Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4819
Sitter å leser å prøver å forstå molregning osv.Men når jeg akkuratt følte jeg begynte å skjønne litt så dukket det opp nytt spørsmål .
Når hva betyr feks en væske er 0.1M ? er dette prosent eller? ble litt forvirra av den M`en.
http://wiki.answers.com/Q/How_do_you...alreadyAsked=1
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 01:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Molar - mol per liter.
Trådstarter
42 0
hm..ok la oss si jeg har en væske med en konsentrasjon på 10% og vil ha den til 5% vekt\vekt. hvordan regner jeg ut dette da? hvordan kommer denne M `en oppi dette?

eller la oss si jeg har metanol som er 96% hvor mage M`er er det?:-s

ser også at ppm også er brukt å regne ut.så blir litt forvirra.ppm M og prosent..
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
PPM = Parts per million = 0,000001 %

1M = 1 mol stoff per liter løsning. La oss si at du vil ha en 1M løsning svovelsyre. Du slår opp molarverdien til svovelsyre på f.eks. Wikpedia og finner ut at ett mol svovelsyre er 98,08 gram. For å få en 1M løsning svovelsyre måler du opp 98,08 gram svovelsyre og tilsetter vann til du har totalt én liter løsning. Da har du en liter 1M svovelsyre.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
M = konsentrasjonen i en væske
Trådstarter
42 0
Sitat av BomberMan Vis innlegg
PPM = Parts per million = 0,000001 %

1M = 1 mol stoff per liter løsning. La oss si at du vil ha en 1M løsning svovelsyre. Du slår opp molarverdien til svovelsyre på f.eks. Wikpedia og finner ut at ett mol svovelsyre er 98,08 gram. For å få en 1M løsning svovelsyre måler du opp 98,08 gram svovelsyre og tilsetter vann til du har totalt én liter løsning. Da har du en liter 1M svovelsyre.
Vis hele sitatet...
ahhh..Skjønner..Men om en da vil ha konsetrasjonen i prosent? er ikke ofte man ser en flaske med konsentrasjonen Målt i M? det er der jeg blir litt forvirra
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av pyroman Vis innlegg
er ikke ofte man ser en flaske med konsentrasjonen Målt i M? det er der jeg blir litt forvirra
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring er det veldig ofte at man får konsentrasjon oppgitt i mol/L. Molbegrepet er litt vanskelig å komme seg inn i. Det er et antall, akkurat som dusin eller snes eller gross.

Man kan si at man har ett mol kroner (_mye_ penger), som tilsvarer et antall, nærmere bestemt avogadrokonstanten, på ca. 6,022*10^23.

Har man et mol oksygenmolekyler, tilsvarer dette to mol oksygenatomer.
For å få en 1M løsning svovelsyre måler du opp 98,08 gram svovelsyre og tilsetter vann til du har totalt én liter løsning. Da har du en liter 1M svovelsyre.
Vis hele sitatet...
man skal vel egentlig ikka ha vann i syre, eller er det jeg som er ute å kjøre?
Helle syre i vann går bra, men motsatt vei kan bli litt kjipt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
sky_king: Helt korrekt. Jeg brukte svovelsyre som eksempel, men jeg skulle så absolutt ha presisert at man aldri skal tilsette vann i syre, spesielt ikke svovelsyre! Takker.

Man får ikke kjøpt kjemikalier med konsentrasjon oppgitt i M/L på jernvarehandelen, men hos kjemikalieforhandlere er det veldig vanlig.
Molare løsninger er utrolig snedige siden det er mye enklere å måle opp ekvimolare verdier (unnskyld teknobabbelet) enn det er med en løsning hvis konsentrasjon er oppgitt i prosent. La oss si at du skal ha 0,20 mol saltsyre til en reaksjon. Du er en lur gutt, og har tilfeldigvis en liter 5M saltsyre stående. Altså, du har fem mol saltsyre i én liter løsning. For å måle opp 0,20 mol saltsyre har du 5M/0.20M = 25. (Altså på én liter 5M har man 25 "porsjoner" på 0.20 mol hver).
1 liter/25 = 0.040 liter = 40 ml.

