Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 889
Hei, jeg kom hjem fra skolen for rundt en halvtime siden, og da oppdaget jeg at dataen min var skrudd av. Den var ikke det i går kveld, og ikke etter det jeg kan huske i dag tidlig. Jeg prøvde å skru den på helt vanlig, ved å trykke inn knappen, men ingenting skjedde. Skjermen (som er koblet i samme støpsel) funker da. Jeg kan se på vekkeklokka mi at strømmen gikk i 2-tida. Jeg har også prøvd den i et annet støpsel, men funka heller ikke der. Det er en lampe bak på strømkilden som jeg ikke vet om pleier å lyse, men den lyste hvertfalll ikke nå.

Tyder dette på at strømkilden, eller hva man kaller den greia bak hvor man setter inn strømledningen, er ødelagt på en eller annen måte? At den har blitt overbelastet eller noe da strømmen gikk?

Er det noen måte jeg kan få fikset dette selv? Uten å måtte ty til ny/innsending til reperasjon?
Sist endret av Phoexo; 10. februar 2010 kl. 15:19.
PSU'er har en tendens til å gå til helvette. Om du ikke nylig har vært å tukklet med den så kan en spenningstopp ha svidd den. Om man ikke har vesentlig erfaring med elektristet og denslag så ville jeg latt være å prøve å reparere og heller invistert i en ny. De er ikke så dyre f'eks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500549

-seini
Sist endret av meitemark; 10. februar 2010 kl. 16:30.
Sitat av seini Vis innlegg
PSU'er har en tendens til å gå til helvette. Om du ikke nylig har vært å tukklet med den så kan en spenningstopp ha svidd den. Om man ikke har vesentlig erfaring med elektristet og denslag så ville jeg latt være å prøve å reparere og heller invistert i en ny. De er ikke så dyre f'eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500549

-seini
Vis hele sitatet...
Er det bare meg som har problemer med å klikke på den lenken der?

On-topic: Høres ut som strømforsyningen har gått, ja. Er det tegn til liv inni PC'en? Slik som lys på hovedkortet, etc. Varsellysene bruker som regel å gi deg en grunn til hva som er galt, så lenge du ser i bruksanvisningen.
Trådstarter
34 4
Jeg har ikke sett inni den, vil ikke garantien bli brutt dersom jeg åpner den?
Om du fortsatt har garanti på maskinen så kan du gå dit du kjøpe maskinen og få den reparert der. Men om det er pga spenningstopp så er det ikke sikkert en slik feil vil gå på garanti, da du selv har ansvaret for strømkilden den kan kobles til. Noe man kan gjøre for å sikre slikt er å benytte et overspenningsvern mot en jordet kontakt, eller få installert et i sikringskapet.

Og i korte trekk, nei man bryter ikke garantien ved å åpne maskinen. Det står fritt til å skifte komponenter, men de nye komponentene vil ha en annen garanti en resten av maskinen.

-seini
Sitat av seini Vis innlegg
Om du fortsatt har garanti på maskinen så kan du gå dit du kjøpe maskinen og få den reparert der. Men om det er pga spenningstopp så er det ikke sikkert en slik feil vil gå på garanti, da du selv har ansvaret for strømkilden den kan kobles til. Noe man kan gjøre for å sikre slikt er å benytte et overspenningsvern mot en jordet kontakt, eller få installert et i sikringskapet.

Og i korte trekk, nei man bryter ikke garantien ved å åpne maskinen. Det står fritt til å skifte komponenter, men de nye komponentene vil ha en annen garanti en resten av maskinen.

-seini
Vis hele sitatet...
What he said.
Trådstarter
34 4
Okei, har åpnet den nå

Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Er det tegn til liv inni PC'en? Slik som lys på hovedkortet, etc. Varsellysene bruker som regel å gi deg en grunn til hva som er galt, så lenge du ser i bruksanvisningen.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg kan se er det ikke noe lys e.l. i det hele tatt inne i den.


Med tanke på ny PSU; Er det noe forskjell på dem? Har det noe å si hvor mange W den yter? (Så lenge det er nok da, selvsagt.) Dette er en HP-maskin, er jeg nødt til å bestille fra dem da?
Nei, du trenger ikke bestille fra HP, komplett.no er helt greit.

Uten å vite noe som helst om komponentene i PC'en din, så blir det vanskelig å anbefale en strømforsyning. Men for de fleste er 500-550W nok.
Trådstarter
34 4
Okei, takk for hjelpa

Ett siste spørsmål: Er det noen fare for at dette kan ha ødelagt/kortsluttet harddisken min?
Tja. Du får teste og se. Men etter min erfaring, nei.. lykke til

-seini
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan være noe så simpelt som at sikringen i PSU'en er gått, skjedd to ganger hos meg ved lynnedslag/strømmen har gått.
Trådstarter
34 4
Hvordan vet man om den har gått? Noen måte å skru den på igjen?
Du kan jumpstarte den. Hvordan du gjør det får du bruke google til å finne ut av.