Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5650
Hei folkens.
Er sjelden jeg poster egne innlegg på freak forum for tia men jeg fikk en ide jeg ville lufte.

Jeg liker å se meg selv som en oppfinner, det å konstruere nye gadgets er en hobby jeg skulle ønske jeg hadde økonomien til å gjøre til en livsstil og et levebrød, men mitt drømme verksted/bosted er nok en stykke inn i fremtiden da min nåværende økonomi ikke tillater mye spillerom.

Men ideene er fortsatt mange og jeg skulle likt å få satt noen av de ut i livet i nærmeste fremtid.
Personlig er jeg en smule fiksert på gammeldagse våpen og gadgets som jeg modifiserer for å optimalisere for vårt århundre, fyrverkeri, røykbomber, overvåknings utstyr, alarmer og lignende er vel det jeg må betegne som mine spessialiteter.
Men solcelle energi, vann turbiner, enkle mekaniske løsninger for kompliserte problemer og lignende står også høyt på agendaen og er noe jeg researcher så mye jeg kan da jeg ikke har verktøy eller materiale til å konstruere spessielt mange av de ferdige plantegningene jeg har.

Jeg bruker forsåvidt også skummelt mye tid på sider som www.instructables.com og lignende, laster ned det jeg kan av plantegninger og bygge planer for ting og bygninger som interesserer meg og har nåværende nærmere 20 000 slike guides på harddisken.


Men nok om meg for nå, ideen er som følger:

Jeg tenkte om det fantes en del likesinnede mennesker å oppdrive her på NFF så kunne man muligens danne en slags DIY gruppe som kunne møtes og jobbe på diverse prosjekter ilag, mangfold av smarte hoder med forskjellige evner vil kunne produsere ting enkelt individer ikke har evnen eller tiden til å konstruere på egenhånd.
Personlig så kan jeg ikke sveise og ville elsket å lære dette, noen som har en garasje å bruke til disse prosjektene ville heller ikke vært så dumt så man har et sted å jobbe.
En elektrikker og noen som kan progammering ville vært nødvendig for prosjekter med roboter, solcelle paneler, usb/støpsels ladere og lignende.
Personlig vil jeg måtte si at min sterkeste side vil være å samle informasjon via nett og det biblioteket jeg allerede har, men jeg håper å kunne få mer praktisk erfaring innen sveising og lodding da jeg teoretisk sett har et godt grep om disse emnene allerede.

Formålet er å starte et "DIY" nettverk hvor man kan dyrke sin hobby og interesse innen dette og samtidig kunne lage seg møbler, klær, elektronikk eventuelt det man møtte ønske samtidig som man har det morsomt og møter andre med lignende interesser.
Tanken er at man kan jobbe på felles prosjekter om dette er av interesse for flere, eller jobbe på egne prosjekter ilag med andre så man kan dele ideer og spessialisering for å perfeksjonere det man jobber på og kanskje kunne hjelpe andre å gjøre det samme.

Danne nye bekjentskaper, bedrive en hobby man setter pris på, kunne oppnå ferdig produkt å ta med hjem eller noe som kan brukes i fellesskap på andre prosjekter og kunne lære nye ferdigheter underveis.

Dette er en kultur som ser ut til å ha slått rot i ganske mange andre land allerede, men jeg kan ikke finne en eneste gruppe per dags dato som averterer noe lignende her i Norge, jeg syns det er på tide at noen gjør det.

Så, om noen føler en interesse for noe lignende denne ideen eller har noen inputs er det bare å poste, forøvrig har jeg en ide til det første prosjektet gruppen kan foreta seg da det vil gjøre fremtidige prosjekter betraktelig lettere, nemlig denne maskinen:
http://opensourcemachine.org/
Da har du kommet riktig ettersom det er mange likesinnede her på nff. jeg syns det var ett knall forslag men jeg tror det kan bli vanskelig å møtes irl ettersom alle bor på forskjellige steder, men man kunne jo hatt et forum/nettside til bare dette og hatt seminarer hvor man hjalp hverandre og så på det andre hadde bygget/laget.


Jeg er også en av de som bruker times hvis på "how to" videoer og intructabels.com
jeg er skips elektrikker så kan litt om strøm
Sist endret av noobpower; 6. november 2009 kl. 23:18.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Da har du kommet riktig ettersom det er mange likesinnede her på nff. jeg syns det var ett knall forslag men jeg tror det kan bli vanskelig å møtes irl ettersom alle bor på forskjellige steder, men man kunne jo hatt et forum/nettside til bare dette og hatt seminarer hvor man hjalp hverandre og så på det andre hadde bygget/laget.


