Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 708
Eh... ganske ny med flash, så ingen "haha n00b!"-komentarer, eh?!
-takk

skal converte en firkant til et hjerte med hjelp av tweening motion:
Jeg tegner en firkant, så et hjerte, "tweener", og hjertet forsvinner. ja, blir borte.

vet ikke om dette er måten å gjøre det på, men noen sa det, så...

Gi meg gjerne tips eller hjelp
Sist endret av |sic|; 21. mars 2003 kl. 15:43.
Ministry of Love
sptz's Avatar
firkanten og hjertet må stå på være sin key frame. så velger du bare framen bak hjertet og tween og det skulle være i orden.
|sic|'s Avatar
Trådstarter
hmm.. funker ikke.. den figuren jeg lager i siste framen blir bare borte.. så blir alle frames med tweening grønne, og den pila bli bare til - - - - . har 2 keyframes (en med 4kant og en med hjerte) mellom disse er det vanlige frames...
Ministry of Love
sptz's Avatar
ditt første problem er at du skal bruke shape tween ikke motion som bare flytter bilde.. beklager at jeg ikke så at det var det du hadde skrevet første gangen.. ellers gjør som jeg beskrev i går.
1. Lag den første figuren i frame nr 1. (Firkant i ditt tilfelle)
2. Merk frame 10. Klikk på F6 (create keyframe) Lag hjertet i frame nr 10.
3. Merk først firkanten, klikk på ctrl+b (break apart) Figuren kan ikke være symbol hvis shape tween skal virke.
4. Gjør det samme med hjertet i frame 10.
5. Merk frame 1.
6. Gå ned på properties, merk av shape tween. (Du vet sikkert hve jeg mener da.)

7. Ctrl+Enter <-- Nå skal det virke

QualiTy
Sist endret av Preben; 19. mars 2003 kl. 11:41.
|sic|'s Avatar
Trådstarter
fikk det til takker!
Jeg har faktisk gjort akuratt dette her på skole. Hvis ikke din ble helt perfekt så kan du kanskje få lov til å låne min hvis du er heldig
|sic|'s Avatar
Trådstarter
Hmm.. kanskje jeg kan få mer hjelp?

Har laga en figur, konvertert til button. skal få d slik at når jeg trykker <up> ska figuren flytte seg 20 piksler oppover, samme med <down> (nedover) osv.. Problemet er at jeg ikke vet hvordan
Opprinnelig postet av |sic|
Hmm.. kanskje jeg kan få mer hjelp?

Har laga en figur, konvertert til button. skal få d slik at når jeg trykker <up> ska figuren flytte seg 20 piksler oppover, samme med <down> (nedover) osv.. Problemet er at jeg ikke vet hvordan
Vis hele sitatet...
Knappen skal bevege seg ved tastetrykk?
Da må du begynne med ActionScripting. Tror ikke det er noen enkel måte, om noen måte å gjøre det uten AS.

Hvis jeg har forstått deg riktig vel og merke..

PS: Har du en helhet å sette det inn i, kanskje jeg kan hjelpe deg litt mer. Litt trøblete når ikke jeg i hvilken sammenheng det er ..

BlaZin
|sic|'s Avatar
Trådstarter
skal lage et simpelt 2d spill.. som f.eks. pacman.. kan godt jøre det slik at det er en annen figur som flytter seg, så kan jeg bare gjemme knappen en annen plass
Ahh...når gjorde du det hele MYE enklere. =)

Er det MX du bruker? Klikk her. Da løser alt seg.

Det er vel det du lurte på, + litt til? Eller er jeg helt på jordet?

BlaZin
▼ ... over en uke senere ... ▼
www.virtual-fx.net er det mange bra flash-tutorials.

Det ligger bl.a. en tutorial på å flytte ting med tastetrykk...
En kjempegod tutorial følger faktisk med macromedia flash. Går man gjennom den, så vet man bl.a. hvordan man får til det som var spørsmål om her.