Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1436
hei sveis freaks...
er en ting jeg lurer på. jeg har lappen og en scooter med ansvar forsikring.
men han jeg bor med har ikke lappen men han kan trafikkregler og kjøre (bremser osv). det jeg lurer på:

hvis han kræsjer, dekker ansvarforsikringen skaden på den andre "tingen"?
hva skjer hvis han blir tatt i kontroll elns? Maks uheldig og får to år utsettelse på førerkort på bil eller? dette blir bare enkel kjøring til butikken og jobben osv... takk for svar :-)
Om du låner den til han, så vil du også få straff/bot. Kræsjer han da, vil man nok mest sannsynlig ikke få noe igjen på forsikringen.
Om han "stjeler" den, så vil han få straff, og evt ekstra straff for at han stjal den. Kræsjer han da, vil du få det igjen på forsikringen.

Så, om du nå "låner" den til han, så avtal nå hva som skal bli sagt o.l om man blir stoppet.
Sist endret av Blackkoz; 8. juli 2009 kl. 01:10.
om han blir stoppet vil han få utsettelse ja. Hadde vært logisk at fører må betale for skadene etter som han kjører uten førerkort, men det er bare en tanke.
Kompisen min låner alltid scooteren min når jeg ikke bruker den, men på en betingelse:
blir han stoppet, så har han STJÅLET den, og ikke lånt den av meg. Sier han at han har lånt den, kommer jeg i problemer selv.

Men om han kommer i en trafikkulykke dekker forsikringen ingenting om jeg har forstått det riktig. (Enten er det om man ikke har førerkort eller om man har trim på mopeden / scooteren eller begge deler)

edit: 2late
Sist endret av skogland; 8. juli 2009 kl. 01:12.
Riktig at man ikke får noe på forsikring om man har "modifisert" kjøretøyet ulovlig, siden kjøretøyet ikke samsvarer med vognkortet.
MoFo's Avatar
Trådstarter
scooteren er orginal nå, men vurderer å montere turtallseffektanlegg, og en ny sylinder + litt variatorvekter osv.
er litt skipt hvis vennen min må si han har stålet den da... det er jo ikke så bra å ha på rullebladet =/
så du vil heller bli dratt ned med han? Det er jo ditt ansvar å vite om person du låner scooteren til har førekort. Så du har nok ingen unskyldninger om han kommer i en ulykke eller kontroll.
Sitat av MoFo Vis innlegg
scooteren er orginal nå, men vurderer å montere turtallseffektanlegg, og en ny sylinder + litt variatorvekter osv.
er litt skipt hvis vennen min må si han har stålet den da... det er jo ikke så bra å ha på rullebladet =/
Vis hele sitatet...
skipt, nå har jeg sett den også


hva er kjipest (ok, blir ikke riktig den heller): deg, eller vennen din?
Så lenge du ikke anmelder han for tyveri av scooteren, så vil det nok gå bra for han også.
Da vil det nok bare bli en utsettelse på moped / bil, samt en bot på han.

Om den ikke er stjålet, men lånt, vil du også få straff, og alt blir mye værre.
Sist endret av Blackkoz; 8. juli 2009 kl. 01:33.
MoFo's Avatar
Trådstarter
hmm skjønner. vil jo gjerne ikke "ha noe på meg" selvom han låner scooteren. men politiet/forsikring kommer jo til å se at vi har samme dresse og da blir jo tyveri uaktuelt?
Uaktuelt nei.
Er jo tyveri så lenge han tar scooteren uten tillatelse ifra deg.

Så på det området kommer du nok lett unna.
MoFo's Avatar
Trådstarter
noen av dere som vet mer om scooterlappen?? har trafikalt grunnkurs. pris? verd det ift. å bare kjøre uten?
scooter == moped

