Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  666 45729
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
"Kan bli" er ikke det samme som "er".
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det er vesentlig forskjell på vitenskaplig teori og vitenskaplig fakta
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har det kommet bevis på at enkelte ting som står i bibelen er sant før i tråden? Orker ikke å tråle igjennom 12 sider. Jeg vil gjerne ha linker
Ingen av dere troende som ville komentere hva jeg skrev? Satt dere fast eller?
det er deres feil om jeg får dårligere fransk karakter nå altså (som om det går an å få værre en den jeg har...)

Nå vet ikke jeg alt av det som er bevist i bibelen...så jeg bare skrev "kan bli".

Enig i det nso .. to ganske forskjellige ting.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av Gnome
Bibelen ble skrevet på hebraisk, right? Det hebraiske ordet som står for Gud i 1. mosebok er "Elohim". Et flertallbegrep! Go ahead, slå det opp! Det er _FAKTA_!
Vis hele sitatet...
Den blir vanskelig å snakke seg ut av
men nå må jeg vekk fra pc'en...

tar kanskje en tur innom her i morra og...får se.

Nattinatta alle diskusjons-glade folk!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvis en meteor treffer jorda er det det siste bevistet på at gud ikke eksisterer.

Rediger: En stor meteor
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
jocke og co, virker for meg som om dere stort sett sier 'det står i bibelen, og de som skrev den var med på det', eller 'jeg veit ikke, men gud har sagt det skal være/er sånn'.

Lite solide grunnlag.
Better than thou.
Opprinnelig postet av jocke
Carlo: sa jeg det?

Bibelen = sannheten... enkelt og greit.. høres sikker _HELT_ dumt ut.. men det er bare sånn... kunne ønske dere bare skjønte hvor viktig dette er...
Vis hele sitatet...
Nei, du sa det ikke, jeg sa det, men om jeg skriver denne boken og sier at det er så blir det da også så.

Carls Fratoriske Faktabok = sannheten nå.

Nei, på tide å bli seriøs igjen, det at du ikke forstår at bibelen din ikke er sann gjør deg bare til et trist hjernevasket menneske. Helt ærlig, har du noen gang prøvd å tenke litt rundt emnet, helt fritt? Hvis det du evt. kommer frem til er at "gud" eksisterer vil det jo ikke ha noen negativ virkning på ditt forhold til denne "personen".


Opprinnelig postet av waldemars
Bibelen er sannheten, og big bang, er bare en teori, uten et eneste bevis!
Vis hele sitatet...
Når du sier at bibelen er sannhet fordi det bare er slik, hvorfor kan ikke jeg da bare få si at teorien om big bang er sannhet bare fordi det er slik? Dere må nok komme med noen steingode argumenter for å klare å "omvende" noen her.

Klokken er mange og jeg har særemne å føre inn, ellers ville jeg svart på mer her. Uansett, den eneste av dere som virker nogenlunde oppegående er Ruben. Han har jeg faktisk sans for.
Slik jeg har oppfattet det er Jocke med i Levende Ord.
Hmm skulle likt og hørt hva noen mindre Konsertvative kristne har og si i denne diskusjonen.

Jeg mener at Kristnes hovedproblem er at det tror på boken, ikke på en gud.
Mer om Jesus' bruk av cannabis:

http://www.swecan.org/modules.php?na...article&sid=50

Kanskje ikke den mest nøytrale kilden, men de underbygger sine påstander med bevis.

Hvis man tenker (nøytralt) på det, er det ganske enkelt å forestille seg hvordan det hele gikk til. Det blir sagt at inntak av cannabis "utvider bevisstheten" og hjelper mot spesielle lidelser. På den tiden jesus levde var moderne legevitenskap ikke kommet særlig langt, og en slik "vidundermedisin" ville sikkert blitt sett på som et mirakel.

