Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1302
Jeg mistenker at strømforsyningen min er for liten til oppsettet mitt på pcen.

Oppsett:

Gainward GeForce GTX 260 896MB
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 8GB
AMD Phenom X4 9650 Quad Core, Socket AM2+, 2,3GHz
Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
3x HDD
2x CD-brennere


Alt dette går på en 550W strømforsyning.

Om oppsettet mitt får for lite strøm, hvilke konsekvenser får det?
Finnes det noe program som kan måle forbruk, ved feks en test på max belastning?
Du har stor nok PSU....

Det er mulig å kjøpe wattmålere som man plugger mellom stikk og pc...
Og konsekvensen er 2delt..

1. Du vil få for lite spenning til komponentene, noe som i enkelte tilfeller vil slite på de (og noe trenger ikke å fungere helt)
2. PSU'n bare skrur seg av når du belaster pc'n for mye.
eXtreme Power Supply Calculator sier ihvertfall at ditt oppsett krever ca 350w, så skulle nok gå fint med den PSUen du har.

Jeg hadde en for svak PSU etter at jeg hadde kjøpt meg et 8800 GTX for et år eller to tilbake, og da endte det opp med at maskinen skrudde seg av ved høy load. Skjermkortet fungerte ikke ordentlig i Windows, og PSUen kuttet når den ble stresset for mye. Ikke en idéell situasjon altså.
550w er nok ja, har kjørt mer på 550w en det der.



OFF. MannY, heter det ikke deviantart ? signaturen din
Hvilken PSU har du? Men du merker det hvis den er for liten. Du har ikke noen problemer med at den skrur seg av under høy load da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan også sjekke BIOS eller programvare i windows for å se hvor mye spenning hovedkortet mottar på forskjellige rails.

f.eks dersom +12v railen == +11v har du et problem.
Everest Ultimate Edition kommer med den fine funksjonen og, så slipper du å restarte. Kan være greit å sjekke spenningene under load og, noen PSU'er som takler det dårligere.


Edit: Tror at SIW støtter dette og.

Edit2: Sjekka det nå, SIW støtter det.
Sist endret av jeppfi; 13. oktober 2009 kl. 19:10.