Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2959
Hei.

Skal begynne å studere dataingeniør til høsten, men er veldig usikker på hvilke type jobber jeg kan få når jeg er ferdig osv.

Hadde vært kjekt å vite hva jeg kan bli, så jeg har noe å jobbe mot. Gir ekstra motivasjon til å komme seg igjennom studiene.

Har søkt, men finner ikke så mye informasjon angående jobber man kan få.

Takker for alle svar.
Kommer jo litt an på hvilke retninger du tar i studiet. Dataingeniør er veldig generelt.
Jeg er dataingeniør, jeg har gått drift av datasystemer. (tilsvarer nesten ikt-driftsfag, men på høgskolenivå)

Da kan jeg f.eks jobbe som it-ansvarlig i en bedrift/skole/kommune/etc, jobbe for et større konsulentfirma, eller nesten hva som helst innenfor it-grenen. Mange bedrifter har en tendens til å se på en it-mann som en it-mann uansett :P
Sist endret av mr_burn; 22. juli 2009 kl. 21:31.
Trådstarter
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Kommer jo litt an på hvilke retninger du tar i studiet. Dataingeniør er veldig generelt.
Jeg er dataingeniør, jeg har gått drift av datasystemer. (tilsvarer nesten ikt-driftsfag, men på høgskolenivå)

Da kan jeg f.eks jobbe som it-ansvarlig i en bedrift/skole/kommune/etc, jobbe for et større konsulentfirma, eller nesten hva som helst innenfor it-grenen. Mange bedrifter har en tendens til å se på en it-mann som en it-mann uansett :P
Vis hele sitatet...
Glemte å skrive det i førsteposten. Det jeg syns virker mest spennende av de forskjellige retningene er system og programutvikling.
Drift av datasystemer virker også spennende, men usikker på om det er noe for meg. Uansett, takk for svar!
Søk litt i stillingsannonser rundt omkring, da kan du få en idè om hva det dreier seg om. Er en del som søker utviklere for tiden.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om du skal begynne nå til høsten, vil vel det å lete rundt i stillingsannonser spesifikt for deg være lite hensiktsmessig.

Du kan jo prøve programvareutvikling. Sleng deg på et opensourceprosjekt.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du skal begynne nå til høsten, vil vel det å lete rundt i stillingsannonser spesifikt for deg være lite hensiktsmessig.

Du kan jo prøve programvareutvikling. Sleng deg på et opensourceprosjekt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke at han skulle søke, men han lurte på hvilke jobber man kan få, og stillingsannonsene kan gi et hint.
Trådstarter
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Søk litt i stillingsannonser rundt omkring, da kan du få en idè om hva det dreier seg om. Er en del som søker utviklere for tiden.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Skal sjekke det ut.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Du kan jo prøve programvareutvikling. Sleng deg på et opensourceprosjekt.
Vis hele sitatet...
God ide!
Fant ingen påmeldinger via google som virket relevante til meg(kjapt søk).
Men mente du på forumet/andre forum?

Takk for svar!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Jeg mente ikke at han skulle søke, men han lurte på hvilke jobber man kan få, og stillingsannonsene kan gi et hint.
Vis hele sitatet...
Mm, men den siste biten i posten din var litt merkelig
Sitat av Cappuman Vis innlegg
God ide!
Fant ingen påmeldinger via google som virket relevante til meg(kjapt søk).
Men mente du på forumet/andre forum?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe påmeldingsgreier i opensourceprosjekter (blir nok litt stigmatisering i posten her ja). De er for det meste ganske så skalerbare. Du finner et prosjekt som interesserer deg, på sourcefourge.net, freshmeat, eller hvor enn (du kan bruke søkeverktøy som Google eller Open Directory Project for å finne programvare som interesserer deg). Det anbefalte er vel å begynne med et lite et, da det er mindre kodebase å bli kjent med. Om du allerede kan programmere kan du sende inn patcher, om ikke kan du garantert hjelpe til med dokumentasjon, og etterhvert som du lærer å programmere bidra mer i den retningen. Om det interesserer deg altså.

Selv har jeg forresten nettopp lest boken "Producing Open Source Software - How to run a Successful Free Software Project" (kan leses gratis online). Absolutt ikke et must, men kjempeflott litteratur.