Det med rusmidler og religion er i og for seg en ganske interessant ting. Det er ikke vanskelig å tenke seg at en under påvirkning av rusmidler kan føle at ens sinn blir "åpnet" og man ser sannheten slik den er eller får et innblikk i den. Mange overnaturlige ting kan forklares med bruk av rusmidler, også de som finnes i bibelen. Visse indianerstammer i Sør-Amerika bruker peyote-kaktusen til å foreta en spirituell "reise" og komme i kontakt med sin gud. Og hvem vet, kanskje er det slik at rusmidler viser en hvordan verden egentlig er? Eller er det bare substanser som lurer hjernen? (Hva er DIN mening? Ring 800 500 43 og stem! Samtalen koster 12,57 kroner per minutt.)

Men å påstå at Jesus ikke brukte cannabis i sitt virke fordi det i følge dagens syn ville bety at hans verdier strider med de allment "aksepterte" og si at slike påstander er blanke løgner laget for å svekke Jesus' og kristendommens troverdighet er usaklig og viser til liten vilje til å høre på andre folks meninger.

Voj, jeg skriver alltid lengre enn jeg hadde tenkt. Et avsnitt bestående av én setning er vel heller ikke det enkleste å lese, men jeg betviler at dere einsteiner har noen problemer med det :)
Sist endret av horetore; 19. februar 2003 kl. 06:27.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Vuggum
Slik jeg har oppfattet det er Jocke med i Levende Ord.
Hmm skulle likt og hørt hva noen mindre Konsertvative kristne har og si i denne diskusjonen.

Jeg mener at Kristnes hovedproblem er at det tror på boken, ikke på en gud.
Vis hele sitatet...

Bibelen er jo vår rettleder&veileder.. kan sammenlignes med Norges Lover..

Og ja, jeg & ruben & S-on on the planet går på Levende Ord..
ruben: fant ikke noen forklaring på det jeg.... (ikke så overraskende tross alt), men nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest gjennom hele tråden heller, har tross alt en jobb å gjøre innimellom også...

men her er en morsom sak:
http://www.hedning.no/hedning/arkiv/flash/jesus.html
Sist endret av atomet; 19. februar 2003 kl. 09:41.
Opprinnelig postet av SkyFex
Hvis en meteor treffer jorda er det det siste bevistet på at gud ikke eksisterer.

Rediger: En stor meteor
Vis hele sitatet...
En slik "dommedags-meteor" har allerede slått ned flere ganger.... Og det betyr jo da at Gud sluttet å eksistere mange millioner år før menneskene kom
Trådstarter
Hva har en meteor med Gud å gjøre?

just wondering...
Ikke at det har så mye å gjøre sammen, det var mest en fleip.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvis en meteor treffer jorda nå (en stor nok), vil alle menneskene bli utryddet. Og dermed er det bevist at gud ikke eksisterer, fordi selv om han ikke greier å høre på en og en av gangen, er jeg ganske sikker på at han ville beskyttet menneskene hvis alle kristne ba om det.
Opprinnelig postet av Gnome
Bibelen ble skrevet på hebraisk, right? Det hebraiske ordet som står for Gud i 1. mosebok er "Elohim". Et flertallbegrep! Go ahead, slå det opp! Det er _FAKTA_!
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Gnome
Ehm, "Han gav sin sønn, den eneste...". *kremt* Hør nå her: "Da menneskene begynte å bli mange utover jorden, og de fikk døtre, skjedde det: Guds sønner så menneskenes døtre, at de var vakre. Blant dem tog de seg hustruer, dem de selv valgte" 1. mosebok 6, 2
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Gnome
Heh, en litt oppløftende detalj "aldri mer skal en vannflom ødelegge jorden" 1. mosebok 9, 11. Aha, flott, dvs. at det er 100% umulig at et meteorittnedslag i havet vil noensinne forekomme. Vil tro at de fleste astronomer vil si seg STERKT uening i dette.
Vis hele sitatet...
Jocke, siden jeg ikke får noe komentar til mine 3 overstående innlegg, regner jeg med at du sitter fast, og ikke kan svare. Skikkelig irriterende, når vi prøver å ha en seriøs diskusjon, at du/dere (kristne) bare ignorer innlegg dere ikke kan svare på. Men, litt positivt også, for det tyder jo på at dere tar feil.
'elohiym

(plural intensive - singular meaning)
a) god, goddess
b) godlike one
c) works or special possessions of God
d) the (true) God
e) God
vel, nå er ikke jeg noen ekspert, men det er da forskjellige ord. en y skiller dem. anyway, han som fortalte meg dette er teolog, holdt på med sin doktorgrad, og _kan_ hebraisk. som teolog, og lærd innen bibelens orginalspråk, erkjennet han det faktum at elohim er et flertallsbegrep. så jeg er _veldig_ interessert i å vite hvor du fant dette.