Jeg er også en av de som bruker times hvis på "how to" videoer og intructabels.com
jeg er skips elektrikker så kan litt om strøm
Vis hele sitatet...

Genialt, forhåpentligvis kan man jo forsåvidt også prøve å finne ut om det bor nok folk i ca samme ommråde så man kan lage lokale grupper på disse stedene som kan møtes og sammarbeide imellom gruppene på større prosjekter og gjerne dele ideer og plan tegninger.
Man kan jo forsåvidt også da delta på mange av konkurransene på f.eks instructables og vinne verktøy og lignende til disse verkstedene.
Hvis dette skal la seg gjennomføre så blir vel main prior etterhvert et lokal /verksted å holde på i.
har igrunn sittet med samme idéen i årevis, men min utrolige evne til å leve i øyeblikket har hindret meg i å poste det her.

det å ha sammenkomster kan jeg se blir litt vanskelig. det å ha lokallag er også vanskelig hvis det er få deltakere.

kunne kanskje vært noe pre-TG eller noe, sette opp partytelt på parkeringsplassen foran vikingskipet
En Reprap er også ett godt forslag til fellesprosjekt. Frister veldig å prøve seg, men er redd jeg vil slite med å komme imål på egenhånd.
En Reprap er perfekt for slike prosjekter, om man klarer å danne et par slike grupper i Norge kan forsåvidt den første gruppen som lager en ferdig Reprap donere eller bytte en Reprap produsert Reprap til neste gruppe og brått beveger vi oss i retning av enkelt individer med maskinkraften til å lage egne deler, møbler og stort sett hva som helst.

Som en liten side note så syns jeg å huske å ha hørt en slik Reprap maskin bli kalt en CNC maskin, men mulig jeg tar feil her.
cnc er riktig det ja (computer numerical control)
du har for eksempel cnc-freser, dreiebenker osv i industrien

det som ligger bak reprap er vel evnen til å kunne reprodusere seg selv til en viss grad.

men ja, det blir vel riktig å kalle den for en CNC-maskin
Sist endret av VivaLatrina; 7. november 2009 kl. 23:56.
Vel, i min over ambisiøse drøm om et felles verksted med flere oppfinnere ville ihvertfall en slik Reprap/CNC maskin vært essensielt, en slik maskin og en Multi maskin som jeg posted tidligere tror jeg kunne gått bra ilag til større prosjekter og åpnet for muligheter man ikke har lett tilgjengelige med vanlige verktøy.
En pneumatisk presse, en freser og slike andre litt større verktøy er også essensielt, men jeg tror det kan implementeres i multi maskin desigent fra deres planer.

Innser jo fort at det kan bli vanskelig å få folk ilag i grupper da man ofte er ganske spredt rundt omkring, men i nærområdet rundt store byer som Oslo, Trondheim, Bergen osv burde jo dette være gjennomførbart da jeg nekter å tro at ikke store deler av medlemmene her på freak forum bor i nettopp disse områdene.
Kan noen forklare hva reprap er for noe? så på linken, men skjønte ikke helt hva det var.
Sitat av wolty Vis innlegg
Vel, i min over ambisiøse drøm om et felles verksted med flere oppfinnere ville ihvertfall en slik Reprap/CNC maskin vært essensielt, en slik maskin og en Multi maskin som jeg posted tidligere tror jeg kunne gått bra ilag til større prosjekter og åpnet for muligheter man ikke har lett tilgjengelige med vanlige verktøy.
En pneumatisk presse, en freser og slike andre litt større verktøy er også essensielt, men jeg tror det kan implementeres i multi maskin desigent fra deres planer.

