Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2130
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Nå er jeg lei av at pc'n bråker så helvetes mye. Har et lian-li PC61B eller noe i den duren, to 80x80-vifter i front, ei 80x80-vifte bak og ei 80x80-vifte på toppen. Har også et Geforce 9800, 7 disker og en E8400 inni der.

Spørsmålet er om det er vits i å investere i nye vifter, ettersom det er ganske varmt inni kabinettet som det er nå. Det hadde jo også gjort seg med litt bedre plass.

Så, noen tips når det kommer til vifter og kjøler(e)? Trenger også tips til kabinett som ikke ser ut som et juletre. Noe i retning det kabinettet jeg har nå, bare med bedre plassløsning hadde vært midt i blinken. Gjør ikke noe om det er litt større heller, bare det ikke blir maxitower
7 disker? Du bør absolutt tenke på en filserver, for harddisker lager MYE varme.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Kan jo nappe ut diskene, men jeg trenger likevel noen stillegående vifter, pluss en stillegående C2D-kjøler
http://www.idg.no/tester/tester_mask...rticle7033.ece

Pc-kabinett til rundt 800kr.

Jo større vifter, jo mindre bråker de (det er iallefall min erfaring).
større vifter jo mindre bråker de?

har en på 25 og tre på 20 trur jeg det er og bråker som faen...
Nei der tar du feil... kommer helt ann på turtallet din LØK!

Men siden du har 7HDer er det vel kansje best og nappe 5av de ut.
Et inkjøp kan være en vifte styring.
Men som sakt: skal du ha mindre varme kjøp bedre vifter og kjølere.

Men hvorfor skal du ha den så stillegående?
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Men hvorfor skal du ha den så stillegående?
Vis hele sitatet...
Vel, noen av oss bruker datamaskiner til feks å se på film eller spille spill, eller bare tilbringer mye tid i samme rom, og da er det da ingen vits å utsette seg for en turboprop hele tiden?

afen:
1. Er dette en maskin du flytter mye med deg rundt omkring? (for å finne egnet materiale til kabinett)
2. Må du ha alle de diskene i maskinen? Kan du ikke bare kjøpe større disker?
3: Har du noen tanker om hvor mye penger du skal bruke på dette?
Sist endret av meitemark; 10. september 2009 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har nettop satt opp filserver (stort Chieftec-kabinett) som lyden forplantet seg lett i. Noe som var veldig irriterende.

Jeg tok så en tur på Biltema og kjøpte 2x10 bitumen-ark (vibrasjonsdemping) + 1x lyddempingsplate.
Festet 15 slike ark på sidene, og i toppen av kabinettet, noe som gjorde at lyden ikke lenger forplanter seg noe særlig (mindre vibrering), og så la jeg lyddempingsplata ved åpningssiden av kabinettet (pass på så ingen vifter er i veien osv). Til slutt klipte jeg til et bitumen-ark og la under føttene på kabinettet.
http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=148051
http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=83277

Jeg sjekket temp både før, like etter og lenge etter (coretemp1/coretemp2):
Temp før: 26/20 C
15 min etter: 32/26 C
1 time etter: 33/26 C
5 timer etter: 33/27 C

Den siste tempen er stabil under vanlig work-load på serveren.

Mitt tips til deg: Kjøp deg et stort kabinett så du får god plass og lydisoler.

Obs: pass på at luftstrømmen ikke blir ødelagt av lyddempingen.
Og selv om dette funket supert for meg, så betyr det ikke at det nødvendigvis gjelder alle.
Sist endret av Grimdoc; 10. september 2009 kl. 16:38.
Spurte om grunnen til at han skal ha den stillegående, pga hvis han skal sove med den er de egentlig ikke mye og gjøre.

Men hvis han bare skulle redusere lyden hadde han bare kunnet kjøpt bedre vifter.


Kan si selv at pcn min bråker som et helvete og lager vibreringer i ting 2m i omkrets, men merker ikke dritten hvis jeg tar på musikk på anlegget eller headsette.

Tempen hos meg ligger på cpu40 gpu43 system23 og hdd27.
Før jeg fikk det nye kabinettet va tempene på: cpu67 gpu54 system34 hdd39.

