Sitat av
ivioynar
Å ofre matematikk og naturfag for å øke forståelsen av verden rundt oss blir jo fort å kaste ungen ut med badevannet. Norge har enormt behov for mennesker med realfaglig bakgrunn i alle sektorer og en viss allmenndannelse innen realfag er essensiell for å kunne sette seg inn i mange samfunnsfaglige debatter: Forståelse av statistikk, vurdering av grunnlaget for global oppvarming og andre kriser som har utgangspunkt i den virkelige verden. Klart det er viktig med samfunnsfag, men jeg ville vært forsiktig med å gå løs på et fagområde hvor vi i utgangspunktet har mye dårligere fokus enn andre land.
Selvfølgelig må man ha en viss realfaglig ballast for å fungere. Men gjør sinus og cosinus-regning at man bedre forstår bakgrunnen for at Hitler kom til makten i Tyskland?
Jeg er enig i at det er altfor dårlige sammfunnskunnskaper hos befolkningen. Kommentarfeltene hos nettavisene er egentlig et klart bevis på det (eller kanskje manglende kunnskaper i det hele tatt). Mange forstår ikke hvorfor ting er som de er, og gjøres som de gjør.
Det er jo faktisk "befolkningen" som styrer i et demokrati, og det er ikke alltid jeg er betrygget av grunnlaget for alle som stemmer.
Om det nødvendigvis bør gå på bekostning av den (ikke spesielt store) mengde realfag som i dag er i skolen er jeg derimot ikke sikker på. I et forsøk på å være dyp vil jeg si at matte gjennom barneskolen er nødvendig for å fungere i samfunnet, og matte i ungdomsskolen bidrar i forhold til logisk tenkning. Når det kommer til videregående tror jeg betydningen er noen hakk mindre, men her vil det jo til gjengjeld være et element av valgfrihet. Når det gjelder andre naturfag så er vel betydningen noenlunde tilsvarende.
Samtidig er det jo slik samfunnet er man en del av uansett. Vitenskapen (realfag) vil i større grad ha betydning for dem som oppsøker den. Dog med noen viktige reservasjoner:
For hva diskuterer vi egentlig? Hvor går egentlig grensen mellom realfag og samfunnsfag? Statistikk står vel gjerne med ett ben i hver gruppe.
Og hva vil det egentlig si å kunne "mer"? Hvor mye allmenn sammfunns- eller realfaglig kompetanse skal man egentlig ha? Eller egentlig opplæres i, for mange får jo ikke med seg stort, selv på barneskolen.
Sitat av
ivioynar
Dessuten mistenker jeg at mange av folka som har sviktende forståelse for samfunnsspørsmål neppe kunne blitt noe bedre av mer undervisning. Inn det ene øret, ut det andre.
Dessverre tror jeg egentlig det er svaret. Problemet er nemlig ikke nødvendigvis at folk har for lite sammfunnsfaglig kompetanse. Problemet er at folk er for dumme.