Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 845
Ja, enda et harddiske relatert spørsmål. Har søkt men fant ikke noe som hjalp meg noe veldig. Og hvis jeg søkte for dårlig, så skyt med sidelengs!


Tilbake til problemstilling:

Jeg kjører da Windows 7 (sjekk bildet). Følgende har skjedd, jeg har 2stk SATA harddiske som funket helt fint. En dag etter at jeg måtte resette CMOS knappen så forsvart den ene. Jeg mener den ligger inne i BIOSen men jeg får den ikke fram i min datamaskin. ( sjekk bildet). Jeg har sjekket kontakene på begge diskene og de mener jeg sitter godt i. Men en ting jeg la merke til at jeg ikke har sånne "pins" som sier hvilke disk er MASTER og SLAVE. Men det har jeg aldri hatt eller og det funket fjell.

Men skyt meg ikke hvis jeg har glemt noe.


- løwe x3m187
Aktiver disken/SATA-porten i BIOS
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser jo to disker i enhetsbehandlingen dog, hvordan ser det ut i diskbehandling ?
Om den ligger i diskbehandling, så har disken blitt korrupt (i allefall i windows sine øyne), så da må du bruke f.eks getdataback til å få ut alt du vil ha ifra disken og så formatere den.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om den ligger i diskbehandling, så har disken blitt korrupt (i allefall i windows sine øyne), så da må du bruke f.eks getdataback til å få ut alt du vil ha ifra disken og så formatere den.
Vis hele sitatet...
Det var litt "jumping to conclusions".

Kan være så enkelt som at disken har mistet stasjonsbokstaven sin.
AtXbYeA: Ikke for å mase, men har du noen tips på hva jeg bør gjøre?


edit: diskbehandling, hvor ligger det hen?
Sist endret av BaJa; 27. oktober 2009 kl. 01:35.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
edit: diskbehandling, hvor ligger det hen?
Vis hele sitatet...
Høyreklikk på "Min Datamaskin" -> "Manage" -> "Disk Manager".

Se om disken vises og om den har fått tildelt en bokstav.

Hvis den blir oppdaget av BIOS, men ikke vises i Windows kan du prøve med forskjellige diskbehandlingsverktøy på en bootdisk.
hoit, dette fikk jeg fram på diskbehandling...

Er det noen alternativ jeg kan bruke?


edit: Ligger endel filmer der jeg gjerne vil beholde!

Ser at det mangler bokstav til stasjonen. Men hvis jeg partisjonerer denne disken, ville jeg miste alt av info? JA JEG VEIT n00b spørsmål!
Sist endret av BaJa; 27. oktober 2009 kl. 01:56.
Hele disken din har formatert seg selv... Så den er tom...

Så, hopp inn i getdataback (betal-versonen) og se om du får fisket ut det som er på den.
Om ikke, så må du bare formatere og leve med at du har mistet alt
ser ikke ut som om den er formatert i det hele tatt. den er ren, akkurat som en disk du akkurat har fått i posten.

om du ikke har noe data på den som du virkelig trenger, kan du høyreklikke på disken og formater.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Mulig hardisken stod på Sata-Native mode i bios før og den da blir "mountet" på en annen måte når du resatt biosen din. Derfor ser helt tom ut. Ville prøvd å endre sata instillinger i bios.

Muligens hatt på IDE-Emulation.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Mulig hardisken stod på Sata-Native mode i bios før og den da blir "mountet" på en annen måte når du resatt biosen din. Derfor ser helt tom ut. Ville prøvd å endre sata instillinger i bios.

Muligens hatt på IDE-Emulation.
Vis hele sitatet...
Vil stille meg bak denne, at dette burde la seg fikse i BIOS. Last ned manualen, (finn frem den forhistoriske utgaven om du har en sånn. ) RTFM.
Hvordan dette fikses på DIN maskin kan være vanskelig å si, noen med det samme hoved kortet kan kanskje svare deg.

atlef.
Tingen er jeg fant ikke noe option for å skru av SATA-NATIVE i biosen...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da får du dra fram Getdataback NTFS \ FAT og begynne å se om du kan hente ut data.

Kan dog ta noe tid, mtp at jeg brukte 40min på å få ut 6GB fra en 4GB penn (hurra for overskriving).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da får du dra fram Getdataback NTFS \ FAT og begynne å se om du kan hente ut data.

Kan dog ta noe tid, mtp at jeg brukte 40min på å få ut 6GB fra en 4GB penn (hurra for overskriving).
Vis hele sitatet...
Altså må jeg formatere disken også kjøre getdataback?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Altså må jeg formatere disken også kjøre getdataback?
Vis hele sitatet...
Nei, Getdataback leser rådisker også, bare be den lete på disk 3 (f.eks) og den vil dra fram alle eventuelle filer den finner headere til.
Sikkerhetsklarert
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da får du dra fram Getdataback NTFS \ FAT og begynne å se om du kan hente ut data.

Kan dog ta noe tid, mtp at jeg brukte 40min på å få ut 6GB fra en 4GB penn (hurra for overskriving).
Vis hele sitatet...
Second that.

Beregn god tid. Jeg hadde en disk på jobb, som riktignok hadde gått i bakken mens den var i gang. Der brukte vi 2 uker på datagjenoppretting. (Heldigvis var kunden på ferie)
Etter mye om og men, så fant fikk jeg kopiert de viktigste dokumentene og bare formaterte diske. Var bare gamle filmer der...


Men alt i alt takk for hjelpen!