Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 720
Hei, finnes det compilator til Linux som simulerer en Windows compilator?
Altså at man kan compilere Windows exe filer i linux, for så å flytte dem over på Windows Maskin.
gcc

Kompilatoren som følger alle distroer etter du legger inn build-essentials.

Det sagt, så trenger du ikke en egen kompilator til windowprogrammer. Det kommer an på hvordan koden er skrevet, og hvilke API'er som blir brukt der om programmet vil fungere i windows.
Trådstarter
Sitat av Milligan Vis innlegg
gcc

Kompilatoren som følger alle distroer etter du legger inn build-essentials.

Det sagt, så trenger du ikke en egen kompilator til windowprogrammer. Det kommer an på hvordan koden er skrevet, og hvilke API'er som blir brukt der om programmet vil fungere i windows.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare det litt nærmere?
Så egentli så kan jeg bare ta og skjøre denne f.eks koden:

Kode

gcc main.cpp -o program.exe
Nei, da vil programmet kun fungere under linux.
Du trenger en cross-compiler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Milligan - hæ? Windows bruker ikkje samme format på executables som linux og en del andre UNIXer. Så du må nok krysskompilere ja. Og biblioteka er jo, for å sei det pent, ikkje dei samme heller.

GCC kan krysskompilere til windows, ved hjelp av mingw f.eks. Problemet ditt er at du trenger headers nemlig...

Les litt her om krysskompilering til windows.
Trådstarter
Etter å ha lest litt om Cross compiler, så har jeg kommet frem til at man trenger disse programmene:

Kode

gcc-core-2.95.2
binutils-2.9.5.0.22
egcs-core-1.1.2
gnumach-CVS
mig-CVS
glibc-2.1.2 (with crypt add-on)
stemmer det, eller er jeg på bærtur igjen?