Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3320
Jeg lurte bare på om kalksalpeter er det samme som salpeter(kaliumnitrat)?

Har dette stående i garasja: http://www.bayergarden.no/no/produkt...ksalpeter.html

Jeg er lite gløgg på det her med pyroteknikk...
Nei det er ikke det samme. kalksalpeter er Ca(NO3)2 mens kaliumnitrat er KNO3.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av mikkello Vis innlegg
Nei det er ikke det samme. kalksalpeter er Ca(NO3)2 mens kaliumnitrat er KNO3.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at kalksalpeter ikke er brukbart til noe som helst? (utenom å gjødsle da)
jeg har hørt rykter om at du kan få en viss effekt av det (kun i KNSU) hvis du "steker" kalksalpeteret litt før du tilsetter sukker (for å dampe av 'krystallvann' eller noe slikt)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette emnet er diskutert til DØDE de siste årene...

Salpeter er et fellesnavn for nitratgjødslene.
KNO3 = Kalisalpeter (Kan brukes til diverse eksplosiver, som svartkrutt)
NaNO3 = Chilesalpeter (Kan brukes til diverse eksplosiver, men ikke like bra som KNO3)
NH4NO3 = Ammonsalpeter (kan brukes til høy eksplosiver)
Ca(NO3)2 = kalksalpeter (Kan brukes til og lage KNO3, sammen med kaliumkarbonat)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Og for å legge til enda mer som er sagt fra før..

Kalksalpeter/kalsiumnitrat/Ca(NO3)2 inneholder krystallvann som nevnt, og det fjerner du ved å varme det opp. Så kan du smelte det sammen med sukker i forholdet 70:30 elns.
Problemet er at etter rundt 30min, er krystallvannet kommet tilbake igjen fra luften og den er helt ubrukelig.

Du kan lage KNO3 av kalksalpeter ved å løse det i vann og tilsette krystallsoda.
Da får du kalk som et bunnfall og KNO3 løst i vannet som må helles av, kokes inn og krystaller kommer frem.
Du får søke, så finner du alt. Det er diskutert utrolig mange ganger før.
Sist endret av PTechSFX; 8. november 2009 kl. 09:14.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg

Du kan lage KNO3 av kalksalpeter ved å løse det i vann og tilsette krystallsoda.
Da får du kalk som et bunnfall og KNO3 løst i vannet som må helles av, kokes inn og krystaller kommer frem.
Du får søke, så finner du alt. Det er diskutert utrolig mange ganger før.
Vis hele sitatet...
Krystallsoda vil ikke gi noe godt resultat da krystallsoda er Natriumkarbonat(Na2CO3) og ikke K2CO3 Jeg er faktisk litt usikker på hvordan man kan få tak i kaliumkarbonat billig..?