Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1905
Har prøvd å bestille adsl til vår nye bopel, men fikk beskjed per epost idag fra nextgentel at de ikke kan levere på grunn av at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet. Finnes det noen måte rundt dette? Jeg er litt usikker på akkurat hva det betyr. Ifølge kapaks hos telenor så var det fasttelefon og BA (adsl) i huset før vi overtok. Ville det hatt noe for seg å få lagt inn fasttelefon eller isdn for så å bestille adsl på delt aksess? Kapaks viser fortsatt at det er "BA" på linjen, vil det kanskje være ledig kapasitet når adsl'en som har vært i boligen fra før blir koblet ned/registrert koblet ned?

Eller kanskje hvis jeg bestiller adsl fra telenor og gjør et operatørbytte når de eventuelt har levert. Tror jeg prøver meg på den i første omgang. Tar fortsatt gjerne imot tips fra folk med erfaring

Hm, 12 mnd bindingstid ja. Festlig. Da er jeg litt i villrede igjen.
Sist endret av bo1e; 4. juni 2009 kl. 21:29.
ikke ledig kapasitet = ingen ledige kabler en eller annen plass mellom deg og sentralen.
Vist den forige enda ikke har sagt opp linjen så kan den oppfattes som opptatt enda og kan dermed ikke taes ibruk.
Men vist det ikke er ledig kapasitet så nytter det ikke å bytte leverandør.
alle bruker samme trådpar...
har vært borte i samme feilen flere ganger. du har 3 løsninger.
1. ringe gammle isp og bare overta linja (ikke like praktisk vær gang)
2. linja er sagt opp MEN den er ikke oppdatert. ( du må bare vente)
3. bestil en analog tlf linje til FAX som IKKE skal være noe delt, det koster 750kr og dem MÅ lever til deg uansett, står faktisk i norsk lov at dem må lever analog linje til deg som privat persjon.
praktisk måte og gjøre på er følgende:
1. ringe bestil analog tlf linje.
2. bestil adsl linje på den tlf linja.
3. vente til montøren duker opp og skrur opp linja.
4. samme dag så ringer du telenor og sier at du vil si opp den analog linja.(du må da payer 750kr som det koster i etabrling)
5. du får adsl linje, og da blei det "plutselig" ledig kobber par. hahaha. har brukt den 5 ganger dem siste 4åra.
samme gjelder og hvis du skal ha sdsl eller hvis du har dårlig koberpar til huset ditt.
Og om de som har bodd der før deg, ikke har sagt opp, får du ikke overta den linjen de eventuelt hadde.
Jeg har hatt så ufattelig mange sånne tilfeller der linjen er koblet helt fram til huset, men likevel ikke får bruke den, grunnet at tidligere eier ikke har sagt opp linjen. Jeg må da koble en helt ny linje fram til kunden.
Dette er visstnok krav fra P&T sier Telenor, som blir presset på dette.
Så en mulighet er å ringe de som bodde der før deg, å høre om de har sagt opp/meldt flytting på sin linjen (om de da har hatt en i det hele tatt)

Får du fremdeles beskjed om at det er fullt, er den eneste du kan gjøre er å bestille telefon.
Det er faktisk en lov, om at alle husstander skal kunne ha telefon. Når du bestiller dette, blir det gjort endringer i nettet slik at du får en telefonlinje.
Men vær klar over at om du får en telefonlinje, er det fremdeles ikke sikkert du kan få ADSL på denne linjen.
Dette er fordi at vi muligens setter opp et utstyr i sentralen som gjør at du og en nabo deler samme linjen (1 trådpar)
Dere får forskjellige nummer, men det benyttes utstyr i begge ender (sentral og ute hos deg) som gjør at samme trådpar kan ha to telefonnummer. Og om det blir satt opp slikt utstyr for å gi deg en telefonlinje, kan du ikke få ADSL på delt aksess.

Bonus info:
Utstyret vi setter opp blir kalt 'digital 2 kanal' om du skulle lure på dette.
Dette er i bunn å grunn en multiplexer

Kort oppsummering: Ring å sjekk at de som bodde der før har sagt opp, eventuelt gjør som du foreslo, bestill telefon. Kanskje du er heldig!

Edit: Ranvik var ute med en grei guide her, før meg.
Sist endret av ZyPreXa; 4. juni 2009 kl. 23:35.
bo1e's Avatar
Trådstarter
Takker for gode råd. De som bodde der før oss har flyttet både fasttelefon og adsl, ifølge dem selv. Fasttelefonen er ihvertfall flyttet, det kan jeg se hos telenor. Men den åpne kapakswebben til telenor viser fremdeles BA på linjen. Jeg mener å huske at den åpne kapaksen ikke blir oppdatert så ofte? Kan telenor bare la det ligge BA på linjen, slik at jeg er nødt til å bestille adsl hos dem? I mine ører høres det veldig ut som en strategi telenor kunne drevet med. Jeg tror jeg venter litt og prøver å bestille på nytt hos nextgentel, og hvis det ikke hjelper så bestiller jeg hos telenor, for så å gjøre et operatørbytte. Det bør jo funke. Og det vil koste omtrent det samme som å få lagt inn fasttelefon. Men det vil vel garantere suksess hvis telenor kan levere adsl. Mens fasttelefon ikke vil gi noen garanti.

