Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1223
Jeg har siden barneskolen vært misfornøyd med hvordan skolene her i Norge blir drevet. Tilpasset undervisning var i lang tid noe ukjent, helt til det ble nevnt i sammenheng med en av de mange reformene. Nå vet jeg godt hva det er, men har aldri opplevd det. Det er vel slik at det til og med egentlig ikke er lovlig. Tilpasset undervisning ville gjort meg ganske fornøyd. En annen ting som ville forbedret de mange timene jeg har brukt, og bruker, på å sitte på en vond stol og få vondt i ryggen ville vært gode lærere.

Hvordan er deres inntrykk av det norske skolesystemet?
Hva med eliteskoler, hva er deres innstilling ovenfor det?
Og kan noen forklare meg hvorfor lærerlønnen er så lav?
Er det vi lærer på skolen relevant, eller burde pensum endres?
Minstelønnstabell: http://www.norsklektorlag.no/getfile...ll-KS-2009.pdf

En adjunkt med opprykk (3 års studie + pedagogikk) starter på 349000 og slutter på 437000. Synes ikke det er så ille jeg. Lærerlønningene har blitt mye bedre enn de var.

Spør du meg, så har norsk skole i bunn og grunn tre problemer:

1. Elevene:
Elevene som vokser opp nå har vokst opp i velferdstider hvor alle som vil har fått jobb, de har hørt massevis av historier om folk som har droppet ut av skolen og blitt rike og veldig, veldig få har opplevd at foreldrene må spare penger.

Det har kort og godt over lang tid vært veldig lite fokus på at skolen faktisk er nødvendig, og elevene har dermed blitt særdeles dårligere i basisfagene. Jeg merker selv på elevene mine på videregående at de er like raske til å ta til seg kunnskap som vi var for 10 år siden, men de har et jævla forbanna mye dårligere grunnlag fra ungdomsskolen.

2. Lærerene:
Allmennlærere som underviser på alle fag fungerer kanskje på barneskolen. På ungdomskolen gjør det ikke det. Med fagkunnskap kan man komme med digresjoner, artige eksempler og man er mye mer komfortobal med å ta timene som de kommer.

Å klage på dårligere lærere synes dog er litt for lettvindt. Det er fryktelig, fryktelig mange egenskaper en god lærer skal ha, og altfor mange tror at vi er fandens mirakelmenn. Jeg vet iallefall for meg selv, at jeg er en særdeles mye flinkere lærere ovenfor hyggelige klasser enn jævlige... fordi da har jeg tid til å konsentrere meg om undervisningen istedenfor hvem som kaster papirkuler på hvem.. og jeg vet at jeg trygt kan ta 5 sekunders tenkepause for å finne på en god metafor eller bedre innfallsvinkel uten klassen degenerer til kaos.

3. Byråkratiet
Dette er den underliggende årsaken til mange av problemene.

Elevene sender inn klager på standpunktkarakterer for alt slags mulig piss, og har du brutt reglene på noe som helst tidspunkt blir klagen tatt til rette. Dette er en latterlig praksis, og den gjør at vi må legge bånd på oss og gjøre undervisningen kjedeligere enn den burde vært.

Vi har rapporteringsplikt for all slags mulig piss, og vi må bruke tid på å fylle ut en hel haug med dokumenter som aldri noensinne vil bli lest. Gjør vi det ikke, så eleven klagegrunnlag og kan få satt opp karakteren sin. Tiden vi bruker på piss er tid vi ikke bruker på elevene.

Hvert 10'ene år byttes alle fagene, alle eksamene blir nye og vi har nye læreplanmål som må tolkes. Eksamensformene blir nye, og alt blir helt fuckings tilfeldig. Det er et enormt ressurssløseri. Læreplanene og fagene burde forandres sakte og gradvist, ikke i de stupide jafsene som kommer nå. I noen fag er det faktisk jævli lite sammenheng mellom eksamen og læreplanen (f.eks. IT som jeg også underviser), og første året når du ikke har tidligere eksamener å se på så har du ingen fuckings ide om hva det er meningen elevene dine skal lære. Det er også latterlig.

