Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 736
Hvordan kvalitet anbefaler du å rippe med i CDex? F.eks tilsvarende 256kpbs MP3. Jeg rippa i kvalitet 5 med CDex, og da ble ogg filene rundt 160kbps i winamp (ingen av filene ble i samme kvalitet..?). Hva tilsvarer dette?


Crew edit: Jeg splittet FAQ tråden og opprettet egen tråd for spørsmålet ditt. - Gusto
rekylvinyl.no
dette tilsvarer mp3 over 200kbps. kommer litt ann på hvilken codec du bruker og settings.
men det meste av mp3 du finner på inet er jo rippet med Xing og låter hest, Ogg Vorbis -q 5 slår det meste av mp3 256kbps.

Selv bruker jeg Ogg Vorbis -q 6.
Forskjellen fra 5 til 6 er at du får lossless-stereo-coupling, men det er nesten uhørbart.
Trådstarter
Hmm, ok. Brukte den innebydge codecen i den nyeste betaen av CDex. Det ble jo uansett ikke store filene av det
Men så dette med kbps'en i winamp. Hvorfor blir det egentlig forskjellig bitrate på filene?
Fordi vorbis er ekte vbr (variable bit rate), og kvalitets-settingen gir mer en pekepinn på hvor ca på bitrate-skalaen den skal befinne seg. Bitraten varierer i løpet av hele sangen, avhengig av hva lyden inn krever for å få den kvaliteten du har spesifisert. Så det du ser i winamp er uansett ikke den hele og fulle sannhet. Men spiller det så stor rolle da?

Selv bruker jeg ogg vorbis -q 7...men så er jeg en kresen faen oxo
Trådstarter
Fordi vorbis er ekte vbr (variable bit rate), og kvalitets-settingen gir mer en pekepinn på hvor ca på bitrate-skalaen den skal befinne seg. Bitraten varierer i løpet av hele sangen, avhengig av hva lyden inn krever for å få den kvaliteten du har spesifisert. Så det du ser i winamp er uansett ikke den hele og fulle sannhet. Men spiller det så stor rolle da?
Vis hele sitatet...
Kjekt å vite begge deler