Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 796
Jeg hadde tenkt til å anskaffe meg et nytt objektiv til min Nikon D80 og er mest intressert i et bra makro objektiv.

Dessverre har jeg ikke fulgt så godt med i timen, og er usikker på hva som hadde passa best til mitt kamera og mine behov.

Objektivet jeg har nå er en Nikkor 18 - 135 mm 1:3 og det funker dårlig til å ta klare bilder på nært hold.

Noen forslag til et bra makro objektiv?
Sjekk ut Tamron 90 mm eller Sigma 105/150? mm.
Hva skal du ta bilder av? Objektivene som Wipeout nevner er begge gode alternativer.
Sist endret av DanFekar; 7. juni 2009 kl. 00:18. Grunn: typo
Om du skal ta bilder av innsekter så bør du velge et objektiv på minst ca. 100mm det for ikke å skremme innsektene.
Til blomster og andre ting så går det vel fint ann å gå ned til rundt 60mm.

Om du aldri har drivi med macro fotografering før så vil jeg anbefale et objektiv på rundt 100mm (Tamron 90mm). Når du får brukt det en del så vet du hva du tar bilder av og da kjøpe et dyrere objektiv.
Jeg har akkurat kjøpt meg dette sigmaobjektivet - https://www.fotovideo.no/aspx/produk...spx?plid=90941 - 70-200mm F/2.8, tror det skal bli morsomt å leke med i sommer Såvidt jeg kan skjønne burde det både være nice til makro, og til en del fugler og sånt Dessuten er det jo såpass lyssterkt at det burde funke fint med en 2x teleconverter i tillegg, hvis jeg skulle trenge enda litt mer zoom.
Sist endret av atomet; 7. juni 2009 kl. 13:47.
Sigma 70-200mm f2,8 er et bra objektiv om man trenger zoom, men det er ikke noe macro objektiv. Og en x2 TC er ikke å anbefale. Det går ann å bruke det, men du mister en del ved å bruke det. En x1,4 eller x1,7 TC er da heller å anbefale.
Kasan13: Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM C NYHET - Macro HSM til Canon Digital
Selv om Sigma skriver Macro i navnet på objektivet så er det ikke det samme som om du kjøper et ordentlig macro objektiv. Sigma 70-200mm f2,8 er ikke 1:1 objektiv.
Sist endret av Kasan13; 7. juni 2009 kl. 17:41.