Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1549
En ting som skremmer meg er idag hvor lite jeg og mange rundt meg kan om historien rundt omkring. Debatter om livssyn og religion raser rundt og konfliktene er mange. For de som vokser opp idag mener jeg det er mer viktig og ha kjennskap til forholdene mellom landene, religionene og menneskene. Derfor mener jeg at man burde legge mer vekt på fag som Sammfunsfag, Historie, Språk og Religion. Og heller ofre da litt av Matte, Naturfag og slike fag.
Det er min teori at vi i fremtiden vil har mer bruk for kjennskap til ting som kan bidra til Diplomati framfor å fokusere på bedre Teknologi.
Jeg er halveis enig. Men jeg mener skolen burde begynne med spesialisering tidligere. Men da også for de som er mer praktisk anlagt. Skolen idag behandler nesten alle på likt, og man må gå på "spessialskoler" for å få mer praksis i undervisningen. Dette mener jeg er feil da det skaper et stigma for de som vil bort fra teoretiske fag.

Men ikke missforstå, vi skal fortsatt lære oss og skrive og regne. Men hvorfor skal ikke de som vil drive med kunst, sløyd eller andre ting få drive mer på med dette? Når du begynner på videregående får du spørsmålet: Hva vil du gjøre med livet ditt? Altså spesialisering. Noen er bare ikke disponert for teoretiske fag, og når man tvinger dem til og gjøre det, faller de av og mister interessen for skole.

Edit: Man skriver mye feil når man kan få sjefen bak ryggen når som helst
Sist endret av murloc; 27. mars 2009 kl. 11:39.
Å ofre matematikk og naturfag for å øke forståelsen av verden rundt oss blir jo fort å kaste ungen ut med badevannet. Norge har enormt behov for mennesker med realfaglig bakgrunn i alle sektorer og en viss allmenndannelse innen realfag er essensiell for å kunne sette seg inn i mange samfunnsfaglige debatter: Forståelse av statistikk, vurdering av grunnlaget for global oppvarming og andre kriser som har utgangspunkt i den virkelige verden. Klart det er viktig med samfunnsfag, men jeg ville vært forsiktig med å gå løs på et fagområde hvor vi i utgangspunktet har mye dårligere fokus enn andre land.

Dessuten mistenker jeg at mange av folka som har sviktende forståelse for samfunnsspørsmål neppe kunne blitt noe bedre av mer undervisning. Inn det ene øret, ut det andre.
Man kunne lett kuttet et år ned på ungdomskolen, jeg fikk sjangsen og fullførte faktisk matten i 10. kl. på 2 uker, for så å starte med 1mx. Hva som forlanges av deg på dette nivået er minimalt, og jeg er ikke en spesielt smart fyr, har bare god konsentrasjon og motivasjon.
Hadde man da kunnet hatt kun valgfag siste året på ungdomskolen, med alt fra pratiske fag til teoretiske med opptaks krav ville man lett kunnet øket kvaliteten på skolen. Jeg mener også at 8 timers dager for dem over 14 ikke er noe problem vis dem får lære noe de ønsker. vi hadde faktisk et par valg fag når jeg gikk på ungdomskolen, og disse var alle sammen ivrige å gå på så.
Trådstarter
26 7
Jeg beklager at jeg ikke utrykkte meg klart nok på det ene punktet. Jeg mener ikke å ofre som ved å fjerne jeg mente og ikke legge like mye vekt på disse. Det er helt klart at faga ikke må forsvinne og at det logiske er viktig og bevare.

Og jeg er enig med ivioynar på vedkommenes siste utsagn. Mange av dem som jobber i samfunnet hadde hatt gått av andre ting. En ting jeg mener er viktig er vi burde kvittte oss med oppfattelsen om vår levemåte og livssyn er den riktige.
Jeg er helt enig med deg at vi burde ha mer samfunnsfaglige fag. Men for å nevne det, politikk og menneskerettigheter er nylig blitt lagt til i lærerplanen for videregående skole, og det er vel et utmerket steg på veien?

