Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1582
Hei, tenkte jeg skulle slenge inn websiden jeg har "laga" for å få litt konstruktiv kritikk. Nå skal det jo sies at dette er ikke akkurat gjort fra scratch og heller ikke på noe proffesjonelt nivå (langt ifra..), i og med at jeg egentlig ikke kan noe særlig html en gang. Men en bitte liten sans for design skal det ligge i meg!

Derfor lurer jeg på om dere ser noen kritiske feil, eller noe som ikke passer med dette jeg har laget.

Clicky!

Har egentlig bare laget bakgrunnen og fiksert på litt farger her og der. Formålet med siden skal være en blog/webside om spill og machinima generelt!

Takker på forhånd!
Likte fargevalgene veldig godt. nice header/banner men synes den var litt vel stor

Hvorfor liten t foresten?

Likte gresset også veldig godt.
Sist endret av Eyeamare; 13. oktober 2008 kl. 17:50.
3ra
Trådstarter
20 3
Sitat av Eyeamare
Likte fargevalgene veldig godt. nice header/banner men synes den var litt vel stor

Hvorfor liten t foresten?

Likte gresset også veldig godt.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha, men ja angående t'en, har egentlig ikke lagt merke til det men ser jo det nå at det kan se litt rart ut! Skal teste med stor t

*Fiksa det nå, men er ikke helt fornøyd med fonten :/ Tenker jeg må snuse litt mer rundt på dafont.com
Sist endret av 3ra; 13. oktober 2008 kl. 19:26.
toppbanneret var nok alt for stort spør du meg, men liker designet ellers

Kan virke litt bloggakti kanskje...
Veldig fin greie du har på gang her! Jeg elsker måten du har latt de forskjellige elementene på sida gå over i hverandre. Overall veldig nice inntrykk (i mangel av et skikkelig godt, norsk ord).

Jeg synes ikke at headeren eller footeren var for stor. Før i tida var man veldig nøye på at man skulle presse så helvettes mye informasjon som overhode mulig inn i de første 600 pixlene av sida, og nettsida skulle ikke være bredere enn 800 px. Det har man gått noe vekk ifra, da folk har fått større skjermer, og man får ikke lenger en mus uten scrollhjul. Så det trenger man ikke tar like mye hensyn til som før...

Til den konstruktive delen

På en ellers veldig stilig side, synes jeg det er litt skuffende å finne en kjedelig meny som det ser ut som den sier unskyld for plassen den tar opp. Jeg har ikke noe umiddelbart forslag til hvor du kunne hatt den, og hva du kunne gjort ut av den, men den er i hvert fall en av tingene jeg ville tatt en nærmere titt på. Først ville jeg tenkt ut hvilke sider du trenger, om du trenger flere sider, og om du i det hele tatt trenger menyen. Ta en titt rundt på forskjellige blogger og se hvordan de har organisert innholdet sitt.

Det andre jeg ser, er at sida er lagt opp veldig greit til å kunne repeteres horisontalt ut til begge sider, så jeg lurer litt på hvorfor du ikke har gjort det? Det jeg mener, er at: nettsida di er avgrensa til en stor boks, og utenfor boksen er det en grønn forløpning som ikke ser ut til å høre helt hjemme der. Jeg ville latt bakgrunnen på hele greia være svart, og i toppen latt forløpningen fra himmelen gå helt ut i kantene. Gresset i headeren er en smal sak å repetere. Alt du trenger å gjøre er å lage starten og slutten identiske. Jeg synes i hvert fall det gir et mye mer helhetlig og bedre inntrykk.

Sa jeg at det var bra?
Ser nå du prøver ut med stor T, ble faktisk litt usikker nå når jeg ser det.

Grunnen til at jeg synes header/banner ble litt stor er fordi den stjal
nesten all oppmerksomheten.

Skjønner hva dobbeltve vil frem til, å er enig.
Men synes kanskje en mellomting hadde gjort seg da.
3ra
Trådstarter
20 3
Sitat av dobbeltve
Veldig fin greie du har på gang her! Jeg elsker måten du har latt de forskjellige elementene på sida gå over i hverandre. Overall veldig nice inntrykk (i mangel av et skikkelig godt, norsk ord).

Jeg synes ikke at headeren eller footeren var for stor. Før i tida var man veldig nøye på at man skulle presse så helvettes mye informasjon som overhode mulig inn i de første 600 pixlene av sida, og nettsida skulle ikke være bredere enn 800 px. Det har man gått noe vekk ifra, da folk har fått større skjermer, og man får ikke lenger en mus uten scrollhjul. Så det trenger man ikke tar like mye hensyn til som før...

