Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 13420
Dette er rett og slett bare en invitasjon til diskusjon. Jeg lurer på, hvordan opererer man om man er empatiløs, hvordan merker man at noen er det?

Går det ann å definere en empatiløs person som noe annet enn dette ordet?

Finnes det et diagnose navn, f.eks?

Nysjerrigheten har grepet meg, klar ferdig diskuter!
En psykopat er en person som er bla. uten empati.

Les mere på wiki

Damn, appel var først.
Sist endret av Turbokalven; 21. mars 2010 kl. 16:29.
Trådstarter
Ja, selv ville jeg ha definert det sånn. Men jeg tror det finnes flere faktorer enn akkurat psykopati, f.eks. at noe utløser en ondsinnet psykopati.

Jeg tror at psykopati / sosiopati kan forekomme også i snille mennesker, som eier mye empati.
Å være blasert?

"blasert ; overmett av, og derfor likegyldig overfor inntrykk: det blaserte hovedstadspublikumet / en blasert mine"

http://www.ordnett.no/ordbok.html?art_id=20252800
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg tror at psykopati / sosiopati kan forekomme også i snille mennesker, som eier mye empati.
Vis hele sitatet...
Nei, da ville det ikke vært en psykopat.
Trådstarter
Så dere prøver å fortelle meg at sosiopater ikke kan forestille seg hvordan andre føler?

Hva med torpedoer f.eks? De opererer ved å skade / drepe mennesker, bare pga penger..

Kanskje de får en jævlig dårlig samvittighet i ettertid? Kanskje de bare er maniske etter penger?

Jeg kjenner mange personer som jeg tror kunne drept for mye penger. Skal jeg definere alle som psykopater da, fordi penger har en stor betydelse i verden?
Sist endret av Aceface; 21. mars 2010 kl. 16:48. Grunn: lita skrivefeil
Om du er så heldig å ha kombinasjonen Sympatiløs og Empatiløs, tror jeg du har med Psykopati å gjøre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Du har flere lidelser. Psykopati/Sosiopati er ikke lov å si lengre. Det er kun ord brukt i dagligprat.(Og som diagnose noen få plasser i verden).

Vi oppererer med flere lidelser som feks antisosial personlighetsforstyrrelse og dyssosial personlighetsforstyrrelse. De er ganske store og har mange grader. Ikke alle som mangler empati er manipulerende feks, og motsatt

Og jeg glemte å nevne dette: De fleste med sinnslidelser av denne sorten VET hvordan andre føler det, de bryr seg bare ikke fordi de tror at alle i verden er like usympatiske som de.

De føler derimot ikke følelsene andre føler, de bare leser at de føler det slik. (Feks får de ikke dårlig samvittighet, de vet bare om de tjener på å late som de har det)
Sist endret av Katalysator; 21. mars 2010 kl. 17:19.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Og jeg glemte å nevne dette: De fleste med sinnslidelser av denne sorten VET hvordan andre føler det, de bryr seg bare ikke fordi de tror at alle i verden er like usympatiske som de.

De føler derimot ikke følelsene andre føler, de bare leser at de føler det slik. (Feks får de ikke dårlig samvittighet, de vet bare om de tjener på å late som de har det)
Vis hele sitatet...
Så en person med "mye" empati vil da for eksempel skjønne følelsen en annen får av å gi penger til fattige? Mens en "empatiløs" person bare vil skjønne at en person gir penger til fattige?

For en empatiløs person må jo også skjønne at man gir penger til de fattige for å føle seg... snill? Men er det da slik at de ikke føler seg snille av å gi penger til fattige?

Utrolig vanskelig å sette ord på det jeg prøver å få frem her, men håper noen forstår.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Så dere prøver å fortelle meg at sosiopater ikke kan forestille seg hvordan andre føler?

Hva med torpedoer f.eks? De opererer ved å skade / drepe mennesker, bare pga penger..

Kanskje de får en jævlig dårlig samvittighet i ettertid? Kanskje de bare er maniske etter penger?

Jeg kjenner mange personer som jeg tror kunne drept for mye penger. Skal jeg definere alle som psykopater da, fordi penger har en stor betydelse i verden?
Vis hele sitatet...
Veldig mange av de som "jobber som" torpedo bruker narkotiske midler i gjerningsøyeblikket for å "overvinne frykten for seg selv".
Det er nok mengden penger ett slik oppdrag gir, samt mangelen på inntjeningsmuligheter ellers som gjør at folk livnærer seg på denne måten.

Selv er jeg i stand til å hate folk veldig intenst, og jeg hater en del mennesker så mye at jeg faktisk kunne ønske at de ble drept - men jeg er helt sikker på at jeg ikke er mann til å sette dette ønsket ut i verden med egne hender, verken gjennom å betale noen for å gjøre det eller gjøre det selv.

Som Turbolego sier, blasert er nok en fin definisjon på det dere et ute etter å sette ord på.

Hvilke tiltak kan man egentlig sette inn mot dette når man selv "lider" av dette?
Jeg opplever at jeg selv er sympatisk, men at jeg har litt vanskeligheter med å gi uttrykk for dette fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal formulere meg, eller i det hele tatt svare på det som dukker opp i samtalen.