Hebrew: "Ki YHVH Eloheichem Hoe Elohei ha'elohim v'adonei ha'adonim"
literally: For YHVH your God He God of the gods & Lord of the lords

Ex. 23:13:"...and make no mention of the name of other elohim, neither let it be heard out of thy mouth."

Flertall, as i said.

Og hva med disse gudesønnene?

Edit; Ikke dobbeltpost! - Crew
Jeg slo opp i hebraisk/gresk gresk bibel. Det ordet har også en betydning som heter "Gods" ... men det kommer igjen ann på hvordan en tolker det. Om man VIL være vrang, så kan man jo bruke det ordet...

så er ikke jeg noen teolog heller da

Vet ikke ... men kanskje dette ordet er brukt som en betegnelse på Gud, Jesus og den Hellige ånd, som bibelen sier er et, man samtidig tre.
De gudesønnene har jeg ikke peiling på!

Sikkert en eller annen bra formulert forklaring på det og skal du se. Men det er ikke det som gjør at vi kristne velger å være kristne! Grunnen til at vi velger å tro på Jesus er at vi erfarer at han faktisk finnes og at det vi snakker om funker!

Er bare det at det er litt vanskelig å formidle det over dette forumet her...
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gnome
Jocke, siden jeg ikke får noe komentar til mine 3 overstående innlegg, regner jeg med at du sitter fast, og ikke kan svare. Skikkelig irriterende, når vi prøver å ha en seriøs diskusjon, at du/dere (kristne) bare ignorer innlegg dere ikke kan svare på. Men, litt positivt også, for det tyder jo på at dere tar feil.
Vis hele sitatet...
Når det fosser inn med spørsmål (bokstavelig talt.. fikk ca. 120 mail fra nFF i går), er det lett å "miste" et spørsmål... og kan heller ikke klare å svare på _ABSOLUTT_ alle.. så sorry..

-------------------------

Elohim
(Sept., theos; Vulg., Deus).

Elohim is the common name for God. It is a plural form, but "The usage of the language gives no support to the supposition that we have in the plural form Elohim, applied to the God of Israel, the remains of an early polytheism, or at least a combination with the higher spiritual beings" (Kautzsch). Grammarians call it a plural of majesty or rank, or of abstraction, or of magnitude (Gesenius, Grammatik, 27th ed., nn. 124 g, 132 h). The Ethiopic plural amlak has become a proper name of God of Israel. Hoffmann has pointed out an analogous plural elim in the Phoenician inscriptions (Ueber einige phon. Inschr., 1889, p. 17 sqq.), and Barton has shown that in the tablets from El-Amarna the plural form ilani replaces the singular more than forty times (Proceedings of the American Oriental Society, 21-23 April, 1892, pp. cxcvi-cxcix).

