Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1238
Den gamle arbeidsgiveren ringte meg nettopp og fortalte meg at jeg hadde fått formye feriepenger utbetalt i fjor. Og vil nå at jeg skal betale tilbake.

Har han lov til å kreve at jeg betaler tilbake det jeg fikk formye? Noen som kan hjelpe meg med dette?
Er det snakk om en stor feil? (Les: Mye mer penger enn du egentlig hadde forventet å få?)

Som jeg har forstått det er det pr. dags dato ikke en lov som regulerer dette området.
Så man må i de fleste tilfeller komme til enighet sammen med arbeidsgiver.


Edit: Men det er flere faktorer som spiller en avgjørende rolle for hva som skjer videre.

1) Var arbeidstaker i god tro angående utbetalingen? (Les: H*n visste ikke om feilen på forhånd, og handlet dermed i god tro om at utbetalingen var korrekt)

2) Hvem sin feil er dette? Har arbeidstaker skrevet for mange timer på timelisten? Eller er det arbeidsgiver som har gjort en feil?

3) Hvor stort er beløpet? Hvis det er et mindre feilbeløp vil dette mest sannsynlig kunne 'bevise' at arbeidstaker ikke visste om denne feilen og dermed handlet i god tro. Da er det sjelden at man må betale tilbake feriepengene.
Sist endret av s1gh; 21. januar 2010 kl. 17:26.
Ja han kan kreve dette. Det er derfor det finnes revisorer, for å kontrollere og finne ut av slikt.
Er du fortsatt ansatt/får lønn/utbetalinger så kan han evt. trekke deg på neste utbetaling.

Nekter du bare, og ikke vil betale tilbake så blir det sikkert inkasso etter en stund. Du har fått urettmessig for mye i feriepenger, og må nok betale tilbake dette.
En annen ting er dersom han har ført riktig sum feriepenger i regnskapet og på lønnslippen, men gjort feil vet utbetaling og lagt inn for høyt beløp i nettbanken feks. Da henger det på hans kappe. Hans feil, og hans oppgave å rette opp feilen.
Her står det mer angående krav om tilbakebetaling av feriepenger:
- http://www.bluegarden.no/nb-NO/Press...riepenger.aspx
Sist endret av s1gh; 21. januar 2010 kl. 17:29.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Skytteren Vis innlegg
En annen ting er dersom han har ført riktig sum feriepenger i regnskapet og på lønnslippen, men gjort feil vet utbetaling og lagt inn for høyt beløp i nettbanken feks. Da henger det på hans kappe. Hans feil, og hans oppgave å rette opp feilen.
Vis hele sitatet...
tror nok ikke det er så enkelt, han har fortsatt fått for mye penger utbetalt iforhold til det han skulle, og arbeidsgiver har krav på å få dette tilbakebetalt, selv om det bare var en glipp i nettbanken.

noe av ansvaret ligger på arbeidstakeren, og det å sjekke at han faktisk får rett lønn/feriepenger utbetalt.
Trådstarter
3 0
Det er ikke en stor feil det er snakk om, tror det var 9000kr han sa jeg hadde fått for mye.
Jeg skiftet jobb i august og er ikke lenger ansatt i bedriften hans. Jeg vet ikke hvem som bør henges, meg eller han, men jeg var ikke klar over at jeg hadde fått formye :S
Har man fått for mye penger utbetalt må man betale tilbake. Er ikke bare arbeidsgivers ansvar å holde rede på lønn...
Ja, du kan holdes ansvarlig for dette i (tror jeg) tre år. Hvis det går ubemerket over så lang tid går ansvaret over på arbeidsgiver. Det er nettopp derfor du skal dobbelt sjekke alt slik selv.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Er det store summer det er snakk om ?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Er det store summer det er snakk om ?
Vis hele sitatet...
9000 nevnte han.
Hvis det er snakk om en sum som gjør at du selv ante en mistanke om at du kan ha få for mye, eller en sum som i det hele tatt som er mye mer enn det du egentlig skulle ha og du ikke har sagt fra må du betale tilbake pengene etter rettsreglene. Men dette er veldig vanskelig å svare på uten å vite noe om hvor mye du fikk utbelt i forhold til hva du egentlig skulle hatt...
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
beklager, så ikke at han nevnte 9000.. men jeg hadde jo blitt rumelig sur om noen kom og sa at jeg måtte gi fra meg 9000 kr, (kun hvis jeg ikke viste at jeg hadde fått for mye såklart)

Hvordan kan du ikke legge merke til at noen gir deg 9000 kr for mye i feriepenger ? =) Du har vel regna på det før du mottok dem ?
Trådstarter
3 0
Sitat av Grimmy Vis innlegg
beklager, så ikke at han nevnte 9000.. men jeg hadde jo blitt rumelig sur om noen kom og sa at jeg måtte gi fra meg 9000 kr, (kun hvis jeg ikke viste at jeg hadde fått for mye såklart)

Hvordan kan du ikke legge merke til at noen gir deg 9000 kr for mye i feriepenger ? =) Du har vel regna på det før du mottok dem ?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk feriepengene utbetalt da jeg skulle dra på ferie i sommer, da fikk jeg feriepenger for 2008, pluss sluttoppgjør for 2009 da jeg skulle slutte i bedriften måneden etter.

Hadde jeg sjekket lønnslippen bedre hadde jeg gjerne merket at jeg hadde fått formye.

Jeg har ingen problemer med å betale han tilbake hvis han har retten på sin side, men jeg tenkte å sjekke litt opp i det først slik at jeg kansje kan unngå dette
Her har jo begge parter opptrådd feilaktig og det er absurd at noen av partene skal straffes for dette. Du får snakke med gamle sjefen din og komme frem til en betalingsplan som er innenfor rimelighetens grenser for dere begge og betale tilbake skyldig beløp.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av voktern Vis innlegg
Her har jo begge parter opptrådd feilaktig og det er absurd at noen av partene skal straffes for dette. Du får snakke med gamle sjefen din og komme frem til en betalingsplan som er innenfor rimelighetens grenser for dere begge og betale tilbake skyldig beløp.
Vis hele sitatet...

Etter det jeg har lest, støtter jeg detta.

Hvis ingen la merke til at det var betalt for mye, har ingen av dere gjort noe galt, spesielt ikke du.

Prøv å snakk med fyren du, forklar at du ikke viste det og du er villig til å forhandle om en måte å nedbetale det på.