Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 973
Har følt meg veldig inspirert i det siste, så her kommer enda en ny eksperimentell progressiv trancelåt! Ikke 100% ferdigarbeidet, og enda litt kort, men jeg liker å få feedback under arbeidsprosessen. Postet en tråd med en sang for et par dager siden, men fikk ingen feedback. Feedback på den sangen kunne også vært kult, den tråden finnes her!

Den nye låten heter "Vanished", og du finner den på linken under.

http://nrk.no/urort/Artist/DjJagon/default.aspx
Beklager å si det, men dette var ikke bra. Alt for høy kick og meget confusing snare. Pluss merklige toner ellers.
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Beklager å si det, men dette var ikke bra. Alt for høy kick og meget confusing snare. Pluss merklige toner ellers.
Vis hele sitatet...
Vet du hva polyrytmer er? Sangen går også i 6/7 tidssignatur, noe som er veldig uvanlig. At kicken ble for høy er kanskje mulig, men at snaren er confusing kan jeg ikke si meg enig i.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm

Den går såklart ikke i 6/7, da dette ikke går. Den går i 6/8 men med 7 takter før den starter på nytt, dette bytter også mye underveis.
Sitat av Source Vis innlegg
Beklager å si det, men dette var ikke bra. Alt for høy kick og meget confusing snare. Pluss merklige toner ellers.
Vis hele sitatet...
dessverre enig i det som sies her i tillegg til at jeg ikke synes det hang sammen på noen måte, men ikke gi deg så blir det nok bedre etterhvert
nå er det også slik at ingen skal måtte vite hva ord/uttrykk i musikk-produksjonsverdnen er/betyr så synes du heller kunne prøvd å tatt til deg kritikken på en bedre måte.
hør litt på above&beyond, super8&tab, fast distance/dimension, the blizzard og omnia ++
Sist endret av exceed; 14. april 2010 kl. 13:09.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Følte ikke at sangen hang noe særlig sammen... I tillegg fikk jeg litt vondt i hodet av den.. Beklager, men ikke min greie altså..
Trådstarter
Sitat av exceed Vis innlegg
dessverre enig i det som sies her i tillegg til at jeg ikke synes det hang sammen på noen måte, men ikke gi deg så blir det nok bedre etterhvert
nå er det også slik at ingen skal måtte vite hva ord/uttrykk i musikk-produksjonsverdnen er/betyr så synes du heller kunne prøvd å tatt til deg kritikken på en bedre måte.
hør litt på above&beyond, super8&tab, fast distance/dimension, the blizzard og omnia ++
Vis hele sitatet...
Kan du utdype det du mener med at sangen ikke har noen sammenheng? Mener du melodisk? På hvordan måte?

Jeg vil også legge til at jeg syns leaden som kommer inn på 0:25 er helt for jævlig stygg, og den er jeg enig i at ikke passer inn i lydbildet.

Greia er jo liksom at man ikke kan forvente å høre normal trance av dette, da dette er noe helt eget. Det er et band som heter meshuggah som også baserer seg på polyrytmer, som jeg har tatt veldig mye inspirasjon av til denne sangen. Hør litt på de, så burde du kunne se hva det er jeg prøver på.

Jeg så ingen likhet mellom de artistene der og den sjangeren jeg er innenfor, det der er jo helt vanlig trance?

Sitat av M72 Vis innlegg
Følte ikke at sangen hang noe særlig sammen... I tillegg fikk jeg litt vondt i hodet av den.. Beklager, men ikke min greie altså..
Vis hele sitatet...
Det er forståelig, denne musikken er ikke for hvem som helst
Sist endret av Casanova; 14. april 2010 kl. 13:42.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Kan du utdype det du mener med at sangen ikke har noen sammenheng? Mener du melodisk? På hvordan måte?

Jeg vil også legge til at jeg syns leaden som kommer inn på 0:25 er helt for jævlig stygg, og den er jeg enig i at ikke passer inn i lydbildet.

Greia er jo liksom at man ikke kan forvente å høre normal trance av dette, da dette er noe helt eget. Det er et band som heter meshuggah som også baserer seg på polyrytmer, som jeg har tatt veldig mye inspirasjon av til denne sangen. Hør litt på de, så burde du kunne se hva det er jeg prøver på.

Jeg så ingen likhet mellom de artistene der og den sjangeren jeg er innenfor, det der er jo helt vanlig trance?



Det er forståelig, denne musikken er ikke for hvem som helst
Vis hele sitatet...
Med at sangen ikke henger sammen mener jeg at det høres ikke ut som instrumentene som er brukt passer sammen, i tillegg virker det som du kanskje prøver litt for hardt ved å legge inn litt for mye på en gang i starten av sangen og at det som da er lagt til er for høyt. Eksempel på intro kan høres her: http://www.youtube.com/watch?v=L2Yrp...eature=related.. trenger ikke være så fancy, men selv litt ute i sangen burde du heller bruke mer instrumenter som passer godt sammen..

Når det gjelder meshuggah så har jeg ingen forhold til det, jeg så ikke noe sted i det første innlegget at du hadde brukt polyrytmer (jeg leste ikke tråden du linket til).