Hvordan "lærer" man seg egentlig å forholde seg proffesjonelt til personer som har dette behovet for å snakke med noen de selv føler seg trygg på å åpne seg til - uten å gå en seksårig psykologi-utdanning?

Selv fikk jeg en slik samtale for kort tid siden, der en person fortalte om at han hadde kuttet ut medisiner han fikk for ad\hd pga. det førte til depresjon og selvmordstanker, men at disse tankene hadde ramlet tilbake den siste uken - uten medisiner.
Samtale med lege\psykolog og utredning av depresjon er nok aktuelt, men man kjenner til at SSRI medikamenter ofte kan virke mot sin mening, og i verste fall forverre situasjonen - iallefall har jeg den erfaringen personlig med Remerom.
Problemet ligger for øvrig i at personen ikke er komfortabel med å prate til en lege og\eller psykolog, men er komfortabel med å prate med meg, fordi vi er gode venner - og han stoler på meg med disse opplysningene som han ellers prøver å skjule for resten av personene rundt ham.
Empati slik vi bruker ordet i dagligtale er ikke det samme som slik det brukes i faglig sammenheng (psykiatrien). Ofte brukes "empati" for å beskrive evnen til å ha medfølelse. Det riktige ordet for dette er "sympati". "Empati" betyr evnen til å forstå hva andre føler.

Psykopater (som det ikke heter lengre) har ofte mye empati, men aldri sympati.
Autister (som meg selv) har lite empati (evnen til intuitivt å skjønne hva andre føler), men kan ha mye sympati likevel (når noen forklarer meg mer rett fram hvordan de har de).

Viktig å ha tunga rett i munnen her.
Sitat av randoom Vis innlegg
Empati slik vi bruker ordet i dagligtale er ikke det samme som slik det brukes i faglig sammenheng (psykiatrien). Ofte brukes "empati" for å beskrive evnen til å ha medfølelse. Det riktige ordet for dette er "sympati". "Empati" betyr evnen til å forstå hva andre føler.

Psykopater (som det ikke heter lengre) har ofte mye empati, men aldri sympati.
Autister (som meg selv) har lite empati (evnen til intuitivt å skjønne hva andre føler), men kan ha mye sympati likevel (når noen forklarer meg mer rett fram hvordan de har de).

Viktig å ha tunga rett i munnen her.
Vis hele sitatet...
Veldig grei fremstilling av definisjonene.

Hva om man da - er empatisk og sympatisk - men ikke klarer å gi uttrykk for dette på en forståelig måte?

Personlig gir jeg for eksempel blaffen i hva som skjer i Chile og Haiti, men ikke i de menneskene som står meg nært.
Allikevel har jeg et "skall" som skjuler dette ganske godt i form av likegyldighet og manglende evne til å i det hele tatt være i nærheten av å kunne gi svar og eller oppmuntring som kan være til hjelp, selv om jeg gjerne vil være i stand til å hjelpe i slike situasjoner.
Trådstarter
Sitat av Verilon Vis innlegg
Personlig gir jeg for eksempel blaffen i hva som skjer i Chile og Haiti, men ikke i de menneskene som står meg nært.
Allikevel har jeg et "skall" som skjuler dette ganske godt i form av likegyldighet og manglende evne til å i det hele tatt være i nærheten av å kunne gi svar og eller oppmuntring som kan være til hjelp, selv om jeg gjerne vil være i stand til å hjelpe i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...

Jeg tror ikke du gir blaffen, det å i det hele tatt skrive det syns jeg er usympatisk gjort. Greit, vi kan ikke gjøre noe som enkeltpersoner, men å forestille seg hvordan de har det, det kalles empati. Og det bør du tenke litt over, for jeg kan sitte og gråte over tanken på hvordan de har det når jeg ser bilder.

Nå er jeg veldig empatisk også, men jeg syns virkelig ikke det er en negativ faktor å leve med.

Sitat av randoom Vis innlegg
Empati slik vi bruker ordet i dagligtale er ikke det samme som slik det brukes i faglig sammenheng (psykiatrien). Ofte brukes "empati" for å beskrive evnen til å ha medfølelse. Det riktige ordet for dette er "sympati". "Empati" betyr evnen til å forstå hva andre føler.

Psykopater (som det ikke heter lengre) har ofte mye empati, men aldri sympati.
Autister (som meg selv) har lite empati (evnen til intuitivt å skjønne hva andre føler), men kan ha mye sympati likevel (når noen forklarer meg mer rett fram hvordan de har de).

Viktig å ha tunga rett i munnen her.
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Sympati bør være i bruk hos alle mennesker... Det er noe som gjør at du klarer å synes synd på andre mennesker. Det er dritviktig...

Men klarer psykopater å ha empati? Å sette seg inn i andres situasjoner er jo ikke sympati. Det er empati. Men, det å synes synd på noen derimot; er sympati.

Nå klarer alle hvertfall å forstå vårt samtale-emne uten å google ordene, for de som er så late at de ikke gidder det.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Men klarer psykopater å ha empati? Å sette seg inn i andres situasjoner er jo ikke sympati. Det er empati. Men, det å synes synd på noen derimot; er sympati.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg store problemer med å i det heletatt bry meg om problemene til andre med mindre de har noe med meg selv å gjøre, jeg klarer såklart å forstå hvordan og hvorfor folk har det jævlig, men jeg gir totalt faen. Ender alltid opp med at jeg må "fake" at jeg bryr meg, noe som egentlig er jævlig irriterende.