Merk at disse førti millilitrene fortsatt har en konsentrasjon på 5M, men i førti milliliter er det totalt 0.20 mol saltsyre. Ikke bland mol og molar, selv om disse enhetene henger godt sammen. Mol er en mengdeenhet, akkurat som snes og dusin, mens molar eller "M" er en enhet som angir konsentrasjonen, angitt i mol per liter.
Trådstarter
42 0
Takker for utfyllende svar,men nå har det seg slik at for oss privatpersoner er det vanskelig å få kjøpt kjemikalier fra forhandler.Vis noen vet hvor gjerne gi meg en PM;-)Dermed vil prosent være mest praktisk og regne ut. Vis jeg har en liter 98% svovelsyre hva vil dette da tilsvare I Molar?Om man kan regne ut dette på noe vis vil det bli enda lettere for meg og skjønne.
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 13:43.
Først finner du ut massen i gram - la oss si 1 kg.
Så finner du ut hvor mange gram det er per mol: Du summerer midlere atomvekt til alle atomene i molekylet etter det periodiske systemet... Svovelsyre er H2SO4, så da blir det 2*1.008 + 32.07 + 4* 16

Når du har gram per mol og antallet gram per liter er det en smal sak å finne mol/liter.
Trådstarter
42 0
Så M`en har ikke noen sammheng med prosent i det hele tatt?for å være ærlig har jeg ikke blitt noe klokere.Tror jeg begynner skjønne nå hva M og mol.Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal regne forholdet mellom 98% svovelsyre og vann, for at den skal bli en 10% løsning basert på M? eller hvordan man finner ut hvor stor konsentrasjon i prosent 0.1M er feks.
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 19:17.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av pyroman Vis innlegg
Så M`en har ikke noen sammheng med prosent i det hele tatt?for å være ærlig har jeg ikke blitt noe klokere.Tror jeg begynner skjønne nå hva M og mol.Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal regne forholdet mellom 98% svovelsyre og vann, for at den skal bli en 10% løsning basert på M? eller hvordan man finner ut hvor stor konsentrasjon i prosent 0.1M er feks.
Vis hele sitatet...
For å gå fra 98% til 10% går du ikke "veien om mol", men bruker prosentregning i stedet. Mengde / 98 * 10

For eksempel 9,8 L / 98 * 10 = 0,1 * 10 = 1 L. Resten vann.

Om du vil ha 5 L med 10% H2SO4, og du har H2O og 98% H2SO4: 5L / 98% * 10% = 0,5102 L.
Trådstarter
42 0
Det blir rett om man regner om volum\volum men la oss si jeg vil ha 10% vekt\vekt?
svovelsyre har da en vekt på 1.84g pr cm3\ml mens h2o er 1g pr cm3\ml ,så skal jeg da ha rett forhold mellom gram for å få 10% løsning?
Og la oss jeg har 0.5M 1liter svovelsyre og vile ha 10% løsning,hva gjør jeg da?
Om noen klarer og forklare meg det så har jeg fått svar på spørsmålet mitt ugrunnen.
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 19:46.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av pyroman Vis innlegg
Det blir rett om man regner fra volum\volum men la oss si jeg vil ha 10% vekt\vekt?
svovelsyre har da en vekt på 1.84g pr ml mens h2o er 1g pr ml,så skal jeg da ha rett forhold mellom gram for å få 10%?
Vis hele sitatet...
Har jeg forstått deg rett skal du gjøre akkurat det samme, men med masse i stedet for med volum.

Du kan gjøre det på to måter:

1: Du skal ha en løsning der 10% av massen er H2SO4, og H2SO4 skal veie 100 gram. Det betyr at hele løsningen skal veie 1000 gram; det er ganske lett å regne seg frem til hvor mye vann du trenger da. For å finne hvor mange milliliter du trenger gjør du slik:

Masse / Volum = Masse / Volum

Dette gir oss

Volum = Masse / (Masse / Volum)

Som gir oss

Volum = 100 gram / (1,84 gram / 1 L) = 54,348 L.

2: Du skal ha en løsning der 10% av massen er H2SO4, og hele skiten skal veie 3500 gram. Det betyr at H2SO4 skal veie 350 gram, og du følger oppskriften over.

