Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5415
Jeg leste tråden om å lage etanol av plastposer, denne tråden er nå stengt.
Så jeg beklager at jeg tar opp en gammel tråd.

Jeg var i kontakt med AGA i dag og spørte om de kunne selge meg noe eten-gass, noe som de kunne. Det kostet 3620 kr for en 50 liters flasker med eten. (1000 liter)

Så lurte jeg på om det virkelig er så enkelt som å koke opp vann (H2O) i en trykk koker for å deretter tilsette eten-gass (C2H4) under trykk, for å framstille etanol C2H5OH. ?

Virker nesten for godt til å være sant.

C2H4 + H20 --> C2H5OH
http://brygging.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2961

Mer enn dette kan jeg desverre ikke bidra med, men det er da noe.

Men hvorfor ikke lage med sukker, vann og turbogjær heller? Det er jo mye mer økonomisk. Eller lurte du bare på om det i det heletatt var mulig?
Trådstarter
Tror ikke det er mer økonomisk, etter slik jeg har forstått det, bruker man litt over en liter gass for å lage en liter etanol.
Så regnestykke blir jo 3620 kr for ca 900 liter ren etanol + vann utgifter.

Men jeg kan da ta feil, er det noen som vet svare på dette?
Sist endret av phyton; 21. januar 2009 kl. 21:37.
Med denne metoden får du garantert 96% (eller hundre?) ?. Uten noe gjærsmak og annet gørr som man ikke vil ha i spriten din. ?

Tviler på at dette fungerer thou. Jeg tenker; heller etan isteden for eten? Logisk..ere.

Meget interresant anyway.
Sist endret av plohg; 21. januar 2009 kl. 21:39.
etyl så fungerer det vis du har det under trykk
Trådstarter
eten er det samme som etylen

Sitat av plohg Vis innlegg
Tviler på at dette fungerer thou. Jeg tenker; heller etan isteden for eten? Logisk..ere.

Meget interresant anyway.
Vis hele sitatet...
Hvorfor Etan, isteden for Eten ? (også kalt etylen)
Sist endret av phyton; 21. januar 2009 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det hadde vært så enkelt hadde man kansje endt opp med å kjøre biler som går på etanol istedet for bensin, eller hvertfal et blandingsforhold mellom de to? Om utrekningene dine stemmer så ville det jo være billigere også..
Reinert med beine !
griped's Avatar
tviler sterkt på at du får 1l etanol av 1l gass.

Men hvis noen er int kan dere få kjøpt noe rimelig rent av meg, ta det på PM ispfall
Sitat av phyton Vis innlegg
Hvorfor Etan, isteden for Eten ? (også kalt etylen)
Vis hele sitatet...
Mye på grunn av det vi lærte på ungdomsskolen engang. Jeg fulgte ikke så veldig med, men eten har sånne dobbbeltbindinger og sånn. Hørest mye mer komplisert ut enn etan.

Ifølge mine teorier kan man lage etanol av etan.
C2H5 + H20 --> C2H5OH + H

Nå fikk jeg stryk i de greiene der da, så jeg stoler på gutten som tror man kan lage alkohol av Bunnpris-poser.
Trådstarter
blandings forhold

1,17 liter H2O + 1,83 liter c2h4 = 3 liter C2H5oh

http://www.lowtechmagazine.com/2008/...fuel-biof.html
Sist endret av phyton; 21. januar 2009 kl. 23:26.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Smart å påstå noe sånnt når man har strøket i kjemi :P

Det er eten som brukes for å fremstille etanol. Reaksjonen er syrekatalysert.


H+
CH2=CH2 + H2O ---> CH3-CH2-OH

Å påstå at etan brukes til å lage alkohol fordi det er mindre avansert, er jo bare helt på trynet.
Det er nettopp pga dobbeltbindingen at eten kan reagere med vann og danne etanol. Eten er mye mer raktivt enn etan.

Du har også skrevet formelen til etan feil. Den er ikke C2H5, men C2H6. Og det finnes ikke noe som heter "H".

