virkelig lite å gjøre. Flere venner av meg som har blitt tatt med mine sms'er etc. men aldri opplevd noe som det du beskriver. Selv ikke da det har stått spesifikke meldinger om kjøp av større kvanta. Mulig de har prøvd å ta meg på noe, men har alltid ligget lavt i ettertid når slikt har skjedd.
Ingen kan kreve en dritt fra deg, men konklusjonen om skyldighet trekkes fort når man nekter. (Det sier seg jo egentlig selv).
Men mange som nekter kun av prinsipp årsaker, og jeg veit om noen tilfeller hvor dette har blitt notert som positiv test(skyldig).
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Så mistanke er ikke nok?
Sitat av Sinister
Wow, da har de virkelig lite å gjøre. Flere venner av meg som har blitt tatt med mine sms'er etc. men aldri opplevd noe som det du beskriver. Selv ikke da det har stått spesifikke meldinger om kjøp av større kvanta. Mulig de har prøvd å ta meg på noe, men har alltid ligget lavt i ettertid når slikt har skjedd.
Vis hele sitatet...
Me neither, jeg bare ble henta på skolen og satt i avhør.
Sist endret av Bundy; 17. oktober 2008 kl. 05:37.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei viss jeg tar urin/blodprøve hos fastlegen min har legen lov til å gji informasjon til foreldre/andre sjøl om jeg er myndig???
Nei, det har de ikke.
Fastlegen kommer heller ikke til å se om du har røyket noe, med mindre det er spesifikt det han leter etter.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Innrømmet fordi min mor satt der + at jeg hadde røyket 2 dager før. Skulle jo egentlig veart positiv da men, så feil kan man ta. Fikk 2000 i bot.
Vis hele sitatet...
Det folk flest ikke er bevisst på er at man ikke kan spore hasjrøyking i blodet særlig lenge. Toppen 1-2 dager så det er ikke spesielt merkelig at prøven din var positiv.

THC i blodet brytes relativt raskt ned til THC-syre som kan spores lenge i urinen, men som ikke kan spores i blodet.

Moralen er altså; nekt å ta en urinprøve, la dem ta en blodprøve i stedet.

Skulle vært negativ i stedet for postitiv.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hvis politiet derimot har "begrunnet mistanke" for at du har drevet med ymse, kan man da motsette seg en urinprøve og heller bli påtvunget en blodprøve?
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Hvis politiet derimot har "begrunnet mistanke" for at du har drevet med ymse, kan man da motsette seg en urinprøve og heller bli påtvunget en blodprøve?
Vis hele sitatet...
Ja, slik blir det ofte.
Sitat av vacant Vis innlegg
Ingen kan kreve en dritt fra deg, men konklusjonen om skyldighet trekkes fort når man nekter. (Det sier seg jo egentlig selv).
Men mange som nekter kun av prinsipp årsaker, og jeg veit om noen tilfeller hvor dette har blitt notert som positiv test(skyldig).
Vis hele sitatet...
dummeste jeg har lest i dag.. jo staten og andre myndigheter har retiigheter.

(eks: mener å huske at i forbindelse med kommune politikken så kan du under visse omstendigheter bli tvunget til å delta.)

Sitat av Alfemann Vis innlegg
Hvis politiet derimot har "begrunnet mistanke" for at du har drevet med ymse, kan man da motsette seg en urinprøve og heller bli påtvunget en blodprøve?
Vis hele sitatet...
jo stemmer , og hvis de vil at du skal ta urintest eller blodprøve så og du nekter , så finnet politiet bare på en begrunnet mistanke og vips du blir testet(dette hørte jeg fra en beskjent)
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
(eks: mener å huske at i forbindelse med kommune politikken så kan du under visse omstendigheter bli tvunget til å delta.)
Vis hele sitatet...
Er du medlem i en eller annen organisasjon er det fult mulig at du har godtatt at de kan kreve urinprøve/blodprøve når de ber om det uten at du har rett på å nekte.
Her i norge så er man jo uskyldig til det motsatte er bevist. Skal de ikke ha ganske gode grunner for mistanken før de kan kreve å teste deg?

