Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 17530
Noen her på ff som vet om noen gamle hus, ruiner, bunkere etc nær Lillehammer?
Dette har jeg også lurt på, men om ikke historisk sett- Så er vel hoppbakken verd en titt :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det ligger noen forlatte tyskerhuler i nybuskogen og i røyslimoen - digg å ha secret party der iaffal

og så er det en tidligere tobakksbutikk nord i storgata som jeg alltid har hat lyst til å åpne - men den er skikkelig låst.

EDIT: pass på i tyskerhulene, kommer det noe bort steinene på taket og veggen, kan de fort rase ned noen, så anbefaler skikkelig hjelm - og støvler
Sist endret av 50dinarer; 26. september 2009 kl. 00:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Sitat av 50dinarer Vis innlegg
Det ligger noen forlatte tyskerhuler i nybuskogen og i røyslimoen - digg å ha secret party der iaffal
Vis hele sitatet...
Takk! Slikt jeg er ute etter
Var i nybu her om dagen, og døra til den tyskerhulen er oppe om dagen!
kan noen ta bilder fra tyskerbunkeren og legge ut hvis de skal dit.
▼ ... over en måned senere ... ▼
den i nybuskogen er oversvømt men svær, ta med gummibåt ass.
- det er tre stykk i røslimoen, hadde i høst et storslagent "raveparty" der med aggregat, masse blå belysning, anlegg, og tema fra diggerparty (skins). tidenes!

det skal også ligge en hule under sas-hotellet, der nazistene hadde et slags hovedkvarter. den hadde flere innganger som nå er sperra men skal ikke se bort ifra at man tar seg en tur

i mølla hotell er det også mulig å finne en vei til det gamle kloakksystemet i lillehammer, også dette er forbudt område - men svært så historisk!
Sitat av 50dinarer Vis innlegg
den i nybuskogen er oversvømt men svær, ta med gummibåt ass.
- det er tre stykk i røslimoen, hadde i høst et storslagent "raveparty" der med aggregat, masse blå belysning, anlegg, og tema fra diggerparty (skins). tidenes!

det skal også ligge en hule under sas-hotellet, der nazistene hadde et slags hovedkvarter. den hadde flere innganger som nå er sperra men skal ikke se bort ifra at man tar seg en tur

i mølla hotell er det også mulig å finne en vei til det gamle kloakksystemet i lillehammer, også dette er forbudt område - men svært så historisk!
Vis hele sitatet...
Oh, wow! Har du lyst til å utdype den siste der litt?
åh, kan ikke du bare lage ruin av Maihaugen? Det er SÅ kjedelig der..
Vi har tyskerhula ja, som jeg ikke visste om før ravepartyet i høst. Husker når jeg var litt mindre så pleide vi å klatre opp på taket av strandtorget, det er sjukt digert der, med ulendt "takterreng" og man må klatre og hoppe osv. Det er noen knuste ruter på baksiden av strandtorget som visstnok skal være morsomme å gå inn i å, gammel fabrikk osv. inni der.

Kan du utdype dette med kloakksystemet? er det tunneller under hele byen?
Jeg kan ihvertfall avkrefte at du trenger hjelm i Røyslimoen-hulene, jeg har vært der mange ganger, og jeg kan si at det ikke er så mye å se der, egentlig, og at det er veldig liten fare for steinras.
En av tyskerhulene i Røyslimoen hadde visstnok en stige som ledet opp til flere rom, men denne har blitt fjernet og murt igjen:/
Tunnelene og det gamle kloakksystemet har jeg hørt om mange ganger før, men har aldri fått sjekka det ut selv, så håper noen her kan utdype mer om det!
▼ ... noen uker senere ... ▼
ja, det er sant, røyslimoen-hulene er ganske trygge og godt bygde, men lite med rom. i nybu ser det ut som det bare er viljen, klær og utstyr som setter grenser for hvor langt en kan gå inn. raveparty var forresten rått til onkel blå kom

