Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 741
i dag klarte jeg å søle melk over laptopen min. det ble slutten for den laptopen. så for å redde den informasjonen jeg kan redde vil jeg skru ut hardisken og koble den på en usb kabel og bruke den som ekstern hardisk. men det jeg lurte på er om jeg kan kjøre en pc fra den hardisken slik at jeg har "pc'n min" på en helt ny pc? isåfall hvordan? bruker ubuntu 8.10 beklager formuleringen, men data er ikke mitt sterkeste område.
du kan bruke annen hardware å boote opp ditt os på en annen pc ja. jeg har gjort det før med windows iværtfall
Sist endret av mo3; 22. august 2009 kl. 15:29.
Det er bare å kopiere alt innholdet fra harddisken, kjøpe ny pc, kopiere alt innhold tilbake til den

Eller hvorfor kopiere alt innholdet? Hvis harddisken er uskadet, kan du bare putte den i den nye pcen (dette er da svaret på spørsmålet ditt)
Sist endret av VLK; 22. august 2009 kl. 16:02.
Sitat av VLK Vis innlegg
Det er bare å kopiere alt innholdet fra harddisken, kjøpe ny pc, kopiere alt innhold tilbake til den

Eller hvorfor kopiere alt innholdet? Hvis harddisken er uskadet, kan du bare putte den i den nye pcen (dette er da svaret på spørsmålet ditt)
Vis hele sitatet...
takker, da gjør jeg det!
Nå er ikke dette mit sterkeste felt, men vil ikke ny hardware gå dårlig overens med oppsettet på den disken du har?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Halageir: Da er det bare å installere OSet på nytt og ta en backup av /home. /var, /usr/local og /etc i tillegg kanskje... Noe mer?
Sist endret av Mullah; 24. august 2009 kl. 18:30.
Det er greit. Enkelt med linux slik
Jeg fikk bare inntrykk at han ble anbefalt å bare sette den gamle disken inn i en ny maskin, fyre opp og så skulle alt være ok...
Jeg ville nok bare plukket ut filer som er av viktig karakter. Gjenom en annen pc med allerede instalert OS
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det er greit. Enkelt med linux slik
Jeg fikk bare inntrykk at han ble anbefalt å bare sette den gamle disken inn i en ny maskin, fyre opp og så skulle alt være ok...
Vis hele sitatet...
Ja?

Eg tok med meg ein debianinstallasjon frå AMD k6-2 400MHz med 8MB Matrox skjermkort og 128MB RAM til en AMD Athlon MP 2x2400 med 3GB RAM og Geforce AGP skjermkort. Det funka.
Ja?
Og jeg har prøvd meg på noe av det samme med resultat at hardware ikke virket som det skulle. Poenget er naturligvis at man må ta med i betraktningen at det ikke nødvendigvis er tut og kjør når man gjør slike ting...
Stjeler tråden, for har nogenlunde likt problem. Har to gamle IDE-disker fra en gammal pc, på 80gb hver seg. Den ene hadde jeg alt av filmer og musikk på, den andre dokumenter, spill, programmer, OS osv. Kjøpte et IDE-usb-kabinett, og får fram alt fra den med filmer og musikk på, men den andre kommer det bare opp "ingen tilgang" e.l. når jeg prøver å gå inn på mappene. Hvorfor skjer dette, og hvordan skal jeg komme rundt det? Skal nevnes at det var XP og passord, men husker passordet.