For min del så kunne vi godt ofret en eller to timer i uka av et annet fag, f.eks tysk, for å lære mer historie og mer om samfunnet vi lever i. Det er ekstremt viktig!
Trådstarter
26 7
En annen ting jeg ogås lurer på er hvorfor vi ikke har studieteknikk før langt oppi systemet. Hadde det ikke vært lurt å innføre det på barneskolen.
Sitat av Borodin Vis innlegg
En annen ting jeg ogås lurer på er hvorfor vi ikke har studieteknikk før langt oppi systemet. Hadde det ikke vært lurt å innføre det på barneskolen.
Vis hele sitatet...
Studieteknikk blir i aller høyeste grad undervist på barneskolen. Under andre navn naturligvis, men dog. Strengt tatt dreier mye av det som skjer på barneskolen om det å lære å lære. Jeg vil faktisk dra det så langt som å si at man på barneskolen legger hele grunnlaget for studietekikk og arbeidsvaner. Kommer man på ungdomsskolen og ikke enda har lært seg konsentrasjon og evne til fordypning, har man kommet i en vanskelig posisjon.
Sist endret av Halalgeir; 27. mars 2009 kl. 13:49.
Trådstarter
26 7
På barneskolen der jeg gikk hadde vi lite undervisning som dannet grunnlag for studieteknikk. Jeg snakket kun etter den erfaringen. HVis Halalgeir hadde en god barneskoleundervisning må jeg bare si at jeg misunner deg.
Ser ingen grunn til mer religion i skolen. Om man ønsker å fordype seg i religion, er det noe man kan gjøre av egen fri vilje. Å ha religion på barneskole og ungdomskole er i mine øyne noe gammelt, utdatert ræl som henger igjen fra gamle dager...like meningsløst som å blande religion med politikk.

At man får karakter på hvor god man er i religion er skammelig. Det er en trostretning, et valg man tar, og det burde overhodet ikke trykkes ned over menigmann fra man er liten av.

Kunnskap om ulike religioner og menneskers syn er viktig sier nok noen, okei, men om man føler det er så viktig får man ta saken i egne hender når man blir gammel nok. Å utsette barn for noe slikt er snikhjernevasking på høyeste plan.
Sist endret av tafsern; 27. mars 2009 kl. 14:09.
Trådstarter
26 7
Jeg er heller ikke enig i en religionsundervisning som hjernevasker. Det jeg derimot tror er viktig er en bredde forståelse av samfunnet. Du kan si hva du vil men religion er en viktig del av det som har vært. En bedre religions undervisning kan sørge for at vi har en litt større forståelse for hva folk bruker som argument for det de gjør i såkalt "guds" navn.
Men å vende ryggen til religionens undervisning trur jeg bare vil mørkelegge forståelsen enda mer.
nå er da ikke religions undervisningen på skolen idag noe annet en opplysning om hva de forskjellige religionene mener og står for. er en grunn til at det har skiftet navn fra kristendom til religion (og etikk?)
og som det ble sagt. å ha en bred forståelse av ting og hvordan verden fungerer er en nødvendighet senere i livet.
Sist endret av Psych|Com; 27. mars 2009 kl. 15:31.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
nå er da ikke religions undervisningen på skolen idag noe annet en opplysning om hva de forskjellige religionene mener og står for. er en grunn til at det har skiftet navn fra kristendom til religion (og etikk?)
og som det ble sagt. å ha en bred forståelse av ting og hvordan verden fungerer er en nødvendighet senere i livet.
Vis hele sitatet...
min relgionsfag lærer er prest, så du kan vel tenke deg hvordan undervisngen foregår?
før var det jo hovedsakelig kirken som styrte skolegangen fra starten av for å lære dem kristendommen og kunsten å lese. alså enda et kontroll forsøk på å styre folk.
Skolen er en institusjon som skal gi elevene et bredt kunnskapsspekter. Det å ha kunnskap som vedrører historie og verden i dag er viktig, men likeså er matematikk og naturfag. Det er lite hensiktsmessig å nedprioritere de fagene for elever som ønsker karriérer innen vitenskap, forskning eller medisin -- felt som det er stort behov for fler kunnskapsrike mennesker på.

Det å kunne tilby elevene et balansert input mellom fagene er vanskelig, men å kutte ned på matematikk og naturfag er ikke veien å gå. Det er fag hvor det krever mye tid å få en god forståelse av; derfor er det også viktig at de elevene som ønsker å lære innen de feltene får det tilbudet.