Etymology
Elohim has been explained as a plural form of Eloah or as plural derivative of El. Those who adhere to the former explanation do not agree as to the derivation of Eloah. There is no such verbal stem as alah in Hebrew; but the Arabist Fleischer, Franz Delitzsch, and others appeal to the Arabic aliha, meaning "to be filled with dread", "anxiously to seek refuge", so that ilah (eloah) would mean in the first place "dread", then the object of dread. Gen., xxi, 42, 53, where God is called "the fear of Isaac", Is., viii, 13, and Ps. lxxv, 12, appear to support this view. But the fact that aliha is probably not an independent verbal stem but only a denominative from ilah, signifying originally "possessed of God" (cf. enthousiazein, daimonan) renders the explanation more than precarious. There is no more probability in the contention of Ewald, Dillmann, and others that the verbal stem, alah means "to be mighty": and is to regarded as a by-form of the stem alah; that, therefore, Eloah grows out of alah as El springs from alah. Baethgen (Beitrage, 297) has pointed out that of the fifty-seven occurrences of Eloah forty-one belong to the Book of Job, and the others to late texts or poetic passages. Hence he agrees with Buhl in maintaining that the singular form Eloah came into existence only after the plural form Elohim had been long in common use; in this case, a singular was supplied for its pre-existent plural. But even admitting Elohim to be the prior form, its etymology has not thus far been satisfactorily explained. The ancient Jewish and the early ecclesiastical writers agree with many modern scholars in deriving Elohim from El, but there is a great difference of opinion as to the method of derivation. Nestle (Theol. Stud. aus Würt., 1882, pp. 243 sqq.) supposes that the plural has arisen by the insertion of an artificial h, like the Hebrew amahoth (maidens) from amah. Buhl (Gesenius Hebraisches Handworterbuch, 12th ed., 1895, pp. 41 sq.) considers Elohim as a sort of augmentative form of El; but in spite of their disagreement as to the method of derivation, these writers are one in supposing that in early Hebrew the singular of the word signifying God was El, and its plural form Elohim; and that only more recent times coined the singular form Eloah, thus giving Elohim a grammatically correct correspondent. Lagrange, however, maintains that Elohim and Eloah are derived collaterally and independently from El.

The Use of the Word
The Hebrews had three common names of God, El, Elohim, and Eloah; besides, they had the proper name Yahweh. Nestle is authority for the statement that Yahweh occurs about six thousand times in the Old Testament, while all the common names of God taken together do not occur half as often. The name Elohim is found 2570 times; Eloah, 57 times [41 in Job; 4 in Pss.; 4 in Dan.; 2 in Hab.; 2 in Canticle of Moses (Deut., xxxii); 1 in Prov., 1 in Is.; 1 in Par.; 1 in Neh. (II Esd.)]; El, 226 times (Elim, 9 times). Lagrange (Etudes sur les religions sémitiques, Paris, 1905, p. 71) infers from Gen., xlvi, 3 (the most mighty God of thy father), Ex., vi, 3 (by the name of God Almighty), and from the fact that El replaces Yah in proper names, the conclusion that El was at first a proper and personal name of God. Its great age may be shown from its general occurrence among all the Semitic races, and this in its turn may be illustrated by its presence in the proper names found in Gen., iv, 18; xxv, 13; xxxvi, 43. Elohim is not found among all the Semitic races; the Aramaeans alone seem to have had an analogous form. It has been suggested that the name Elohim must have been formed after the descendants of Shem had separated into distinct nations.

Meaning of the Word
If Elohim be regarded as derived from El, its original meaning would be "the strong one" according to Wellhausen's derivation of El, from ul (Skizzen, III, 169); or "the foremost one", according to Nöldeke's derivation of El from ul or il, "to be in front" (Sitzungsberichte der berlinischen Akademie der Wissenschaften, 1880, pp. 760 sqq.; 1882, pp. 1175 sqq.); or "the mighty one", according to Dillmann's derivation of El from alah or alay, "to be mighty" (On Genesis, I, 1); or, finally "He after whom one strives", "Who is the goal of all human aspiration and endeavour", "to whom one has recourse in distress or when one is in need of guidance", "to who one attaches oneself closely", coincidentibus interea bono et fine, according to the derivation of El from the preposition el, "to", advocated by La Place (cf. Lagarde, Uebersicht, etc., p. 167), Lagarde (op. cit., pp. 159 sqq.), Lagrange (Religions semitiques, pp. 79 sqq.), and others. A discussion of the arguments which militate for and against each of the foregoing derivations would lead us too far.
If we have recourse to the use of the word Elohim in the study of its meaning, we find that in its proper sense it denotes either the true God or false gods, and metaphorically it is applied to judges, angels, and kings; and even accompanies other nouns, giving them a superlative meaning. The presence of the article, the singular construction of the word, and its context show with sufficient clearness whether it must be taken in its proper or its metaphorical sense, and what is its precise meaning in each case. Kautzsch (Encyclopaedia Biblica, III, 3324, n. 2) endeavours to do away with the metaphorical sense of Elohim. Instead of the rendering "judges" he suggests the translation "God", as witness of a lawsuit, as giver of decisions on points of law, or as dispenser of oracles; for the rendering "angels" he substitutes "the gods of the heathen", which, in later post-exilic times, fell to a lower rank. But this interpretation is not supported by solid proof.
According to Renan (Histoire du peuple d'Israel, I, p. 30) the Semites believed that the world is surrounded, penetrated, and governed by the Elohim, myriads of active beings, analogous to the spirits of the savages, alive, but somehow inseparable from one another, not even distinguished by their proper names as the gods of the Aryans, so that they can be considered as a confused totality. Marti (Geschichte der israelitischen Religion, p. 26), too, finds in Elohim a trace of the original Semitic polydemonism; he maintains that the word signified the sum of the divine beings that inhabited any given place. Baethgen (op. cit., p. 287), F.C. Baur (Symbolik und Mythologie, I, 304), and Hellmuth-Zimmermann (Elohim, Berlin, 1900) make Elohim an expression of power, grandeur, and totality. Lagrange (op. cit., p. 78) urges against these views that even the Semitic races need distinct units before they have a sum, and distinct parts before that arrive at a totality. Moreover, the name El is prior to Elohim (op. cit., p. 77 sq.) and El is both a proper and a common name of God. Originally it was either a proper name and has become a common name, or it was a common name has become a proper name. In either case, El, and, therefore, also its derivative form Elohim, must have denoted the one true God. This inference becomes clear after a little reflection. If El was, at first, the proper name of a false god, it could not become the common name of a false god, it could not become the common name for deity any more than Jupiter or Juno could; and if it was, at first, the common name for deity, it could become the proper name only of that God who combined in him all the attributes of deity, who was the one true God. This does not imply that all the Semitic races had from the beginning a clear concept of God’s unit and Divine attributes, though all had originally the Divine name El.