Innser jo fort at det kan bli vanskelig å få folk ilag i grupper da man ofte er ganske spredt rundt omkring, men i nærområdet rundt store byer som Oslo, Trondheim, Bergen osv burde jo dette være gjennomførbart da jeg nekter å tro at ikke store deler av medlemmene her på freak forum bor i nettopp disse områdene.
Vis hele sitatet...
hihi, jeg (egentlig pappa) har maskinverksted i garasjen (2 dreiebenker, 2 fresemaskiner, plasmakutter, opptil flere sveiseapparater (mma, mig/mag, tig) trykkluftanlegg med stor tank, 750 liter, også har vi masse vinkelkuttere, trykkluftverktøy og slikt )

kan legge til at jeg bor på sørlandet, men et slikt opplegg som er skissert her er nok ikke sannsynlig før jeg flytter for meg selv, og dermed flytter fra maskinene ()

epledisco: This video is an introduction to the RepRap self-replicating 3D printer
Sist endret av VivaLatrina; 8. november 2009 kl. 00:32.
spørsmålet er heller om noen har en reprap maskin i norge ?
Sist endret av ranvik; 8. november 2009 kl. 00:52.
Ranvik: Vel, jeg husker å ha lest om et prosjekt for en tid tilbake siden, kan godt ha vært Reprap maskinen for alt jeg husker.
Men ideen var den at det ble satt opp slike cnc maskiner rundt omkring i verden, da spessielt i fattige land hvor det virkelig kom til gode, de forskjellige stedene lot forskjellige folk som ikke hadde noen erfaring med el-verktøy og lignenede lage sine egne møbler, verktøy og lignende med disse maskinene, var en 9 år gammel jente i Uganda som lagde sitt eget kretskort.
Men poenget mitt var at så vidt jeg kunne forstå det fra den siden jeg fant dette på skal det være en et sted i Norge med en slik maskin, jeg tror den var i Nord Norge eller i nærheten av Trondheim, ikke helt sikker på den der.

VivaLatrina: Hadde jeg vært deg så hadde jeg bodd i garasjen med alle de nydelige verktøyene :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Wolty, er ut en kopi av meg?
Kjenner meg virkelig igjen i det du skriver om drømmen om et skikkelig verksted/workshop, pyrotekniske-ting, fornybar energi, og bygging av gadgets og andre ting fra guider og "intructables.
Jeg er veldig positiv til å prøve å få dannet en slik gruppe som kan diskutere, møtes og bygge ting sammen.

Kan si litt om noen ting jeg har gjort/laget og holder på med akuratt nå i det siste:

En ting jeg holder mye på med om dagen er hydrogenceller/generatorer:
Altså elektroder som spalter vann til hydrogen- og oksygengass.
Både våt og tørr-celler. Får hittil best resultat med våt-cellene mine, som jeg stadig prøver å forbedre og bygge av forskjellige materialer og ting.
Mens den ene tørrcellen min ikke var tett, og den andre dro for lite strøm.
Det hadde vært artig å få med flere og forsette å forske på dette! Har holdt på i 1-2 år nå selv.
Noen bilder: (klikk for større versjon)
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_drycella.png http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMGP7938.jpg http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMGP7880-1.jpg

En annen ting som jeg også tenker å starte litt med er solceller. I første omgang tenker jeg på enkle, svake solceller som bruker oppvarmede kobberplater (kobberoksid-belegg) som halvleder.
Driver å leter etter steders som selger kobberplater til en litt finere pris... men det er stive priser på kobber nå om dagen! :O

Før sommerferien i år, bestemte jeg og 2 kamerater (Didrik147) for å lage en trebuchet; som du kan lese om her: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132870
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_3.jpg

Kan enkel lodding, men det er noe jeg sammens med sveising skulle ønske at jeg mestret godt.

Jeg er jo også en stor fan av pyroteknikk og kjemi... alt fra røykbomber (også med farge), kruttyper, artige reaksjoner osv... som har resultert i en del filmer på youtube, lager stadig fler videoer, og en egen liten "lab" i kjelleren: http://www.freakforum.nu/forum/showp...69&postcount=4
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMGP7902.jpg

Jeg er også ganske fascinert av potetkanoner som jeg liker å bygge og holde på med:
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMGP7941.jpg

Jeg og en kompis (Didrik147) holder nå også på med en potetkanon i gatling-gun stil, med automatisk elektrisk tenner, motorisert omdreining osv...
Så lang vi hittil har kommet sånn ca:
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_gatlinggun.png

Det var litt om meg og mitt! Håper jeg er virker interessant ^^
Anser meg selv som kreativ og er vell en av grunnene til at jeg er rekvisittsjef på en av Oslo-skolenes beste revyer.
Jepp.. går nok forsatt på videregående (under 18), men lengre i livet har jeg ikke kommet... Men så jeg regner med å ha lenge igjen av livet og forsette med å lage og bygge ting! og om vi kunne vært en gruppe som møttes og holdt på hadde jo det bare vært helt toppers!

