Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 987
Jeg sitter her med boken "Webprogrammering i PHP" av Svend Andreas Horgen. Jeg er ved slutten av et kapittel og skal gjøre en oppgave. Den lyder som følger:

Lag en nettside som viser en fargelagt velkomsthilsen der sekunddelen av gjeldende tidspunkt avgjør hvilken farge som vises. La foreksempel alle forespørsler som kommer mellom sekund 10 og 20, resultere i blå, mens de mellom 20 og 30 gir en rød overskrift. Hint: Ta utgangspunkt i kodesnutt 3.1. Gjeldende sekund fines ved å skrive date("s").

Jeg har ikke brydd meg om sekundene mellom 20 og 30 ennå ettersom jeg ikke før til 10 og 20. Jeg ser ingen feil i koden min og derfor plager deg meg grenseløst at den ikke gjør som jeg vil. Slik den oppfører seg nå så blir alle alle sekunder (1-60) blå. Jeg håper at noen andre kan se eller annen feil jeg ikke klarer å se.

Kode

<?php
			
    $sekund_akkurat_nå = date("s");
			
    echo "<h2>I et minutt er det 60 sekunder og nå er vi i det <strong";
				
        if (($sekund_akkurat_nå > 10) || ($sekund_akkurat_nå <= 20)	) {
            echo " style='color: blue;'";
        } /* Slutt på if; Utføres bare om sekundet er i mellom 10 og 20. */
				
    echo ">$sekund_akkurat_nå</strong> sekundet.</h2>";
			
?>
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
"||" brukes vanligvis som den logiske operatoren "or", så betingelsen din slik den er nå kan leses som "hvis sekund > 10 eller sekund <= 20", som vil evalueres til sann uavhengig av sekund sin verdi. Det du er ute etter, er operatoren "and", som da sannsynligvis er "&&".
Sitat av barstuck Vis innlegg
"||" brukes vanligvis som den logiske operatoren "or", så betingelsen din slik den er nå kan leses som "hvis sekund > 10 eller sekund <= 20", som vil evalueres til sann uavhengig av sekund sin verdi. Det du er ute etter, er operatoren "and", som da sannsynligvis er "&&".
Vis hele sitatet...
Tusen takk! To timer satt jeg og ikke forstod en dritt...
date returnerer string, så det er mulig du må gjøre om den til et tall.
Prøv å unngå bruk av æøå i variabelnavn.

Tips videre: jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men det kan være en grei øvelse å skrive om denne snutten når du får lært deg switch.
åhåå, har samme boka i hylla mi her..
Men er enig med EmanOn, det hjelper veldig på å holde seg til engelsk når man programmerer.
Sitat av EmanOn Vis innlegg
date returnerer string, så det er mulig du må gjøre om den til et tall.
Prøv å unngå bruk av æøå i variabelnavn.

Tips videre: jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men det kan være en grei øvelse å skrive om denne snutten når du får lært deg switch.
Vis hele sitatet...
At jeg burde gjøre den oppgaven om igjen med switch mener du? Switch er i det samme kapittelet så kommer dit straks.

Sitat av r8chl Vis innlegg
åhåå, har samme boka i hylla mi her..
Men er enig med EmanOn, det hjelper veldig på å holde seg til engelsk når man programmerer.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør vanligvis det, men i dette tilfellet ble det norsk grunnet han skriver på norsk. Kommer rett og slett inn i "norsk-modus", men er like greit å bare legge fra sge når jeg har kodet på engelsk hittil.
Sitat av Athleon Vis innlegg
At jeg burde gjøre den oppgaven om igjen med switch mener du? Switch er i det samme kapittelet så kommer dit straks.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke at du skulle begynne på nytt med en gang, hvis det var sånn du forstod det. Det du sannsynligvis ser når du kommer til switch er at det kan være en mye greiere måte å forholde seg til mange muligheter på enn det if er. Mitt forslag er at du skriver ferdig programmet med if-setninger nå, og når du får til switch kan du oppdatere eller lage en ny versjon. Håper det ble litt klarere enn i stad.

Når det gjelder tegn som æøå, så er det ikke bestandig disse er støttet like godt, siden de ikke nødvendigvis er tiltenkt å være en del av variabelnavn. Derfor er det en fordel å unngå spesialtegn som en del av navn for å unngå eventuelle problemer, Om du skriver på norsk eller engelsk er mer smak og behag selv om en del foretrekker engelsk.
Sitat av EmanOn Vis innlegg
Jeg mente ikke at du skulle begynne på nytt med en gang, hvis det var sånn du forstod det. Det du sannsynligvis ser når du kommer til switch er at det kan være en mye greiere måte å forholde seg til mange muligheter på enn det if er. Mitt forslag er at du skriver ferdig programmet med if-setninger nå, og når du får til switch kan du oppdatere eller lage en ny versjon. Håper det ble litt klarere enn i stad.

Når det gjelder tegn som æøå, så er det ikke bestandig disse er støttet like godt, siden de ikke nødvendigvis er tiltenkt å være en del av variabelnavn. Derfor er det en fordel å unngå spesialtegn som en del av navn for å unngå eventuelle problemer, Om du skriver på norsk eller engelsk er mer smak og behag selv om en del foretrekker engelsk.
Vis hele sitatet...
Takk for råd! Jeg har lagt merke til at switch er mye "lettere" (om man kaller if/else for tung) måte når det er flere muligheter. Jeg lagde ferdig programmet med if-setninger så jeg misforstod deg ikke. :P
dele antall sekunder på ti (til integer), altså vil du sitte igjen med med tallene 0-5. så kan du kjøre if spørringer på dette direkte nesten, eller du kan bruke switch (som du kommer til senere )

case 0:
case 1:
osv
Sist endret av VivaLatrina; 10. november 2009 kl. 18:45.
Jeg gjør vanligvis det, men i dette tilfellet ble det norsk grunnet han skriver på norsk. Kommer rett og slett inn i "norsk-modus", men er like greit å bare legge fra sge når jeg har kodet på engelsk hittil. [/quote]

bare for å spore av apropos moduser; så kalte jeg en variabel opp etter læreren min på en av de første programmeringsoppgavene jeg hadde på skolen. (lagde et bittelite fengselsregister bare)
La oss kalle denne læreren for "tim" så lød altså navnet for "timlærerhelvete", og så glemte jeg å redigere det før innlevering..

Heldigvis hadde læreren humor og scriptet funka selv om det var med "æ.. hehehe
Vis du sliter ligger kode eksempler til oppgavene i boka på http://phpbok.no/