Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4261
Noen som har peiling på hvordan man åpner en safe ? Burde man bruke en vinkelsliper ( ? ) og eventuelt ta kantene først ? Er snakk om en rimelig stor safe , på størrelse med et kjøleskap , såå.. Med begrenset tid.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
ja thermite er jo bra hvis du har en rimelig bra mengde. (1-2kg) for en sånn jobb. ellers kan du jo dirke eller få tak i en låsesmed. da ødelegger du ikke låsen
har du dårlig tid: thermite
er det ditt skap/god tid : låsesmed

thermite ville jo vært rått:
http://www.youtube.com/watch?v=8a2OeWS3G-A
her er en artikkel jeg snubla over for lenge siden. har alle de vanligste fremgangsmåtene veldig godt illustrert og forklart: http://home.howstuffworks.com/home-i...fecracking.htm
Sitat av Bangfish Vis innlegg
ja thermite er jo bra hvis du har en rimelig bra mengde. (1-2kg) for en sånn jobb. ellers kan du jo dirke eller få tak i en låsesmed. da ødelegger du ikke låsen
har du dårlig tid: thermite
er det ditt skap/god tid : låsesmed

thermite ville jo vært rått:
http://www.youtube.com/watch?v=8a2OeWS3G-A
Vis hele sitatet...
Han skal jo få ut noe av den safen da , thermite så brenner du gjennom hele driten!
Safer er gjerne litt tykkere og kraftigere enn utseende skulle tilsi, og er gjerne laget for å motstå litt juling. Så med vinkelsliper har du noen dagers bråkete arbeid og med thermite kommer du deg nok gjennom, men du vil fylle innsiden med veldig varmt metall, samt sette fyr på omgivelsene. Kanskje ikke det du ønsker, siden safer bruker å være innendørs.

Er safen ny? Gammel? Står det noen navn på den? Nummer?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
jaja tenkte meg det. han spurte bare om å åpne skapet..
kanskje det kunne funka om man fikk det til å brenne hengslene.
Drilling inn til låsemekanismen skader jo ikke innholdet, men det tar veldig lang tid
Litt erfaring med Safer her. Jeg personlig skiller mellom to typer safer.

- De bare kodehjul
- De med kodehjul og nøkkel

I en safe-dør er det bolter som går i låsing med veggene når safen er låst. Mener det er 2 "bolter" på toppen og bunnen av døra og 3 på begge sidene. Avhenger seff av type safe da.

Safe er stress å få opp. Det kommer til å bråke og ta tid, og de er rimelig tunge og vanskelig å få opp.

Letteste er nok egentlig å få en som har tilgang til safen for å åpne den opp. Litt makt må nok til. Men derimot hvis du kan ta med safen et sted og har tid. Da er saken helt annen.

Og husk, noen moderne safer har fargeampuller som sprenger hvis de åpnes uten kode og nøkkel!
Safen er sånn ca. halvveis ny, hvis du skjønner. Har ikke fått sett så nærme på den, desverre. Ser ut som det er hjul på den iallefall. Takk for alle svar
Noen ganger kan utseendet bedra også på denne fronten.

En safe kan se temmelig solid ut, være voldsomt tung og stor, men så kan de faktisk være overraskende lette å åpne.
De safene jeg nevner nå kalles brannsafer og er store og tunge pga. de er brannisolert med et tykt lag betong mellom stålplatene.
Får å åpne en slik trenger du kun en slegge og et brekkjern.

Hamre løs det du klarer på hele døra slik at du er sikker på at betongen knuses skikkelig.
Deretter går du løs på kantene av døra.
Gjør du dette riktig vil den ytterste stålplaten løsne delvis. Det er på dette tidspunktet du bytter ut sleggen med brekkjernet for å vippe ut platen.
Fjern all den knuste betongen (Det pleier å være mellom 5 og 10 centimeter tykt) før du kommer ned til den siste stålplaten.
Denne smeller du bare inn med et par kraftige slag med slegga og vipper den ut med brekkjernet så er safen åpen.

Edit: Er det hjul på den er det ganske sikkert at det er en brannsafe.
Sist endret av Knask; 23. november 2009 kl. 01:42.
Er mange måter å åpne en safe på, men de må alle først og fremst vurderes opp imot hvilken type safe det er (merke og årstall), å stille et spørsmål som: "Hvordan åpner man en safe?" er ganske meningsløst.....

De tingene du vite på forhånd:

1) Hvilket merke er det (navnet/logoen på utsiden av safen).
2) Hvilket årstall er den produsert i (letteste måten å gjøre dette på er å ta et bilde av safen og vite hvor du må lete for å finne bilder å sammenligne det med).
3) Mer kunnskap om hvordan å åpne en safe enn det du gjør, veldig mye mer.

Ting du burde vite:

1) Hva er inni safen
2) Hva er rundt safen (alarmer, trapper, etasjer, viduer, kameraer, dørkarmer, osv osv osv...)


For å putte det i klartekst for deg:
Du har ikke den fjerneste sjanse i helvete til å klare å bryte deg inn i en safe og komme deg unna med det med mindre safen står på en søppelfylling eller i et privat hjem hvor du får lov å prøve deg fritt frem i ca en uke eller så, ikke engang en brannsafe tror jeg du ville klart å kommet deg inn i uten å bruke minst 3 dager og garantert ha ødelagt innholdet.

Men det artige er at nå klarer jeg ikke å stoppe å tenke på Olsenbanden XD

Peace.
dette begynner å virke artig. Først "hvordan åpne safe" så "hvordan stikke til pokkers vekk med 150 lapper i lomma" nok en gang kommer de legendariske ordene til egon olsen "Jeg har en plan" frem i skallen. Lykke til og skriv hvordan det går =)
Sist endret av AcidReflux; 27. november 2009 kl. 01:34.
Hvordan åpner man en safe?
Vis hele sitatet...
Hvordan løser man et problem?


Fasit: Det kommer an på.
Om du ikke har gjort mer research enn at du ser at safen har hjul, så foreslår jeg at du ikke begir deg ut på dette, allier deg heller med en proff. Om du spør hvordan man åpner en safe, så tror jeg neppe du er en dreven skurk. Er en grunn for at det heter safe, er ikke meningen at du skal kunne åpne den med en Dremel i løpet av 10 minutter heller, da kunne man likesågodt ha låst verdisakene inn i et kjøleskap med hengelås