Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 965
Hey hey

Når jeg putter på meg farget glass (Skibriller osv...) så får jeg vondt i huet.
Noe jeg bør tenke noe særlig over? Og er det egentlig farlig? Følg med i morgen.

Takker for svar
Jeg kan ikke se en åpenbar grunn til at det skal være farlig. Bruker du briller til vanlig? Hodepine kan oftes relaters til syn, og hvis du vanligvis bruker briller, og ikke bruker det i forbindelse med skibriller - kan det tenkes at grunnen ligger der. Hvis ikke, har du bra syn? Hvis det plager det kan du alltids høre med en øyelege.
Sist endret av Restyle; 7. februar 2010 kl. 17:10.
Kan være at det rett og slett er uvant. Farget glass er ikke skadelig for øynene, da hadde mange idrettsutøvere hatt dårlig syn
Jeg har godt syn og bruker ikke briller.

Jeg får bare vondt av gult glass. Rødt og blått og alt annet går fint.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det er ikke skadelig, men kanskje ubehagelig siden vi vanligvis ikke ser gjennom farget "glass".
er ikke farlig, er nok fordi du ikke er vandt til det, eller at brillene trykker på feil sted på hodet som kan gjøre at du får vondt.

Eller er det når du tar de av deg å ser på snøen?
Sitat av keds Vis innlegg
Eller er det når du tar de av deg å ser på snøen?
Vis hele sitatet...
Nei, det er heller avslappende.

Kan det hende det er styrke på brillene?
Dette merket jeg og da jeg sto på ski i vinter, brukte noen orangefarget skibriller og jeg ble kvalm og uvell.
Det kan ha med at hjernen oppfatter ting anderledes når det blir en annen farge, og øynene anstrenges på en annen måte en normalt.
da kan det være styrken på brillene tror jeg siden disse kan ha en sterkere intensitet på fargede glasset enn andre.

er øynene dine sånn på alle brillene eller bare på ett spesielt par?
Det er ikke rett og slett strikken som er for stram?
Er nok heller strikken din som er for stram.

Det kan ha med at hjernen oppfatter ting anderledes når det blir en annen farge, og øynene anstrenges på en annen måte en normalt.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke husker feil så forklarte øyenlegen det slik for meg: Oppfattelse av farge har ingenting med anstrengelse å gjøre, det har med plasseringen av visse nervetråder som er følsomme for lys. Plasseringen og type nerve utgjør hvilket spekter av lyset vi kan se.
Sist endret av Deezire; 8. februar 2010 kl. 00:35. Grunn: Legge ved litt info