Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1838
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Nå er det på tide å få seg en stor flatskjerm her! Jeg skal bruke den til PlayStation og Blu-ray-filmer for det meste.

Jeg vil ikke at den skal være for dyr, men fant denne til 13 000kr.
Er det en god TV-syns dere? Fant ikke så mange tester av den, så jeg kunne trengt noen tips. Evt. noen andre TV-er i samme prisklasse som er bedre?

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=116618
Du skal bruke en vanlig HD-ready TV til blue-ray filmer? Virker helt bortkasta for min del. På en 50" klarer man faktisk fint å se forskjell på HD-ready, og FullHD.

Her har du en knallTV:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348192

Edit: Hvis du vil ha plasma:
http://www.deal.no/produkt.cfm?id=11...laterte_tittel
Sist endret av Restyle; 8. november 2008 kl. 18:35.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Uff, forvekslet linkene da jeg så på de forskjellige TVene. Den jeg linker til er i samme serien, men den du linker til Restyle, det er den jeg sikter til.
Er det noe som er verdt å gå etter?
Absolutt, det er veldig gode TVer begge to. Selv er jeg fan av LCD-TVer. Men det vel forsåvidt en smakssak hvorvidt man vil ha plasma eller LCD.

Men begge TVene er gode kjøp, så du vil ikke gå på en smell uansett.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Jeg lurer bare ofte på om det er bedre å ha en 100Hz-tv istedet for en 1080p-TV. Mange venner av meg som sier at opplevelsen er helt annerledes på en 100Hz grunnet at bildet er så glatt at man ikke vil merke forskjellen på en 1080p og 720p
Sist endret av M72; 8. november 2008 kl. 20:57.
Du vil ikke gå for en 100hz istedenfor 1080p, du vil gå for en 1080p som er 100hz
De som mener de har greie på ting på blant annet avforum.no sier at 100hz bare er en gimmick og kun verdt å ha på for eksempel på fotball. For film og vanlig tv er det best å skru av 100hz. Ikke så mye å trakte etter da kanskje. Men samsung og sony får mye skryt for sine lcder ihverfall. Samsung a559 og a656 og sony v4000 og w4000 og w4500 skal være gode kjøp.
Skal man ha samsung nå må man jo vurdere den nye 8 serien. 100hz er veldig fint når man f.eks ser fotball. Så hvorfor kjøpe en TV uten?
8-serien skal også være bra men den er helt ny og sikkert noen kroner dyrere. Den har vel led-baklys eller noe sånt også som skal være lurt. Kan kjøpe en tv uten 100hz hvis ikke sport er spesielt viktig og man har lyst å spare penger eller kjøpe en tv som er bedre på noe annet
tror 8 serien ligger på rundt 17K for 40" (blir veldig ca), men en utrolig flott TV, med et fantastisk bilde!
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Cikey, nå tenkte jeg mer i 10k - 13k-klassen, da
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av M72 Vis innlegg
Jeg lurer bare ofte på om det er bedre å ha en 100Hz-tv istedet for en 1080p-TV. Mange venner av meg som sier at opplevelsen er helt annerledes på en 100Hz grunnet at bildet er så glatt at man ikke vil merke forskjellen på en 1080p og 720p
Vis hele sitatet...
Da har de ikke peiling på hva de prater om. Dette er to helt forskjellige ting.
For det første så er 720p og 1080p oppløsningen på kildematerialet. Ett 1080p-bilde vil ha "mye mer" detaljer enn ett 720p så lenge materialet er bra. Verdt å merke seg at det finnes både 720p og 1080p-releaser som ikke er særlig mye bedre enn SD DVD-utgaven. Når det er sagt skal du ikke sitte så veldig langt unna en 50" før øyet ditt ikke ser forskjell på 1080p og 720p lengre, mellom to og tre meter.

100hz på en flatskjerm er ikke det samme som på en bilderørstv. På sistnevnte er 100hz en fremvisningsteknikk, mens på flatskjermer er dette bare ett navn på en bildebehandlingsprosess. 100hz-tekonologien putter prøver å gjøre bevegelsene i bildet penere ved å gjette seg til bilder/frames som ikke er der opprinnelig. Flesteparten synes dette generer støy i bildet - og er mer til irritasjon enn glede.

