Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1227
Funderer litt på stabiliteten til perklorat flash (KClO4 + Dark alu)

Siden flash er veldig sensitivt for støt og friksjon lurer jeg på hvorfor dette ikke antenner når liften smeller?

Og hva er risikoen under pasting og transport av shells?
det er ikke så sensitivt som mange skal ha det til, Men man må ha like stor respekt for det som man har for balla.
Det er et ekstremt kraftig krutt som også avgir høy temperatur.
Dekan antenne under friksjon pga varme som dannes. Støt gir også friksjon.
Liften gir ikke nok støt på shellet til å antenne flash.
Og er shellet ditt normalt er ikke pasting og transport noe risiko hvis ikke du gjør noe helt hemma
Sitat av Masclet Vis innlegg
Og er shellet ditt normalt er ikke pasting og transport noe risiko hvis ikke du gjør noe helt hemma
Vis hele sitatet...
Som å kollidere med bil uten at shellene er sikret godt, sykle av veien i høy fart eller bli påkjørt av politiet i det de finner ut at du har bomber i sekken...

De som er så heldige å ka perklorat flash kan jo teste litt? Hva med å ta småstein i et 1.5" shell og fylle på flash rundt, lime igjen og skyte med en ekstremt kraftig sprettert (eller morter på en vegg)? Smeller det ikke da, så kan du gjøre det aller meste med flashet ditt vil jeg si! (Det er slik eksploderende blinker lages av mange "amatører")
Jeg har laget en god del perklorat flash, og skal endel til for at det går av.
Jeg har aldri opplevd at det antenner under liften, men det er nok noen andre som det har skjedd med.

Meste parten av videoene og guidene overdriver endel når dem sier det er Veeeeldig Sensitivt, men etter man har laget det endel ganger ser man at det ikke er så sensitivt alikevel
Dette var bra å høre, synes det har virket som om det går av bare du ser hardt på det, venter i spenning på perklorater nå
Very Important Pyrotechnician
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Meste parten av videoene og guidene overdriver endel når dem sier det er Veeeeldig Sensitivt, men etter man har laget det endel ganger ser man at det ikke er så sensitivt alikevel
Vis hele sitatet...
Du har helt rett at det ikke er veeeeeldig sensitivt, men det har egenskaper som gjør at det går veeeeeldig galt hvis det først går galt. Derfor er det meget lurt å alltid benytte seg av de velkjente metodene for blanding, bruk og oppbevaring. Slurv, uvaner eller snarveier i forbindelse med flash kan gå fryktelig galt. Kanskje ikke i år, kanskje ikke til neste år, men kanskje om 10 år, eller aldri for den del.
Har vi noen tabeller å vise til angående sensitivitet innen pyroteknikk?

Kunne ikke finne noe om det på passfire da jeg lette for en stund siden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
BP antenner lettere av varme enn perkloratflash. Skal dog nevnes at å bruke svartkrutt som lift er en fin metode når man vil sende noe pent og rolig avgårde(Copyright - Nygaard)

Dette ble da nevnt i sammenheng med AP initierte salutter(luftbomber faktisk).
BP bygger opp trykket, noe som gjør at det ikke er en bråstart. Så det er generelt lite sjokk for shellet å absorbere.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har vi noen tabeller å vise til angående sensitivitet innen pyroteknikk?

Kunne ikke finne noe om det på passfire da jeg lette for en stund siden.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, innen pyroteknikk tror jeg det er best uten tabell på slikt, og heller forholde seg til alt som om det lå øverst på den tabellen. Da finner man ut slikt ved erfaring etter hvert uansett, noe som er en trygg vei å gå
Sist endret av Up; 16. mars 2010 kl. 17:13.
Sitat av Up Vis innlegg

Dette ble da nevnt i sammenheng med AP initierte salutter(luftbomber faktisk).
BP bygger opp trykket, noe som gjør at det ikke er en bråstart. Så det er generelt lite sjokk for shellet å absorbere.
Vis hele sitatet...
Man må også huske på at shellet følger med gasstrømmen ut av shellet.

Hvis ikke kunne man nesten sammenligne det med de katastrofale konsekvensene som kan forekomme dersom en skihopper mister skiene i luften.
Rent energimessig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel helt riktig blir ikke den sammenligningen, da ikke shellet flyter på gasstrømmen 120 meter opp i lufta, eller missforsto jeg nå? Shellet har jo på ingen måte sjangs på oppdrift
Det jeg mente var at shellet ikke bråstopper i mortaren, slik som en skihopper ikke bråstopper når han lander i bakken.

Så det jeg prøver å si er at støtet blir redusert betraktelig på denne måten.