Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3038
Hei.

Har vært innom tanken å gå 2. året anleggsteknikk og utdanne meg som gravemaskinfører, da jeg fikk kjøre gravemaskin her i sommer.

Har allerede gått VG1 Bygg- og anleggsteknikk og VG2 Klima-, energi- og miljøteknikk (rørlegger).
Har prøvd å google etter informasjon om dette yrket men fant ikke så veldig mye..
Lurer da på om noen her tilfeldigvis er gravemaskin-fører selv (?)

Kunne heller ikke finne ut hvilke skoler som hadde anleggsteknikk annet enn Kirkenes da. Bor i Narvik.

Om noen har gått på anleggsteknikk VG2 i Kirkenes; Hva kan dere si om skolen og faget generelt? Får man kjøre mye gravere osv der.?

Bør man ha kjørt gravemaskin i flere år i forveien for å kunne henge med de andre elevene?

Har jo allerede litt kunnskap innen rørbiten i anleggsteknikk-faget, da jeg egentlig er utdannet rørlegger, så stiller litt bra iallefall..

Takker for alle svar!

Og ja, hvilke fag kan jeg få fritak i? Kroppsøvning?
Sist endret av Kenshi; 28. august 2009 kl. 09:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skolen i Kirkenes er helt grei... Problemet der er å finne seg boplass...


Når det kommer til fritak, så kan du få fritak i alle fag du allerede har en karakter i.


http://vilbli.no/4daction/WA_kurstil...-_V.BAANL2----

Der har du en oversikt over hvem som tilbyr utdanningen.
Sist endret av Blackkoz; 28. august 2009 kl. 09:36.
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Kan du fortelle om hva man gjør på den linja? Hørtes ut som du hadde gått der før.
Mange elever på skolen?

Fant forresten ut at skolen leier ut hybler til elevene.. ganske rimelig pris også..
Har ikke gått på skolen der, men har en bror som har gjort det for en god del år siden...
Så selv har jeg liten erfaring med selve skolen i den forstand.


Skolen leier ut hybler ja, men når det er ekstremt mange som vil ha plass på de hyblene så blir ting automatisk værre.
Hele K.nes er rot sånnsett, stor mangel på boplasser.
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har ikke gått på skolen der, men har en bror som har gjort det for en god del år siden...
Så selv har jeg liten erfaring med selve skolen i den forstand.


Skolen leier ut hybler ja, men når det er ekstremt mange som vil ha plass på de hyblene så blir ting automatisk værre.
Hele K.nes er rot sånnsett, stor mangel på boplasser.
Vis hele sitatet...

Skjønner.. Kan kanskje bli et problem da..

Men har hørt at man ikke får fritak i kroppsøvning selv om man har gym-karakter fra 2. året.. men at man får fritak i alle andre fag utenom programfagene. Noen som kan bekrefte det?
Du kan få fritak ifra alle fag du allerede har en karakter i.
Så er like lett å få fritak ifra 2. året gym, som det er 2. året norsk så lenge du har karakter i begge..
Men om du f.eks bare har 2 eller 3 i gym, burde du for din egen del bare glemme å søke om fritak.
Gym får du nok ikke fritak i på vgs(med mindre det er blitt forandret siden 2006)
Du får fritak i alle allmennfag du har ståkarkater i + valgfag.

Jeg ser du har gådd en del fag tidligere, alternativt kan du jo melde deg opp på et teorikurs for maskinfører (da tar du teori, sikkerhet og miljø for masseforflytningskjøretøy) og er du heldig kan du da få deg en anleggsjobb hvor de er villig til å lære deg å kjøre maskin. Du trenger 40t (tror jeg) per maskin for å kunne kjøre selv. Ulempen er at det er vankselig å få en slik jobb hvis du ikke allerede har gode kontakter/en relevant jobb og tror ikke du harmuligheten for fagbrev som maskinfører.

Edit: Fauske VGS har det du leter etter.
Edit: http://www.trafikknett.no/maskiner/narvik/maskinforer/
Sist endret av pixelmade; 28. august 2009 kl. 10:34.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Hei.

Har vært innom tanken å gå 2. året anleggsteknikk og utdanne meg som gravemaskinfører, da jeg fikk kjøre gravemaskin her i sommer.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ta blakstad http://www.blakstad.vgs.no/sitepagev...itePageID=1052
som ligger i arendal.
Eller gjøre som jeg gjorde, få en fot inn i et firma og ta kurs isstedenfor:P Har nå fast maskin, 21 år og ikke fagbrev:P Gull
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Er det ikke vanskelig å få en fot innenfor et gravefirma når man ikke har utdannelsen ELLER har kjørt noe særlig gravere før?

Har jo helst lyst til å komme inn i et gravefirma istedetfor å gå 1 år skole :P
Det er anleggsmaskinlinje på Time VGS og, i Rogaland. Det er 10minutter med tog fra Stavanger/Sandnes, så her har du hvertfall gode muligheter for å få deg hybel/leilighet i nærheten!
du kan jo også kontakte opplæringskontoret for akuratt dette faget og gå ut i lære nå med engang, Eneste er at du da må være lærling i 3år og ta noen fag på kveldstid. Men et veldig godt alternativ da