[size=1]saxet fra www.newadvent.org[/size]

---------------------------

Håper det gav svar på ditt spm. ang. elohim..
Sist endret av jocke; 19. februar 2003 kl. 18:02.
"the common name for God" - saxet fra www.newadvent.org

Var ikke interessert i hva det var "the common name" for. Hva betyr det DIREKTE oversatt? Guder. Og, herregud, _litt_ partisk kilde da.
Trådstarter
jah.. det vanlige navnet på Gud ja.. så har vi da Herren, Allmektig, Kongenes konge, osv...
herregud mann. Få det nå inn! elohim er blitt oversatt til gud. MEN, det er et FLERTALLSBEGREP, så d skulle blitt GUDER. Dvs, 1. mosebok handler om da GUDENE skapte jorden.
...vet ikke om du leste mitt innlegg lengre her oppe...

Nå skal jeg ikke si at SÅNN ER DET! men jeg kan komme med noe som jeg tror kan være en mulighet. (hater å virke så sikkerpå alt! er tross alt mennesker vi og...)

Bibelen snakker om Gud, Jesus og den hellige ånd som ett, men samtidig tre. Kalles treenigheten. Kanskje de lagde jorden i felleskap?

Gud til Jesus: "jaja folkens, vi skulle hatt noen flere å snakka med, noen med fri vilje...ikke bare alle disse englene!"
Jesus: "JA! helt enig...hva sier du a Hellige ånd?"
DHÅ: "joda ... greit for meg."
Gud: "Bra! ... da lager vi en jord og noe vi kaller mennesket!"

Hvem vet? ...
Sist endret av ruben; 19. februar 2003 kl. 22:01.
Kan underbygge dette med guder litt. Gilgamesj-eposet er veldig gamle skrifter, som på veldig mange punkter ligner på det som står i bibelen (GT). (du kan lese om deler av gilgamesj-eposet her) Det finnes flere andre slike gamle skrifter, og de har alle mange ting til felles med bibelen. Og, i alle disse skriftene kan man lese om GUDER (ja, flertall. Noen av gudene blir også omtalt ved navn). Dette gjelder også bibelen, elohim.
Vel, er treenigheten TRE FORKJELLIGE guder? nei
neivell...skal ikke si det imot
"And God said, Let us make man in our image, after our likeness...."
- Genesis 1:26

_Our_ image, after _our_ likeness
Better than thou.
Den som kaller sin neste en 'tåpe' skal svare for det i brennende helvete.
Jesus (Matt. 5:22)