Byråkratene må sparkes. Ansetter du folk for å administrere, så lager du papirarbeid. Papirarbeidet byråkratene forlanger kaster bort min tid, og jeg har fanden meg viktigere ting å gjøre... som å sitte å plapre med elevene mine om været
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Minstelønnstabell: http://www.norsklektorlag.no/getfile...ll-KS-2009.pdf

En adjunkt med opprykk (3 års studie + pedagogikk) starter på 349000 og slutter på 437000. Synes ikke det er så ille jeg. Lærerlønningene har blitt mye bedre enn de var.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke så ille, men det er heller ikke så ille å vente ti minutter på bussen hver morgen når den kunne vært presis. Jeg mener at læreryrket burde ha en høyere lønn, siden lærere utfører en av de viktigste jobbene her i landet. Den (fra mitt synspunkt) lave lønnen gjør at det er uaktuelt for meg å bli lærer, og vet at det er flere veldig oppegående mennesker som kunne blitt gode lærere som tenker det samme.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Spør du meg, så har norsk skole i bunn og grunn tre problemer:

1. Elevene:
Elevene som vokser opp nå har vokst opp i velferdstider hvor alle som vil har fått jobb, de har hørt massevis av historier om folk som har droppet ut av skolen og blitt rike og veldig, veldig få har opplevd at foreldrene må spare penger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke elevene det er noe galt med da, men samfunnet. Foreldre bør kunne oppdra barna sine ordentlig selv om de har god økonomi.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å klage på dårligere lærere synes dog er litt for lettvindt. Det er fryktelig, fryktelig mange egenskaper en god lærer skal ha, og altfor mange tror at vi er fandens mirakelmenn. Jeg vet iallefall for meg selv, at jeg er en særdeles mye flinkere lærere ovenfor hyggelige klasser enn jævlige... fordi da har jeg tid til å konsentrere meg om undervisningen istedenfor hvem som kaster papirkuler på hvem.. og jeg vet at jeg trygt kan ta 5 sekunders tenkepause for å finne på en god metafor eller bedre innfallsvinkel uten klassen degenerer til kaos.
Vis hele sitatet...
Og jeg vet iallefall for meg selv, at jeg får særdeles mye bedre utbytte av skoletimer der læreren klarer å undervise uansett. Det vil si enten få elevene til å være rolige, eller ved å klare å undervise i kaos. Ungdomsskolen jeg gikk på var ganske ekstrem når det gjaldt bråking i timene, lærere ble truet daglig og flere løp gråtende ut på gangen midt i skoletimene. Allikevel var det et fåtall gode lærere på skolen som faktisk klarte å takle elevene. Så klart ville det beste vært om alle elever var lærevillige, modne osv, men slik er det dessverre ikke.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å klage på dårligere lærere synes dog er litt for lettvindt.
Vis hele sitatet...
Så sant! Noen ganger så er klaging også nødvendig. Selv har jeg hatt to lærere horav begge har hatt faget som hobby. De har ikke lest læreboken, ikke tatt noe liknende utdannelse, men til tross for dette skal de fortsatt undervise i realfag!

Det er også mange proffesorer som ikke har grunnlag for å lære bort. De har for høy utdannelse og tar mye av stoffet som en selvfølge.
Sist endret av prenix; 2. august 2009 kl. 16:25.
Sitat av ærevære Vis innlegg
Det er ikke elevene det er noe galt med da, men samfunnet. Foreldre bør kunne oppdra barna sine ordentlig selv om de har god økonomi.
Vis hele sitatet...
Tja, det spørs om du skal diskutere sympton eller årsak. Diskusjonen om hvorfor såpass mange foreldre feiler er nok til en annen tråd.
Og jeg vet iallefall for meg selv, at jeg får særdeles mye bedre utbytte av skoletimer der læreren klarer å undervise uansett. Det vil si enten få elevene til å være rolige, eller ved å klare å undervise i kaos.
Ungdomsskolen jeg gikk på var ganske ekstrem når det gjaldt bråking i timene, lærere ble truet daglig og flere løp gråtende ut på gangen midt i skoletimene. Allikevel var det et fåtall gode lærere på skolen som faktisk klarte å takle elevene. Så klart ville det beste vært om alle elever var lærevillige, modne osv, men slik er det dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Som lærer idag må jeg overbevise elevene om at det er interessant å høre på meg. Det er greit nok, jeg er flink til det.. men for de som uansett ikke er interessert har jeg faktisk INGEN SANKSJONSMULIGHETER SOM SVIR. Elevene har rett til undervisning, så vi kan ikke bare sette noen som bråker på et tomt rom til de har roa seg, men vi enten sende dem til rektor eller gi dem et alternativ. Alternativene er i essens bortvisning fra skolen (woho, fri!) eller å følge undervisningen.

Elevene nå er verre, men de er ikke så mye verre. Problemet er at jeg ikke har noen beslutningsmyndighet eller autoritet (utover den jeg får utifra personlighet). Jeg trenger ikke tillatelse til å slå dem akkurat, men jeg trenger i det minste å kunne true med noe som er kjipt!
Hvis ikke 349 000 i startlønn er bra nok for og bli lærer så tror jeg du passer dårlig som lærer, sorry, men sånn er det bare Lærerne fortjener lønna si og vel så det, men de beste lærerne er nok de som gjør det fordi de liker det.