Til den konstruktive delen

På en ellers veldig stilig side, synes jeg det er litt skuffende å finne en kjedelig meny som det ser ut som den sier unskyld for plassen den tar opp. Jeg har ikke noe umiddelbart forslag til hvor du kunne hatt den, og hva du kunne gjort ut av den, men den er i hvert fall en av tingene jeg ville tatt en nærmere titt på. Først ville jeg tenkt ut hvilke sider du trenger, om du trenger flere sider, og om du i det hele tatt trenger menyen. Ta en titt rundt på forskjellige blogger og se hvordan de har organisert innholdet sitt.

Det andre jeg ser, er at sida er lagt opp veldig greit til å kunne repeteres horisontalt ut til begge sider, så jeg lurer litt på hvorfor du ikke har gjort det? Det jeg mener, er at: nettsida di er avgrensa til en stor boks, og utenfor boksen er det en grønn forløpning som ikke ser ut til å høre helt hjemme der. Jeg ville latt bakgrunnen på hele greia være svart, og i toppen latt forløpningen fra himmelen gå helt ut i kantene. Gresset i headeren er en smal sak å repetere. Alt du trenger å gjøre er å lage starten og slutten identiske. Jeg synes i hvert fall det gir et mye mer helhetlig og bedre inntrykk.

Sa jeg at det var bra?
Vis hele sitatet...
Veldig fin tilbakemelding! Skal se på forskjellige punkter, har prøvd å replace den grønne bodyen å gjort den om til svart, men da føler jeg at den mister litt av sitt "blogg aktige" preg. Kan jo kjøre headern endlessly til sidene, men fortsatt, da ser jeg for meg at uttrykket blir litt vel stort i forhold til innholdet på siden. Men veit ikke helt, skal teste litt forskjellige ting!

Sitat av Eyeamare
Ser nå du prøver ut med stor T, ble faktisk litt usikker nå når jeg ser det.

Grunnen til at jeg synes header/banner ble litt stor er fordi den stjal
nesten all oppmerksomheten.

Skjønner hva dobbeltve vil frem til, å er enig.
Men synes kanskje en mellomting hadde gjort seg da.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du blir litt usikker kan kanskje også skyldes at det ikke er samme font som det var, fant ut at det ikke finnes "stor" t i den gamle fonten. Men skal eksperimentere litt med fonts!
Spennende måte å lage en side på! Det skal du ha! Men av en eller annen grunn, så vil synet mitt ha noe å se på til venstre.. hvis du kjønner. Ikke medstilt.
Ellers ville jeg ha kutta ut Glow effekten på Twisted Shit teksta
3ra
Trådstarter
20 3
Sitat av OracIe
Spennende måte å lage en side på! Det skal du ha! Men av en eller annen grunn, så vil synet mitt ha noe å se på til venstre.. hvis du kjønner. Ikke medstilt.
Ellers ville jeg ha kutta ut Glow effekten på Twisted Shit teksta
Vis hele sitatet...
Kutta ut glow, veit ikke helt.. Ble jo litt mer clean. Får eksperimentere mer med fler fonts etc!

Clicky!
Ved første øyekast synes jeg siden ser bra ut. Jeg liker fargene og feelingen på siden.
Førsteinntrykket på en nettside er meget viktig.
Som du spør i emnetittelen, så har siden en grei nok look.

Hva er ditt formål med nettstedet?

Personlig hadde jeg gjort banneren noe mindre. På min skjerm tar den faktisk halve siden, noe jeg synes bli litt drøyt.

Ellers ville jeg ha jobbet litt mer med menyen. Kanskje sidestilt "den store boksen" og hatt menyen til venstre med en fet font?
Det er viktig med en tydlig meny.

Forøvrig så vil jeg anbefale deg å prøve litt mer HTML og kanskje senere CSS.
Skriv koder, test de ut, feile, lære, prøve og se.
Hvis du har denne interessen nå så vil du ikke angre på det seinere.
Lett å se hvor du har hentet inspirasjon/grafikk fra :P
http://www.annrumble.com/index.php
3ra
Trådstarter
20 3
Sitat av lefsaker
Lett å se hvor du har hentet inspirasjon/grafikk fra :P
http://www.annrumble.com/index.php
Vis hele sitatet...
Heh joda ikke hentet noe særlig grafikk fra der, men ideen starta vel der

Sitat av Pugge
Ved første øyekast synes jeg siden ser bra ut. Jeg liker fargene og feelingen på siden.
Førsteinntrykket på en nettside er meget viktig.
Som du spør i emnetittelen, så har siden en grei nok look.

