Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4999
Hallais.

Jeg har en veldig stor interesse for film og har kommet til et sted hvor jeg spør meg selv, hva som egentlig gjør de gode filmene så gode? Hva slags typiske kjennetegn finner man generelt?
Det er da en viss enighet at Fight Club, Forrest Gump og Snatch er gode filmer, men de er ganske så ulike, men ser ikke så mye parareller og kjennetegn som jeg ønsker...

Finnes de i det hele tatt?
Siden det ikke går ann å bli enige om hvilke filmer som er gode,
går det antageligvis ikke ann å finne grunnleggende sannheter om hva som gjør en film god heller.
Det du egentlig spør om er heller hva som gjør at filmer som (nesten) alle synes er bra, er bra.
Tror det har mye med timing/flaks/dyktighet og en evne til å gjøre noe halvsært på en kommersiell måte. På den måten kan man favne om de som ønsker å betegne seg selv som alternative/kunnskapsrike filmtittere, samt de som bare ønsker å kose seg med en
underholdende film.
Sist endret av miles; 3. desember 2008 kl. 21:47.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Amerikansk ?^^
Vis hele sitatet...
For Amerika har jo i værtfall ikke et hav av søppelfilmer.

Vil si at en god handling, gode skuespillere, riktig redigering, lyssetting og orginalitet er viktige punkter. For min del, anyways.
Sitat av Restyle Vis innlegg
For Amerika har jo i værtfall ikke et hav av søppelfilmer.

Vil si at en god handling, gode skuespillere, riktig redigering, lyssetting og orginalitet er viktige punkter. For min del, anyways.
Vis hele sitatet...
Men så har de også en verden av gode filmer!
Jeg setter pris på filmer som ikke forutsetter at jeg er komplett idiot, som ikke gir meg historien inn med teskjeer, og som har en annen oppbygning enn Hollywoodfilmer flest: (Etablering av karakterer - konflikt - løse konflikten - klimaks/antiklimaks - oppsummering)

Hvis det i tillegg er intelligent humor, samt at man ikke er redd for å snakke om følelser og vanskelige ting på en troverdig måte, trekker det voldsomt opp.
Sist endret av DonTomaso; 3. desember 2008 kl. 21:56.
Støtter DonTomaso der, men jeg sier ikke nei til "klassikere" som The Girl Next Door. Bedre søndagsfilm med pizza etter en søndagstur skal du se lenge etter.
Syns det blir helt feil og kalle filmer brae/dårlige filmer etter handlingen, type film osv, detter er helt individuelt og kommer helt ann på hva personen som ser på filmen liker!

Men når det gjelder produksjon, spesialeffekter, kostyme og sånt så kan du godt si bra eller dårlig, ser du en film med flammer og eksplosjoner som ikke ser ekte ut i det hele tatt så vil jeg si at filmen var dårlig produsert.
Men om filmen i en helhet er bra eller dårlig, kommer helt ann på hvem som ser på den!
For meg er originalitet helt knall.
En følelse av at jeg ikke har sett det hundre ganger før.
En film kan slippe unna med mye for min del om den er litt inovativ og orginal, selv om det skal sies at jeg elsker mafiafilmer, til tross for at de er skremmende like.
Sitat av Hardcore Vis innlegg
For meg er originalitet helt knall.
En følelse av at jeg ikke har sett det hundre ganger før.
En film kan slippe unna med mye for min del om den er litt inovativ og orginal, selv om det skal sies at jeg elsker mafiafilmer, til tross for at de er skremmende like.
Vis hele sitatet...
henger meg på denne.. Orginalitet er kanskje det viktigste imo
Jeg synes det finnes gode filmer av de fleste sjangere, men av de jeg regner som mine absolutte favoritter er nok de fleste såkalte "kunstfilmer". Ting som går igjen i favorittene mine er ordentlig oppbygde karakterer som utvikles på en spennende måte, velskrevet dialog, kreativ kamerabruk, interessant bruk av farger og lys, komplekse historier og gjerne subtile detaljer og symbolikk. Når disse tingene settes sammen i en film setter det følelsene og tankene igang hos meg. Og det er vel egentlig det jeg vil at en god film skal gjøre.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg setter pris på filmer som ikke forutsetter at jeg er komplett idiot, som ikke gir meg historien inn med teskjeer,...
Vis hele sitatet...
Sett Lucky Number Slevin?? Det er en god tankefilm - Om jeg husker rett da
Liker filmer som gir meg en wow følelse, ikke filmer der du skjønner " ah de to blir sammen, han kommer til å forråde han" osv.

Filmer som forbløffer meg.
Eksempler; War/Rogue/assassin, med Jason Statham og Jet Li, på slutten sitter man og tenker, faen at jeg ikke skjønte at det var sånn.
Slik som Lucky Number Slevin, en film man ikke kan se hvordan ender utifra de første 5minuttene.

Slik som man kan med mange actionfilmer, mann som blir forrådt/får noen etter seg, han kjemper hele veien mot horder av bevæpnede fiender, et sted på veien får han seg en dame og ender med at de blir sammen.
Slike er vanlige filmer, gode filmer har en uforutsigbar handling.
En god film kan ha alt fra elendig historie (braindead?) og bare være laget av skrap, men fortsatt være en ekstremt bra film fordi den har sjarm. Til Oscar filmer som er elendige, med kjedelig handling og vanlig gutt møter jente problematikken. Men det er jo mange som liker disse da.

Main stream filmene harry potter, ringenes herre og star wars, treffer vel bare virkelig godt til mange mennesker.
Orginal
Underholdende
Spennende
Morsom
Overraskende
Drap
Vold
Sex

En god blanding av disse ihvertfall
Stort sett alt det DonTomaso sier. Det er så alt for mange filmer der man kan gjette seg til slutten etter bare få minutter.

Og en ting som irriterer meg mer og mer med Hollywood-filmer er at de absolutt må flette inn kjærlighet/sex på en eller annen måte, uansett om det har noe med handlingen å gjøre eller ikke.
En god film er en film som av en eller annen grunn (helst flere) holder meg klistret fra begynnelse til slutt. Det kan være et storslått epos som Barry lyndon, en tacky kjip B-skrekkfilm som The Texas Chain Saw Massacre, en langdryg magisk kunstfilm som Sátántangó, eller en tøff film med tøffe karakterer og tøff dialog, som Reservoir Dogs.

Ellers støtter jeg Don Tomasos preferanser.
Sist endret av xtapolapocetl; 9. desember 2008 kl. 19:34.
En god film kan være god fordi noen ville at du skulle syntes at den var god. Som for eksempel hvis det er en del spektakulære scener. Eller en film som gjør at man blir "misunnelig""skulle ønske det var slik". Som filmer om helter.

Andre filmer kan man syntes er gode, bare fordi det er en god historie som filmen er bygget tundt.
Hvis man greier å kombinere dette kan utfalle bli bankers. Som feks Fight Club.

Dette er bare min mening om hva som gjør en film, en god film. Men smaken er som baken, noen ganger kan en film være god fordi den gjør det stikk motsatte av det som normalt sett villle bli sett på som en god film. Som mange komedier har en tendens til å gjøre. Men denne humoren kan ha en tendens til å bli veldig sær, og hvis man liker den særheten, ja da er det benkers.

Ja, ikke like lett og formulere seg til tider, men "You catch my drift"