Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 16642
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Jeg har over en lengre periode ønsket å flytte over atlanterhavet til statene. Hvordan er mulighetene for å få oppholdstilatelse der borte? Grønt kort, citizenship? Jeg vurderer å enten:

A: Fullføre utdanningen min der nede: Lektor Engelsk/Historie
B: Verve meg til en av de militære grenene.

Sånn jeg forstår det, så må jeg ha arbeidsvisum for å bli boende utover 3 mnd.; for å få arbeidsvisum måjeg først finne arbeid der borte, og så må arbeidsgiveren søke om visum. Dette hjelper visstnok bare i utvalgte stillinger som USA har behov for, og da jeg ikke har noen fullført utdannelse utenom vgs/High School, blir dette vanskelig.

Hjelp noen?

Jeg vil gjerne ha meg frabedt kommentarer som: Hvorfor dra til USA, militæret er noe dritt og andre mer eller mindre usaklige meninger.

Edit: Ja, jeg har meldt meg på DV-Lottery=)
Sist endret av Laivindil; 14. oktober 2008 kl. 16:40.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Tror man må være amerikansk for og bli med i millitæret/fbi/politi etc. etc.
Hvis du ønsker å gjøre ferdig utdanningen din der så anbefaler jeg deg å søke gjennom det studiestedet du går på. Alternativt kan du se på studier der borte som passer deg.

Du trenger ikke arbeidstillatelse for å studere.

Om du vil inn i millitæret der borte så snakk med dem..hvorfor styre med å tenke på arbeidstillatelse dersom du ikke skal der for å jobbe?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Graps
Hvis du ønsker å gjøre ferdig utdanningen din der så anbefaler jeg deg å søke gjennom det studiestedet du går på. Alternativt kan du se på studier der borte som passer deg.

Du trenger ikke arbeidstillatelse for å studere.

Om du vil inn i millitæret der borte så snakk med dem..hvorfor styre med å tenke på arbeidstillatelse dersom du ikke skal der for å jobbe?
Vis hele sitatet...
Sikkert lurt med arbeidstillatelse også, han må jo ha penger til studier og opphold.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Sitat av bavarai
Tror man må være amerikansk for og bli med i millitæret/fbi/politi etc. etc.
Vis hele sitatet...
Om man har et Green Card, kan man verve seg, og da slipper man å vente 5 år på å få status som U.S. citizen

Kilde: http://media.www.bgnews.com/media/st...-1288927.shtml
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Hello.

My name is *** and I am almost 21 years old
I am a college student at the university of Oslo where I am studying the Nordic languages and world history. I have graduated from High School and finished my military service in His Majesty The Kings Guard.

For some years now I have had a desire of moving to the US, both because I want to study the American language, and because I would love to serve in the Navy and/or marine corps. Unfortuneately I have no relatives in the U.S, which makes moving there quite hard. I am therefore curious about how to get to reside in the US. What kind of options are available to me?

Thank you for your time/reply, and I will happily provide all the extra information you would need.

Sincerily ***

Sendte denne til ambassaden... Håper på svar der...
Har sjekket opp dette en del tidligere da jeg har samme interesse, å flytte til statene (manhatten spesifikt)..men er ikke så sikker nå lengre da jeg har sett hvor vanskelig det er ..så planene mine der er på is, men skal si hva jeg fant ut.

Jeg har spurt på et city-forum om hva som skulle til for å bo på manhatten, se følgende tråd:
http://www.city-data.com/forum/new-y...tten-year.html

Ellers kan du finne stort sett alt av informasjon du trenger på dette forumet: (vil naturligvis ikke reklamere på noe måte for et annet forum enn nff, men ser ikke at nff har denne informasjon og det er vel ikke akkurat pop. å paste inn en hel tråd inn i denne tråden):
http://www.city-data.com/forum/new-york-city/

Der spør mange folk om akkurat det samme du du lurer på. Ellers så bør du også høre med den amerikanske ambasade.

En annen ting nå er at jeg leste på et av KLMs fly (igår) at fra 1. Jan, 09 skal det bli enda strengere å komme inn i USA. De skal kreve at alle søker om tillatelse før du får komme inn (dermed holder ikke det ikke bare med maskinlesbart pass for å komme inn) ..men dette gjelder ikke alle land.. husker dessverre ikke hvilke land det gjaldt.

Men jeg fikk vite på jobben for en stund siden at en av sjefene mine faktisk jobbet i USA før (han er norsk statsborger) og det virket ikke som han hadde store problemer med det.. men det jeg fant ut her var at du ikke trenger å søke etter noe green-card som regel, for hvis firmaet virkelig trenger deg så vil de skaffe det for deg ..og da er det vanskeligste unna gjort.. de skaffer nok også et "work visa" for deg da.. så ville anbefale å gå den veien, å gå noen annen vei tror jeg blir svært vanskelig.