Jeg sier meg også enig med ivioynar med dette utsagnet:
Dessuten mistenker jeg at mange av folka som har sviktende forståelse for samfunnsspørsmål neppe kunne blitt noe bedre av mer undervisning. Inn det ene øret, ut det andre.
Vis hele sitatet...
drQ
Egendefinert
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Å ofre matematikk og naturfag for å øke forståelsen av verden rundt oss blir jo fort å kaste ungen ut med badevannet. Norge har enormt behov for mennesker med realfaglig bakgrunn i alle sektorer og en viss allmenndannelse innen realfag er essensiell for å kunne sette seg inn i mange samfunnsfaglige debatter: Forståelse av statistikk, vurdering av grunnlaget for global oppvarming og andre kriser som har utgangspunkt i den virkelige verden. Klart det er viktig med samfunnsfag, men jeg ville vært forsiktig med å gå løs på et fagområde hvor vi i utgangspunktet har mye dårligere fokus enn andre land.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må man ha en viss realfaglig ballast for å fungere. Men gjør sinus og cosinus-regning at man bedre forstår bakgrunnen for at Hitler kom til makten i Tyskland?

Jeg er enig i at det er altfor dårlige sammfunnskunnskaper hos befolkningen. Kommentarfeltene hos nettavisene er egentlig et klart bevis på det (eller kanskje manglende kunnskaper i det hele tatt). Mange forstår ikke hvorfor ting er som de er, og gjøres som de gjør.

Det er jo faktisk "befolkningen" som styrer i et demokrati, og det er ikke alltid jeg er betrygget av grunnlaget for alle som stemmer.

Om det nødvendigvis bør gå på bekostning av den (ikke spesielt store) mengde realfag som i dag er i skolen er jeg derimot ikke sikker på. I et forsøk på å være dyp vil jeg si at matte gjennom barneskolen er nødvendig for å fungere i samfunnet, og matte i ungdomsskolen bidrar i forhold til logisk tenkning. Når det kommer til videregående tror jeg betydningen er noen hakk mindre, men her vil det jo til gjengjeld være et element av valgfrihet. Når det gjelder andre naturfag så er vel betydningen noenlunde tilsvarende.

Samtidig er det jo slik samfunnet er man en del av uansett. Vitenskapen (realfag) vil i større grad ha betydning for dem som oppsøker den. Dog med noen viktige reservasjoner:

For hva diskuterer vi egentlig? Hvor går egentlig grensen mellom realfag og samfunnsfag? Statistikk står vel gjerne med ett ben i hver gruppe.

Og hva vil det egentlig si å kunne "mer"? Hvor mye allmenn sammfunns- eller realfaglig kompetanse skal man egentlig ha? Eller egentlig opplæres i, for mange får jo ikke med seg stort, selv på barneskolen.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dessuten mistenker jeg at mange av folka som har sviktende forståelse for samfunnsspørsmål neppe kunne blitt noe bedre av mer undervisning. Inn det ene øret, ut det andre.
Vis hele sitatet...
Dessverre tror jeg egentlig det er svaret. Problemet er nemlig ikke nødvendigvis at folk har for lite sammfunnsfaglig kompetanse. Problemet er at folk er for dumme.
Man kan stille spørsmålet: "Vil jeg noen gang får brukt for akkurat dette?" når man har matte, jeg vil også trekke inn fysikk. Nei, det er ikke sikkert at du vil ha bruk for akkurat dette. Men det som er helt sikkert er at du trener hjernen sin på logiske resonnementer, ved hjelp av enkle formler og fremgangsmetoder. Evnen til å ha gode resonnementer er utrolig viktig hvis man skal komme noe sted.

Jeg ser for eksempel, når vi har samfunnsrelaterte diskusjoner så er det svært mange av nettopp de som studerer sammfunnsfag, sosiologi osv. som har skremmende lite å bidra med. Fordi de sitter inne med en haug med kunnskap og fakta, men mangler evnen til å resonnere logisk.

Mer realfag i grunnskolen! Hilsen realisten.
Grunnskolen er starten på høyere utdanning. Her skal det tilrettelegges for spesialisering. Om du har overvekt av ett fag, så vil problemene blir større med å velge en bestemt retning.