angående kloakksystemet har jeg bare hørt om det fra en annen freaker, mulig han kan utdype det.
Sist endret av 50dinarer; 24. november 2009 kl. 13:57.
Skal heller ikke kimse av Bellevue. Ikke så mye utforsking å gjøre kanskje, men det er skummelt der som fein. Pass dog opp, da det ligger endel brukte sprøyter der. De vil du neppe stikke deg på. Gulvet i andre etasje er også litt svakt etter brannen, så ingen store krumspring der. Riktignok mange år siden sist jeg var der, så for alt jeg vet kan det hende hele reiret har rast sammen.
må beklageligvis meddele at bellevue er rivd ned
▼ ... noen uker senere ... ▼
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Ja. Jeg og noen venner var noen av de første der etter at restaureningen failet, skal si vi fant mye rart. Fant blant annet dagboken til en av pasientene der.
Sitat av gadd3 Vis innlegg
Ja. Jeg og noen venner var noen av de første der etter at restaureningen failet, skal si vi fant mye rart. Fant blant annet dagboken til en av pasientene der.
Vis hele sitatet...
Legg ut noen bilder da vel:P
Sitat av gadd3 Vis innlegg
etc
Vis hele sitatet...
her er en "naturlig" hule som vistnokk skal gå igjennom balberg, vet kun hvor en ingang er, like forbi HIL



har krabbet ca et par hundre meter inn i denne hulen, ingangen er litt spesiell
en vanrett sprekk i fjellet med en åpning innerst i "taket" som man klatrer opp i for å komme videre inn

ingang nr2. ryktes og være ved gamle hoppbakken


her er en ingangen på gule-kart





ellers så er den firkanta radio-disken på toppen av ballberg en fin utkiks post =3 ryktes mye tysker bunker\huler og div rundt om kring i lillehammer, men det gjør det vell over allt


- det er også en stor dør inn i fjellet ved steinkista (fåberg)
bare krype under, ikke noe spennende inne der, en gammel blå ford og en båt med skrot. ser ut som det har vært en laste stasjon eller noe lignende, det er en rampe innerst med noe hull i taket. sikkert fra gården over ca

kommer ikke på mere, er interessert og høre mere om huler og ting som er verdt en kikk i lillehammer, spesielt balberg hulen! en del år siden jeg først fant denne

over.
Går et helvettes stort rør nesten under strandtorget tror jeg, ingangen er på baksiden ved klatresjappa / mcsjappa.

Aldri gått ned det tho, men er digert sikkert 1.6m i diameter.
Sitat av Splendid Vis innlegg
Går et helvettes stort rør nesten under strandtorget tror jeg, ingangen er på baksiden ved klatresjappa / mcsjappa.

Aldri gått ned det tho, men er digert sikkert 1.6m i diameter.
Vis hele sitatet...
Denne går dessverre ikke så langt, det er et stort jordlag noen meter innover
ja, jeg overnattet i det røret en gang faktisk. temmelig spennende men som sagt over, det er helt fylt opp med grus ca. 15m inn i røret. Denne balberghula vil jeg gjerne høre litt mer om! Noen som har bilder av hula eller veibeskrivelser?
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Takk for tipset IFredrik!
Sitat av IFredrik Vis innlegg
ellers så er den firkanta radio-disken på toppen av ballberg en fin utkiks post =3
Vis hele sitatet...
En kompis og jeg klatret opp framsiden av Balberg for noen år tilbake. Det anbefales på det sterkeste å heller følge veien som går innover fra den gamle hoppbakken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av gadd3 Vis innlegg
Noen her på ff som vet om noen gamle hus, ruiner, bunkere etc nær Lillehammer?
Vis hele sitatet...
På Søre Ål (i enden av Simen Fougners veg, ved en bru. Ta deretter av i skogen til høyre) finnes det noen ruiner, som jeg ikke vet noe særlig om. Har vært der en del ganger, og det ser ut som om det har stått et hus der.

Noen som kan fortelle litt mer om den Balberghula?? Er keen på å stikke bort dit en dag og sjekke det ut, men skjønte ikke helt hvor det var. Kan noen forklare litt nærmere??
Det er noen heftige bunkere ved Badedammen/Lillehammer Turisthotell.