I'm in!
(og jeg digger som sakt/som du ser å filme, ta bilder og dokumentere alle prosjektene og dele dette med folk!)
Og jeg er selvfølgelig stor fan av macgyver, mythbusters, Bill Gurstelle og resten av de store "Make"-erne osv...
Sist endret av Thoryllo; 8. november 2009 kl. 17:40.
Thoryllo:

Imponerende display.

Du ser ut til å ha gjennomført bra mye serriøse prosjekter allerede, skulle personlig like å jobbe med deg på et prosjekt eller to da det virker som du tar det ganske serriøst.
Skulle forsåvidt også likt å sett fjeset på naboer og lignende da dere satt opp trebucheten på plena og begynte å slenge ting rundt omkring XD

Når det gjelder solceller vil jeg tro at ebay og dealextreme vil være gode sider for å oppdrive disse ganske billig, men kobber vet jeg ikke med, vraket elektronikk er jo et forråd for kobber tråd men det hjelper vel neppe mye :P


Den potetkanoen minner meg om en lignende sak jeg så i et opptak av makerfaire i USA, men den de hadde måtte stoppes og fylles for hvert rør ettersom det roterte, vet ikke om du har gjort det annerledes, ser jo forsåvidt at du bruker flasker som kammer så det er jo godt mulig.
Men jeg har i alle fall lurt på om det ikke skal være mulig å montere slanger til hvert av kamrene eller en kobling som sklir over hverandre hver gang den roterer så man ikke trenger å åpne og "ladde" den hver gang.

Angående hydrogen/oksygen splitting er det noe jeg først nå de siste månedene har gått litt grundigere inn på selv så jeg har ikke mer enn middels teoretisk kunnskap om emnet, men det slo meg at det burde være mulig å komprimere disse gassene på et vis, både for bruk som imponerende bomber og som et sveiseapparat, muligens med å bruke en høytrykks hånd pumpe og en propan tank.
Vet som sagt ikke nok om sveising til at jeg er sikker på at hydrogen/oksygen blandingen kan oppnå høy nok temperatur til å kunne brukes til sveising men det hadde vært interessant å prøve.
Tror forresten også jeg har en video på harddisken et sted om hvordan å koble opp solcelle paneler til en slik hydrogen celle på en ganske effektiv måte, ikke at dette er spessielt vanskelig men yderst interessant.


Ser ut til at vi er 3 som bor i någenlunde samme ommråde sålangt, kan jo se om det dukker opp noen flere iløpet av en uke eller to, så finne et sted hvor alle kan møtes og diskutere videre planer.

Skulle skrevet mer men er helt knekt og trenger å sove, er ihvertfall hyggelig å se at det finnes flere med samme ideer der ute, kan hende det blir en kultur til slutt likevel ^^
hm.... gjør et forsøk på å bumpe tråden en gang til, skulle gjerne sett noen flere lyse hoder i dette prosjektet og for de som mener en norsk nettside er måten å gjøre det på kan man jo kanskje få inn noen innspill om dette fra dem?
Kunne vel også kanskje vært mulig å starte et forum her på NFF om det er mange nok interesserte å oppdrive?
*Giant facepalm*
Klikka meg nettopp innom DIY forumet og innså at jeg har vært innom der mange ganger før og lest artikler, men når jeg har scrolla ned forum lista har jeg alltid tenkt at det var kun pc relatert av en eller annen grunn....
Phail...

Noen admins som vil flytte tråden for meg?
Sist endret av wolty; 14. november 2009 kl. 20:25.
Bumper igjen da jeg håper på flere interesserte, muligens også kunne få en admin til å flytte tråden til DIY forumet.