Angående tråden:
Selv om man har mer samfunnsrettede fag, betyr ikke dette automatisk at man får mer innsikt. Jeg merker at de jeg kjenner som ikke har god kunnskap om samfunnet rundt, gjerne er mennesker som ikke ønsker å lære om samfunnet rundt. De leser ikke nyheter, de følger ikke med på politiske debatter, de ønsker rett og slett ikke å lære. Jeg tror ikke problemet er mengden fag, men innstillingen folket har.
uten å ha lest mere en første post så skal jeg si dette:
Helt enig med trådstarter, vi trenger mere samfunnkunnskap på skolen, myye mere!
SÅ kan heller lærerne se hva de enkelte personene er godt for å gi dem fag etter det, høres kanskje rart ut men sånn syns jeg det burde være...
Starte med sammfunnskunnskap for så å dra det vidre derfra, er du god i matte og liker det så får du noen ekstra timer med matte, er de innterisert i naturfag og forskning så får du mere kunnskap om det, ETTER at du er ferdig med sammfunnsfag.
Historie er viktig, både for å se hvor vi kommer fra, hvorfor vi her her vi er i dag og hvordan vi har klart det, men også hvordan vi kan gjøre det anderledes, hva gjorde vi feil og kan gjøre anderledes i historien osv.
Starter med starten og slutter med slutten
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
nå er da ikke religions undervisningen på skolen idag noe annet en opplysning om hva de forskjellige religionene mener og står for. er en grunn til at det har skiftet navn fra kristendom til religion (og etikk?)
og som det ble sagt. å ha en bred forståelse av ting og hvordan verden fungerer er en nødvendighet senere i livet.
Vis hele sitatet...
Jeg går nå 3året på VGS, og har selv funnet religion som det mest latterlige faget på skolen. Læreren er utdannet prest, og er rimelig religiøs. Derav handler mesteparten av undervisningen våres om kristendommen. Der vi skal kunne på rams hvorfor Gud ville at Jesus skulle lide for menneskeheten osv. Hvorfor jeg skal måtte lære dette, aner jeg ikke, men det må jeg, for jeg skal ha 5 i faget. Mer latterlig fag skal du lete lenge etter. Om de hadde skiftet navn til Religions historie elns, så ville det blitt mer intressant, og gitt mer mening..
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg går nå 3året på VGS, og har selv funnet religion som det mest latterlige faget på skolen. Læreren er utdannet prest, og er rimelig religiøs. Derav handler mesteparten av undervisningen våres om kristendommen. Der vi skal kunne på rams hvorfor Gud ville at Jesus skulle lide for menneskeheten osv. Hvorfor jeg skal måtte lære dette, aner jeg ikke, men det må jeg, for jeg skal ha 5 i faget. Mer latterlig fag skal du lete lenge etter. Om de hadde skiftet navn til Religions historie elns, så ville det blitt mer intressant, og gitt mer mening..
Vis hele sitatet...
Ut ifra det du sier, høres det mest ut som du går på en kristen privatskole eller noe lignende..
Sist endret av lolros; 9. april 2009 kl. 09:04.
Realfag er nyttig for at verden skal holde seg på beina, for at alt rundt deg skal fungere. Hva hadde skjedd hvis alle hadde glemt hva religion var? Mindre krig, og færre fag på skolen, mer tid på å lære barna å utvikle verden videre! Det som er viktig er politikk, samfunnsfag og etikk, mener jeg. Det som er viktig for å skape rettferdige og levbare samfunn.

Så klart skal ikke religion glemmes... Det ville vel vært det mest uetiske mtp alle troende, og det har i tillegg en betydelig størrelse i verdenshistorien. Men hva skulle radikalmuslimer gjort uten fysikk og kjemi? Ingen bomber, haha. Det går kanskje begge veier dette.
Trådstarter
26 7
Det som er tingen er at mange av de som er lærere i Religion er religiøse sjøl. Og av de jeg har møtt så er også de fleste kristne. Det dumme med det er at enten om de vil det eller ikke vil undervisningen bli partisk. Jeg synes det neten skulle være et krav at religionslærere ikke er religiøse selv.
Det kommer jo selvsagt aldri til å gå for majoriteten av de som ønsker å undervise i religion har som regel sterke meninger om det.
Religionslærern på skolen vår(som er høy-kristen) kom med følgende uttale: Alle alternative religioner går ut på å tilbe en kar som heter Lucifer. Veldig nøytralt utsagn det der.