Jeg kan prøve å regne på hvor mye etanol du vil få imorgen (hvis jeg får det til :P)
Hva mente du med dette phyton?:

"Det kostet 3620 kr for en 50 liters flasker med eten. (1000 liter)"


Sitat av Hains Vis innlegg
Hvis det hadde vært så enkelt hadde man kansje endt opp med å kjøre biler som går på etanol istedet for bensin, eller hvertfal et blandingsforhold mellom de to? Om utrekningene dine stemmer så ville det jo være billigere også..
Vis hele sitatet...
Nå går jo faktisk ikke så uvanlig med biler som går på etanol da Og 1 liter koster rundt 4.50 norske kr!
Sist endret av hanses; 21. januar 2009 kl. 23:32.
Trådstarter
Sitat av hanses Vis innlegg

Jeg kan prøve å regne på hvor mye etanol du vil få imorgen (hvis jeg får det til :P)
Hva mente du med dette phyton?:

"Det kostet 3620 kr for en 50 liters flasker med eten. (1000 liter)"
Vis hele sitatet...

Det koster 3620 kr å leie en 50 liters flaske med eten/etylen-gass hos AGA. Det er 1000 liter med komprimert gass denne flaska.
Sist endret av phyton; 21. januar 2009 kl. 23:35.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
åja! så dum jeg var!

Oppdaget at bilene jeg trodde gikk på ren etanol går på E85 som er 85% etanol/15% bensin
Å si at 1 liter gass gir 1 liter etanol blir nok feil. 1 mol gass gir 1 mol etanol, derimot.
Trådstarter
Opps... Det stemmer Bjølg.

Legger meg helt flat... skal lese gjennom postene mine 2 ganger før jeg legger de ut
Der står mye om hvorfor det er dobbeltbindinger osv. inne på kjemidelen. Les der så forstår dere nok litt mer.
Dessuten Er det nok riktig det som Bjølg sier med mol istedenfor liter som blir nevnt lengre oppe i tråden.

Dette er en ren støkiometrisk beregning som alle burde klare å regne ut dersom de leser litt på kjemidelen.

Uansett så vil jeg tro at dette er mer komplisert enn det flere av dere andre tror. Det kan umulig være så enkelt.
Hvorfor er det så sinnsykt mange som lager hjemmebrent selv da?

Har selv flere hunre liter sats på samvittigheten så jeg stiller meg svært kritisk til dette.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er ikke så enkelt nei: http://www.chemguide.co.uk/physical/...a/ethanol.html

Jeg kom fram til at du teoretisk sett kan fremstille 2.4L ren etanol av 1000L eten.
Sist endret av hanses; 22. januar 2009 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1 mol gass = 22,4 liter.
Dvs. 22,4 liter Eten + 18 ml vann = 46g Etanol.
46g er ca 58,4 ml etanol.
grovt sett 2,5 kg etanol med 1000 liter gass?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
1 mol gass = 22,4 liter.
Dvs. 22,4 liter Eten + 18 ml vann = 46g Etanol.
46g er ca 58,4 ml etanol.
Vis hele sitatet...
Mitt tall var basert på at en gass har et molart volum på ca 24.5L som jeg fikk fra 2KJ boka mi. Ser nå at 22.4L/mol ser ut til å stemme bedre! er det de oppgir på wikipedia og i en annen kjemibok jeg har som jeg regner som en god kilde.

Med det riktige molare volumet kom jeg fram til at man teoretisk sett kan framstille 2056.5g ren etanol av 1000L etengass . Det tilsvarer ca. 2.6L etanol. Det stemmer med tallene dine også UP
Sist endret av hanses; 25. januar 2009 kl. 18:45.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Og som en siste greie. ETANOL LAGET AV ETEN ER IKKE DRIKKE!
Gfgg!
Alt av etanoldrikkevarer lages av gjær og sukker på grunn av skumle reststoffer i etenmetoden. Kreftfremkallende er noe av det jeg har hørt. Såh, er dette til stormkjøkken eller spylevæske, kjør på, skal du drikke, bruk gjær og sukker, eller (helst) en tur innom polet
Dagens moralpreken...
Er vel snakk om en god del fusel (hovedsaklig butanol, propanol og estere) utenom det vanlige som dannes ved bruk av sukker, vann og gjær.
Fuselet kan man lett bli kvitt ved å sile etanolen gjennom aktivt kull 3-4 ganger.
Dersom man har en skikkelig kolonne med skikkelig fyllegemer så er det nok å bare strippe satsen en gang og finbrenne den etterpå.
Om dette er mulig med etanol laget av eten er jeg ikke sikker på da det er snakk om annen fusel.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ah, du har peiling på heimert! Godt å høre!
Er litt lei av alle bygdetøsene som ikke hører på meg (kjemikeren i gjengen) når det gjelder sprit!

Litt heftig med en literspris på ~1400 kr.