Om du nekter så har jo ikke en politi betjent rett til å tvinge deg, dette må gjennom en politijurist som vil vurdere saken.

@xhacktly: Man kan ikke tvinges til å delta på kommunestyre møter ol, så lenge man ikke selv i en eller annen form har godtatt at man kan bli kalt inn. Dvs. eier man en eiendom i kommunen, kan man bli kalt inn - mest sannsynlig blir man ikke tvunget, men vil tro det får negative konsekvenser om man ikke stiller.

Men staten kan tvinge deg til å stille i rettsaker, sesjon, avhør osv. Så staten har 'rettigheter' som du sier
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Her i norge så er man jo uskyldig til det motsatte er bevist. Skal de ikke ha ganske gode grunner for mistanken før de kan kreve å teste deg?

Om du nekter så har jo ikke en politi betjent rett til å tvinge deg, dette må gjennom en politijurist som vil vurdere saken.

@xhacktly: Man kan ikke tvinges til å delta på kommunestyre møter ol, så lenge man ikke selv i en eller annen form har godtatt at man kan bli kalt inn. Dvs. eier man en eiendom i kommunen, kan man bli kalt inn - mest sannsynlig blir man ikke tvunget, men vil tro det får negative konsekvenser om man ikke stiller.

Men staten kan tvinge deg til å stille i rettsaker, sesjon, avhør osv. Så staten har 'rettigheter' som du sier
Vis hele sitatet...
Man vil jo ganske sikkert få opplysninger om et eventuelt møte i god tid før det finner sted, så å ikke møte opp pga man har ruset seg på lovlig eller ulovlig vis kommer til å se rimelig dumt ut. Tviler på at man får vite om sånne møter kun timer i forveien.
Jeg ønsker å komme med en opplysning dere som syns denne tråden er spennende lesestoff:

Husk at dersom politiet mistenker deg for å ha røyket hasj eller har fått tips om at du har gjort det så koster det dem ikke mange kaloriene å få en ransakelsesordre fra en jurist.

Sitter du på stasjonen med en irritabel politimann som vifter en kopp mot deg mens han insisterer heftig på at du urinerer i koppen, kan faktisk dette være det lureste dersom du har gjemt unna noe knask hjemme.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg ønsker å komme med en opplysning dere som syns denne tråden er spennende lesestoff:

Husk at dersom politiet mistenker deg for å ha røyket hasj eller har fått tips om at du har gjort det så koster det dem ikke mange kaloriene å få en ransakelsesordre fra en jurist.

Sitter du på stasjonen med en irritabel politimann som vifter en kopp mot deg mens han insisterer heftig på at du urinerer i koppen, kan faktisk dette være det lureste dersom du har gjemt unna noe knask hjemme.
Vis hele sitatet...
mulig jeg misforstod her, men du mener altså at om du f.eks har røyka (og skjuler stash hjemme) så ville du heller ha tisset i koppen \ vært samarbeidsvillig?

regner jo med at om du pisser (og testen er positiv) så tar de razzia uansett, og du er dobbelfuckt.

samme ville det vel vært motsatt? de mistenker deg, vil du skal pisse, du sier nei. de tar razzia, finner stashet, og "vet garantert" at du har røyka.


uansett da så er du jo fuckt?
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
mulig jeg misforstod her, men du mener altså at om du f.eks har røyka (og skjuler stash hjemme) så ville du heller ha tisset i koppen \ vært samarbeidsvillig?

regner jo med at om du pisser (og testen er positiv) så tar de razzia uansett, og du er dobbelfuckt.

samme ville det vel vært motsatt? de mistenker deg, vil du skal pisse, du sier nei. de tar razzia, finner stashet, og "vet garantert" at du har røyka.


