Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 552
Hei! Har nå satt opp en pc med pfsense, og skulle teste den med internett nå idag. Jeg er ikke helt sikker på hvordan ting skal være, så jeg trenger litt hjelp:P

Den skal altså kjøre som router på et LAN.

Jeg prøvde først å sette det opp slik: kabel fra veggen til min SpeedTouch 780wlt og så til det ene nettverkskortet i pfsenseboksen og så en kabel fra det andre nettverkskortet til min pc. Resultatet blir da at jeg hverken får nett eller lokalt nett, og for å få vanlig nett, må jeg koble meg på trådløst nett til speedtouchen. Da har jeg fortsatt ikke tilgang til boksen. Så prøvde jeg veggkontakt -> pfsenseboks -> min PC, og da hadde jeg vel kun lokalt nett. Når jeg prøvde å koble fra veggkontakt -> speedtouch, og så en nettverkskabel fra speedtouch til både meg og router, og så la det ene nettverkskortet i routeren stå ubrukt, så fikk jeg også problemer med at jeg enten kun hadde nett eller lokalt tilkobling. Den er ført opp som DCHP-server i WebGUIen og de gangene jeg kobler det opp slik at jeg kun har lokalt nett, og får koblet til serveren, så står det at addressetypen er "assigned by DCHP".

Hva er galt her? Og hvordan skal korrekt oppsett være?

På forhånd takk!
Det er jo høyst relevant at du plugger modemet inn på WAN (RED) Adapteret og LAN'et inn på LAN (Green) adapteret.

Grunnoppsettet som gjøres på websiden første gang er såpass straight forward at dersom du ikke får den til kan du liksågreit kjøre en lusen D-link router.
Joda, det var simpelt nok det, men kan det tenkes at jeg av en eller annen grunn må endre på en av de 10 000 andre instillingene der som ikke dekkes av setup wizarden? Hvilket av de oppsettene jeg skrev i forrige tråd er korrekt/best?

veggkontakt(internet) -nettverkskabel-> ST780WLT -nettverkskabel-> WAN og så en nettverkskabel fra LAN til switch og så til PCer?

Uansett, dersom jeg skulle glemme hvilken som er RED og hvilken som er Green, er det vel bare og bytte om på de to nettverkskablene, slik at jeg setter den som sto i red i green og så omvendt

Kan det forresten tenkes at jeg må fikse på noe i SpeedTouchen for at dette skal funke?:P

slik ser det iallefall ut i consolen til pfsenseboksen:

etter *** Welcome to... ***:

LAN* -> rl0 -> 192.168.1.1
WAN* -> re0 -> 10.0.0.9(DHCP)

Og så driver consolen i tillegg og låser seg, også "reloader" den på en måte, det vi lsi at den menyen kommer op igjen, og da står plutselig WAN* -> re0 -> 0.0.0.0(DCHP), altså endrer den IPen seg... Tror noe er alvorlig galt her, kan det være det ene nettverkskortet?

Bør kanskje nevne at nettverksortene mine er et 10/100 og et 100/1000(merket er CNET)...

hohhoo, nå funker det sånn delvis jeg røska ut pci-kortet(maskinen har faktisk et kort man setter PCI-kort i) og så satte jeg det nettverkskortet som sto øverst nederst og omvendt, og da funka det! Dersom andre skulle slite med pfsense i framtiden, er oppsettet slik: Kabel fra "det store internett" til SpeedTouch780WLT, som igjen går fra port en til WAN i pfsenseboks, og så fra LAN i pfsenseboks til switch og til PC