Greit nokk at den bråker litt mer men den holder mye bedre temps og gir bedre mulighet for overklokking.

Du kunne gjerne satt hvilket kabinett du har... har du det som kommer med hos Elkjøp, lefdal etc... så vil det bli veldig varmt osv...

Kjøper du et maxi tower vil tempen synke og dermed kan du via viftestyringen senke hastigheten på viftene og ta de opp igjen når du ikke trenger det stille.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Har ikke noe i mot å nappe ut noen disker, men jeg trenger fremdeles anbefaling på 80x80-vifter, cpu-kjøler til en c2d og muligens gpu-kjøler til geforce 9800gtx

Når det kommer til pengene så er det ikke så farlig, men jeg gidder ikke å kaste penger ut ruta
Sist endret av afen; 10. september 2009 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Nei der tar du feil... kommer helt ann på turtallet din LØK!
Vis hele sitatet...
Ja, jo større vifter jo mindre bråker de..
For mindre vifter må gå fortere, dvs. mye mer rpm. for å forflytte like mye luft som en diger 250mm vifte.

Så du kan sette ned farten på en svær vifte. og den kan forflytte like mye luft som en liten djevel som står for full hendel.


Derfor bråker de mindre... din LØK.
Nok snakking om løk her barn.

Afen:
Hvis du har planer om et nytt kabinett, så skal dette være ganske bra: http://prisguide.hardware.no/product...0742&cat_id=13

Ellers, 80mm vifte er det dessverre få av som er skikkelig lydløse, men jeg har over 20 stk av akkurat disse i bruk rundtomkring, og de gir lite lyd i forhold til effekt. På skjermkortet mitt har jeg denne, og har store problemer med å få skjermkortet til å bli over 70C (9800GTX). Og her har du en stillegående cpukjøler for 775.
Sist endret av meitemark; 10. september 2009 kl. 22:21.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Så du kan sette ned farten på en svær vifte. og den kan forflytte like mye luft som en liten djevel som står for full hendel.
Vis hele sitatet...
Var det jeg mente.
Gå over til passiv kjøling på skjermkortet, skjermkjølere er ille. Bråker like mye som en liten traktor.
Vannkjøling !? er billig nå til dags evt så kan du lage hele greia selv med litt kobber og silikon slanger. Oh og en pumpe.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Gå over til passiv kjøling på skjermkortet, skjermkjølere er ille. Bråker like mye som en liten traktor.
Vis hele sitatet...
Passiv kjøling på et 9800GTX? *ler høyt, og griner litt*

Alle GTX modeller fra nVidia er velkjent for å være varmeovner uten like. Med den kjøleren jeg foreslo er det 3x 92mm vifter som står på den. Man hører først kjøleren under veldig kraftig 3D bruk.

Sitat av xsiv Vis innlegg
Vannkjøling !? er billig nå til dags evt så kan du lage hele greia selv med litt kobber og silikon slanger. Oh og en pumpe.
Vis hele sitatet...
Nåja. Noen oppsett fungerer, andre... ikke fullt så bra. Jeg antar pris har like mye å si der, men personlig våger jeg meg ikke på vannkjøling. En maskin jeg har satt vannkjøling i (ikke egen, men jeg har bygget den) der ble det hull på vanntanken (plasten sprakk), og pumpen brant opp. Nå klarte faktisk vannblokken på CPU å holde maskinen ved en stabil temp i windows på 70C, så det tok en evighet før det ble oppdaget og byttet ut med luftkjøling. Andre eksempler jeg har sett er lekke vannblokker, vann som blir fullt av gørr på tross av destillert vann og algefjerningmiddel.

Det jeg har sett fungere best, og da hos en person som faktisk dro med seg maskinen på lan støtt og stadig var Zalman Reserator 1. De er dessverre ikke til salgs lenger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tips! Blir nye vifter og kjølere nå.

Skulle gjerne hatt en viftekontroller også, men alle jeg finner ser ut som noen juletrær. Noen som vet av en viftekontroller som tar fire vifter, passer i en 5,25"-brønn og har minimalt med lys?
Denne? 5,25", fire vifter og null lys som jeg kan se.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=414746
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Den har no' LCD-opplegg over potmeterene. Noen som har denne og vet om det er skjemmende?