Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2456
Hei!

Jeg fylte 16 for et par mnd siden. Vi skal snart ha skidag med skolen, og på togstasjonen kan man kjøpe et kombinert pakke med både togbillett og skibillett. Grensen er 16 år på voksen og barn. Dersom jeg går som barn, slipper jeg å betale 120 kroner ekstra. På toget stembler de billetten, så da kan de sjekke alderen min. Det samme i skitrekket. Det jeg lurer på er om jeg kan bli tatt dersom jeg går som barn? Men det er jo ikke påbudt å gå med legitimasjon, så kan de påvise at jeg er over 16? Grunnen til at jeg gjør dette, er at dette blir dyrt for familien min, da vi ikke har så altfor god råd.

På forhånd, takk!
bare å si du er barn det, han kan ikke kreve noe legg nei. har kan jo spørre når du er født, har du et rask og enkelt svar så funker jo det;P
Min erfaring mens jeg har kjørt tog er at de ikke gidder å sjekke legitimasjon. For en stund siden så gjennomførte jeg fire togreiser som student og da gadd de ikke å spørre etter bevis en eneste gang. Du er nok rimelig safe, men du er selvsagt ute og kjøre dersom du er grå i håret, for å si det på den måten.
Sist endret av Psychocrash; 22. mars 2010 kl. 16:28.
Neutral Good
Mith's Avatar
For å kunne benytte deg av barnebillett så må du også vise at du er barn, ellers må du kjøpe vanlig billett. Du er med andre ord selv ansvarlig for å ha med deg moderasjonbevis og derfor kan de kreve legg av deg.
Ser du litt ung ut så gir de faen i å sjekke leg.
Men om de spør sier du bare nei, og hvis de da nekter for at du er barn bare betaler du resten av pengene og går som voksen.
De anmelder deg ikke liksom. :P
Jeg er snart 21, og jeg gikk glatt igjennom kontrollen med en barnebillett på bussen her for et par uker siden. Prøv du, det værste de kan gjøre er å nekte deg barnebillett

Edit: Oh, du var redd de skulle spørre etter leg PÅ toget ja. Da blir det vel noe annet..
Sist endret av Gamgee; 22. mars 2010 kl. 16:55.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Ta med deg penger til full billett, prøv å kjøp barnebillett, går det ikke kan du bare kjøpe vanlig.
Det er ikke legitimasjonsplikt i Norge, så legg igjen evt legitimasjon hjemme, og stå på ditt dersom de skulle tru at du er noe annet en under 16..

Forøvrig trenger du igrunnen ikke legge igjen legitimasjonen hjemme heller, da de ikke har lov å ransake deg, så for å bekrefte alderen din, må noen bekjente røpe deg, eller så må de få politi til å gjøre det (noe som blir altfor mye arbeid for en togbilett) .
Sist endret av Lanjelin; 22. mars 2010 kl. 16:59.
kjedelig streiting
Sitat av DrMight Vis innlegg
Det er ikke legitimasjonsplikt i Norge, så legg igjen evt legitimasjon hjemme, og stå på ditt dersom de skulle tru at du er noe annet en under 16..

Forøvrig trenger du igrunnen ikke legge igjen legitimasjonen hjemme heller, da de ikke har lov å ransake deg, så for å bekrefte alderen din, må noen bekjente røpe deg, eller så må de få politi til å gjøre det (noe som blir altfor mye arbeid for en togbilett) .
Vis hele sitatet...
Derimot så er det ingen lov som sier at NSB eller et Busselskap må gi deg barnera/student/honørrabatt. Da er de i sin fulle rett til kreve et bevis på at du har rett på denne rabatten. Så spør de om bevis på alder eller liknende og du ikke har det, kan de kreve at du betaler fullpris eller går av toget.
Jeg hadde denne fine samtalen på bussen forleden dag:

Meg: "Halv til by'n".
Han: "Det blir 25kr" (Altså voksenbillett)

Jeg tror det er det verste utfallet. Slapp av. Bare husk hvilket år du er født i
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Hvis du blir busta, så bare si at det var hvert forsøket:P Funker altid det xD
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg er snart 21, og jeg gikk glatt igjennom kontrollen med en barnebillett på bussen her for et par uker siden. Prøv du, det værste de kan gjøre er å nekte deg barnebillett

Edit: Oh, du var redd de skulle spørre etter leg PÅ toget ja. Da blir det vel noe annet..
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du har et lite problem hvis du er på vinmonopolet eller skal kjøpe tobakk, så har du ikke med deg legg.
Bussjævlene her er noen sataner, jeg har blitt sjelt ut som faen og såvidt unngått inndragelse av busskortet mitt pga jeg ved et uhell holdt over sonenummeret.

Bussmannen kjefta også og sa at han så at jeg gjorde det med vilje.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Da vil jeg si at du har et lite problem hvis du er på vinmonopolet eller skal kjøpe tobakk, så har du ikke med deg legg.
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig an på om jeg har barbert meg, eller ikke
Sitat av DrMight Vis innlegg
Det er ikke legitimasjonsplikt i Norge, så legg igjen evt legitimasjon hjemme, og stå på ditt dersom de skulle tru at du er noe annet en under 16..

Forøvrig trenger du igrunnen ikke legge igjen legitimasjonen hjemme heller, da de ikke har lov å ransake deg, så for å bekrefte alderen din, må noen bekjente røpe deg, eller så må de få politi til å gjøre det (noe som blir altfor mye arbeid for en togbilett) .
Vis hele sitatet...
Moderasjonsbeviset (legitimasjonen i dette tilfellet) er en del av billetten din. Har du det ikke med har du altså ikke gyldig billett.
Gyldig billett er som kjent noe man må ha for å få lov å kjøre tog.

Hvorvidt de faktisk ber om å se bevis er noe annet, og varierer fra konduktør til konduktør ifølge min erfaring ihvertfall (oftest gidder de ikke)
I regelverket til NSB står det at billettyper som gir moderasjon (barn, honnør, student osv) må kunne gis bevis for. Billettøren er i sin fulle rett til å kreve at du legimiterer kjøpet ditt dersom han er usikker. Har du glemt bevis for moderasjon eller at det viser seg at du ikke har rett til moderasjon er dette faktisk forsøk på svindel og du vil få bot. Du får nok sitte på toget videre, men kjipt med 7-900 kr i bot for å spare 120 kr.... hvis du ser ung ut så spør dem nok ikke, dette er et større problem for jenter som ofte ser mye eldre ut enn sine 15 år
Jeg blir ALLTID spurt om studentbevis med mindre konduktøren kjenner meg. Jeg har med meg det hele tiden
Har prøvd å svindle NSB på flere andre måter, som jeg ikke trenger å si noe om
Beltekjøretøy sier bare jeg.