Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 773
Hei, holder på med Fysikk 1 og har et par n00bish spørsmål

Spørsmål 1
på norsk wikipedia står Placks konstant h definert som;


Hvordan skal jeg forholde meg til "(11)"? Med andre ord, hvordan forholder jeg meg til et tall i parentes i et matematisk uttrykk? I vanlig matematikk vil man jo gange inn parentesen ...


Spørsmål 2
På en.wikipedia.org er Plancks konstant h definert som;


How come?
Burde du ikke simpelthen lese teksten som står rett under?
"The two digits between the parentheses denote the standard uncertainty in the last two digits of the value. The figures cited here are the 2006 CODATA recommended values for the constants and their uncertainties. The 2006 CODATA results were made available in March 2007 and represent the best-known, internationally-accepted values for these constants, based on all data available as of 31 December 2006. New CODATA figures are scheduled to be published approximately every four years."

Forøvrig bruker norsk wikipedia tall fra 2002, mens engelsk bruker tall fra 2006. Det er veldig vanskelig å bestemme sånne ting presist, så det er alltid en usikkerhet i svaret, selv om den er veldig liten.
Sist endret av ivioynar; 18. september 2009 kl. 11:58.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Burde du ikke simpelthen lese teksten som står rett under?
"The two digits between the parentheses denote the standard uncertainty in the last two digits of the value. The figures cited here are the 2006 CODATA recommended values for the constants and their uncertainties. The 2006 CODATA results were made available in March 2007 and represent the best-known, internationally-accepted values for these constants, based on all data available as of 31 December 2006. New CODATA figures are scheduled to be published approximately every four years."
Vis hele sitatet...
Dumt av meg, må ta selvkritikk på den. Men takk for hjelpen uansett

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forøvrig bruker norsk wikipedia tall fra 2002, mens engelsk bruker tall fra 2006. Det er veldig vanskelig å bestemme sånne ting presist, så det er alltid en usikkerhet i svaret, selv om den er veldig liten.
Vis hele sitatet...
Ja, så det nå
Sist endret av Petter Pan; 18. september 2009 kl. 12:03.