Sitat av hanses Vis innlegg
Mitt tall var basert på at en gass har et molart volum på ca 24.5L som jeg fikk fra 2KJ boka mi. Ser nå at 22.4L/mol ser ut til å stemme bedre! er det de oppgir på wikipedia og i en annen kjemibok jeg har som jeg regner som en god kilde.
Vis hele sitatet...
Er det Aschehoug? Sendte nettopp en mail til de fordi det står i 2Kj-boka deres at deuterium er radioaktivt!
Burde ha litt peiling med tanke på alt utstyret jeg har stående.
1400 literen? Håper at dette var ironisk ment?
Her i området ligger prisen på mellom 300 og 350 kroner per liter for 90-96% dersom om man bare kjøper en liter om gangen.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ah, du har peiling på heimert! Godt å høre!
Er litt lei av alle bygdetøsene som ikke hører på meg (kjemikeren i gjengen) når det gjelder sprit!

Litt heftig med en literspris på ~1400 kr.



Er det Aschehoug? Sendte nettopp en mail til de fordi det står i 2Kj-boka deres at deuterium er radioaktivt!
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke nei mulig de blander med tritium, eller at de rett og slett ikke har peiling. Men nei, det var ikke aschehoug, men cappelen.

Men jeg fant ut at det ikke behøver å være et feil tall alikevel!
Cappelen oppgir 24.5 L/mol ved 1 atm og 25 grader C! Wikipedia og den andre kjemiboken oppgir 22.5L/mol ved STP- standar temperatur og trykk som er 1 atm og 0 grader C.
Sist endret av hanses; 25. januar 2009 kl. 22:48.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av NitroFis Vis innlegg
1400 literen? Håper at dette var ironisk ment?
Vis hele sitatet...
1400 literen hvis man betaler 3600 kr for ei flaske med 1000L eten og går derfra!

Og hanses: Det sto i boka at både 2H og 3H er radioaktivt..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bah skulle til og skrive det Hanses
Gass utvides 1/273,15 del av seg selv per grad det øker.

22,414 x 25/273,15 + 22,414 = 24,4654
Sist endret av Up; 26. januar 2009 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ligger eten/etylen på erowid?
Sitat av plohg Vis innlegg
Hvorfor ligger eten/etylen på erowid?
Vis hele sitatet...
Synes det står ganske klart hvorfor det er der. "Its use as an anesthetic was discontinued in the early 1970s. A theory that ethylene inhalation may have played a role in divinatory ceremonies at Delphi in Classical Greece received popular press attention in the early 2000s, yet has not been conclusively proven."
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Bah skulle til og skrive det Hanses
Gass utvides 1/273,15 del av seg selv per grad det øker.

22,414 x 25/273,15 + 22,414 = 24,4654
Vis hele sitatet...

Takk for informajonen! Er jo nyttig å vite
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er viktig og kunne når man skal regne ut kraft o.l. på eksplosiver.
Gassvolum f.eks.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av plohg Vis innlegg
Med denne metoden får du garantert 96% (eller hundre?) ?. Uten noe gjærsmak og annet gørr som man ikke vil ha i spriten din. ?

Tviler på at dette fungerer thou. Jeg tenker; heller etan isteden for eten? Logisk..ere.

Meget interresant anyway.
Vis hele sitatet...
Er vel 100% helt til man åpner flaska og det kommer oksygen. Da blir det 96%
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Zeco Vis innlegg
Er vel 100% helt til man åpner flaska og det kommer oksygen. Da blir det 96%
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på da du får kjøpt absolutt alkohol (100% etanol) til kjemibruk. Hadde neppe vært noe vits å bruke ekstra arbeid for å fjerne vannet hvis det ble 96% igjen med en gang man åpner flaska. Dessuten reagerer det ikke med oksygen. Etanol er hygroskopisk, så det trekker til seg fuktighet fra lufta. Det unngår man til en viss grad ved å aldri la etanolen stå med åpen kork.

Og du får ikke 100% etanol. For å få 100% alkohol må vannet skilles fra etanolen ved hjelp av en molekylsil. Tror det er zeolitt som brukes. Den fungerer ved at zeolitten inneholder hulrom der vannmolekylene kommer inn, men ikke det større etanolmolekylet. Mulig det finnes noen andre metoder for å tørke etanolen også.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis man destillerer 96% etanol under vakuum og med en god fraksjonskolonne får du faktisk skilt den fra vannet.
Problemet er at man må ha en uhyre effektiv kjøler og kanskje kjøle ned mottakerkolben med tørris-slush.