Dere tåper og blinde!
Jesus (Matt. 23:17)
Lite kjente sitater fra bibelen:

Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jesus (Matt. 10:34)

Jeg vil komme over dem som en binne som er blitt fratatt sine unger, og rive i stykker deres bryst. Jeg vil ete dem opp som en løve, markens villdyr skal slite dem sund. Medlidenhet vet jeg ikke av.
Gud (Hosea 13:8,14)

Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.
Gud (Hosea 14:1)
Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jesus (Matt. 10:34)

Jesus var ikke no typisk snill, søt liten guttebass som tasset rundt på jorda. På den tiden ble han omtalt som en samfunnsrevolusjonist. Han satte radikale krav til sine disipler og han var knivskarp i måten han talte til folk på.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gnome
herregud mann. Få det nå inn! elohim er blitt oversatt til gud. MEN, det er et FLERTALLSBEGREP, så d skulle blitt GUDER. Dvs, 1. mosebok handler om da GUDENE skapte jorden.
Vis hele sitatet...
"The usage of the language gives no support to the supposition that we have in the plural form Elohim, applied to the God of Israel, the remains of an early polytheism, or at least a combination with the higher spiritual beings"

(som sagt før)
bah... detta gidder jeg ikke. Det som gjør denne diskusjonen så kjip er at det ikke går å bevise noe either way. Vi kan ikke motbevise at det finnes en gud (selv om det strider mot all fornuft og logikk), og haleluja-flokken kan ikke bevise at det finnes en gud, selv om gjør noen tafatte forsøk her.

Det mest irriterende av alt er jo selvsagt at jesusgutta bare avfeier alt av vitenskaplige beviser blankt, og prøver å påstå at bibelen "beviser" noe som helst. Bibelen beviser ingenting annet enn at noen har skrevet en bok. Så mye beviser den. Resten er påstander, og de eneste som har kommet med noen "beviser", er andre jesusgutterogjenter som vanligvis hopper over et par grunnleggende kapitler i forskning, og starter med å gå ut fra at deres teori er rett. Gjør man det på den måten kan man "bevise" nesten hva som helst, tilogmed idioti som en gjeng med tullinger fikk for seg for et par tusen år siden.

Beviset får vi først etter at vi tar kvelden. Har vi rett, finner vi det aldri ut, og har de rett, har vi driti oss ut, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Derimot kan man vel nesten godta det at jesus påstod at han var guds sønn som et bevis for at han må ha vært ganske bra fjern.
Sist endret av atomet; 20. februar 2003 kl. 00:48.
Trådstarter
godt poeng, atomet

men vi _MÅ_ jo ikke akkurat diskutere da.. vi kan si våre egne meninger (noe som vi sikkert har gjort til de grader), men vi må lissom ikke komme frem til "dette er sannheten".. spør om ting dere lurer på, så kan vi sikkert klare å svare på det...

skal ta å lage en "oppsamlings"-post snart, der jeg finner de fleste ubesvarte spm, og prøver å svare på dem.

Ha en fin dag!
Alternativ? måte å se gud på.

Hvis man definerer Gud som enkeltindividets åndelige klimaks, kan man spørre seg selv, har jeg trua på mæ' sjæl???

Trur jeg at jeg kan gjøre noe godt for miljøet rundt meg i dag?

Kan jeg ta del i mitt eget liv?

Selv er jeg panteologisk anlagt, se på meg som en indianer, og du slipper å bli sjokkert.

I believe in the power of American Natives!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
einar flåten ja, den største idioten i norge..

hvis man ser på de derre brainwashingsprogrammene hans, så ser du at han bruker akkurat samme ytringsmåte og kroppsspråk som andre store menn som adolf hitler og stalin


