Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 947
Hei.

Har sagt opp leieavtalen min på mit nåværende bosted, men er usikker på om jeg kan kreve leieavtalen hevet fra 1. på grunnlag av føgende:

Helseplager pga mugg/bakterier: Ikke noen synelig mugg, men i akvariet får jeg stadige gjenntatte utbrudd av cyonoibakterier samt at jeg har begynt å få utslett, såre øyne og sammboeren min fått hoste som kun opptrer hjemme. Forøverig lukter det rått/jord her.

Det ikke er tilstrekkelig rømningsveier (vinduene (3stk) måler 85*50 og sitter helt oppunder taktet. Et av vinduene er også blokkert pga. en trapp utenfor).

Dette med vindusstørelse gjør også at leiligheten er svert mørk.

Ingen branslukkeningsutstyr eller brannvarsling er å finne.

Høyden under taket er på det høyeste 2,15m. Dette gjelder stue og soverom. Resten av leiligheten har takhøyde på ca 2m.

Leiligheten er forøverig en kjellerleilighet på ca 60m2.

Noen som vet noe? Eller hva jeg bør gjøre.

Takker så mye for svar =)
Sist endret av danielsno; 6. mars 2010 kl. 22:38.
Spørs hva du skrev under på når du kjøpte saken. Men det skal være rømningsvei og slukningsutstyr, det er påbudt. Det med muggen bør du vel ta opp med huseieren, og også det at du ikke er fornøyd med selve leiligheten.
-Hold oss oppdatert da
Det med at det er mugg/bakterier er ikke noe du kan hevde med mindre du får det dokumentert at det faktisk er tilfellet, lettere å heve kontrakten hvis rømningsveier og brannsikkerhet ikke er i vare tatt.
Trådstarter
15 2
Skal jeg gjøre, men har egentlig sagt opp leiligheten og har den til 30. april. Men ser på den som at den rett og slett ikke er i stand for å leies ut med hensyn til råte/bakterier og det med rømmningsveier. I leiehontrakten fremgår det ingen ting om dette.

EDIT:

Med andre ord kan jeg ikke gjøre noe med mugg-opplegget med mindre jeg får noen til å se på det?

Men hva kan jeg kreve med hensyn til brannsikkerheten? Har en følese av at leiligheten ikke er godkjent av noen..
Sist endret av danielsno; 6. mars 2010 kl. 23:00.
du kan holde igjen leie pga. muggen
Få riktige folk (typ brannvesen) til å komme å se på leiligheten ang. brannsikkerheten. Kjenner noen som fikk kjellerleilighet "stengt" da rømningsveier ikke var tilstrekkelige (for små vinduer etc.).
Trådstarter
15 2
Mm, har tenkt tanken. Men ønsker å lage minst mulig oppstyr av det om jeg bare har noe å si til dem uten å blande inn flere. Men vil nok gjøre dette om jeg ikke når frem på den "snille" måten.
Det enkleste vil nok være å gi beskjed om at du ikke kommer til å betale noen leie etter den 1. med tanke på manglene i henhold til rømningsveier og brannsikkerhet. Si også at dersom de ikke er enige i dette er det ikke noe problem for deg å få noen kyndige til å se på saken.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av danielsno Vis innlegg
Dette med vindusstørelse gjør også at leiligheten er svert mørk.
Vis hele sitatet...
Dette punktet høres ganske dumt ut, og bør droppes. 1: Du så på leiligheten før du flyttet inn. 2: Det er en kjellerleilighet. Selvfølgelig er vinduene høyt oppe, og kan ikke være så altfor store.
Det du gjør nå er det samme som å bestille mat som viser seg å være dårlig, men du velger likevel å spise alt opp før du nekter å betale.
Sist endret av tafsern; 8. mars 2010 kl. 01:24.
jeg jobber innen skadesanering og vil si at jeg kan en del om mugg. har du noen mulighet til å åpne et ytterpanel, eller et gulvbol?
Trådstarter
15 2
Tafsern: Har ikke vært på tanken av mugg før jeg begynte å slite med bakterieproblemer i akvariet her

Har gulvteppe i hele stua/soverommet, kan sikkert prøve å vippe opp litt langs kantene..