Poenget jeg prøvde å si var at jeg ikke synes det sangen var noe jeg synes var av interesse av grunner jeg har nevnt, regner med at det egentlig var tilbakemeldinger du trengte her, hvis du trenger tilbakemelding kun av de som liker og ofte hører på polyrytmer så burde du nesten skrive det i førsteinnlegget.
Sist endret av exceed; 14. april 2010 kl. 15:15.
Trådstarter
Skjønner hva du mener med intro, men jeg har laget introer som er lik den du hadde på linken utallige ganger før, og jeg vil jo ikke lage noe som allerede er laget før, det funker kanskje i rNb og pop, men for oss som faktisk fordyper oss litt mere og er spesielt intresserte så blir det dritkjedelig å lage musikk bare for at den store delen av befolkningen skal like det. Du må lære deg å åpne opp hodet litt mere for nye ting, og ikke bare leve i en verden bestående av konstant repetisjon.

Jeg søker tilbakemelding fra folk som selv har laget eksperimentell musikk rettet mot spesielt intresserte, at en person som bare hører på standard trance som går i konstant 4/4 eller 3/4 ikke liker dette er fullt forståelig, da de ikke har nok erfaring til å kunne forstå denne type musikk, akkurat som at en som nettopp har begynt å høre på litt Metallica neppe vil klare å like Meshuggah.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Skjønner hva du mener med intro, men jeg har laget introer som er lik den du hadde på linken utallige ganger før, og jeg vil jo ikke lage noe som allerede er laget før, det funker kanskje i rNb og pop, men for oss som faktisk fordyper oss litt mere og er spesielt intresserte så blir det dritkjedelig å lage musikk bare for at den store delen av befolkningen skal like det. Du må lære deg å åpne opp hodet litt mere for nye ting, og ikke bare leve i en verden bestående av konstant repetisjon.

Jeg søker tilbakemelding fra folk som selv har laget eksperimentell musikk rettet mot spesielt intresserte, at en person som bare hører på standard trance som går i konstant 4/4 eller 3/4 ikke liker dette er fullt forståelig, da de ikke har nok erfaring til å kunne forstå denne type musikk, akkurat som at en som nettopp har begynt å høre på litt Metallica neppe vil klare å like Meshuggah.
Vis hele sitatet...
Hvis du forventer tilbakemelding kun fra folk som liker _akuratt_ denne type musikk må du jo nevne det. Tviler på at de ville likt dette noe særlig uansett.

Du svarer også på en sur måte som om du tar deg nær av kritikken. Dette vil bare gi deg enda dårligere tilbakemeldinger da det går begge veier.

Hvor lenge har du laget musikk? Og hvordan program bruker du?
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Hvis du forventer tilbakemelding kun fra folk som liker _akuratt_ denne type musikk må du jo nevne det. Tviler på at de ville likt dette noe særlig uansett.

Du svarer også på en sur måte som om du tar deg nær av kritikken. Dette vil bare gi deg enda dårligere tilbakemeldinger da det går begge veier.

Hvor lenge har du laget musikk? Og hvordan program bruker du?
Vis hele sitatet...
Verken sur eller venter tilbakemeldinger fra bare de som liker denne typen musikk, jeg bare liker å diskutere, det er det et diskusjonsforumet til for

Har laget musikk i 4 år, bruker fruity loops. Har en god del med andre sanger der som jeg tror passer bedre til din og exceed's smak, for exempel "Dancing in the rain", "Summerbeatz", og muligens "Serbex" selv om den inneholder en 3/4 på 4/4 lead konstant gjennom hele sangen (altså en polyrytme), denne er dog ikke like avansert og uforståelig som i Vanished.
Dette var dårlige greier. Det var simple samples som var brukt på hihats, det høres tørrt og tamt ut. Og den analoge synthen som begynner på 00:23 kommer inn og høres helt malplassert ut. Den tilføyer meg ingenting i låten, det høres ut som masete støy når tonesheet går fra lyse til mørke toner, da høres det "sirkus" ut. Det er ingen rød tråd i låten når det kommer til struktur.

I det rolige partiet på 01:07 min så høres det tynt ut. Det mangler fylde og "melodien" er fortsatt like sirkus, men den står fortsatt helt alene. Det høres ut som et av instrumentene dine har litt for mye reverb men jeg klarer ikke høre om det er psy-kicket du har valgt å bruke eller om det er hihatsene.

I tittelen på tråden har du skrevet "progressive trancelåt", og da er det nettopp trance som i The Blizzard, Armin van Buuren, Andy Moor, etc. Og da forventer folk noe i den sjangeren. Spør du meg er dette mer minimal/techhouse-ish.

Her har du en bedre gjennomført låt av det du sikkert prøver å få til: http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF1232703-02-01-01.mp3

Låten din ble monoton, for tynn (ingen perkusjon eller mid-synther), og har for lite variasjon. Skal du kjøre polyrytmene dine så krever det mer variasjon for å holde liv og 'excite' i låten din gjennom flere minutter. Det du har gjort sålangt høres ut som 5 minutters arbeid med random plassering av noter i tonesheetet i Fruity Loops.

Begynn med å programmere et skikkelig kick. Det kicket du bruker nå høres for lyst å tamt ut for en slik låt. Legg en basstromme på bunnen, en tynntromme på toppen, og dersom du liker at kicket har en viss 'sound' som i at kicket skal ha noe texture kan du legge på en middrum hvor du endrer på attacket. Prøv deg frem!
Satt igjen med en følelse av at du har tatt masse forskjellige sounds fra diverse 90 talls sanger som er gått ut på dato or lengst, for så å egentlig bare smøre det sammen i ei fæl gryte. I mine ører blir dette bare rot fra ende til annen, samme hva du vil at det skal forestille. En ting er iallefall helt klart, og det er at dette er langt ifra progressive trance.

Men om det funker for deg, og du liker slik musikk, så for all del, kjør på