Har tenkt en del på å stikke opp dit og se etter inngangen, får høre med noen kompiser om de har lyst kanskje.

Ved porten til hotellet er det et lite transformatorhus, det er en gammel ammunisjons-bunker som tyskerne bygde under krigen. Hotellet ble brukt som kommandosentral for de tyske styrkene i Norge på slutten av krigen, og det var mange russiske krigsfanger som gravde bunkere i området.

Inngangen skal visstnok ligge et sted i området jeg har merket av på kartet.


Litt linker med info:
http://www.kystfort.com/forum/topic1038.html
http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm - Nesten helt til slutt med bilde av en mann foran et hull i fjellet står det en del

Også denne posten her fra en annen tråd: http://freak.no/forum/showpost.php?p...5&postcount=12
Sist endret av drittunge; 9. januar 2010 kl. 23:31.
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Sitat av FredrikMH Vis innlegg
På Søre Ål (i enden av Simen Fougners veg, ved en bru. Ta deretter av i skogen til høyre) finnes det noen ruiner, som jeg ikke vet noe særlig om. Har vært der en del ganger, og det ser ut som om det har stått et hus der.

Noen som kan fortelle litt mer om den Balberghula?? Er keen på å stikke bort dit en dag og sjekke det ut, men skjønte ikke helt hvor det var. Kan noen forklare litt nærmere??
Vis hele sitatet...
Halla Fredrik, det er Emil fra C.klassa. Snakker vi å utforske den hula en dag eller? Får med oss en gjeng på ekspedisjon.
Sitat av gadd3 Vis innlegg
Ja. Jeg og noen venner var noen av de første der etter at restaureningen failet, skal si vi fant mye rart. Fant blant annet dagboken til en av pasientene der.
Vis hele sitatet...
Bellevue var et hotell. Kan ikke si at det er så mange pasienter der.

Ellers kan du sjekke ut nede ved strandtorget, og mot sør langs stranda der.

I det gamle bygget ved strandtorget pleier det å være åpent i det gamle fabrikkhuset. Ganske kul stemning og du kan klatre i stige helt opp til taket og gå på taket til strandtorget.

Lenger sør så er det forskjellige små fasiliteter som noen ganger er åpne men nedlagt som du kan sjekke ut.

Enda lenger sør, under søre-ål er det noen rivningsklare gamle hytter og hus du kan sjekke ut.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Bellevue var et hotell. Kan ikke si at det er så mange pasienter der.
Vis hele sitatet...
Bellevue i Lillehammer var vel egentlig rehabiliterings-senter, men husker ikke hva slags rehab det var.
Det er også noe Bellevue-greier oppe i Mesnalia, tror de har hatt en sammenheng en gang i tia, husker ikke helt

Edit: Kanskje det faktisk var hotell først, og så rehab, eller omvendt.
Sist endret av AleXzorZ; 13. januar 2010 kl. 09:35.
Sitat av AleXzorZ Vis innlegg
Bellevue i Lillehammer var vel egentlig rehabiliterings-senter, men husker ikke hva slags rehab det var.
Det er også noe Bellevue-greier oppe i Mesnalia, tror de har hatt en sammenheng en gang i tia, husker ikke helt

Edit: Kanskje det faktisk var hotell først, og så rehab, eller omvendt.
Vis hele sitatet...
Sornes, det var et hotell, ble okkupert av tyskere under krigen, sammen med bergseth og andre hoteller. Kan hende det var rehab også men tror du tenker på gamle skogli bygget som ligger like ved som fortsatt er rehab. Det har vært der siden rundt krigen det også.
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Sornes, det var et hotell, ble okkupert av tyskere under krigen, sammen med bergseth og andre hoteller. Kan hende det var rehab også men tror du tenker på gamle skogli bygget som ligger like ved som fortsatt er rehab. Det har vært der siden rundt krigen det også.
Vis hele sitatet...
Bellevue ble brukt som hovedkvarter til tyskerne under krigen, men ble senere kjøpt opp av Ove Nielsen som gjorde det til et rehabiteringssenter
Sitat av gadd3 Vis innlegg
Bellevue ble brukt som hovedkvarter til tyskerne under krigen, men ble senere kjøpt opp av Ove Nielsen som gjorde det til et rehabiteringssenter
Vis hele sitatet...
Ok, var ganske usikker siden det er så mange historier ute og går.


