Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2139
Jeg har lyst til å ta bilder av en som står å sveiser med en dritkul sveisehjelm. Det eneste er at jeg ikke vet om lyset som kommer når du sveiser kan ødelegge sensoren på en eller annen måte. Er det noen som har noe kjenskap til dette?

Vet at om du står å ser på en som sveiser MIG/MAG, TIG eller elektrode kan man bli sveise blind. Derfor er jeg lit nyskjerrig på om det kan skje noe med sensoren i kameraet mit om jeg velger å gjennomføre dette.

Kameraet jeg bruker er et Nikon D300s med 16-85mm VR eller 50mm f1,8.

Det er et MIG sveiseaparat som mest sansynerlig vis kommer ti å bli brukt.
skal ikke være noe problem det. blend godt ned og bruk litt lenger lukkertid, så får du med gnistene som fyker rundt. bare vær forsiktig og ikke se direkte på det selv.
Trådstarter
Jeg har en sveisemaske som blender ned automatiskt som jeg tenkte jeg skulle bruke.

Takker for svaret, da blir det noen bilder av en som sveiser etter påske.
Jeg tror han mente kameraet
Sist endret av Butchern; 29. mars 2010 kl. 01:35.
Trådstarter
tror ikke det. Man må jo peke kameraet mot der man sveiser for å kunne ta bilde av det.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
tror ikke det. Man må jo peke kameraet mot der man sveiser for å kunne ta bilde av det.
Vis hele sitatet...
Tror nok han mente nedblending av kamera, ja..... hva mener du med at man ikke kan blende ned og samtidig peke kamera mot motivet?
Sist endret av Wipeout; 29. mars 2010 kl. 21:13.
Blende ned samtidig som man tar bilde?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Blende ned samtidig som man tar bilde?
Vis hele sitatet...
Du må justere blenderåpningen på kameraet ditt.
Ja det skjønner jo jeg også, men om du klarer å justere blender åpningen menst du tar bilde så skal du få lov til å lære meg det. Det kan nemlig ikke jeg med kamera og objektivene mine.
Jeg og vil lære å justere blender mens jeg tar bilde.

Ontopic:
Står i bruksanvisningen for kameraet (ja, jeg har faktisk lest den) at en ikke skal filme direkte mot sola for da kan sensoren bli ødelagt på grunn av varmen. Men det står ingenting om at det er farlig å ta bilder direkte mot sola, da blir jo sensoren bare eksponert for lys et lite øyeblikk. Så det går nok helt fint å ta bilde av sveiseren.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Ikke vær dum, du skjønte hva han mente. Blend ned, og ta bilde.
Det er ikke sikkert han skjønte hva vi mente, og er ikke dum av den grunn . Det står greit skrevet i alle kamera-manualer hvordan man justerer blenderen.
Sist endret av Butchern; 3. april 2010 kl. 01:02.
Sitat av Kjeee Vis innlegg
Jeg og vil lære å justere blender mens jeg tar bilde.
Vis hele sitatet...
kjøp deg et objektiv med blenderring du kan justere manuelt..

f.eks http://i.testfreaks.com/images/produ...kkor.60172.jpg
Sist endret av ErikH; 3. april 2010 kl. 01:01.
Jeg har 2 objektiver som jeg har prøvd å justere blenderen når jeg har tatt bilde å har ikke blitt mye greie på det.

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Ikke vær dum, du skjønte hva han mente. Blend ned, og ta bilde.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte det, men det er ikke sikkert at alle hadde gjort det. Mulig det hadde vørt en fordel å skrive lit annerledes?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kjeee Vis innlegg
Står i bruksanvisningen for kameraet (ja, jeg har faktisk lest den) at en ikke skal filme direkte mot sola for da kan sensoren bli ødelagt på grunn av varmen.
Vis hele sitatet...
Ja, og på koppen min står det "caution: contents may be hot". Dette er for det meste slik at kameraprodusenten ikke skal bli saksøkt.
Mange tullete svar.

Hør her, du får lese i manualen til kameraet ditt hvordan du justerer blender og lukker.
Kan nok tenke meg at problemet blir at når du stiller kameraet slik inn at du ser sveiseren, så vil sveiseflammen bli overeksponert, og når du stiller kameraet etter sveiseflammen så vil sveiseren bli undereksponert.

Her må du bare prøve deg fram.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg fant eit bilete på internett, med EXIF-info, så du kan sjå litt på kva innstillingar er brukt og ta utgangspunkt i det.

Bilet
EXIF:
Camera Maker: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D1X
Focal Length: 80mm
Aperture: f/7.1
Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Mange tullete svar.

Hør her, du får lese i manualen til kameraet ditt hvordan du justerer blender og lukker.
Kan nok tenke meg at problemet blir at når du stiller kameraet slik inn at du ser sveiseren, så vil sveiseflammen bli overeksponert, og når du stiller kameraet etter sveiseflammen så vil sveiseren bli undereksponert.

Her må du bare prøve deg fram.
Vis hele sitatet...
Å justere blenderen å lukkeren er ikke noe problem, det var noe av det første jeg lærte meg når jeg kjøpte meg speilrefleks kamera (noe jeg gjorde for lit over 2 år siden).

Det jeg lurer på er om sensoren kan ta noe skade av at jeg tar bilder av en som står å sveiser?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Ein diskusjon på flickr som tar føre seg om sola kan skade sensoren. Ein liten indikasjon om ikkje anna.

It's not the main image sensor you need to worry about but the focus and metering sensor. There is a nice big mirror that reflects most of the light up into the pentaprism and through the viewfinder. But there is a smaller mirror behind that mirror that reflects light onto a focusing and metering sensor. That is the sensor you might need to worry about. For short periods of time, it should be OK. Heavan knows I've taken plenty of pictures of the sun or with the sun in it. But I've never left my camera on a tripod pointed at the sun.
Vis hele sitatet...
http://www.flickr.com/groups/d80/dis...7623556865270/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vil anbefale et egenprodusert filter. Få tak i et lite glass-stykke, sot det med kull og lek litt med det.
1: du får flott kunstnerisk effekt på bildet
2: soter du glasset akkurat der lyset er sterkest får du ikke problemer med over/undereksponering på resten av bildet
3: bildet blir mere interessant om du gjør det riktig

god tid, gode forberedelser og litt kreativitet er en av flere nøkler til et godt bilde