[edit] det var en post her om einar flåte sant? er ikke bare jeg som ser syner?
*lure*
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Må du snakke drit om Einar? Det er min onkel.
Han står jo bare for sine meninger og han har hjulpet veldig mange folk ved å gi dem håp og helbredelse. Så ta det litt easy da vær så snill?
Trådstarter
Opprinnelig postet av Schizoma
Må du snakke drit om Einar? Det er min onkel.
Han står jo bare for sine meninger og han har hjulpet veldig mange folk ved å gi dem håp og helbredelse. Så ta det litt easy da vær så snill?
Vis hele sitatet...
Du freaker ut pga at nso "rakker litt" ned på onkelen din... hva med meg da? Mesteparten av de nesten 500 postene her er nedrakking på min egen FAR... tenk littegrann på det..
nix, vi rakker ned på en fantasifigur du har i hodet ditt...
jorden er en bakteriefarm, der bakteriene er menneskene. samme som når man dropper en skive på marken i skogen, masse bakterier, insekter som tar bolig.

menneskene er bakterier som har utviklet seg gjennom milliarder av år og blitt til det de er idag. derfor mener jeg at enhver religion er bullshit. universet har alltid vært der som et tomrom med små pingpong kuler som har svevd rundt i universet. alle med sine historier, kjemiske eksplosjoner som har skapt luft, vann, bakterier osv.

dette med jorden og dens liv. har veldig lite peil egentlig. men leste engang i et gammelt illustrert vitenskap at jorden for flere milliarder år siden ble truffet av en stor meteor, og selve krateret ligger under vann i ett eller annet hav. mulig denne hadde plenty av bakterier, kjemiske stoffer og det som ellers måtte være til å skape liv på denne planeten. dette er min teori og mine tanker. alt er veldigveldig logisk!

når det kommer til gud og jesus og alt det der. så tror jeg at det var en kar ved navn jesus som tråkka rundt i midtøsten og lagde helvete, kanskje han hadde litt peil på urter og medisin som gjorde at han kanskje helbredet noen mennesker og skapte litt opptøyer. men det var egentlig alt. selv tror jeg at han skrev disse bøkene selv der han skildrer seg selv, jesus som jordens frelser osv, så ble historier plukket opp, viderefortalt, overdrevet fra person til person, folk begynte å bruke jesus som en slags heltefigur og som symbol på frihet og redningsmann for menneskene. og det ble til en eventyrbok som idag heter Bibelen. som består av en haug med vandrehistorier som har gått mellom flere hundretusen personer gjennom årene. Asbjørnsen & Mo alike.

samme med andre religioner, alt går på vandrehistorier.

så. ellers mener jeg på at kristne spesielt er temmelig manipulerte. likte forøvrig den replikken til Agent Smith i The Matrix. der han sammenligner mennesket med et virus. alt i alt syns jeg det hang ganske bra sammen. :P

mine meninger, slakt meg
Greie meninger det der ozon, men de gjør jo ikke forsøk på å forklare hvordan energi, masse, bølger og liv i det hele tatt kan eksistere! Når en teori gjør dette vil de fleste automatisk si at den er usannsynlig, netopp fordi dette er problemstillinger de ikke er vant til å tenke på.
Tror dere f.eks. på relativitetsteorien til Einstein? Jeg stiller meg kritisk til denne, selv om tanken er artig. Jeg stiller meg enda mer kritisk til kristendommen, men jeg benekter ikke at det er en mulighet for at det finnes en gud for det.
slakter DJ ozon

At livet er en tilfeldighet er jo helt vanvittig.. det er så mange beviser på at det ikke er det.

F.eks

Universet, hvordan oppstod det? Big Bang? nei tror ikke det.. skal to astroider som har blit til av seg selv tilfeligvis kollidere og lage de rette vilkårene får liv? Hvofror klarer ikke vitenskapen å skape liv under de samme vilkårene? Det har blitt utført en rekke eksprimenter ang. dette emnet og ingen har vært velykkede.

Bare tenk på menneskekroppen.. en tilfeldighet? En utvikling? fra bakterie til dette?

Naturlovene da, ingen vet hvordan de virker, de er bare liksom der, vitenskapen kan ikke forklare det.

Jeg tror det finnes noe mer en det øyet kan se
Bare en ting Ozon, bibelen ble skrevet ca 300år etter jesus døde. Da snakker jeg om Nye Testamentet. Ach, jeg som skulle ignorere denne tråden for evig å alltid..