Mitt utdanningsløp er to år skole + to år lærling i butikkfaget. Etter 4 år med utdanning, hvorav årene som lærling har betalt en årslønn starter jeg med 6% høyere lønn sammenliknet med en som er like gammel som meg med lik ansenitet, UTEN utdanningen min. Men jeg klager ikke siden jeg har god nok lønn i forhold til utdanningen min, en lærer bruker 3 år mer om jeg forstår rett, og får 90k ekstra i året.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg trenger ikke tillatelse til å slå dem akkurat, men jeg trenger i det minste å kunne true med noe som er kjipt!
Vis hele sitatet...
Vi hadde en lærer på ungdomsskolen som slo eller hang elevene i beinene. Det ble fort slutt på bråket!

Kan vel legge ved han ikke forble lærer etter hendelsene ble tatt opp.
Sitat av prenix Vis innlegg
Så sant! Noen ganger så er klaging også nødvendig. Selv har jeg hatt to lærere horav begge har hatt faget som hobby. De har ikke lest læreboken, ikke tatt noe liknende utdannelse, men til tross for dette skal de fortsatt undervise i realfag!

Det er også mange proffesorer som ikke har grunnlag for å lære bort. De har for høy utdannelse og tar mye av stoffet som en selvfølge.
Vis hele sitatet...
.. og her har du dumpet bort i et problem jeg knapt tør å diskutere på skolen min.

Alle lærere tjener like mye. Realfagslærerene er de eneste som kan skaffe seg jobber i det private.. og de aller fleste gjør det, siden betalingen er såpass mye høyere. Skal du øke betalingen for alle lærene opp til hva noen med mastergrad i matte tjener går Norge konkurs, men det er ikke akkurat lett å si i et lærerkollegie at jeg burde tjene mer, fordi realfagslærere jobber betraktelig mindre for samme lønn enn norsk og engelsk-lærere (tar meg 2-3 min å rette en matteprøve.. tar en halvtime å rette en norsk-stil).

Skal du ha kompetente realfagslærere koster det, men innenfor dagens fagforeningsystem er det komplett umulig.

[Jeg jobber forøvrig på Heltberg Private Gymnas, og jobbet på Hellerud Videregående før det, samt litt på ungdomskolen hjemme]
Sist endret av DumDiDum; 2. august 2009 kl. 16:56. Grunn: la inn litt reklame
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvis ikke 349 000 i startlønn er bra nok for og bli lærer så tror jeg du passer dårlig som lærer, sorry, men sånn er det bare Lærerne fortjener lønna si og vel så det, men de beste lærerne er nok de som gjør det fordi de liker det.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri påstått at jeg passer bra som lærer, så det er ingenting å beklage over.
Gode lærere fortjener mye høyere lønn enn det de får i dag! Og jeg håper virkerlig at lærere liker jobben sin, hvis ikke burde de finne seg et annet yrke. Tror man måtte vært en veldig spesiell person hvis man ikke likte lærerjobben, men samtidig gjorde den bra. Det er dessverre ikke slik at det holder å like lærerjobben for å gjøre en god jobb. Mange blir lærere for alle de rette grunnene, men til tross for det er det en stor andel av dem som gjør en dårlig jobb.
DumDiDum, godt argument! Takk for en ny synsvinkel. Nå blir det mindre klaging ifra min side :-)
Norske enhetsskoler fungerer veldig bra for de som skolene er tilpasset for: gjennomsnittet. Det er veldig fint for de som ligger på gjennomsnittet, og de som er under. Men det er ikke så gode forutsetninger for at en som igjen er litt over skal kunne utfolde seg og utnytte potensialet sitt. Derfor er jeg også positivt innstilt til såkalte "eliteskoler".

Det er mange som automatisk stiller seg negative til disse, uten noen spesielt god grunn. "Alle er like og alle er like mye verdt" osv. Problemet er at alle ikke er like gode i alt. Jeg er bedre i matte enn mange på min alder og løser en Rubiks kube på en tredjedel av tiden det tar nabogutten, men mange kan igjen løpe 70m uten at astmaen gir deg blodsmak i munnen og pustevansker. Folk har ulike egenskaper og folk vil forskjellige ting. Derfor er det også viktig å kunne tilby en mer individuell pensum, sånn at alle, ikke bare noen, kan utvikle potensialet sitt.

Det er naturligvis et ganske omfattende tiltak. Men jeg ser ikke de altfor store praktiske komplikasjonene, da man kan utarbeide standardiserte læreplaner for forskjellige målgrupper.
Det er ikke nødvendigvis snakk om et "klasseskille" av den grunn. Alle har forskjellige egenskaper og interesser. At noen er mer interessert i Bjørneboe enn algebra er greit, men det som er med på å forme holdninger som skaper dette synet, og klasseskillet, er heller de som mener at det er noe galt i det -- de stigmatiserer det og skaper det negative synet folk har.
Sist endret av sqrt; 2. august 2009 kl. 17:41.