Det skal være noen morsomme steder å besøke ned mot strandtorget om du går nordover når du har passert tunnelen, er usikker på hvor men har hørt at det skal være noen gamle tømte hus der.
Sitat av gadd3 Vis innlegg
Halla Fredrik, det er Emil fra C.klassa. Snakker vi å utforske den hula en dag eller? Får med oss en gjeng på ekspedisjon.
Vis hele sitatet...
Halla, tøft Gjerne! Type med Eilif, Eivind, Henrik osv???

Sitat av gadd3 Vis innlegg
Bellevue ble brukt som hovedkvarter til tyskerne under krigen, men ble senere kjøpt opp av Ove Nielsen som gjorde det til et rehabiteringssenter
Vis hele sitatet...
Hehe, lever Ove Nilsen idag, Emil? :P

Det sies at i Nybu, er det et helt nettverk av huler, som under krigen ble benyttet av tyskere til nødganger og matforsyninger. Jeg vet bare om to av inngangene, men det skal visst nok være veldig mange innganger. Den ene av inngangene er den bunkeren som mange har fortalt om i Nybuskogen. Den andre inngangen jeg vet om er inne i det lille transformatorhuset, som ligger på venstre hånd akkurat i det du passerer portene til Lillehammer hotell. Det sies at disse to inngangene fører til hverandre. Jeg har aldri vært inne der selv, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å utforske det litt nærmere, så hvis noen er med, så er det bare å ta kontakt!
gadd3's Avatar
Trådstarter
26 1
Sitat av FredrikMH Vis innlegg
Hehe, lever Ove Nilsen idag, Emil? :P
Vis hele sitatet...
Nei, han døde for noen år siden.
Sitat av 50dinarer Vis innlegg
i mølla hotell er det også mulig å finne en vei til det gamle kloakksystemet i lillehammer, også dette er forbudt område - men svært så historisk!
Vis hele sitatet...
hvis man går litt ned fra marcello (ikke at jeg er der men!) og ser ned til fossen kan man se en ingang til venstre for fossen i stein veggen, denne du mener? eller er det en død ende?
Den går nok ikke til noe annet enn der de kontrollerer lemmen til fossen, om du faktisk kommer inn er det ikke så mye å se.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fant inngangen til den ene bunkeren ved SAS-hotellet i Lillehammer i dag.
Fikk ikke gått inn, for hadde egentlig ikke tenkt å utforske huler, og det kom en sint mann i BMW så vi stakk.

Den var ikke noe særlig godt skjult akkurat, men den er ikke så veldig stor.


Har ikke noe bilde av selve inngangen, men mulig jeg kan stikke opp dit og fikse et bilde i morgen, og kanskje ta meg en tur inn dit også.
Inngangen er et hull i veggen, ganske langt til venstre på muren. Jeg var med Atec fra forumet, og han så den ikke med en gang, så den er ikke så veldig lett å se pga en liten jordhaug som dekker for.

På veggen er det to litt halvskrå striper, som sikkert er fra et inngangsparti e.l. som har vært der en gang, og det er under den venstre stripen inngangen er.

Edit: Inngangen er i innkjørselen til noen, så kanskje en fordel å dra litt seint på kvelden eller før folk kommer hjem fra jobb.
Jeg kan opplyse om at far i huset kommer hjem fra jobb i 18-tiden
Sist endret av drittunge; 6. mai 2010 kl. 22:23.
Har noen peiling på hva dette bygget er? Ligger rett utenfor grensa til hedmark, mot brøttum. Er et adgang forbudt-skilt ved veien over og selve bygget er gjerdet inn
Sitat av Joakimz Vis innlegg
Har noen peiling på hva dette bygget er? Ligger rett utenfor grensa til hedmark, mot brøttum. Er et adgang forbudt-skilt ved veien over og selve bygget er gjerdet inn
Vis hele sitatet...
Det er en gammel sandsilo, sånn som vegvesenet hentet sand i før når de skulle strø veier.
Sist endret av drittunge; 6. mai 2010 kl. 23:00.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Fant inngangen til den ene bunkeren ved SAS-hotellet i Lillehammer i dag.