Akk, det er ikke nok fokus på prosentregning i skolen.
Jonta: han spør hvordan man regner fra Mol/L til prosent og omvendt, ikke om en basic innføring i prosentregning
Trådstarter
42 0
Stemmer det Bjølg.Mulig det er bare jeg som ikke formulerer spørsmålene riktig.Har fått masse utfyllende gode svar på det ene og det andre,som jeg er takknemlig for selvfølgelig.Så igrunnen har jeg lært mye på denne tråden;-)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Jonta: han spør hvordan man regner fra Mol/L til prosent og omvendt, ikke om en basic innføring i prosentregning
Vis hele sitatet...
Sitat av pyroman Vis innlegg
Det blir rett om man regner om volum\volum men la oss si jeg vil ha 10% vekt\vekt?
svovelsyre har da en vekt på 1.84g pr cm3\ml mens h2o er 1g pr cm3\ml ,så skal jeg da ha rett forhold mellom gram for å få 10% løsning?
Vis hele sitatet...
Titusen tegnbuvotter
Trådstarter
42 0
Tror jeg har funnet ut av det?Men det var ikke det minste regnestykket akkuratt.
http://www.chembuddy.com/?left=conce...ge-to-molarity
Det ser vanskeligere ut enn det er. I praksis er det enkelt når du har fått på plass prinsippene, skal du se,
Trådstarter
42 0
Sitat av Jonta Vis innlegg
Har jeg forstått deg rett skal du gjøre akkurat det samme, men med masse i stedet for med volum.

Du kan gjøre det på to måter:

1: Du skal ha en løsning der 10% av massen er H2SO4, og H2SO4 skal veie 100 gram. Det betyr at hele løsningen skal veie 1000 gram; det er ganske lett å regne seg frem til hvor mye vann du trenger da. For å finne hvor mange milliliter du trenger gjør du slik:

Masse / Volum = Masse / Volum

Dette gir oss

Volum = Masse / (Masse / Volum)

Som gir oss

Volum = 100 gram / (1,84 gram / 1 L) = 54,348 L.

2: Du skal ha en løsning der 10% av massen er H2SO4, og hele skiten skal veie 3500 gram. Det betyr at H2SO4 skal veie 350 gram, og du følger oppskriften over.

Akk, det er ikke nok fokus på prosentregning i skolen.
Vis hele sitatet...
Når vi var så godt i gang med prosentregning,er 7 år siden jeg gikk på yrkeskolen og var ikke særlig god å følge med heller.
?\10% x 30% =141.6g hvordan snur jeg på dette regnestykket?
Sist endret av pyroman; 30. mars 2009 kl. 01:16.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyroman Vis innlegg
Det blir rett om man regner om volum\volum men la oss si jeg vil ha 10% vekt\vekt?
svovelsyre har da en vekt på 1.84g pr cm3\ml mens h2o er 1g pr cm3\ml ,så skal jeg da ha rett forhold mellom gram for å få 10% løsning?
Og la oss jeg har 0.5M 1liter svovelsyre og vile ha 10% løsning,hva gjør jeg da?
Om noen klarer og forklare meg det så har jeg fått svar på spørsmålet mitt ugrunnen.
Vis hele sitatet...
0,5M = 49 gram H2SO4 per liter.
49 / 1,84 = 26,63.
Det er da altså ca 26 ml H2SO4 i 1 liter 0,5M Svovelsyre.
Gjør den ene literen til 100 ml om det blir for vanskelig og regne ut hvor mange prosent det er...
I allefall, det er ca 2,6%.
Om du vil ha det til 10% så kan du da enten blande det ut med sterkere svovelsyre til du får 10%, eller destilere ut vann til du har 10%, eller bare kjøpe deg 10% svovelsyre...

For og blande det med sterkere svovelsyre, så kan vi gjøre det enkelt slik:
Vi har 26 ml H2SO4 og 974 ml vann.
De 974 ml med vann skal være 90% av volumet, og ikke 97,4%.
974 / 90 x 100 = 1082,2
Da blir det altså 1082,2 ml med 10% om vi tilsetter 100% svovelsyre til vi har 10% styrke.
Altså vi må tilsette 82,2 ml 100% H2SO4.
Siden vi mest sannsynlig har 98% blir det jo litt feil.
82,2 / 98 x 100 = 83,87
Men da har vi i tillegg 1,67 ml vann, og da blir det under 10% svovelsyre.
Så blander vi inn litt til H2SO4, til det er 0,185 ml ekstra.
Men det var med 100% H2SO4, så da har vi fortsatt 0,004 ml for mye vann.
Så da pøser vi på med 0,004444 ml H2SO4... Men det er også med 100%...
Bah dette hadde vært så mye enklere viss jeg kunne formelen...

I allefall, du blander din 1 liter 0,5M inn i ca 83,86 ml konsentrert svovelsyre, så får du 10%...
Må lære meg og regne Kan være trøttheten spiller meg ett puss, men jeg tviler.

Viss du destilerer, så destilerer du til du har 260 ml igjen.

EDIT: Husk alt dette er grovt regnet... Satt meg ikke inn i det som jeg pleier gjøre.

God antt
Sist endret av Up; 30. mars 2009 kl. 03:59.
Syre i vann går an. Vann i syre blir uhyre.