Om jeg vil klassifisere meg selv som en psykopat? Det tror jeg ikke, jeg får ofte høre at jeg er et veldig godt menneske (selv om det overrasker meg at folk sier det), så det tviler jeg på.
Apati
Apati er mangel på følelser, motivasjon eller entusiasme. Apati er i psykologisk terminologi et begrep brukt på indifferens — der en person er passiv eller "indifferent" til aspekter knyttet til følelser, det sosiale eller det sjelelige livet. / Wikipedia

Kanskje ikke helt, men litt. Mor kaller meg alltid apatisk
Sist endret av Chikara; 21. mars 2010 kl. 19:09.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg tror ikke du gir blaffen, det å i det hele tatt skrive det syns jeg er usympatisk gjort. Greit, vi kan ikke gjøre noe som enkeltpersoner, men å forestille seg hvordan de har det, det kalles empati. Og det bør du tenke litt over, for jeg kan sitte og gråte over tanken på hvordan de har det når jeg ser bilder.

Nå er jeg veldig empatisk også, men jeg syns virkelig ikke det er en negativ faktor å leve med.
Vis hele sitatet...
Den eneste måten jeg egentlig kan "forklare" eller "forsvare" måten jeg oppfatter dette på fra et empatisk ståsted er at jeg ikke evner å bry meg om noe som jeg ikke klarer å relatere meg selv til på noen måte.

Haiti, Chile og andre rammede u-land blir for distansert for at det fanger min oppmerksomhet, men jeg kan til sammenlikning reagere på at eksempelvis helsepersonell utsettes for feilaktig behandling (f.eks saken om fengselslege Kjetil Karlsen - http://bergeliv.no/2010/02/19/fengselslege_varsler/) - nettopp fordi jeg selv utdanner meg innenfor helsefag.

Kanskje empatien min er lokalt begrenset.
Poster et par ting jeg har skrevet i andre fora. Bare merk dette: Jeg skrev dette mens ting fortsatt var ganske hett. Teksten er skrevet med mye aggresjon og frustrasjon så ta det med en liten klype salt. Håper det gir et lite innblikk...

Fire innlegg i ett forum:
Kanskje dere vil ha noen inntrykk fra en gutt med erfaring og. I dette tilfellet var det mine "kompiser" som er psykopater. har enda ikke kommet meg ut. Sluttet først av kontakten i går! De kommer garentert til å prøve å få meg som sin klovn igjen, men er ikke dette som er poenget.

Jeg har fått en del innblikk i hva de tenker siden de sier andre ting til gutter enn til jenter. De forteller ofte om toktene sine. De er ikke sammen med noen av kjærlighet, men for å utøve makt, få sex og humoren i å latterliggjøre andre. Psykopater er faktisk er med sin antisosiale oppførsel underlig nok på toppen av det sosiale hierarkiet. De bestemmer hva som er kult, og det som er morsomt for dem er ofte morsomt for de som ikke egentlig er psykpater(Manipulasjon).

Dette kan føre til at mange gutter som ikke er psykopater også bli jævlig mot jentene(jeg er en av dem, sorry ).

Kan fortelle om to ting. Den ene er festsexen. De får seg nesten ALLTID noe på fester. Er jenta pen har de sex med henne, er hun ikke det tar de å forcer en deepthroat og kommer i halsen hennes før de bare dumper henne å går og ignorerer henne resten a kvelden i tillegg til å atterliggjøre henne og spre det til alle.

Hvis han faktisk harsex med henne så føler han at hun har vunnet litt fordi han gir henne nytelse(snakk om storhetssider om sin verdi). Derfor bare de aller peneste.

Så har vi forhold. Dette er den vanskeligste biten. Men viktig å tenke at en psykopat gjør det kun hvis han tjener på det. Da i form av sex, sosialt, makt eller økonomi, ofte alle 4. Han jeg kjenner var sammen med ei jente i et halvår bare for å knytte god kontakt med venninnegjengen hennes for å pule ei han hadde lyst på. og han fikk det til. Til hun han var sammen med viste han bare sine gode sider.

Psykopatiske menns rangstige:
Dem selv.
De som de har bruk for
Menn
Kvinner

Dette er noen erfaringer jeg har hatt. Kan hende det er litt forskjellig utenom videregående skole.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne noe. de har en tomhetsfølelse som jeg tror er en flelse av reddsel for å miste de, de har makt over! Så jeg TROR at de tenker på den følelsen som kjrølighet og det å være glad i noen.

De har faktisk ganske sterke følelser, de virker bare på en annen måte. De har bare de onde følelsene igjen kan du si.
Vis hele sitatet...
Igjen nå rippelposter jeg, men jeg tror jeg bidrar med ganske mye nyttig informasjon her.

