Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4885
HøyRisiko Psykopat
Hei eg har sett mye på Mythbusters og andre programm som det blir brukt sporlys, er det noen som vet hvordan eg kann lage sporlys til 22 cal eller 6.5 mm, verker sykt kult ut å prøve det med våpenet mitt
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Tar jeg ikke feil så er sporlys kuler som gløder av friksjonen i luften når de blir skutt.
Om det er riktig, er det nok fosfor.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
ok men vet du korleis eg kan feste det til kuler/ammunisjon og eventuelt få kjøpt fosfor?
det er mer avansert enn du tror
jeg har skutt med panser brytende .50 kuler som hadde fosfor, men den var begravd inni kula så den ikke skulle blåse fort av lufta. tror det var ett eler anet mykt metall med et lite hull i fronten eller noe hvor det var. jeg så værtfall ikke noe til det før kula fløy ut av løpet.

kan tenke deg selv. om du løper 3000km/t ville du blitt revet i filler.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Du finner noen oppskrifter her (under tracer compositions): http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/

Jeg tror at peroksider som barium og strontsiumperoksid er det som er å foretrekket grunnet reaktiviteten. Virker også som magnesium er en viktig ingrediens.

Edit: Det er også en prime for sporlysene nederst på siden.

Jeg vet om en som har prøvd dette. kan spørre han om hvordan prosjektet gikk
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av spudfarm Vis innlegg
det er mer avansert enn du tror
jeg har skutt med panser brytende .50 kuler som hadde fosfor, men den var begravd inni kula så den ikke skulle blåse fort av lufta. tror det var ett eler anet mykt metall med et lite hull i fronten eller noe hvor det var. jeg så værtfall ikke noe til det før kula fløy ut av løpet.

kan tenke deg selv. om du løper 3000km/t ville du blitt revet i filler.
Vis hele sitatet...
går det ikkje å smelte det eller noge sånn å så duppe kula i det ?
det der var en forferdelig bra ide (i prinsippet) kan hende du må pakke på noe etterpå også.
Vil nok blåse av likevel, tipper jeg.
Fant no greier på denne sida. en av typene nevnte noe om magnesium.
En annen type har en PDF fil som visstnok skal vise hvordan det lages.

http://www.thehighroad.org/showthread.php?t=123524

Har forresten noen esker med 7.62 NATO sporlys, har ikke prøvd de enda.
Litt skeptisk til å skyte sporlys i lufta midt på natta, må bli på nyttårsaften i så fall....
Fantes 22.sporlys å oppdrive i butikk før.Slappe greier etter min erfaring.
Sporlysammunisjon merkes med orange eller rød farge på tuppen av kulene, og denne fargen er ikke komposisjonen som reagerer når den blir skutt ut.
Og for all del, skyt aldri kuler rett opp! De kan drepe på flere kilometers avstand.
Sporlysammunisjon i seg selv er lovlig, men ikke brannstiftende. Dette er viktig å ha i bakhodet.
Sitat av verto Vis innlegg
Sporlysammunisjon merkes med orange eller rød farge på tuppen av kulene, og denne fargen er ikke komposisjonen som reagerer når den blir skutt ut.
Og for all del, skyt aldri kuler rett opp! De kan drepe på flere kilometers avstand.
Sporlysammunisjon i seg selv er lovlig, men ikke brannstiftende. Dette er viktig å ha i bakhodet.
Vis hele sitatet...
Du bør se mer på Mythbusters. Kuler som faller ned dreper ikke. For øvrig ser jeg ikke helt hvilken relevans dette har med topic å gjøre.

Men stemmer det ikke at sporlyskomposisjonen befinner seg bak i kula, sammen med kruttet når den ligger i hylsa, og ikke foran?
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
eg spurte far koss de fungerte å far sa de va hull bak i kula med fosfor og at når kula blir skutt ut så blir fosforet anntent;
men på Mythbusters va de snakk om at fosforet ikkje anntenner med ein gong for at det er luftmotstanden så antenner det, så di måtte vere rundt 20 meter i fra før fosforet antenner
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fosfor er det ikke. Er en oksidant, en klordonor og et brennstoff, feks bariumnitrat, parlon og magnesium. Satsen ligger i et hulrom bak på kula, pressing eller støping (Fulmen fikk så langt jeg husker et greit resultat med NC-lakk) er nok de beste alternativene for festing. Det er ikke luftmotstand som antenner det. Har ingredienser og intensjoner om å prøve, men har aldri orket. Tenkte å prøve i et kaliber med lavt trykk/lav hastighet for å utsette satsen for minst mulig juling i avfyringsøyeblikket. .38 Special med hulbasekuler virker rimelig ideelt, dog gikk jeg tom før jeg tenkte tanken, og har ikke hatt egentlig behov for å anskaffe flere. Så får se med tiden. Å bore hull i bakenden på konvensjonelle kuler er også et alternativ. Bly er dog litt slitsomt å bore i. Mykt, men det kliner seg på et vis inn i boret og gjør prosessen langsom. Skal gi rapport om jeg noengang orker. 6,5 og spesielt .22 tror jeg blir litt smått å jobbe med, men du kan jo gi det et forsøk. PFP-databasen har en del oppskrifter om du ser under "Tracers"
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Du bør se mer på Mythbusters. Kuler som faller ned dreper ikke. For øvrig ser jeg ikke helt hvilken relevans dette har med topic å gjøre.