Spørs hvor du bor, om det er verd det..
Bor du i gokk der politi er like ofte innom som julaften er i året, så er det lik 0 vits å ha lappen.
Bor du i et område der det er et moped miljø (les: trimming o.l) kan det være meget lurt med lappen.
Sist endret av Blackkoz; 8. juli 2009 kl. 01:42.
MoFo's Avatar
Trådstarter
bor meget sentralt på vestlandet og det er nok en del purk her, men hvis scooteren ikke bråker uorginalt og han kjører litt utenfor hovedveien håper jeg vennen min ikke blir tatt da..
Sitat av MoFo Vis innlegg
bor meget sentralt på vestlandet og det er nok en del purk her, men hvis scooteren ikke bråker uorginalt og han kjører litt utenfor hovedveien håper jeg vennen min ikke blir tatt da..
Vis hele sitatet...
Du vet du aldri om det er en politikontroll rundt hjørnet, der politiet plukker ut tilfeldige mopedister?
Sist endret av skogland; 8. juli 2009 kl. 02:31.
skjønner ikke hvorfor han ikke tar lappen? eller har det blitt mye dyrere de siste 5 årene? jeg betalte nå 1450kr for teori&kjøring da jeg tokk den for 5 år siden, bedre enn å få 3000 i bot, og 2 år utsettelse på lappen.
Og hvis ulykken skjer, har du ihvertfall forsikringen å falle tilbake på.
Har nok blitt betydelig mye dyrere iløpet av de siste 5 årene ;P
MoFo's Avatar
Trådstarter
Sitat av skogland Vis innlegg
Du vet du aldri om det er en politikontroll rundt hjørnet, der politiet plukker ut tilfeldige mopedister?
Vis hele sitatet...
det er sant....skal ikke være lett dette her ingen her som har peiling på hva de koster totalt med mopedlappen?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har nok blitt betydelig mye dyrere iløpet av de siste 5 årene ;P
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje 10 timers trafikalt grunnkurs + førstehjelpskurs som har blitt obligatorisk, synes å huske noe prat om at 1988 kullet var siste som slapp å ta det. Er vel kanskje noen ekstra 1000-lapper da ja.
Mellom 5 og 8 tusen.
Varierer hvor du bor.
Jeg tok det i mai og betalte ca 6k for;

Trafikalt gk, førstehjelpskurs, mørkekjøring, kjøretimer
MoFo's Avatar
Trådstarter
trenger kun kjøretimer og teoriprøven, blir vel en god del billigere da :-)
Trafikaltgrunnkurs er vell mellom 2-4 k , men det varierer fra sted til sted hvor du tar det . Men jeg vet ikke hvor mye det er for lappen :-) Men jeg tror du må regne med 3k for lappen og det hele utenom trafikaltgrunnkurs :-)
Blir kameraten din tatt uten lappen får han 6 måneders utsettelse på lappen og må betale et forenkla forelegg. Husker ikke nøyaktig hvor høy den bota er, men regn med at det er rundt 2000-4000.

Bor du litt utenfor og driter i å kjøre sent i helgene og på kvelder som natt til første og nyttårsaften er det lite sannsynlig at du blir stoppa. Hvorfor skulle de sjekke en tilsynelatende helt vanlig mopedist på vei til butikken? Kontroller er en annen sak.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Blir kameraten din tatt uten lappen får han 6 måneders utsettelse på lappen og må betale et forenkla forelegg. Husker ikke nøyaktig hvor høy den bota er, men regn med at det er rundt 2000-4000.

Bor du litt utenfor og driter i å kjøre sent i helgene og på kvelder som natt til første og nyttårsaften er det lite sannsynlig at du blir stoppa. Hvorfor skulle de sjekke en tilsynelatende helt vanlig mopedist på vei til butikken? Kontroller er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Dersom det er mopeder, sjekkes det selvfølgelig svært ofte av politiet, nettopp fordi endel unge ikke skjønner alvoret i å bryte lover og regler.

Hvis det er snakk om scootere som er litt større, (over 125 ccm) er ikke det så aktuelt å sjekke for dette er det gjerne voksne folk som kjører.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dersom det er mopeder, sjekkes det selvfølgelig svært ofte av politiet, nettopp fordi endel unge ikke skjønner alvoret i å bryte lover og regler.

Hvis det er snakk om scootere som er litt større, (over 125 ccm) er ikke det så aktuelt å sjekke for dette er det gjerne voksne folk som kjører.
Vis hele sitatet...
Den virkeligheten du beskriver her er ganske annerledes fra den jeg vokste opp i, i et lite tettsted langs E6 på østlandet. Har aldri hørt om at folk blir stoppa på veien uten grunn til mistanke. Vinglete kjøring, manglende hjelm, to på sykkelen eller mistanke om trimma moped; helt klart, men at politiet stopper tilfeldige sykler bare for å sjekke, det har jeg aldri hørt om. Tvert i mot har jeg hørt flere ganger at politiet har sett mellom fingra på bajaser på moped.
Når det gjelder sjekking ute på sola i rogaland så skjer det ofte . De kjekker bare "random" folk om dem har lappen og om mopeden er trimma , er ikke det vanlig at "purken" kjekker sånt ?