Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 971
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Etter å ha prøvd diverse løsninger for ekstern administrering på min servermaskin holdt jeg på å gi opp.
Hadde testet VNC, og diverse andre løsninger, og alle hadde en forferdelig ytelse som ikke var brukbar.

Har allerede satt opp SSH på maskinen, men ønsker å kunne administere pakker via synaptics GUI o.l.

Maskinen er en hjemmebygget maskin med Intel Core 2 Duo 1,8 GHz (klokket til 2,25 GHz),
4096 MB DDR2-667 RAM, nVidia 7600 Kort med 256 MB RAM, og noen andre småsaker.

Denne maskinen kjører pr. i dag Ubuntu 9.04 "Jaunty Jackalope".


Har tidlgere forsøkt å sette opp X11 forwarding uten noe hell.

Helt til jeg oppdaget det flotte produktet NoMachine NX (www.nomachine.org).

Dette produktet lar deg administrere maskinen over forskjellige protokoller, og er ekstremt enkelt å sette opp.

På siden deres tilbyr de pakker til mange systemer, DEB pakker som er kompatibel med Debian og Ubuntu, RPM pakker som kompatibel med Red Hat og Mandriva, EXE filer som fungerer med Windows XP/Vista/Windows 7.

Installasjonen på min Ubuntu boks var så enkelt som det kan bli (og som beviser at tredjeparts programvare har en framtid på GNU/Linux bare det gjøres riktig, slik som i dette tilfellet).
For Debian baserte systemer må man installere 3 pakker, en Client, en Node og en Server pakke. Alle disse må installeres fordi de har forskjellige libs som Server er avhengig av.

Når det var satt opp så var egentlig alt klart. Ingen konfigurasjon måtte gjøres. Det eneste den krevde var en fungerende OpenSSH installasjon.

Deretter kunne jeg koble meg til fra f.eks Windows laptopen min, og velge protokoll Unix/Gnome, og taste inn brukernavnet og passordet mitt. Dermed satt den opp et virtuelt X11 Display over nettverket, og startet en ny X session på min brukerkonto.

Fantastisk enkelt.
Og ytelsen er upåklagelig! Med min 7/0,5 Mbit linje (0,5 Mb opp!), så føles det som å sitte lokalt på maskinen. Sitter nå fra jobben og fjernstyrer Ubuntu boksen min hjemme, og det går så smooth at jeg er sjokkert! Ingen hakk/lagg. Til og med glxgears kjører med 15-20 FPS.

Anbefales!
For enda enklere management hvor du trenger X11 kan du installere XenServer eller VMWare ESXi, hvor du gjennom deres VNC-løsninger får se skjermbildet og inputs. Personlig er jeg veldig skeptisk til å kjøre et ferdig oppsatt system slik som NoMachine NX.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
NX funker fint, finst til og med i fri implementasjon. Noko av det geniale er at det benytter SSH som nettverkstransport, så ein slepp ekstra lyttande tenester. Det nytter SSH sitt PKI-rammeverk for å autentisere klienten, og deretter PAM for å autentisere brukeren. Det fører til svært god sikkerhet.

I tillegg kan det køyrast som RDP- og VNC-akselerator, noko som faktisk er ganske artig mtp. at RDP er rimelig lite båndbreddekrevjande

Dog, har aldri sett behov for grafisk konsoll for serveradministrasjon. Men har brukt NX eit års tid for å ha UNIX-desktop på skulen... Gikk ut av bruk etter at eg fekk meg laptop.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
I tillegg har NoMachine NX en ekstremt effektiv komprimering og caching på X11 protokollen, noe som gir faktisk bedre ytelse en RDP.
Og som nevnt ovenfor, at alt kjøres gjennom en SSH tunnell er genialt. Da blir det svakeste sikkerhetsleddet i rekken SSH, som i og for seg er meget sikker.
Og jeg trenger da kun å holde åpen en port for flere services (VNC, X11, RDP o.l).

NX komprimerings protokollen er åpen, og lisensiert under GNU GPL v3.
Det eneste som ikke er åpent er Client og Server programmet (som egentlig bare er et samleskript av SSH, NX, X11 og noen småting + GUI).

Meget fornøyd med programvaren, og selv om jeg ikke er noen fan av proprietær programvaren, så er dette isåfall den beste proprietære softwaren jeg har installert.