Det jeg ville si var egentlig:
Legg merke til om de kysser med øynene oppe! Ikke noe sikkert tegn i det hele tatt. Ikke engang sikkert at alle gjør det, men de to jeg har erfaring med har fortalt at de alltid gjør det. Jeg tro det har med at de føler at de mister kontroll om de lukker øynene
Vis hele sitatet...
Antakeligvis fordi han gir henne en følelse av at han er alt hun har, at hun føler hun blir knekt helt sosialt om hun forlater han og at han til tider gir en følelse av kobling hun aldri har følt før. Og hun føler sikkert at han har alt for god innflytelse over vennene hennes og at hun kommer til å så alene hvis hun forlater han for godt.

Jeg brøt nettopp med psykopat-"kompiser".(nevnte over). Det er fortsatt sommerferie og jeg har god tid til planlegge. Jeg brøt fordi alle på skolen trodde at jeg ikke fikk til noe selv. Psykopaten var snill og omtenksom fordi han hjalp meg som var smålig "psykisk tilbakestående". Likevel tok det lang tid før jeg klarte å sette standpunktet om å bryte. Akkurat nå føler jeg en følelse av redsel for at han kommer til å bli sint og hva han kan finne på å gjøre. Har og fått veraledrapstrusler tidligere.

Moren min skal sørge for å åpne døren så de ikke får utvekslet ord med meg. Jeg skal bytte til en annen videregående skole. Eneste problemet er at jeg kan treffe de på gata. Det eneste som jeg virkelig føler hjelper for meg er å flytte til en annen by.

Hele tiden er det en valideringsøking. De driver et hardt avstraffelses og belønningssystem. De belønner gode handlinger med status, fiksjonell rikdom og rod. Dårlig oppførsel straffes med vold, sosial krenking eller psykisk nedtrykking. Man ender opp med å unngå å gjøre de tingene de ikke vil og å gjøre de tingene de vil for å få validering.

Akkurat nå i dette øyeblikket og for resten av ferien er jeg venneløs. Jeg vet jeg kommer til å få nye når skolen starter på for det siste og tredje året, men jeg må og være forberedt på at jeg ikke får noen virkelig gode venner på en liten stund fordi jeg enten kan blir presset ut av byen, eller så slutter 3. året og jeg begynne rpå universitet =/
Vis hele sitatet...
Sist endret av Katalysator; 21. mars 2010 kl. 19:30.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Poster et par ting jeg har skrevet i andre fora. Bare merk dette: Jeg skrev dette mens ting fortsatt var ganske hett. Teksten er skrevet med mye aggresjon og frustrasjon så ta det med en liten klype salt. Håper det gir et lite innblikk...

Fire innlegg i ett forum:
Vis hele sitatet...
Måten du fremstiller det på får meg til å tro at du er ei jente som har blitt utnyttet på denne måten, men allikevel skriver du innledningsvis at dette er inntrykk fra en gutt med erfaring.

Det virker dog til at disse (usikkert på om det er flere, eller om det er en som "utmerker" seg) "kvinnebedårerne" har en eller annen form for makt over deg også, på en måte som at du er "bitchen" deres.
Hvordan stemmer min oppfatning av dette med din egen opplevelse av situasjonen? Og på hvilke måter har de i tilfelle kontroll over deg som gjør at det påvirker deg så mye som du gir uttrykk for at det gjør?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Måten du fremstiller det på får meg til å tro at du er ei jente som har blitt utnyttet på denne måten, men allikevel skriver du innledningsvis at dette er inntrykk fra en gutt med erfaring.

Det virker dog til at disse (usikkert på om det er flere, eller om det er en som "utmerker" seg) "kvinnebedårerne" har en eller annen form for makt over deg også, på en måte som at du er "bitchen" deres.
Hvordan stemmer min oppfatning av dette med din egen opplevelse av situasjonen? Og på hvilke måter har de i tilfelle kontroll over deg som gjør at det påvirker deg så mye som du gir uttrykk for at det gjør?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev det i et kvinneforum fordi jeg så at det var ei som var i en sånn situasjon samtidig som jeg holdt på å komme meg ut.

De har makt fordi de tar fra deg vennene dine og bytter de ut med sine egne. Forlater du dem har du ingen igjen. Du blir straffet fysisk eller psykisk hvis du ikke hører på de. (Som: Du er ikke verd en dritt. Du er heldig som har oss som kan ta vare på deg. Uten oss ville du ikke vært noe, etc...). Gjør du som de ber om vil du bli møtt med litt ros g et nytt krav...
Schizoid?

Schizoid personality disorder (SPD) is a personality disorder characterized by a lack of interest in social relationships, a tendency towards a solitary lifestyle, secretiveness, and emotional coldness
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at trådstarter vil finne et "navn" å kalle folk som ikke eier empati, selv om jeg ikke forstår hvorfor. Hvorfor skal man lage kallenavn på noen som åpenbart har et problem? Og så lenge du ikke er utdannet innen psykologi så synes jeg ikke at man skal slenge rundt seg diagnoser etter hva man har lest på wikipedia. Mennesker som virker apatiske kan ha mye empati, de bare sliter med å vise det(eller si at de skjønner det til andre) og kan derfor skape andre problemer for seg selv for å skjule det. Liker du ikke en person/synes en person er kald, så gå enten inn for å bli kjent med personen og tilby deg å prate, eller hold deg unna og hold kjeft. Du gjør det ikke enklere ved å stille diagnoser 90% av oss ikke kan noe om.
En skal være forsiktig med å anta at folk er psykopater. I mange tilfeller kan det like godt være depresjon.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Jeg skrev det i et kvinneforum fordi jeg så at det var ei som var i en sånn situasjon samtidig som jeg holdt på å komme meg ut.

