Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 611
Hei,

Holder på med et lite prosjekt hvor jeg skal lage en nettside i PHP med mulighet til innlogging ved hjelp av en MySQL server.
Har WAMP på PC-en, og kjører nå:
- PHP 5.3.0
- Apache 2.2.11
- MySQL 5.1.36

Pga PHP-versjonen jeg bruker nå er det diverse PHP snutter som er utdatert, for eksempel:

Kode

<?php
session_start();
if(!session_is_registered("brukernavn")){
header("location:index.php");
}
?>
Hva skal jeg bruke i stede for session_is_registered, da bruken av denne gir meg feilkoden "Deprecated: Function session_is_registered() is deprecated in".
Prøvde å laste ned tidligere versjon av PHP (4.x), men det resulterte i at phpMyAdmin ikke ville fungere som normalt da det trengte PHP versjon 5.2+.

Så hva er enklest? Finne en tidligere versjon av phpMyAdmin (finner ikke under Addons hos WAMP) eller skrive om diverse kodesnutter (til hva i så fall)?

Håper noen kan hjelpe med dette .
Sist endret av Maol33t; 11. februar 2010 kl. 17:57.
Det enkleste vil være å bytte ut utdaterte funksjoner

For eksempel kan kodesnutten du skrev ovenfor lett byttes ut med

Kode

<?php
session_start();
if(!$_SESSION['brukernavn']) {
header("location:index.php");
}
?>
Sist endret av danielsk; 11. februar 2010 kl. 17:59.
Lenge siden jeg har vært i PHP-verden, men

if(!$_SESSION['brukernavn'])

kan vel brukes.
Danielsk:

Takk, eksempelet ditt funket flott !
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å sjekke om en string er en bool er fin måte å skyte seg sjølv i foten på. Bruk is_empty / is_set for å sjekke om en variabel er tom/satt.
Dette står da også i PHP-dokumentasjonen (kommentarene nederst) http://php.net/session_is_registered Anbefaler deg å bruke den.

Kode

if(!isset($_SESSION['bruker']))
{
echo "skal vel funke dette?";
}
Så står også dette midt på skjermen når du kommer inn på siden(med rødskrift og fancy-shit)

"This function has been DEPRECATED as of PHP 5.3.0 and REMOVED as of PHP 6.0.0. Relying on this feature is highly discouraged."