Et annet spørsmål. Det er særdeles laber båndbredde jeg kan få. Nextgentel snakket om 3mbit hvis jeg var heldig, mens telenor ikke leverer mer enn 480/128kbit. Linjelengden er på 3900 meter, og varierende tråddiameter. Vil det å få lagt inn fasttelefon kunne påvirke linjekvaliteten på noen måte?
Sitat av bo1e Vis innlegg
Et annet spørsmål. Det er særdeles laber båndbredde jeg kan få. Nextgentel snakket om 3mbit hvis jeg var heldig, mens telenor ikke leverer mer enn 480/128kbit. Linjelengden er på 3900 meter, og varierende tråddiameter. Vil det å få lagt inn fasttelefon kunne påvirke linjekvaliteten på noen måte?
Vis hele sitatet...

Kapaks er ikke alltid oppdatert når det gjelder maks mulig båndbredde nei.
telefon er NOK en støy som skal sendes på kabelen. i tillegg til alt det som sendes på de andre kablene som ligger intill din mot sentralen.

Men sålenge du har en god splitter så skal dette i utgangspunktet gå fint.
Vær her obs på at telenor er mere forsiktig med anslagene sine en feks NGT når det gjelder båndbredden du kan få.
NGT ser bare det kapaks sier. Mens telenor sitter på sitt eget system og har kansje målt der før..
Jeg ville tro at om det er ADSL2+ utstyr i den sentralen du tilhører, er ikke 3mbit så langt unna sannheten.
Men har de 'bare' ADSL kan du nok forvente noe lavere hastighet. 4km er faktisk et stykke, og med varierende tråddiameter kan det bli problematisk med høye hastigheter.
Jeg ser du bor i Bergen, og det er mange plasser der det er gode linjer som ligger i bakken, og det er mange dårlige linjer i de områdene med luftstrekk/luftspenn.

Jeg jobber til daglig i Bergen å omegn med ADSL/Tele, så hvis du sier sånn ca hvor du bor, kan jeg muligens gi deg en pekepinn på om det er dårlig/gode kabler i området.

Dette er vel et skudd i mørke, men har du vurdert bredbånd via 3G/HSDPA?
Ser NGT har dette også. Du kan sjekke dekning her.
Håper dette løser seg for deg!
bo1e's Avatar
Trådstarter
Jeg har vel tenkt på mobilt bredbånd men er ikke båndbredden der temmelig laber? Hva kan man forvente seg hvis man holder til i et område med god dekning?
Bor i bergen nå, men ny kåk er på askøy. På feil side av askøy tydeligvis. Har bodd på askøy før men da på østsiden, og der var det ikke noe problem å få full pupp. Og det samme gjelder alle plassene jeg har bodd i bergen. Men sør vest på askøy var det tydeligvis verre.
Er ganske fornøyd med mitt mobile bredbånd, streamer alt av filmer ol fra megavideo osv uten problemer.

Tror jeg målte hastigheten engang, var vell 1.5 eller 2 mb
bo1e's Avatar
Trådstarter
Så man kan forvente opp mot 2mbit inn? Er det stabilt? Til å stole på? Varierer hastigheten mye? Hvor mye kan man forvente av ut-hastighet?
bo1e's Avatar
Trådstarter
Leste litt ymse om trådløst/mobilt bredbånd. Det virket ikke helt til å stole på. Tenker å ha iptelefon og litt andre ting som er avhengig av stabilitet på linjen her. Får bare se hvordan det går. Har nå bestilt adsl fra telenor, den automatiske delen av bestilligen gikk fint. 700/200kbit kan de levere. Og uten binding ville de ha 299 kr for etableringen. Det kan jeg leve med, hvis jeg kan gjøre et operatørbytte etterhvert og nextgentel kan levere 2-3mbit.
Det kommer nok helt ann på situasjonen. Jeg har selv et par kamerater med mobilt bredbånd, og stort sett ser de ut til å være temmelig missfornøyde. Det er klart dekning kommer inn i bildet, så det er mulig det er bedre der du bor. Litt i utkanten av Oslo er det iallefall uutholdelig (for mitt behov).

Har du planer om å laste ned, og setter stabil linje som et krav; ville jeg undersøkt hvordan dekningen fungerer hos deg. Hvis jeg ikke tar helt feil, tok en kamerat og brukte dette i 30 dager, og leverte det tilbake igjen - uten større kostnader.
bo1e's Avatar
Trådstarter
En annen vesentlig ting er at de jeg har sett på har en grense på 5GB trafikk per måned (ned og opp tilsammen hvis jeg forsto riktig). Det er ikke holdbart.