De har makt fordi de tar fra deg vennene dine og bytter de ut med sine egne. Forlater du dem har du ingen igjen. Du blir straffet fysisk eller psykisk hvis du ikke hører på de. (Som: Du er ikke verd en dritt. Du er heldig som har oss som kan ta vare på deg. Uten oss ville du ikke vært noe, etc...). Gjør du som de ber om vil du bli møtt med litt ros g et nytt krav...
Vis hele sitatet...
For at dette skal kunne skje, så må det vel ligge latent at du lar deg styre på den måten de faktisk kontrollerer deg på.

Du sier også at du ikke ser noen annen løsning enn å flytte fra stedet.
Er du sikker på at du ikke da ser på problemet med hesteklaffer på, og at du bare er fast bestemt på at dette er løsningen uten å vurdere andre saker?

Du har da venner du hadde før du ble en del av dette "miljøet"?
Tror du virkelig at disse 'psykopatene' kommer til å forfølge deg i evig tid, og ikke glemme deg etter kort tid?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg tolker det som at trådstarter vil finne et "navn" å kalle folk som ikke eier empati, selv om jeg ikke forstår hvorfor. Hvorfor skal man lage kallenavn på noen som åpenbart har et problem? Og så lenge du ikke er utdannet innen psykologi så synes jeg ikke at man skal slenge rundt seg diagnoser etter hva man har lest på wikipedia. Mennesker som virker apatiske kan ha mye empati, de bare sliter med å vise det(eller si at de skjønner det til andre) og kan derfor skape andre problemer for seg selv for å skjule det. Liker du ikke en person/synes en person er kald, så gå enten inn for å bli kjent med personen og tilby deg å prate, eller hold deg unna og hold kjeft. Du gjør det ikke enklere ved å stille diagnoser 90% av oss ikke kan noe om.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dog det kan ha en positiv effekt på denne "ikke-faglig-orienterte-diagnostiseringen" at vi diskuterer omkring terminologien relatert til dette, og til dels opplyser om det karakteristiske som kjennetegner de forskjellige definisjonene, så en eventuelt selvutnevnt ekspert får litt mer innsikt i hva han faktisk mener å beherske, og tilegner seg litt mer kunnskap om tingene han tenker på, og dermed får litt økt forståelse, og muligens respekt for det han sier og gjør.
Det finnes altruistiske folk som er spesielt utsatt hvis de først møter en person som har kraftige psykopatiske trekk. Tror ikke jeg var noe spesielt utsatt egentlig. Problemet er at de utnytter et ordinært menneskes følelsesliv på ganske ille måter.

Jeg er enda ikke kvitt problemet. Har hatt et år på folkehøgskole for å få stabilisert meg. De prøver fortsatt daglig å kontakte meg. Sier de skal kverke meg, at jeg ikke hører hjemme i byen jeg kommer fra etc.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Du har da venner du hadde før du ble en del av dette "miljøet"?
Tror du virkelig at disse 'psykopatene' kommer til å forfølge deg i evig tid, og ikke glemme deg etter kort tid?
Vis hele sitatet...
1. Hjelper fint lite at du hadde venner før, når kjæresten din (og dermed du) har jagd vekk alle sammen. Ikke bare bare å skulle ta kontakt igjen.

2. Det største problemet med ekte psykopater er gjerne at de forfølger folk til 'evig tid'. Hvorfor tror du folk bor på hemmelig addresse? En venninne av søstra mi må det, har blitt drapstruet fordi hun var smart nok til å flytte vekk fra han.
Sitat av Weili Vis innlegg
1. Hjelper fint lite at du hadde venner før, når kjæresten din (og dermed du) har jagd vekk alle sammen. Ikke bare bare å skulle ta kontakt igjen.

2. Det største problemet med ekte psykopater er gjerne at de forfølger folk til 'evig tid'. Hvorfor tror du folk bor på hemmelig addresse? En venninne av søstra mi må det, har blitt drapstruet fordi hun var smart nok til å flytte vekk fra han.
Vis hele sitatet...
1. Hvorfor er det ikke bare bare å ta kontakt med gamle venner?
Venner som ikke evner å sette seg inn i en slik situasjon er ikke venner.
Hvis man er for stolt til å ta kontakt, så er det egentlig bare å gi opp. Det er man selv som må ta disse stegene, det går ikke automatikk i det.

2. Greit. Jeg har ikke sett slike tilfeller, så for meg virket det så ekstremt at jeg anså det som en sjeldenhet.
Men du har nok rett i det.
Jeg blir rett og slett ikke truffet av saker som mord, kaos, tornadoer etc. Er dette vanlig? Jeg snakker nå selvfølgelig om det som skjer på tv, da jeg aldri har opplevd noe lignende selv. Eller med noen rundt meg. Annet en med begravelser, hvor jeg forsåvidt aldri har fellet en tåre (har nok noe med en dårlig kontakt de siste årene) Men når katten min døde da jeg var liten, gråt jeg hele natten.