Vis hele sitatet...
denne bunkeren ved badedammen er ikke så veldig stor, men ganske interesang!


her er et bilde jeg har tatt fra det innerste rommet

er 2 inganger*, en gang og et større rom, allt fyllt med rot og drit
*ene er slått opp, begge er sperret
Sist endret av Z0|\/|B1E; 7. mai 2010 kl. 19:20. Grunn: bilde link.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom nettopp hjem fra tur til tyskerhulene i Røyslimoen. Vi fant 3. En ganske dyp, en med et stort rom og en som knapt nok var påbegynt.

Var lite interressant å finne der, men i de to største var det firkantede hull i bakken som var tettet igjen med stein. Noen som vet hva dette kan ha vært? Hadde vært gøy å grave opp hvis det er muligheter for at det er noe gøy der nede
Hei, for et års tid siden var jeg oppe i lillehammer i forbindelse med en photoshoot, hadde litt tid på meg så jeg kikket etter ekstra location, peilet meg inn på en fabrikkpipe som lå tvers over elkjøp og bak/ved siden av europris, kjørte på baksiden av bygget (parkerte der under en bro som gikk over), tror en har beskrevet det tidligere her i denne tråden, iallefall fant en åpen dør og boltret meg fritt inne i den store plassen, tror kværner har hatt noe der samt jeg kikket inn en plass og der var det fri tilgang til europris lager (gikk ikke inn der) legger ved noen bilder som ble tatt på innsiden (og ja skal bli flinkere til og ta mer bilder som omhandler byggningene i seg selv og ikke bare modellene

Kent
▼ ... over et år senere ... ▼
Kong Harald
Spoony's Avatar
Dette var interessant, noen som vet om noe mer?

Tenker å ta meg en tur å utforske litt i påska!
Sitat av eDahlen Vis innlegg
Dette var interessant, noen som vet om noe mer?

Tenker å ta meg en tur å utforske litt i påska!
Vis hele sitatet...
tenkte på dette for noen dager siden. Ser spennende ut skulle gjerne blitt med, om du vil ha med en fremmed. Men er er på TG i påska :P
Sist endret av norcogamer; 25. mars 2013 kl. 01:05.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Jeg var på hulen ved badedammen i dag, var ikke så mye å se! Men har tenkt meg ut å utforske mer, så bare si ifra hvis du vil være med!
Hvor gammel er du forresten?

Bilde av inngangen/utgangen:
http://i45.tinypic.com/24gvmgg.jpg
Sist endret av Spoony; 27. mars 2013 kl. 22:24.
Sitat av eDahlen Vis innlegg
Jeg var på hulen ved badedammen i dag, var ikke så mye å se! Men har tenkt meg ut å utforske mer, så bare si ifra hvis du vil være med!
Hvor gammel er du forresten?

Bilde av inngangen/utgangen:
http://i45.tinypic.com/24gvmgg.jpg
Vis hele sitatet...
Er 15 år
Kong Harald
Spoony's Avatar
Okei, da vet jeg sikkert hvem du er da. Legg meg til på facebook hvis du ikke er venn med meg fra før, Eskil Dahlen!
Hva med den bensinstasjonen som har ganske god mat?
Gågata er også ganske grei å se på.
Sist endret av pet; 27. mars 2013 kl. 23:15.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Sitat av pet Vis innlegg
Hva med den bensinstasjonen som har ganske god mat?
Gågata er også ganske grei å se på.
Vis hele sitatet...
Joa, men er ikke helt fornøyd med burgerene.. De bruker litt for mye dressing!
Gågata er utrolig fascinerende ja, elsker ToysRus! De har snakkende barbier til utrolige priser.