Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1133
Hei, har nettop gått over fra Windows XP til Windows 7. Jeg har en systemdisk og en disk som brukes til lagring av filmer, iso-filer, spill etc.

Jeg kan høre at "lagringsdisken" slår seg av når jeg ikke har hentet eller skrevet data til den over en liten tidsperiode. Går jeg inn på disken slår den seg på igjen og står på en stund eller så lenge jeg skriver/leser data fra den før den slår seg av igjen. Når jeg hadde XP, kjørte harddiskene hele tiden, det er snakk om 3-4 dager siden jeg gikk over til Win 7 og har ikke åpnet PCen på over 1 måned, heller ikke flyttet den. Det jeg da lurer på er om Windows 7 har en funksjon som automatisk slår av harddisker hvis de ikke blir brukt for å spare strøm el.l.? Hadde vært greit om noen hadde peiling så jeg ikke begynner å feilsøke i mange timer bare for ingenting. :P

Er veldig ny til operativsystemet og har ikke fått satt meg inn i det enda. Finner heller ikke resultater på google, men jeg tenkte det kunne være p.g.a. at operativsystemet er så nytt.

Takker for svar
Sist endret av CryptoN; 19. august 2009 kl. 18:51.
Dette kan egentlig ikke defineres som en feil. Disken slutter ikke å gå, den bare senker hastigheten på rotasjonen.
Du kan jo endre strømsparingsalternativene.

EDIT:
Beklager, kan ikke fortelle deg direkte HVOR du finner strømsparingsalternativene akkurat nå, men du kan jo søke i startmenyen (om du har engelsk 7, søker du på.. "power"), har du norsk "strøm".
Sist endret av VLK; 19. august 2009 kl. 18:54.
Kjør; powercfg.cpl
Change plan settings
Change advanced power settings
Hard disk
Turn off hard disk after
Setting: xx minutes.
CryptoN's Avatar
Trådstarter
Takker for svar. Ganske selvsagt egentlig, men har hatt inntrykk av at "turn of harddrives after ..."-funksjonen gikk ut over alle diskene og bare slo seg på hvis du ikke brukte PCen i det hele tatt. Mener å ha hatt det stående på i windows xp over en lengre tid, det hendte også da mange ganger at jeg ikke brukte den andre disken, men hørte aldri at den slo seg av før jeg ikke brukte selve PCen (når jeg tenker meg om, kan det være p.g.a. at jeg kjørte programvare som f.eks. daemon tools, antivirus, MSN e.l. fra den andre disken). :P
Sist endret av CryptoN; 19. august 2009 kl. 21:40.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Merk at diskene dine vil få en langt lavere levetid om du lar de spinne hele tiden. Er det krise å vente de sekundene disken bruker på å spinne opp?
CryptoN's Avatar
Trådstarter
Sitat av ticks Vis innlegg
Merk at diskene dine vil få en langt lavere levetid om du lar de spinne hele tiden. Er det krise å vente de sekundene disken bruker på å spinne opp?
Vis hele sitatet...
Hehe, selvfølgelig ikke, jeg lot den stå Bare måtte være sikker på at disken allerede ikke var på vei til døden

De gamle diskene mine har holdt i over 4-5 år (og sviver enda såvidt jeg vet, har ikke brukt dem på noen måneder), og jeg har de viktigste dataene mine lagret på 3 forskjellige steder. Så en tusenlapp hvert 3-5 år er ikke all verden + 1TB er nok lite innen den tid, så det er på tide å få seg nye disker uansett.

Men men for all del, vil jo ha så lang levetid så mulig, så jeg lar den stå på. :P
Sist endret av CryptoN; 19. august 2009 kl. 22:02.