Men stemmer det ikke at sporlyskomposisjonen befinner seg bak i kula, sammen med kruttet når den ligger i hylsa, og ikke foran?
Vis hele sitatet...

Lykke til med å skyte kula 90 grader rett opp, og hva med eventuelt vind? Med en gang kula får en bane, får den også mye kraft.
Grunnen til at jeg nevnte det er at å fyre sporlysammunisjon opp i lufta, nyttår eller ei, er en _veldig_ dårlig ide.
▼ ... over et år senere ... ▼
Legger til det jeg vet. tracer ammunisjon er vel generellt bare standard ammunisjon med et kjemisk lyslegme på montert bak. Varmen fra drivgassen som driver kula ut av løpet er det som antenner dette legmet.(som launch ladningen i en airbomb tenner shellet). dette trenger jo ikke være store greiene ettersom det kun trengs lys i kanskje et halv sekund. Som spudfarm sa-kuler går jævlig fort.
denne videoen kan kanskje hjelpe noe:
http://www.youtube.com/watch?v=7XWQqeHuxb8
Skal du LAGE dette? Da bør du være dreven på kjemi, finmekanikk og hjemmelading! Dette er ikke noe simple saker, og det kan nok gå veldig feil!
Har du aldri ladet selv, og har så lite kunnskap innen faget så stemmer jeg for at du dropper det.

Du får kjøpt sporlys, værtfall svart til mange kalibere. Har du tilgang på en rifle i .308 , så tilsvarer det 7.62x51mm NATO. Og her ligger det mye sporlys rundt å samler støv! Wiihi
Homemade Retard
zeicko's Avatar
er ikke sporlys forbudt og liksom VELDIG forbudt
Sitat av zeicko Vis innlegg
er ikke sporlys forbudt og liksom VELDIG forbudt
Vis hele sitatet...
For privatpersoner, jo.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
For privatpersoner, jo.
Vis hele sitatet...
aha (titegnftw!)
§ 8. Forbudt ammunisjon

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) panserbrytende ammunisjon,
b) brannstiftende ammunisjon,
c) eksplosiv ammunisjon, eller
d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.


http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2...904-004.html#8

Hvorvidt om 'sporlys' kan defineres som brannstiftende ammo vet jeg ikke, men du finner det neppe i hyllene til våpenbutikkene lenger...
Sist endret av woff; 26. januar 2011 kl. 00:08.
Som jeg sa, det er ikke lov. Men....
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Skal du LAGE dette? Da bør du være dreven på kjemi, finmekanikk og hjemmelading! Dette er ikke noe simple saker, og det kan nok gå veldig feil!
Har du aldri ladet selv, og har så lite kunnskap innen faget så stemmer jeg for at du dropper det.

Du får kjøpt sporlys, værtfall svart til mange kalibere. Har du tilgang på en rifle i .308 , så tilsvarer det 7.62x51mm NATO. Og her ligger det mye sporlys rundt å samler støv! Wiihi
Vis hele sitatet...
Sivile våpen i .308 skal ikke kun mates med militær ammunisjon. Motsatt skal funke. De er nesten like, men ikke identiske.
Nå begynner det nok å bli seint for deg bobbo!
Sivile våpen i .308 skal ikke kun mates med militær ammunisjon. Motsatt skal funke. De er nesten like, men ikke identiske.
Vis hele sitatet...
Dette er iallefall HELT feil!
(Før du skriver, bør du kanskje sjekke litt? Google?) http://en.wikipedia.org/wiki/.308_Winchester
Sist endret av woff; 26. januar 2011 kl. 00:19.
De selger ofte sporlyspatroner på qxl, har kjøpt 7.62 og 22, men synes det var dårlige greier. 22 cal er det en som selger fast der, til en høy pris.

Griser til løpet noe jævlig.