Sånn sett ville jeg heller prioritert å kjøpt ett BRA panel, fremfor å fokusere på om det er 1080p eller 100hz. Da er fargefremvisning, sortnivå og hvitnivå viktigere synes jeg.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Du skal bruke en vanlig HD-ready TV til blue-ray filmer? Virker helt bortkasta for min del. På en 50" klarer man faktisk fint å se forskjell på HD-ready, og FullHD.
Vis hele sitatet...
Dersom man skal klare å se forskjellen på en hd-ready og en full-hd tv i 50" format, skal man stikke nesen såpass langt opp i skjermen, at man ikke klarer å se hva som skjer på TV'en uansett.

Det kommer uansett an på hvilke signaler TV'en mottar. En HD-tuner, gir et utrolig mye bedre bilde- uansett. En blue-ray spiller, gir bedre bilde enn en dvd spiller. Men forskjellen på 720p og 1080p = 0 for det blåtte øye. Ikke engang eksperter ser forskjell. Mitt råd: Drit i å kjøpe full-hd. Det er bare penger i dass.

Les mer her: http://www.teknofil.no/wip4/ser_fors...d.epl?id=19611
Sist endret av reklame; 9. november 2008 kl. 07:17.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Det kommer uansett an på hvilke signaler TV'en mottar. En HD-tuner, gir et utrolig mye bedre bilde- uansett. En blue-ray spiller, gir bedre bilde enn en dvd spiller. Men forskjellen på 720p og 1080p = 0 for det blåtte øye. Ikke engang eksperter ser forskjell. Mitt råd: Drit i å kjøpe full-hd. Det er bare penger i dass.

Les mer her: http://www.teknofil.no/wip4/ser_fors...d.epl?id=19611
Vis hele sitatet...
720p begynner ikke å komme til sin rett før ca 3,5 meter på en 40". Dvs at på denne avstanden så klarer ikke øyet og se forskjell på 720p og 480p. Når de plasserer seg litt nærmere så burde begynner man å legge merke til forskjelllene. Igjen så spørs det på kildematerialet, noe som ikke nevnes her. Men igjen - så er jeg enig i at det er andre ting man burde prioritere i panelet enn 1080p, selv om de fleste gode paneler nå faktisk er 1080p.

Men hvis man ikke ser forskjell på DVD og Bluray burde du seriøst ta en tur til optikeren
Haha! var med mine foreldre(som trengte ny) og kjøpte NØYAKTIG den skjermen for 4 dager siden.

Har intet annet enn ros og komme med. Fantastisk bra bilde, Ingen etterslep, knivskarpt, tok med meg min PS3 opp til dem for og vise dem Blu-Ray osv på dems nye TV og de ble veldig imponert, samme ble jeg, fordi SORT på denne Tven virkelig er SORT (Ja med store bokstaver).

Som sagt, Bare ros og komme med, men dog, om du er kresen på TV og skal ha kvalitet bør du heller bruke mer penger på en "skikkelig" 42", i 15k klassen evt, De "kicker ass" på en helt annet nivå en denne :-)
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Nå er det slik at TV-en kommer til å stå ca 3-4 meter fra sofaen her nede i kjellerstua. Skal bruke den mest til PS3. Er det da like greit om jeg kjøper en HD-ready istedet for full-HD?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
100hz på en flatskjerm er ikke det samme som på en bilderørstv. På sistnevnte er 100hz en fremvisningsteknikk, mens på flatskjermer er dette bare ett navn på en bildebehandlingsprosess. 100hz-tekonologien putter prøver å gjøre bevegelsene i bildet penere ved å gjette seg til bilder/frames som ikke er der opprinnelig. Flesteparten synes dette generer støy i bildet - og er mer til irritasjon enn glede.
Vis hele sitatet...

100hz teknikk er vel ikke det samme på plasma som på LCD? Fikk dette forklart av en leverandør for noen uker siden, men husker ikke helt detaljene. Men på plasma så er 10hz mer likt det vi kjenner fra bilderørstv, altså høyere oppdateringsfrekvens, mens på LCD er det mattematisk utregning av et elements bevegelse (type fotball).

Mye mulig det er helt motsatt, men det kan kanskje du oppklare?