Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1117
Hei!
Har kommet inn på Westerdals og må kjøpe ny mac. Skal gå på tekstlinja og trenger ikke det sykeste innenfor det syke av bærbart, men en helt grei maskin til en pris hvor jeg får det jeg betaler for.

skal bruke den til helt vanlige ting som film, musikk og noen adobe CS programmer..

ser på hjemmesidene til apple og eplebutikken at kan kan sette sammen sin egen, men jeg har svært lite peil på sånne ting så trenger litt hjelpt!

på forhånd takk
2.53GHz Intel Core 2 Duo4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB320 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm)SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)MacBook Pro 15-inch Glossy Widescreen DisplayTastatur med belysning (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)Apple Mini DisplayPort til DVI-adapterMini DisplayPort til VGA-adapterApple Remote-fjernkontroll

kr 16.062,00 inkl. merverdiavgift vill jeg gådt for om jeg skulle kjøpe ny i dag
Siden du er student, vil jeg anbefale deg å sjekke ut xxxxxxxxxxxxxxxxx sin eksra studentrabatt! (8-10%)
Dersom utdannelsen din kan betraktes som "høyere utdanning" kan du få 20% som ADC medlem: http://mac1.no/adc

Når det gjelder hvilken macintosh du bør kjøpe, kommer dette mest ann på om du skal drive med videobehandling på et høy nivå.
Hvilket filmprogram tenker du på å bruke?
Selv har jeg en macbook pro 2,2 Ghz med Dual core 2 og 2 GB ram.
Photoshop CS2 kjører smooth, men jeg har enda ikke begynt å redigere film i annet enn "iMovie"
MÅ du ha mac? for med dine krav holder det med en pc til 5-6tusen kroner, kanskje 7?

er ikke nå "hate"melding. Eplemaskiner er jo fine pcer de også
Sist endret av mo3; 26. juni 2009 kl. 02:47.
Det kan være kjekt å holde seg til mac, hele miljøet på westerdals er lagt opp til å bruke mac, så det er mye lettere å få hjelp, support osv, i tillegg til at folk som er "mindre tekniske" har en stor fordel av å slippe å tenke på virusbeskyttelse og den slags. Dessuten er Mac nærmest en standard i reklame og store deler av mediebransjen, så det er ganske greit å venne seg til det med en gang. Å "kunne" macen skikkelig er en kjempefordel i jobbsammenheng.

De aller fleste på tekstlinja holdt seg til macbook/ibook når jeg gikk der, mens vi på AD i større grad satsa på litt kraftigere maskiner. Den halvard linker til er ihvertfall veldig overkill, med mindre du er en av de teksterne som er litt i grenseland, og liker å jobbe mye med photoshop, video+++, da vil du kjapt ha utbytte av en kraftigere maskin. Skal du bare SE film, så funker alle fint, også til ganske mye photoshopping, bare kjøp litt ekstra minne utenom Apple.

ADC er en fin ting, men det lønner seg ikke i forhold til innkjøp hvis du ikke skal ha en PRO-variant, siden du bare får 10% på macbook/imac osv, men du får 20% på pro-variantene, så der kan det absolutt lønne seg (jeg kjøpte meg ny MBP gjennom ADC i høst, kjøpte medlemsskap siste året på skolen, og kjøpte maskin like før medlemsskapet gikk ut etter ett år). Westerdals kvalifiserer for ADC-medlemskap, ikke noe problem.

Studenttorget er også fint, men det er faktisk 8% studentrabatt fra Apple også, så... tja, det er vel like greit å ta det rett fra kilden da, så kan du tilpasse som du vil (husker ikke om man kan det hos studenttorget?).

Ut fra det du har sagt, så vil jeg kanskje anbefale en av de billigste MBP-modellene, enten en 13" eller en 15". Finner du ut at du jobber mye med photoshop, filmredigering e.l. etterhvert, så kan det være lurt å plusse på med mer minne og en ekstern skjerm.
atomet: studenttorget redirecter deg til Apple sine sider, bare med mer rabatt og samme tilpasningsmuligheter.
Hvis du bare skal gå tekst holder denne i massevis, evt. denne hvis du vil ha det nyeste designet, det koster selvsagt litt mer.

Det eneste som kan være kjekt av konfigurering (som du strengt talt ikke trenger) kan være ekstra RAM, men det kan du kjøpe selv på Komplett.no, og sette i selv uten at det går utover garantien.

Jeg går på Grafisk Design selv, og bruker en "gammel" hvit en, der bruker vi nok litt større programmer enn tekst, og min klarer det helt fint liksom.
RAM er grovt overpriset fra Apple. Hva enn du gjør så bestiller du en mac med minimalt RAM og kjøper massevis på siden. Vi snakker tusenlapper i forskjell her.
Som atomet sier.. er greit med mac. hadde det på media og kommunikasjon også så er kjent med systemet og er ganske fornøyd
Sitat av Kinseek Vis innlegg
RAM er grovt overpriset fra Apple. Hva enn du gjør så bestiller du en mac med minimalt RAM og kjøper massevis på siden. Vi snakker tusenlapper i forskjell her.
Vis hele sitatet...
Dette var mye værre før. En MacBook white nå koster knappe 800kr for å oppgradere til 4GB
Sitat av Erl1d Vis innlegg
Dette var mye værre før. En MacBook white nå koster knappe 800kr for å oppgradere til 4GB
Vis hele sitatet...
Som jo er over 50% dyrere enn å bestille to slike for så å gjøre det selv. Men Apple har sikkert blitt billigere...