Når det gjelder militæret så gjelder det vel akkurat som noe av det samme som for NSA, at en må være amerikansk statsborger.
Sist endret av exceed; 14. oktober 2008 kl. 18:55.
Sitat av FomleFant
Om man har et Green Card, kan man verve seg, og da slipper man å vente 5 år på å få status som U.S. citizen

Kilde: http://media.www.bgnews.com/media/st...-1288927.shtml
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt lovlig og tjenestegjøre i et annet land, så lenge du har norsk statsborgerskap?
Sitat av legalize_it
Det er vel ikke helt lovlig og tjenestegjøre i et annet land, så lenge du har norsk statsborgerskap?
Vis hele sitatet...
Jo. Så lenge det er snakk om allierte er det null problem.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Takk. Det blir tydeligvis vanskelig. Er ikke akkuratt lett å finne en jobb som vil søke om visa for meg.

Jeg har ingen utdannelse som er ettertraktet akkuratt... MEn jeg mener det finnes da fantastisk mange hispanics i det amerikanske militæret
Sist endret av Laivindil; 15. oktober 2008 kl. 00:41.
Når du er ferdigutdannet og har en del erfaring så vil det nok være muligheter. Nå vet jeg ikke om hva som finnes rundt ditt fagfelt, men det finnes sikkert også konkurranser der bortei det, så hvis du hadde gått på skole der og hadde vært med i konkurranser og vist deg fram ved å vinne oll. så ville kanskje firmaer vært interessert i å ansette deg. Som feks. hvis en har datafaget og vinner konkurranser for sun microsystems. Det er jo mange som søker etter unge talenter
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
studerer historie

Hva med DV lottery, må man ha en jobb som er hardere en McDonalds?
Sitat av kriss
Jo. Så lenge det er snakk om allierte er det null problem.
Vis hele sitatet...
Tror også det er slik ja, i Norge var den en skotte som var i kjk, han var også med oss i nato. Han hadde skotsk statsborgerskap.
Quote: " Unfortuneately I have no relatives in the U.S "

Det skrives "Unfortunately"
Sitat av bavarai
Tror man må være amerikansk for og bli med i millitæret/fbi/politi etc. etc.
Vis hele sitatet...
du må ha utdanningen til det og være amerikansk statsborger

@Edit@
never mind...xD
Sist endret av Cronic; 15. oktober 2008 kl. 10:48.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Trådstarter
Hi,

You have to be an American citizen or a have legal permanent residents
in the US to join the navy.

One way to live legally in the US for a significant length of time would
be to register for the Diversity Visa program, or the so-called "green
card lottery". It doesn't cost anything, and you can do it yourself
without going through an agent or third party. For full information,
please see:
http://travel.state.gov/visa/immigra...ypes_1318.html

Otherwise, you are free to apply for a tourist visa, but even if you are
approved for the visa here, there is no guarantee that you will be
allowed by the border officer to stay in the US for more than 6 months,
which is the normal maximum stay allowed for tourists.

You could enroll in an American university, and obtain a student visa,
which would allow the entire family to stay for the period of your
studies.

Or you could try to get hired by an American employer, but this can be
difficult unless you have a particularly valued profession, because US
employers must prove to US authorities that they cannot find a qualified
American to do a job before they will be given permission to hire a
foreigner. In order to work legally in the US, you must present an
approved petition (work permit) and get a work visa in your passport
before entering the US to begin work.

I hope this answers your questions. More information can be found on
our website, http://norway.usembassy.gov

Regards,

Visa Section
US Embassy, Oslo
http://norway.usembassy.gov
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har nå planer for utdannelsen min, og det vil være å utdanne innen IT. Det jeg ser for meg er at når jeg er ferdig med den utdannelsen, så vil jeg ha veldig mye kompetanse innenfor det emne. Og jeg vil tørre å påstå at mennesker verden over vil trenge mennesker med kompetanse innen IT. Men det vil da si at jeg har 3mnd på meg å skaffe en jobb, hvor de virkelig trenger meg?
▼ ... over et år senere ... ▼
Drar opp denne tråden igjen. går bare 1 året videregående, og har dårlige karakterer og MYE fravær. har dette mye å si hvis jeg f. eks vil flytte dit som 18 åring?
"Øko-Terrorist"
her er et bilde som forklarer forskjellige prosesser ganske greit.
http://www.imagoetc.com/wp-content/u...us_citizen.jpg
Sist endret av tr80r; 21. mars 2010 kl. 19:15.