Selv trur jeg dette skyldes media. Vi leser, ser og hører utallige sjokk-hendelser, mord, voldtekter, bortføringer og lignende.. Det har kommet til et punkt hvor jeg er DRITT lei av lese om folk som ha død/blitt drept. Det har rett og slett blitt en dagligdags ting med død og fordervelse.

Personlig syntes jeg media viser lite respekt til ofrene, og gjør det hele til store PR stunts. Flaut! At så negative hendleser skal få så stor plass i media syntes jeg er litt rart, da jeg ikke ser helt poenget med å gjøre en så stor sak av spilt melk. Det er klart offre(ne) fortjener, ros, noen gode ord, et fint bilde, samt fakta om saken. Men når media begynner å leke detektiver, og selger på andre menneskers bekosting syntes jeg det går for langt. Men det er jo ikke slik det funker i media.

Samfunnet (snakker nå forsåvidt kapitalismen) generelt kan ikke være veldig sunt for sympati, kjærlighet og empati.

Er også skillsmissebarn, noe som jeg trur for mange har mye å si. Dette kan ført gjøre at en går veldig i defansiven, og lager seg et lite fort, for å ikke bli såret. Dette igjen gjør at jeg har litt problemer med å knytte til mennesker. Men det kommer seg etter en stund! Da blir det plutselig en helt annen fisk Kan vel si jeg er veldig skeptisk..
Jeg kan også si at etter inntak av diverse psykedeliske så har jeg blitt betydelig mer sympatisk og empatisk! Har fått mye mer føleser en jeg tidligere hadde, sterkere også!
Røyket også jævlig heftig en måned, etter lang tid hvor jeg var nede. Var så og si panser i en mnd! Etter denne måneden løsnet jævlig mange problemer for meg! Det hjalp med en god pause for hodet mitt virker det som! ...Røyket meg så panser at jeg støtt og statid gikk å la meg. haha

Det som er tilfellet mitt, er at jeg viser jævlig stor empati og sympati til dyr. Alle slags dyr står mye høyere i mitt hjerte en mennesker generelt.. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men har jo alltid vært glad i dyr. Kan jo ha noe med at jeg også liker naturen, og dens veier. Noe som forøvrig jeg mener vi mennesker ikke tar en del av (stort sett).

Ble vel kanskje litt ot alt det her :s
Sist endret av Prognisse; 22. mars 2010 kl. 10:35.
Sitat av snegler Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er diagnosert med denne lidelsen, og selv om jeg er "kald" og følelsesmessig ikke berøres så mye av mennesklige hendelser, så brenner jeg inni meg når jeg ser dyremishandlig eller nedkutt av regnskog, er bare kald mot mennesker, da jeg syns vi er rimelig forkastelige for tiden..
Sitat av Verilon Vis innlegg
1. Hvorfor er det ikke bare bare å ta kontakt med gamle venner?
Venner som ikke evner å sette seg inn i en slik situasjon er ikke venner.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke erfaringer med psykopater (det jeg vet) men har også opplevd at noen begynner å konstruere et falskt bilde av deg overfor venner, som trekker seg unna. Når de er overbevisende og du ikke oppdager hva som foregår før etter en tid, er det veldig vanskelig å bli trodd.

Vedkommende har brukt mye tid på å legge inn små løgner og halvsannheter her og der, advart andre om deg osv + framstår som veldig fine mennesker selv. Når du da kommer etterpå og sier, "jammen hei, dette er jo helt feil!" så høres det veldig ut som du bare prøver å dekke over sannheten og juge deg unna.
Sitat av randoom Vis innlegg
Jeg har ikke erfaringer med psykopater (det jeg vet) men har også opplevd at noen begynner å konstruere et falskt bilde av deg overfor venner, som trekker seg unna. Når de er overbevisende og du ikke oppdager hva som foregår før etter en tid, er det veldig vanskelig å bli trodd.

Vedkommende har brukt mye tid på å legge inn små løgner og halvsannheter her og der, advart andre om deg osv + framstår som veldig fine mennesker selv. Når du da kommer etterpå og sier, "jammen hei, dette er jo helt feil!" så høres det veldig ut som du bare prøver å dekke over sannheten og juge deg unna.
Vis hele sitatet...
Hvilke signaler tror du det sender om du ikke prøver å ta kontakt i det hele tatt?
"Jammen hei, dette er jo helt rett, jeg skal holde meg unna."

Dersom man ikke er villig til å prøve å gjenopprette kontakt med gamle venner, så har man heller ikke lyst på noen løsning på problemet.
dexter?...
Sitat av Njord Vis innlegg
dexter?...
Vis hele sitatet...
Man skjærer ikke folk i biter fordi man mangler empati.
sure dont
sympati - empati - same shit different names.. haha tulla vettuu
men, dexter handler delvis ut fra empati ... men han er ikke empatiløs da, snarere tvert imot
Sist endret av Njord; 22. mars 2010 kl. 21:31.
Sitat av Njord Vis innlegg
sure dont
sympati - empati - same shit different names.. haha tulla vettuu
men, dexter handler delvis ut fra empati ... men han er ikke empatiløs da, snarere tvert imot
Vis hele sitatet...
Det er forskjellige definisjoner på empati og sympati, vesle tullebukk.