Jaja
chaos: hva er det som er så rart med at livet på jorda er en tilfeldighet? Husk på et par ting her nå:

1: Universet er stort. I praksis nærmest uendelig. Dette vil også si at det finnes et usannsynlig stort antall solsystemer, og dermed også ganske mange der det er gunstige betingelser for liv.

2: Mutasjoner skjer hele tida. Kreft er f.ex en vanlig form for mutasjon, som er skadelig. Tenk deg at det ble født en unge med en mutasjon, som ikke gjorde denne ungen mindre levedyktig, men tvert imot gav den en fordel. Da ville denne ungen ha større sannsynlighet for å få avkom, osv. Vi har eksempler på at dette skjer med bakterier osv hele tida. At en bakterietype utvikler resistens mot forskjellige former for antibiotika er et eksempel. Dette er genetiske endringer, og vil derfor videreføres til avkommet. Hvis dette skjer nå, i løpet av noen få år, hvorfor skal ikke det samme kunne ha skjedd opp gjennom historien, gjennom noen milliarder år? Kombiner så dette med darwins lover om naturlig utvelgelse, og se hva som skjer.

3: Det har også vært utført tester, der man har brukt sterile glassbeholdere delvis fylt med rent vann (ingen organiske partikler), og delvis med en gassblanding man mener er en sannsynlig sammensetning av atmosfæren på den svært unge jorda. Så har man utsatt blandingen for kraftige elektriske støt, for å simulere lyn/lynnedslag, og det har i noen av tilfellene utvikla seg organiske forbindelser. Da er ikke veien lang til primitive livsformer. Forskjellige former for energirik kosmisk stråling er også kjent for å skape mutasjoner, og på et tidlig stadie i jordas levetid ville det ha vært mindre mengder ozon i atmosfæren enn det som er tilfelle i dag, kanskje et magnetfelt som skiftet stilling oftere pga mer flytende masse i kjernen, og dermed mer stråling som slipper gjennom enn det som er i dag. Dette ville skape enda flere mutasjoner enn i dag.

4: Ja, det er liten sannsynlighet for at dette skulle skje "akkurat her". Men tenk på det motsatt vei: Når man har utrolig mange muligheter, er det en stor sannsynlighet for at noe usannsynlig vil skje på minimum ET av stedene, og dersom dette etterhvert utvikler seg til tenkende, bevisste livsformer (noe som også er sannsynlig at vil skje siden det er så mange muligheter), er det sannsynlig at de vil stille nettopp den typen spørsmål.

EX: Har man f.ex. en milliard solsystemer, og en promille av disse har en planet som oppfyller grunnbetingelsene for at det skal kunne eksistere livsformer der, så har man 1 million muligheter. La oss si at 1 promille av disse igjen utvikler en eller annen form for liv. Er det ikke da sannsynlig at 1 promille av disse livsformene overlever, og etterhvert utvikler seg til noe tenkende? Der har du oss.
Isåfall ... skummelt å tenke på hvor "tilfeldig" vi er.
Menneskelivet mister liksom noe av sinn verdi...

Nå snakker vi faktisk om hensikten med vår eksistens...
Hmm....det er IKKE lett å finne noe fasit svar på. Så sant man ikke tror på Gud da.

Kommer inn senere, nå skal jeg spille trommer fra kl nå til 21:30 i kveld.
Ønsk meg lykke til!
Hvis du syns det mister noe av sin verdi fordi det har utvikla seg tilfeldig syns jeg du er enda snålere... tenk hvor usannsynlig liten sjanse det var for at vi skulle eksistere, det blir på en måte som et helt utrolig lottospill. Det er en sjanse av milliarder, og vi er resultatet. Jeg syns det faktisk gjør mennesket til noe enda mer spesielt og utrolig jeg.

Noen egentlig mening med vår eksistens tror jeg ikke det er. Det betinger at man tror på en gud e.l. Derfor må vi skape en mening med livet selv, ta ansvar, i motsetning til den ansvarsfraskrivelsen en høyere makt gir deg mulighet til. Å gjøre livet meningsfylt er din egen oppgave - ikke noe du kan satse på at en høyere makt skal ta seg av.



[color=blue][TAGGED BY NSO][/color]
post nummer 500 i denne tråden, noe som er en rekord.. vet ikke om jeg skal gratulere eller grine ;p