Kan forsåvidt nevne at skulle det være noen interessert i et effektivt men billig alarmsystem med alt fra laser sensorer til bevegelses sensorer kan jeg forsåvidt bygge dette for dere om materiale og arbeidstid blir betalt for.
Hm, interesang idee. Jeg kan gjerne værme å utvikle og kanskje drifte en nettside. Om vi kan lage en form for bedrift/klubb så kan vi kanskje tilogmed prøve å ha stevner hvor folk kan komme og utveksle ideer og lignende. Desverre har jeg ikke tid til å gjøre all skriptingen/driftingen av nettsida selv, så om det er noen andre som er inntereserte så blir jeg gjerne med og får i gang en nettside. Jeg tenker at nettsida må inneholde: blogg, wiki, tutorials og et forum. Kom gjerne med andre ideer. Noen som har et domene til overs forestenn/ønsker å kjøpe et domen?
Om man først får kommet igang med slike grupper vil man deffinitivt trenge en nettside etterhvert, bra å ha deg på laget
jeg har ett mekanisk verksted i garasjen der jeg har nesten alt av utstyr og verktøy!
Jeg har også dreiebenk, fres, sandblåsings-kammer, sveiapparat Mig/mag og tig og pinne, søyleboremaskin, hydraulisk 20t presse, båndsag, brunering/blånering sett, alt mulig av spesialverktøy samt mye gjenge utstyr og så er det jo alt det elektriske verktøyet da(vinkelsliperere, boremaskiner, båndslipere, splipemaskiner og mye mer)
Etter min mening er kunskapen min innen metall ganske god! Lager det meste jeg trenger, Alt ifra motordeler til motorsykkeldeler og annet!
Kan og nevnes det at jeg kan det grunnleggende innen elektro og har flere "proffe" powersuplyer og flere lodde stasjoner med mer. Kan og nevne det at jeg har de fleste traforer, disse bruker jeg til små og store forsøk som krever 400-2000 Volt.
Dette er bare det grunnleggende av verkstedet, gidder ikke å ramse opp mer.

Jeg støtter absulutt ideen
Sist endret av Xzip; 19. november 2009 kl. 22:17.
Sitat av mac 11 Vis innlegg
jeg har ett mekanisk verksted i garasjen der jeg har nesten alt av utstyr og verktøy!
Jeg har også dreiebenk, fres, sandblåsings-kammer, sveiapparat Mig/mag og tig og pinne, søyleboremaskin, hydraulisk 20t presse, båndsag, brunering/blånering sett, alt mulig av spesialverktøy samt mye gjenge utstyr og så er det jo alt det elektriske verktøyet da(vinkelsliperere, boremaskiner, båndslipere, splipemaskiner og mye mer)
Etter min mening er kunskapen min innen metall ganske god! Lager det meste jeg trenger, Alt ifra motordeler til motorsykkeldeler og annet!
Kan og nevnes det at jeg kan det grunnleggende innen elektro og har flere "proffe" powersuplyer og flere lodde stasjoner med mer. Kan og nevne det at jeg har de fleste traforer, disse bruker jeg til små og store forsøk som krever 400-2000 Volt.
Dette er bare det grunnleggende av verkstedet, gidder ikke å ramse opp mer.

Jeg støtter absulutt ideen
Vis hele sitatet...

Kjempeflott, da var vi en mer, og om du finner noen i ditt område du kunne akseptere hjem i garasjen etter at du ble kjent med dem har vi snart den første gruppen.
Kan jo fort føre til en multi maskin og en cnc maskin lagt til verktøy samlingen din ^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så, da har det gått 2 uker og vel så det, er det ikke flere "budding scientists" å oppdrive på freakforum?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg kan vel si at jeg faller innenfor gruppen med selverklærte spirende scientists! Vil påstå at mitt spesialfelt er innen pyroteknikk og fyrverkeri, men jeg driver også med mye innen elektronikk, mekanikk, gadgets ol. Har også et lite laboratorium, der jeg har utviklet mye forskjellige opp igjennom. Nå om dagen kjemper jeg mot tiden i forhold til nyttår og fyrverkeri, men ellers så brukes laboratoriet/verkstedet mitt til mye annet. Har nylig laget et varslingssystem som gir beskjed til meg når noen kommer inn i laboratoriet mitt bare for å ha nevnt det Etter nyttår skal fyrverkeriet legges bort for en stund, og jeg skal fokusere på andre ting. Jeg er også veldig interessert i fornybar energi, og planlegger å lage en mer avansert og gjennomført hydrogencelle i forhold til de jeg har laget før. Jeg skal også for morroskyld prøve meg på en fjernstyrt klinkekulekanon som jeg har tegnet og planlagt en god stund. Har også tegninger og ideer til maange andre prosjekter jeg skulle likt å gjennomføre. Er også igang med å utvikle en billig høykalori ernæringskilde som jeg skal starte med å selge til venner og bekjente som jeg vet er interessert i noe sånt i forhold til trening. Er litt ukonkret nå, men kan komme med eventuelle detaljer senere. Dette prosjektet faller dog innen feltet kjemi/biologi, og det er kanskje ikke det du tenkte på, Wolty. Skal også laget meg en kraftig sorkruttkanon ut på nyåret som kan brukes til å skyte på diverse ting. Men uannsett, det var litt om meg Kan komme med bilder av verkstedet mitt og lignende senere hvis det er av interesse.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg



Jeg og en kompis (Didrik147) holder nå også på med en potetkanon i gatling-gun stil, med automatisk elektrisk tenner, motorisert omdreining osv...
Så lang vi hittil har kommet sånn ca:
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_gatlinggun.png
Vis hele sitatet...