Selgerene krever kopi av våpenkort.
Sist endret av PyroMann; 26. januar 2011 kl. 00:17.
.308 kan helt klart mates med 7.62x51mm NATO! Det kan jeg skrive under på. De er så å si identiske, men det kan være litt jamming av tomhylser en gang i mellom. Fin treningsammunisjon det
-Ble meget OT nå, beklager!
Sist endret av Cal.12; 26. januar 2011 kl. 00:29.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sporlys er ikke laget for å være brannstiftende, og bør således ikke være forbudt. At de er skyld i en del gressbranner er nok riktig, men brannstiftende er de per definisjon ikke.
Se her jenter!
"Sporlys bruker ikke fosfor lenger. USA/NATO bruker vanligvis magnesium/strontium"

Ok, her har du endel info.
USA/NATO bruker en mix med Strontium Nitrat og Magnesium, mens Kina og Russland bruker Barium Nitrat. Dette vil da gi fargene rød, og grønn. Mixen vil ikke være noe problem, den er "straight forward" men trenger sikkert litt testing.

Det jeg ville ha gjort, er å bore ut ett tomrom på baksiden av kula. Her bør det testes med både helmantel og blyspiss. Jeg ville laget en slags dyse, så det blir ett lite rom inne i kula til mixen. For deretter å lade på vanlig måte. Jeg ser for meg at mixen vil antennes av varmen som genereres i løpet, og at du vil få ett fint lys. Å presse metaller er ingen superide, men det burde kanskje vurderes for å forlenge brenntiden. Du vil kanskje få problemer med å "holde" mixen inne i kula under avfyringen, men troubleshooting er jo bare gøy!

Jeg vil anbefale på det sterkeste å lage en rigg til avfyring, så du kan være på et trygt sted borte fra børsa!

Hold oss oppdatert!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Se her jenter!
"Sporlys bruker ikke fosfor lenger. USA/NATO bruker vanligvis magnesium/strontium"

Ok, her har du endel info.
USA/NATO bruker en mix med Strontium Nitrat og Magnesium, mens Kina og Russland bruker Barium Nitrat. Dette vil da gi fargene rød, og grønn. Mixen vil ikke være noe problem, den er "straight forward" men trenger sikkert litt testing.

Det jeg ville ha gjort, er å bore ut ett tomrom på baksiden av kula. Her bør det testes med både helmantel og blyspiss. Jeg ville laget en slags dyse, så det blir ett lite rom inne i kula til mixen. For deretter å lade på vanlig måte. Jeg ser for meg at mixen vil antennes av varmen som genereres i løpet, og at du vil få ett fint lys. Å presse metaller er ingen superide, men det burde kanskje vurderes for å forlenge brenntiden. Du vil kanskje få problemer med å "holde" mixen inne i kula under avfyringen, men troubleshooting er jo bare gøy!

Jeg vil anbefale på det sterkeste å lage en rigg til avfyring, så du kan være på et trygt sted borte fra børsa!

Hold oss oppdatert!
Vis hele sitatet...

Magnesiumet må være belagt med linolje eller liknende. Ubelagt magnesium og nitrater er å be om trøbbel... Spesiellt med tanke på at det er på innsiden av en patron med krutt!

Ikke at jeg er noe spesiellt våpeninteressert, men dette var noe jeg skal følge med på fremover!
Sist endret av Pyrotecnican; 26. januar 2011 kl. 01:18.
Kan du ikke bare kjøpe eller få noen til å kjøpe ammunisjon med sporlys på nærmest jakt- og villmarksbutikk?
Sitat av marius800 Vis innlegg
Kan du ikke bare kjøpe eller få noen til å kjøpe ammunisjon med sporlys på nærmest jakt- og villmarksbutikk?
Vis hele sitatet...
Det får du nok ikke tak i der skjønner du.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Det jeg ville ha gjort, er å bore ut ett tomrom på baksiden av kula. Her bør det testes med både helmantel og blyspiss.
Vis hele sitatet...
Dette bør ikke testes med blyspiss. Grunnen er faren for at mantelen, når den er åpen i begge ender, slipper blykjernen, slik at man blir sittende med en tom mantel i løpet. Det er ikke så festlig ved neste skudd.
Etter en lang dag på skolebanken har jeg tenkt litt, og det som skjer i kommersiellt sporlys er jo at varmen fra luftmotstanden på kula tenner mixen.

Så det enkleste vil være å kutte spissen på kula, lage ett lite rom fra spissen og innover for å fylle dette med mix. Da begrenser vi en rekke farer også!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei. Kommersielle sporlys tenner på grunn av kruttet i patronen, og befinner seg i rumpa på kula.

Første bilde viser en sporlyskule sett bakfra. Det andre viser to sporlyskuler som er kuttet opp, deretter en konvensjonell kule. Du kan se overgangen mellom sporlyssats og blykjerne.

http://emptormaven.com/wp-content/up...derBaseCup.jpg
http://emptormaven.com/wp-content/up...etSections.jpg
Dette var det jeg tenkte meg først, ja.
Eneste problemet da er at man bør lade selv. Og da må jeg gave frem utstyret til gammelen:/