Kan du bare gi faen i pisspratet og komme til poenget heller?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hvilke signaler tror du det sender om du ikke prøver å ta kontakt i det hele tatt?
"Jammen hei, dette er jo helt rett, jeg skal holde meg unna."

Dersom man ikke er villig til å prøve å gjenopprette kontakt med gamle venner, så har man heller ikke lyst på noen løsning på problemet.
Vis hele sitatet...
Leser du innlegget mitt ser jeg skrev at det var vanskelig å få folk til å tro deg, ikke "nei nå legger jeg meg bare ned og dør isteden". Det er ikke alle som tror deg, de gir du opp og holder på de som er igjen.
Sitat av Verilon Vis innlegg
1. Hvorfor er det ikke bare bare å ta kontakt med gamle venner?
Venner som ikke evner å sette seg inn i en slik situasjon er ikke venner.
Hvis man er for stolt til å ta kontakt, så er det egentlig bare å gi opp. Det er man selv som må ta disse stegene, det går ikke automatikk i det
Vis hele sitatet...
.... hvis du har vært sammen med en psykopat så er nok ikke selvfølelsen din på topp akkurat. Mange som får problemer med sosial angst blant annet, noe som gjør det vanskelig å ta kontakt. Hvertfall om man føler at vennene enten kommer til å holde med ex'en (at han/hun har skapt et nytt rykte for deg) eller at de kommer til å være overlegne ('men hallo? vi så hvordan hun/han var, advarte deg jo!' osv). Det har fint lite med STOLTHET å gjøre, heller motsatt.
Sist endret av Weili; 22. mars 2010 kl. 23:46. Grunn: Skrivefeil
Mangel på empati kan jo skyldes et drøss av personlighetsforstyrrelser eller syndromer, så det er ikke så lett at man kan kalle en empatiløs person for "èn ting" uten noe videre grunnlag. Sosiopati, Aspergers syndrom, autisme, dyssosial personlighetsforstyrrelse, narsissistisk personlighetsforstyrrelse, schizofreni... altså, listen over tilstander som kan bidra til manglende empatifølelse er lang. Om du interesserer deg for emnet anbefaler jeg å lese faglitteratur. Det er bl.a mange bra publikasjoner på Nasjonalt Folkehelseinstitutt sine hjemmesider: http://www.fhi.no . Eventuelt har du ung.no , www.psykiskhelse.no , www.lommelegen.no .
Trådstarter
For det første Xasma; jeg har ikke påstått at noen her kan noe som helst om emnet jeg snakker om. Om du leser mitt første innlegg inviterer jeg til diskusjon, rett og slett fordi jeg syns det er intressant.

Jeg påstår heller ikke at noen her er psykopater pga at de ikke tar seg nær av jordskjelv på andre siden av jorda. Det jeg sier er at JEG SYNS at det er utrolig usympatisk gjort. Personlig syns jeg veldig synd på dem, og hadde jeg vært fullvoksen og hatt mulighet til å hjelpe ofre for naturkatastrofer, hadde jeg gjort det. Uten tvil! Men jeg aksepterer det at folk leser det, får det med seg, og går videre. Mitt liv stopper heller ikke opp bare fordi jeg leser om f.eks. et jordskjelv, men jeg liker å få empatiske innblikk i det ved å f.eks. lese en journalistisk blogg fra katastrofe-området, eller se på bilder og lese artikler.

Det har heller ikke blitt sagt at jeg mener at alle burde være som meg, for folk kan gjerne bare lese det og ikke bry seg, hvis de føler for det. Dette er et fritt land, og ingen av dere tar feil. At en tråd som dette kan være opprørende for noen å lese, får være en helt annen sak. Diskusjoner som dette provoserer gjerne noen, men hvis du ikke vil delta i den, så for all del; ikke gjør det.

Det er ikke pålagt å skrive noe her, og å skrive f.eks. Dexter er totalt unødvendig... Altså; ja, en seriemorder mangler nok det vi kaller empati. Det å sette seg inn i andres følelser.

Prognisse nevner eksempelvis at hun/han har fått mer empati og følelser av å eksperimentere med psykedeliske. Der kjenner jeg meg igjen, for før hadde jeg lett for å såre mange med uforklarelige handlinger. Nå er det bare mitt verbale ordforråd som kan presse sinnet ut av folk, men det får de bare leve med. At jeg kan være provoserende vet jeg fra før av, og det trenger ingen å informere meg om...

Verilon, kult at du faktisk har skjønt tanken bak det hele. Jeg syns det er intressant, og mener for all del ikke å provosere. Men til alle dere som ikke kan forskjellen på sympati og empati, ikke delta i diskusjonen.