uansett da så er du jo fuckt?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på politimannen som avhører deg samt situasjonen du befinner deg i, men jeg skjønner poenget ditt og jeg ser at det du sier til tider kan være riktig.
Derfor må man bruke hodet i slike tider.
Om man f.eks. blir tatt sammen med noen som røyker (du blir ikke sett mens du røyker) og tatt med inn til urinprøve. Om du da har noe liggende hjemme, er det nok lurere å bare gå med på pisseprøven. Om du tester positivt, får du et forenklet forelegg. Tviler på om det blir razzia hjemme hos deg da. Sjansen for razzia er nok større om du nekter å pisse på stasjonen.
Sitat av Olum Vis innlegg
Om man f.eks. blir tatt sammen med noen som røyker (du blir ikke sett mens du røyker) og tatt med inn til urinprøve. Om du da har noe liggende hjemme, er det nok lurere å bare gå med på pisseprøven. Om du tester positivt, får du et forenklet forelegg. Tviler på om det blir razzia hjemme hos deg da. Sjansen for razzia er nok større om du nekter å pisse på stasjonen.
Vis hele sitatet...
Forelegget som man mottar for bruk av hasj er dessverre ikke forenklet.

Sånn sett, dersom de ikke har sett han røyke, så har de jo heller intet bevis? Da vil jeg tro at det blir litt vanskeligere for de å få tak på en ransakelsesordre enn om man hadde servert de pisset sitt i gullkopp.
Jeg ble innkalt til avhør pga mistanke om røyking der lensmannen prøvet å tvinge meg til å pisse.

Jeg nektet ofc, så vi "kranglet" i 10-20 min om jeg skulle pisse eller ikke og det endte til slutt med at jeg krevet å snakke med advokat. Der sa han på telefon med høytaler på at han kunne ikke tvinge meg til noe som helt uten konkret bevis.
Følte meg litt stolt etter å ha vunnet diskusjonen ^^

Beklager skrivefeil, er dyslektiker.
ArbeidsledigProletar
Sitat av nickrrr Vis innlegg
Jeg ble innkalt til avhør pga mistanke om røyking der lensmannen prøvet å tvinge meg til å pisse.

Jeg nektet ofc, så vi "kranglet" i 10-20 min om jeg skulle pisse eller ikke og det endte til slutt med at jeg krevet å snakke med advokat. Der sa han på telefon med høytaler på at han kunne ikke tvinge meg til noe som helt uten konkret bevis.
Følte meg litt stolt etter å ha vunnet diskusjonen ^^

Beklager skrivefeil, er dyslektiker.
Vis hele sitatet...
Way to go! Stå på rettighetene, slu snut er det overalt.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Er du medlem i en eller annen organisasjon er det fult mulig at du har godtatt at de kan kreve urinprøve/blodprøve når de ber om det uten at du har rett på å nekte.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder om du er medlem i treningsstudio om jeg ikke tar feil. Da sjekkes det for steroider.(Regner med det blir sjekket via urin eller blodprøve, uten å være helt sikker)
Om du er medlem av et treningsstudio og de insisterer på at du skal pisse så meld deg ut av treningsstudioet. Det går an å forklare ovenfor venner at du har angst/bryr deg veldig mye om rettigheter. Det går ikke an å snakke seg ut av at du har blitt utvist pga juksing.
Det holder ikke med mistanke, de må ha god grunn til mistanke. Uansett om grunnen deres er god eller ikke, og du vet at de evt kommer til å få godkjennelse til å gjøre, kan du likevel nekte. På denne måten må de få en kjennelse og komme tilbake dagen derpå. Deretter kan du si at du ikke får til å pisse, til tross for dine harde forsøk; og da må de ta blodprøve. Siden thc ikke er i blodet like lenge som i urinen er sjansen mangfoldig ganger større for at du pisser positivt.

Om ikke de får kjennelsen er du 'in the clear' uansett. Med andre ord er det å nekte veeeeldig ofte den desidert smarteste veien å gå.
Sist endret av Picard; 10. mai 2010 kl. 22:18.