Det minner meg om denne!
Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? Å lage en gruppe, vell jeg er intressert i å lage noe man kan tjene noen lapper på, har ikke så mye erfaring med hvordan man skal lage ideene mine, men hadde vært kjekt og fått delt de med noen og fått hørt om det er mulig eller ikke, har noen ideer på lur som jeg tror man kan tjene litt penger på også har jeg ikke tingene som trengs for å lage de/teste :/

Uhm, hvordan er det med å få sponsor osv til noe slikt?
Sist endret av eskil2k; 27. desember 2009 kl. 07:30.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Hm, interesang idee. Jeg kan gjerne værme å utvikle og kanskje drifte en nettside. Om vi kan lage en form for bedrift/klubb så kan vi kanskje tilogmed prøve å ha stevner hvor folk kan komme og utveksle ideer og lignende. Desverre har jeg ikke tid til å gjøre all skriptingen/driftingen av nettsida selv, så om det er noen andre som er inntereserte så blir jeg gjerne med og får i gang en nettside. Jeg tenker at nettsida må inneholde: blogg, wiki, tutorials og et forum. Kom gjerne med andre ideer. Noen som har et domene til overs forestenn/ønsker å kjøpe et domen?
Vis hele sitatet...

Ja jeg har mange domener til overs, og kan også paye for server.
jeg har også i det siste lekt med tanken å lage et verksted ( noe alla mythbusters size verksted, spørsmålet er bare hvor)

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? Å lage en gruppe, vell jeg er intressert i å lage noe man kan tjene noen lapper på, har ikke så mye erfaring med hvordan man skal lage ideene mine, men hadde vært kjekt og fått delt de med noen og fått hørt om det er mulig eller ikke, har noen ideer på lur som jeg tror man kan tjene litt penger på også har jeg ikke tingene som trengs for å lage de/teste :/

Uhm, hvordan er det med å få sponsor osv til noe slikt?
Vis hele sitatet...
vi lager bare en organisasjon, noe alla kandu?
Se der ja, det var bare et spørsmål om tid så man fikk tak på nok folk.
Neste skritt blir vel å finne ut hvor det er nok folk til å starte opp, om noen av dere bor i Bergen området så har jo Mac 11 opplyst at han har verksted og er game for ideen så de som bor der kan jo kanskje ta kontakt med ham og se om dere kan gå overens
Vi skulle hatt flere verksted andre steder i Norge men jeg antar dette tar seg selv opp ettersom tia går.
Om vi nå får startet opp et første verksted kan man begynne å dokumentere og lage en webside ved hjelp av domene eiere og programmerere, fra det stadiet tror jeg nok vi vil se hele prosjektet skyte fart når flere finner ut om konseptet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Etter å ha lest litt om reprap, og sett på de få modellene som ligger tilgjengelig, så virker dette utrolig interessant.

Hva mener dere lærde om kunnskapsnivået for å administrere og bygge en reprap? Er det noe for "mannen i gata"?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei,

Jeg svarer her siden det er åpne spørsmål om RepRap, selv om tråden er litt gammel. Jeg står bak RepRap.no, et forum og en wiki om RepRap som begynner å samle en del folk fra rundt om i landet med RepRap-erfaring. Har min egen byggelogg med bilder der, håper på å bli ferdig til uka:

http://www.reprap.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=25

Jeg har ikke så mye praktisk erfaring med slikt fra før, men nærmer meg målstreken! Er mye å lære, og føler jeg har mye bedre kontroll nå enn jeg hadde før jeg begynte, naturlig nok. Skulle jeg bygget en til hadde det nok gått mye raskere!

Om man lurer på hva man skal lage med en RepRap, så er det egentlig fantasi og evne, i verste fall begrensninger i maskinen, som setter grenser (for eksempel veldig bratte overheng kan være problematisk). Her er noen nyttige og festlige forslag til hva som kan lages:

http://www.reprap.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=33