De fleste her vet nok også definasjonen på apati
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg påstår heller ikke at noen her er psykopater pga at de ikke tar seg nær av jordskjelv på andre siden av jorda. Det jeg sier er at JEG SYNS at det er utrolig usympatisk gjort.
Vis hele sitatet...
Det kan også være omvendt. Dvs. en slags overlevelsesmekanisme, det er for mye å ta inn over seg all lidelsen som foregår rundt omkring, så hjernen stenger av på en måte. Kanskje?
Trådstarter
Ja, det kan også være en forsvarsmekanisme vi eier. Det har du helt rett i. Jeg skjønner også historien til katalysator utifra det som har blitt fortalt... Men at alle menn nødvendigvis er psykopater fordi de har draget blir jo også alt for drøyt utsagn.

Det er et utrolig vanskelig spørsmål å diskutere rundt, fordi det lett kan bli et veldig opprørende emne
Er du sikker på at det du lurer på er hvordan empatiløse mennesker er? Siden det virker som om du blander inn litt vell mye sympati inn i det.

Det finnes nok mange veldig empatiske mennesker som rett og slett ikke gidder å bry seg om hvordan andre folk har det, selv om de fult forstår hvordan de har det.
Trådstarter
neinei, nå har du nok gått glipp av hele poenget. Jeg filosoferer rundt dette, og inviterer andre til å gjøre det også.

Du skjønner at empatiløse mennesker er psykopater, rett og slett fordi de ikke bryr seg om hvordan andre har det. Om de derimot ikke gidder å bry seg, er spørsmålet mest hvorfor noen mennesker er sånn? Da kan apatien være en avgjørende faktor, som er nevnt og definert av noen her tidligere.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det finnes nok mange veldig empatiske mennesker som rett og slett ikke gidder å bry seg om hvordan andre folk har det, selv om de fult forstår hvordan de har det.
Vis hele sitatet...
Da er det jo en blanding av mangel på empati, og kanskje pga en mer apatisk holdning spør du meg.

Sitat av Verilon Vis innlegg
Den eneste måten jeg egentlig kan "forklare" eller "forsvare" måten jeg oppfatter dette på fra et empatisk ståsted er at jeg ikke evner å bry meg om noe som jeg ikke klarer å relatere meg selv til på noen måte.

Haiti, Chile og andre rammede u-land blir for distansert for at det fanger min oppmerksomhet, men jeg kan til sammenlikning reagere på at eksempelvis helsepersonell utsettes for feilaktig behandling (f.eks saken om fengselslege Kjetil Karlsen - http://bergeliv.no/2010/02/19/fengselslege_varsler/) - nettopp fordi jeg selv utdanner meg innenfor helsefag.

Kanskje empatien min er lokalt begrenset.
Vis hele sitatet...
Jeg kan oppfatte det som at du kanskje er litt mer rasisitisk enn meg. At du bryr deg mer om mennesker innenfor våre landsgrenser, enn med de andre i andre verdensdeler. For all del, jeg har forståelse for det, fordi alle har en individuell tankegang. Noen er mer rasistiske enn andre, men for min egen del så har ikke land eller grenser noe å si for meg.

Dette er bare et inntrykk jeg fikk av det du skrev, ikke noen fasit, for all del. Så sorry hvis jeg tok helt feil nå
Sist endret av Aceface; 25. mars 2010 kl. 11:21.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg kan oppfatte det som at du kanskje er litt mer rasisitisk enn meg. At du bryr deg mer om mennesker innenfor våre landsgrenser, enn med de andre i andre verdensdeler. For all del, jeg har forståelse for det, fordi alle har en individuell tankegang. Noen er mer rasistiske enn andre, men for min egen del så har ikke land eller grenser noe å si for meg.

Dette er bare et inntrykk jeg fikk av det du skrev, ikke noen fasit, for all del. Så sorry hvis jeg tok helt feil nå
Vis hele sitatet...
wat..?!

Rasistisk?

Hvordan kan du få det til å bli rasisme? Han trekker opp et eksempel som får ham opprørt. Slike saker er ikke noe verdensnyhet, dermed er det logisk at han tar en fra Norge? Og jeg vet ikke om du har fått med deg dette, men det har også vært gigantiske katastrofer i USA, der det bor tusenvis av den såkalte "ariske" rase. Tror du han hadde brydd seg noe mer om folk døde i New Orleans enn om noen døde i Haiti? Nei, fordi det er for distansert, ikke det at en viss rase dør.

Jeg kan ikke svare hundre prosent for han andre, men jeg tror du dro en alt for rask konklusjon nå, ja.
Sist endret av Filosofen; 25. mars 2010 kl. 15:10.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
wat..?!

Rasistisk?

Hvordan kan du få det til å bli rasisme? Han trekker opp et eksempel som får ham opprørt. Slike saker er ikke noe verdensnyhet, dermed er det logisk at han tar en fra Norge? Og jeg vet ikke om du har fått med deg dette, men det har også vært gigantiske katastrofer i USA, der det bor tusenvis av den såkalte "ariske" rase. Tror du han hadde brydd seg noe mer om folk døde i New Orleans enn om noen døde i Haiti? Nei, fordi det er for distansert, ikke det at en viss rase dør.

Jeg kan ikke svare hundre prosent for han andre, men jeg tror du dro en alt for rask konklusjon nå, ja.
Vis hele sitatet...
Der sa du akkurat hva jeg ville sagt, bare du sa det før jeg i det hele tatt hadde begynt å tenke på det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da sier vi godt formulert til filosofen, og feiltolket av meg :P KP!