Hva er ditt formål med nettstedet?

Personlig hadde jeg gjort banneren noe mindre. På min skjerm tar den faktisk halve siden, noe jeg synes bli litt drøyt.

Ellers ville jeg ha jobbet litt mer med menyen. Kanskje sidestilt "den store boksen" og hatt menyen til venstre med en fet font?
Det er viktig med en tydlig meny.

Forøvrig så vil jeg anbefale deg å prøve litt mer HTML og kanskje senere CSS.
Skriv koder, test de ut, feile, lære, prøve og se.
Hvis du har denne interessen nå så vil du ikke angre på det seinere.
Vis hele sitatet...
Formålet blir en slags blogg. Hvor jeg skal poste hovedsaklig ting rundt gaming, teknologi etc, men også et stort fokus på Machinima.

Får studere litt html og slikt, å se hvor jeg ender opp
Sist endret av 3ra; 14. oktober 2008 kl. 09:18.
En ting er å hente inspirasjon, men du har jo faktisk stjelt hele idéen bak oppbyggingen. Litt lite kreativt spør du meg.
Sitat av 3ra
Heh joda ikke hentet noe særlig grafikk fra der, men ideen starta vel der
Vis hele sitatet...
Du har jo faktisk stjelt footer'en rett fra sia? endra fargen på den..

Lag nå vertfall en egen look på det om du skal snoke på andre sine design!
3ra
Trådstarter
20 3
Sitat av jvik
En ting er å hente inspirasjon, men du har jo faktisk stjelt hele idéen bak oppbyggingen. Litt lite kreativt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Vel, i starten hadde jeg egentlig ikke planlagt å gjøre noe med det, skulle bare prøve litt ut. Men jeg ville endre litt å gjøre det mer "personlig". Kreativt eller ikke, jeg er fornøyd.

Fortsatt mye som kan gjøres, og jeg lærer nye ting hele tiden. Da jeg posta linken i første post var den ganske forskjellig fra det den er nå.

Som sagt, så har jeg så og si ikke peiling på html eller css, bare det jeg har lært av å fikse og trikse i kildekoden på siden. Kunne godt ha laget en side helt fra scratch, noe som kunne sett ganske så mye bedre ut, men jeg hadde da aldri fått sjangsen til å få det online på ordentlig vis, hvertfall ikke før jeg hadde lært meg grundig hvordan jeg skulle fått gjort det.

Så jeg er ikke noen proffesjonell, langt i fra, og man skal da vel alltid starte et sted?
Sist endret av 3ra; 15. oktober 2008 kl. 22:04.
Sitat av dobbeltve
Før i tida var man veldig nøye på at man skulle presse så helvettes mye informasjon som overhode mulig inn i de første 600 pixlene av sida, og nettsida skulle ikke være bredere enn 800 px. Det har man gått noe vekk ifra, da folk har fått større skjermer, og man får ikke lenger en mus uten scrollhjul. Så det trenger man ikke tar like mye hensyn til som før...
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. Den vanligste oppløsningen på en skjerm er fremdeles ikke mer enn 1024x728 (husk at laptoper har tatt over for stasjonære maskiner hos veldig mange, derav mindre skjerm, og de som har virkelig store skjermer bruker sjelden hele skjermen til browservinduet), samtidig som den øverste skjerm"høyden" er det eneste på en webside du kan være 100% sikker på at en besøkende vil se.

Til sammen vil det si at på de øverste 600 pixlene BØR du virkelig gi brukeren en god grunn til å bli/lese videre. Dette kalles at innholdet skal være "over bretten" (above the fold), og kommer fra aviser (spes. fullformat) som står brettet sammen i kioskhylla, og du må gi leseren en grunn til å kjøpe den på den øverste halvdelen, siden det er det han vil se. I bredden kan man gå noe mer opp, men ca 990 eller deromkring er en fin tommelfingerregel for maxbredde.

Dette er noe du kan se på praktisk talt ALT av større nettsteder, og det er en veldig god grunn til det.
Sist endret av atomet; 15. oktober 2008 kl. 22:27.
3ra
Trådstarter
20 3
atomet: Sant nok, gav meg en liten tankevekker. Skal se hva jeg skal finne på, holde det stort, eller krympe litt. Kan jo prøve meg litt fram..